Voi nyt taas vittu, paljonko eskarista voi pitää omia vapaapäiviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmh";27081648]No mitäs sitte kun se ipana menee kouluun....

Ko ei jaksa...[/QUOTE]

"tää helpottaa kun kouluun kulkee itsekseen" Kirjoitti ap.

Ja mulla sama kohtalo,lapset 8kk ja 2v.
Kyllä tekee aamulla pahaa herättää sikeästi nukkuvat pienet ja alkaa pukemaan ym.
Mutta sellasta tää on :)

Ko ei jaksa...[/QUOTE]

Huoh, kouluun saa kulkea itsekseen.
Eikä mua nytkään se niinkään harmita että eskarilainen itse joutuu heräämään, se kuuluu siihen kun kasvaa isommaksi että tulee velvollisuuksia ja joutuu heräämään aiemmin. Mua ottaa päähän repiä pientä vauvaa ylös joka aamu kesken unien. Pitäis varmaan aamuyöllä siirtää kaukaloon nukkumaan...

Mitä väliä sillä on?
Jos vanhempi haluaa pitää lapsensa poissa eskarista, se lienee ok?
Jos lapsi ei halua mennä eskariin ja on mahdollista olla kotona, niin miksei voisi olla kotona?

Me ollaan kahden lapsen kanssa tehty niin että jos mulla on ollut vapaapäivä ja lapsi on halunnut olla kotona, niin on saannut olla kotona. Mutta se pitää vaan tietää ja sopia jo edellisenä päivänä, ei voi tehdä niin, että aamulla ei huvita ja sitten ei mene.

Tämä on viimeinen vuosi kun lapsi saa mahdollisesti enemmän vapaata, sitten kun koulu alkaa se on mentävä ja lomaa on kun on.Miksi ihmeessä emme käyttäisi hyväksemme mahdollisuutta olla kiireettä kotona?

Entä jos lapsi siis tahtoisi mennä eskariin? Ymmärsin, että näin olisi. Ja sillä halulla tarkoitin sitä, että pikkuhiljaa lasten on hyvä oppia siihen, että ihan kaikkea elämässä ei tehdä sen halun mukaan, oman tai äidinkään halun mukaan. Samoin meillä tehtiin, että kuopus oli kevyemmässä eskarissa, oli kiva vuosi, kun olin itsekin paljon kotona silloin. Mutta jos lapsi halusi eskariin, vein kyllä, vaikka olisi laiskottanut tai ollut oikeasti vaivalloisempaakin. Se oli ensimmäinen vuosi, että lapsella ylipäätään oli mitään säännöllisiä menoja, ei ollut päivähoidossa ja hyvin vähän kerhoissakaan sitä ennen, joten eskarivuosi oli hyvä siihen totuttautumiseen, että lähdetään säännöllisesti jonnekin, olipa lähtiessä niin mahtava into tai ei.

Huoh, kouluun saa kulkea itsekseen.
Eikä mua nytkään se niinkään harmita että eskarilainen itse joutuu heräämään, se kuuluu siihen kun kasvaa isommaksi että tulee velvollisuuksia ja joutuu heräämään aiemmin. Mua ottaa päähän repiä pientä vauvaa ylös joka aamu kesken unien. Pitäis varmaan aamuyöllä siirtää kaukaloon nukkumaan...

periaatteessa myös eskariin saa kulkea itsekseen, jos käy vain eskaria.

taksikyytiä tuolle eskarilaiselle. me saatiin kun kotona oli 2 pienempää joista toinen oli vauva. sit määräykset vähän tiukentui ja kaverilla meni niin et joutui muutaman kympin kuukaudessa maksamaan taksikyydistä. mut joka tapauksessa ei tarvinnut herätellä vauvaa pakkasaamuina.

