Voi luoja, onkohan mulla nyt sitten melanooma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hädissään"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hädissään"

Vieras
Minulla on aina ollut paljon luomia ympäri vartaloa ja useita onkin poistettu.

Nyt sitten aloin tekemään luomitarkastusta toissapäivänä. Ja yhtäkkiä muistin, että minulla on joskus osunut kampaajalla kampa korvan taakse ja se sattui. Ja kun kysyin kampaajalta mikä siellä on niin sanoi, että pieni luomi vaan. Unohdin tosiaan koko asian silloin (useita vuosia sitten) ja nyt sitten ajattelin kurkata että mikä siellä oikein on.

Löysin sieltä vaalean ruskean selkeästi koholla olevan luomen jonka keskellä oli ikään kuin finnimäinen tummempi kohta. Muutenkin minusta luomen väri oli toiselta sivulta harmaampi kuin toisaalta. Luomi oli koko mitaltaan halkaisijalta noin puoli senttiä ja koholla 1,5 mm kun mies mittasi äsken.

Sain ajan ihotauti lääkärille tiistai aamuksi, mutta nyt pelottaa. Ja varsinkin kun mies onnistui kertomaan, että siinä on ehkä tummia laikkujakin... Niin ja minusta luomi näytti peilillä luonnon ja tekovalossa kuitenkin melko tasaväriseltä.

Olenko nyt sitten tietämättäni sairastanut melanoomaa jo jonkin aikaa.

Kellään kokemuksia melanoomasta ja erityisesti nodulaarista melanomasta.

Ymmärrän tunteen. Minulla on tosi paljon luomia ja AINA on joku luomi, joka vaivaa mieltä. Kerran oli isossa varpaassa pieni, mutta tumma luomi. Lääkäri sanoi, että pitää poistaa, koska esim.varpaissa, sormissa jne ei saa olla luomia. Olin ihan varma, että kyseessä on melanooma, mutta normi luomi oli.
Nyt minulla on selässä yksi pieni, tumma luomi, joka vaivaa mieltä. Luomi on noin 2mm korkeintaan, ei koholla oleva. Tumma, mutta reunoilta aavistuksen vaaleampi tai utuisempi. Luomi on ollut siinä ainakin 2 vuotta ja kun siihen koskee, niin siinä tuntuu arkuutta. Luomi ei kutise tms. mutta tuo kosketusarkuus on ja se oli myös 2 v sitten, kun luomen huomasin. On siis samanlainen mun mielestä kuin silloin. Oon myös unohtanut asian, kun on sellasessa paikassa, mihin ei itse kunnolla näe.
Useampia luomia on poistettu sieltä täältä ja kaikki aina ok, mutta silti joka kerran epäilyttää. Voi kun noita luomia ei olisi olemassakaan!
Kävisin kanssa poistattamassa tuon, mutta täällä on niin vaikea saada aikoja ja yksityiselle ei ole varaa, ties mitä maksaisi, että taitaa jäädä tuo tuohon..

Niin ja siis sen luomen keskusta on tumman ruskea, kun reunat ovat vaalean ruskeat. Värisävyero ei ole montaa astetta, mutta kuitenkin aika hurja. Näyttäisi, että mulla on korvan takana pieni tulivuori.

Kiitos sinulle nuin. Niin yritän itsekin ajatella, että jos on niin ei voi olla vielä kovin levinnyt. Tosin onnistuin googlaamaan tuon nodulaarisen melanoman esiin joka voi jo alle 2 mm olla tappava. Ja nyt sitten vielä enemmän pelottaa.

[QUOTE="vieras";27317978]Ymmärrän tunteen. Minulla on tosi paljon luomia ja AINA on joku luomi, joka vaivaa mieltä. Kerran oli isossa varpaassa pieni, mutta tumma luomi. Lääkäri sanoi, että pitää poistaa, koska esim.varpaissa, sormissa jne ei saa olla luomia. Olin ihan varma, että kyseessä on melanooma, mutta normi luomi oli.
Nyt minulla on selässä yksi pieni, tumma luomi, joka vaivaa mieltä. Luomi on noin 2mm korkeintaan, ei koholla oleva. Tumma, mutta reunoilta aavistuksen vaaleampi tai utuisempi. Luomi on ollut siinä ainakin 2 vuotta ja kun siihen koskee, niin siinä tuntuu arkuutta. Luomi ei kutise tms. mutta tuo kosketusarkuus on ja se oli myös 2 v sitten, kun luomen huomasin. On siis samanlainen mun mielestä kuin silloin. Oon myös unohtanut asian, kun on sellasessa paikassa, mihin ei itse kunnolla näe.
Useampia luomia on poistettu sieltä täältä ja kaikki aina ok, mutta silti joka kerran epäilyttää. Voi kun noita luomia ei olisi olemassakaan!
Kävisin kanssa poistattamassa tuon, mutta täällä on niin vaikea saada aikoja ja yksityiselle ei ole varaa, ties mitä maksaisi, että taitaa jäädä tuo tuohon..[/QUOTE]

Ihan samoja tuntemuksia täällä. Mullakin on jos jonkinlaisa luomia poistettu ja huoli on jäänyt kun lääkärikin käski olla tarkkana ja tarkkailla kun mulla on kuulema riskiryhmän iho ja luomien muodostuminen.