• Tykkää
Reactions: as if
voi ei,mä muistan ton ajan!Meillä oli kanssa vauva ,3 v ja eskarilainen..Sitkeesti vein kyllä eskaeilaisen melkein joka päivä eskariin,tytöllä oli eskari tätinä sellain tätsy joka aina uteli et "no,minkäs takia xx ei nyt tule eskariin,"voi kun meillä just tänään olis sitä ja sitä",mä yritin kysellä välillä et mitkä päivät olis sellassii et ei niin haittais vaikka olis pois,nii aina oli sama juttu et no kun meill on joka päivä opetust,et olis niin hyvä kun kävis joka päivä jne..mua väillä raivostutti se ääretön utelu asioista ja syistä,et minkä takia lapsi ei tullut joskus eskariin ja näitä poissa oloja oli ehkä 1-2 krt /kk...No,nyt viimesin lapsi ku oli eskarissa niin siellä eskariopettaja oikee kannusti pitämään vapaapäiviä,vielä kun voi ja myös painotti et eskari on vapaaehtoinen,koulu vasta pakollinen!
Mun neuvo on et kysyt et mitkä päivät oli sellassii"vähemmän tärkeitä" ja ne päivät pidät vapaata!Mä en usko et lapses jää ilman mitään oleellista tietoa,vaikka pitääkin vapaapäiviä.Koitahan jaksaa tätä aikaa kun lapset on pieniä,se on välillä niin väsyttävää!!

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä saa;27081716:
periaatteessa myös eskariin saa kulkea itsekseen, jos käy vain eskaria.

Kunta kohtaista.
Meillä saa,mutta en tohdi yksin laittaa kulkemaan.Meinasin,että keväällä jos muutaman kerran antaisi yksin tulla pois ja jos hyvin menee,saa palkinnon.
Koska kohtahan kouluun on mentävä yksin,niin jos pikkuhiljaa sitä vastuuta antaa..

No näitä aamuja silmälläpitäen ostin turvakaukaloon lämpöpussin mutta tuo muksu kyllä herää ihan jo siihen kun sen ottaa syliin... Sama sit vaihtaa vaipat ja vaatteet samantien.

Ko ei jaksa...[/QUOTE]

Se on sen ajan murhe, kun ipana menee kouluun. Ja eskari ei ole pakollinen toisin kuin peruskoulu. Antaa lapsen rentoutua ja olla kotona aina kun mahdollista! Oravanpyörään kyllä pääsee ilman, että sitä tietoisesti harjoittelee.

Minä olin aiemmin eskarissa töissä, ja EI meillä ei saaneet lapset kuljea yksinään, eikä edes alle 16v sisaruksen kanssa. Meidän eskari oli päiväkodin yhteydessä, mutta sääntö siis koski myös niitä ketkä olivat vain eskarissa eli 9-12 ajan. Säännöt voi olla erilaiset jos eskari esim koulun yhteydessä, en tiedä..
Meillä oli niin että " eskaripäiviä " ( eli niitä milloin tehtiin tehtäväkirjaa, harjoiteltiin kirjaimia yms ) oli 2 viikossa, ja jos niinä päivinä oli pois, piti tehtävät tehdä " läksynä " tai sitten toisena päivänä.
Mutta siis tietysti lisäksi on jumppa, retki yms päivät, mutta palkkää eskaria ajatellen ne 2 päivää olivat niitä tärkeitä, ja muut olisi voinut olla vaikka kotona, jos nyt 6v lapsi haluaa olla vain kotona eikä eskarissa kaverien kanssa.

Jos eskariin, joka on vapaaehtoinen, menee niin kyllä siihen pitää sitoutua. Esimerkiksi meillä eskarissa opettaja myöntää alle viikon poissaolot mutta muuten sitten rehtori. Ihan ymmärrettävää. Sellainen ollaanko vaiko ei -mentaliteetti häiritsee muiden opetusta. Eskarissa tehdään myös ryhmässä asioita jolloin yhden lenkin puuttuminen todella häiritsee, jos se puuttuminen on jatkuvaa.

Ap, eskari ei ole pakollinen. Jättäkää väliin jos sotkee teidän elämää liikaa.

Enkä mä tuota voi yksin laittaa kulkemaan eskarimatkaa, kun ei edes päässyt tuohon lähimpään päiväkotiin vaan matkaa tosiaan reilu kilometri ja paljon liikennettä aamusta. Kouluun onkin sit ensi vuonna vaan alle puolen kilsan matka ja turvallisempi reitti.
Pitää nyt "tätien" kanssa jutella mitä mieltä ovat jos pidettäis vaikka pari päivää kuukaudessa ylimääräisiä vapaita. Voihan olla että nuo vauvankin rytmit tässä muuttuu tän kannalta paremmiksi vuoden aikana. Taksikyyti kuulostaisi kyllä houkuttelevalta ;)

Jos eskariin, joka on vapaaehtoinen, menee niin kyllä siihen pitää sitoutua. Esimerkiksi meillä eskarissa opettaja myöntää alle viikon poissaolot mutta muuten sitten rehtori. Ihan ymmärrettävää. Sellainen ollaanko vaiko ei -mentaliteetti häiritsee muiden opetusta. Eskarissa tehdään myös ryhmässä asioita jolloin yhden lenkin puuttuminen todella häiritsee, jos se puuttuminen on jatkuvaa.

Ilmeisesti koulun yhteydessä oleva eskari?

kai opettaja/ hoitaja osaa suunnitella toiminnan niin että joku puuttuu? Onhan sieltä sairaanakin lapsia ja, ja..Viimeinen vuosi monessa perheessä kun lomalle voi lähteä muulloin kuin syys,-joulu, tms. lomilla..

Enkä mä tuota voi yksin laittaa kulkemaan eskarimatkaa, kun ei edes päässyt tuohon lähimpään päiväkotiin vaan matkaa tosiaan reilu kilometri ja paljon liikennettä aamusta. Kouluun onkin sit ensi vuonna vaan alle puolen kilsan matka ja turvallisempi reitti.
Pitää nyt "tätien" kanssa jutella mitä mieltä ovat jos pidettäis vaikka pari päivää kuukaudessa ylimääräisiä vapaita. Voihan olla että nuo vauvankin rytmit tässä muuttuu tän kannalta paremmiksi vuoden aikana. Taksikyyti kuulostaisi kyllä houkuttelevalta ;)

tai vaikka säännölllisesti 4pv eskaria, kolme vapaata?
Tms.

Nukkuko 3v. päiväunet? Moneltako pitää aamulla herätä jotta ehditte? Meillä eskari alkaa klo 8.30 ja klo 9 mennessä pitää olla paikalla.

Jouduttiin muuttamaan rytmiä sikäli että normaalisti pienet (1 ja 3v) on menneet päiväunille klo 12 ja nyt eskari loppuu 12.30. Menemme hakemaan hieman aiemmin (esim. 20 yli) koska lopussa on enää vapaata leikkiä. Ehdimme kävellen kotiin noin 12.40 jolloin 1 ja 3v. menee päiväunille samantien. Nukkuvat molemmat 1½-2 tuntia, illalla 1v. menee petiin klo 20 ja 3v. klo 20.30 ja uni tulee viimeistään klo 21. Aamulla nousemme n. klo 7 ihan ilman kelloja.

Jos teillä kuljetaan noin lyhyt matka autolla niin lapshan voi nukkua ns. viimetinkaan, pukea vaatteet ja syödä aamupalan rauhassa sitten kun tulette eskarilta. Sen jälkeen ulkoilemaan, lounaalle, eskarilaista hakemaan ja päiväunille =)

Me ollaan pidetty kiinni siitä kaikkien lasten kohdalla että huvin vuoksi poissaoloja olisi mahdollisimman vähän. Joskus voi olla jos vaikka mummo ja pappa ovat tulleet pitkän matkan takaa viikonlopuksi ja ovat vielä maanantaina meillä tms. mutta ei normisti muuten kuin sairaana ollessa. Usein lapsi kuitenkin toivoo että mummo ja pappa lähtee katsomaan hänen eskaripaikkaansa :)

Ei ole eskari pakollinen, mutta silti eskaritäti märisi lapsen poissaoloista kun satuimme sairastamaan yhtenä syksynä paljon. Kerran kävi niin, että nukuimme pommiin. Sanoin takaisin, että eskari ei ole pakollinen. Jotakin se muija yritti vielä vikistä vastaan.

Ap, kannattaa kysyä tuosta taksimahdollisuudesta, vaikka se hieman maksaisikin. Jos siihen ei mitään kaupungin tukea saisi, niin voisihan sen taksin kuitenkin maksaa itsekin pari kertaa viikossa, sillä hinta ei liene päätä huimaava, mikäli matkaa on vain kilometri. Siitähän voisi sopia vaikka jonkun könttäsumman jonkun taksikuskin kanssa.

Jos taksihomma ei onnistu, laittaisin varmaan ainakin osana yöstä vauvan jo valmiiksi kaukaloon nukkumaan. Lisäksi jättäisin varmaan 3 vuotiaan nukkumaan kotiin, mikäli matkaan menisi alle vartti. Tämä tietysti harjoteltaisiin hänen kanssaan monta kertaa, jätettäisiin aamupala pöydälle ja lastenohjelmat päälle siltä varalta että herää, jne. Mutta tämä tietysti riippuu täysin millainen lapsi on kyseessä. Meidän rauhalliset lapset olivat 3 vuotiaana jo aika ajoin vartin yksikseen.

Meillä sama juttu, eskarilainen, vauva 2kk ja 3v kotona, mutta hyvin on mennyt. Lapset menevät yöunille jo klo 20-20.30 (myös vauva) ja heräävät pirteinä 7 aikaan. Vauva heräilee n. 2-3 kertaa yössä syömään. Puoli yhdeksäksi mennään eskariin. Matkaa on 2,5km eikä meillä ole edes autoa käytössä. Bussilla/pyöräillen ollaan menty.
Meillä ainakin lapsille (myös vauvalle) on muodostunut näistä eskariviemisistä jo rutiini eli heräävät aamullakin jo ilman herätystä. :)

Eskarista voi toki pitää vapaapäiviä, mutten ole asiaa edes vielä ajatellut kun on näinkin hyvin mennyt ja eskarilainen on innoissaan uusista ystävistä ja innolla sinne menee. No, ehkä sitten talvella jos tulee oikein kurjia ilmoja pidämme vapaapäiviä.

Tsemppiä! Kyllä siihen tottuu - kun on pakko! :)

Tätä mä en nyt tajuu,,rehtori myöntää yli viikon poissaolot,en kyllä oo ikänään kuullutkaa moisesta!Meill on lapset käyny koulun yhteydessä olevaa eskaria ja koko eskari aikana mä en kuullu puhuttavankaa eskarin yhteydessä mitään koulun rehtorista..Ja miten toi toisen lapsen poissaolo häiritsee paikallaolijoiden opetusta,en nyt ymmärrä.Mä olen kyllä sitä mieltä et eskari joka on vapaaehtoinen,ei vaadi täydellistä sitoutumista,sehän perustuu vapaaehtoisuuteen,oli sitten ryhmätyöskentelyä tai ei.Mä uskon et eskariopettaja on sen verran ammattitaitoisia,et ne osaa klaarata noi hommat niin et toiset lapset ei kärsi yhden poissaoloista,eiköhän niitä poissaolijoita oo näitten eskarivuosien aikana ole ollut ja aina tulee olemaan!Ei kai ne opettajat suunnittele vapaaehtoisen eskari toimintaa niin ajatellen et aina kaikki olis paikalla?..Kouluun sitten tarvitsee kyllä aikanaan sitoutua!!

Pidennetyssä oppivelvollisuudessa voi olla 2 eskarivuotta ja 1-9 lk. Silloin pitää lomakkeella hakea eskaristakin lomat. Muille tallajille eskari on vapaaehtoinen. Meidän muksut oli eskarissa ke-pe + retkipäivät. Tämä siksi, koska toinen meistä vanhemmista teki pitkää päivää ja oli viikonloputkin töissä. Vapaapäivät olivat viikolla. Ei tuossa mitään ongelmaa ollut.

Yhteistyössä