Ja nyt tosiaan itkettää, kun tämä luomi on omaa hölmöyttään jäänyt kokonaan tarkastamatta. Mulla on ollut aiemmin syöpä, ei melanooma kuitenkaan. Mutta onn jotenkin siitäkin tuo pelko jäänyt, että saan jojo saman tai uuden syövän.

Mulla on myös korvan sisällä yksi luomi joka on kosketusarka mutta näyttää ihan tavalliselta.

Tämä luomi korvan takana taas ei ole ollenkaan oireillut mitenkään. Ei kutissut eikä mitään. Siksi en ole sitä ajatellut.

Huoh. Mutta minulla tosiaan aika tiistaina yksityiselle. Ei oikeastaan olisi varaa, mutta pelottaa niin, että pakko näyttää. Saa samalla muutkin luomet arvioitua.

Häh, oikeesti? Siis ei saa olla luomia sormissa tai varpaissa? Mulla ollut oikeassa nimettömässä jo muutaman vuoden pienehkö ja haalea, normaalin näköinen luomi.

[QUOTE="hädissään";27317981]Niin ja siis sen luomen keskusta on tumman ruskea, kun reunat ovat vaalean ruskeat. Värisävyero ei ole montaa astetta, mutta kuitenkin aika hurja. Näyttäisi, että mulla on korvan takana pieni tulivuori.

Kiitos sinulle nuin. Niin yritän itsekin ajatella, että jos on niin ei voi olla vielä kovin levinnyt. Tosin onnistuin googlaamaan tuon nodulaarisen melanoman esiin joka voi jo alle 2 mm olla tappava. Ja nyt sitten vielä enemmän pelottaa.[/QUOTE]

Itse pelkäsin juuri kun parturi huomautti ihottumasta päänahassa. Se on noin 3cm halkaisijaltaan ja kun katselin sitä peilien kautta ja vertailin netissä olleisiin kuviin, se näytti minusta ensin melanoomalta ja sitten basalioomalta. Ihotautilääkäri kuitenkin sanoi heti nähtyään sen, että kyseessä on ihottuma, joka voi liittyä esim. psoriasikseen(jota en tietääkseni sairasta).

Mutta tosiaan; luomia voi olla hurjankin näköisiä, ilman että se on syöpää.

[QUOTE="hädissään";27318003]Ihan samoja tuntemuksia täällä. Mullakin on jos jonkinlaisa luomia poistettu ja huoli on jäänyt kun lääkärikin käski olla tarkkana ja tarkkailla kun mulla on kuulema riskiryhmän iho ja luomien muodostuminen.

Ja nyt tosiaan itkettää, kun tämä luomi on omaa hölmöyttään jäänyt kokonaan tarkastamatta. Mulla on ollut aiemmin syöpä, ei melanooma kuitenkaan. Mutta onn jotenkin siitäkin tuo pelko jäänyt, että saan jojo saman tai uuden syövän.

Mulla on myös korvan sisällä yksi luomi joka on kosketusarka mutta näyttää ihan tavalliselta.

Tämä luomi korvan takana taas ei ole ollenkaan oireillut mitenkään. Ei kutissut eikä mitään. Siksi en ole sitä ajatellut.

Huoh. Mutta minulla tosiaan aika tiistaina yksityiselle. Ei oikeastaan olisi varaa, mutta pelottaa niin, että pakko näyttää. Saa samalla muutkin luomet arvioitua.[/QUOTE]

Sen verran vielä, että minulla on myös lantiossa isohko, ei koholla oleva luomi, sellanen noin 5mm. On vaalean ruskea reunoilta ja ihan tumma (musta) keskeltä. Välillä on kutinaa sillä seudulla, mutta luomi ei ole muuttunut. Näytin kerran lääkärille ja sanoi, että ihan normaali luomi on. Nuo selässä olevat ärsyttää eniten, kun ei itse pysty näkemään niitä kunnolla.
Minula on myös atooppinen iho, joka kutisee vähän väliä jostain, niin ihme kai olisi, jos ei joskus osu johonkin noista about 200 sadasta luomesta...
Mutta pelottaa aina välillä silti. Ikinä en ole aurinkoa ottanut, mutta eihän tuo melanooma ole pelkästään siitä kiinni.
Toivotavasti ei sinulla, niin kuin minullakaan, kuitenkaan tuota melanoomaa ole eikä tule.

Itse pelkäsin juuri kun parturi huomautti ihottumasta päänahassa. Se on noin 3cm halkaisijaltaan ja kun katselin sitä peilien kautta ja vertailin netissä olleisiin kuviin, se näytti minusta ensin melanoomalta ja sitten basalioomalta. Ihotautilääkäri kuitenkin sanoi heti nähtyään sen, että kyseessä on ihottuma, joka voi liittyä esim. psoriasikseen(jota en tietääkseni sairasta).

Mutta tosiaan; luomia voi olla hurjankin näköisiä, ilman että se on syöpää.

Kiitos tästä.
Nyt pitäisi vaan malttaa rauhassa tiistaiaamuun maalailematta mitään kauhukuvia. Täytyy vaan ajatella niin, että jos se nyt on jotain vakavaa niin ainakaan se ei ole isomman kokoinen.

[QUOTE="café";27318046]Häh, oikeesti? Siis ei saa olla luomia sormissa tai varpaissa? Mulla ollut oikeassa nimettömässä jo muutaman vuoden pienehkö ja haalea, normaalin näköinen luomi.[/QUOTE]

Kyse siis lähinnä sormien/varpaiden välit, kämmenen puoli ja jalkapohjat. Minulla luomi oli varpaan päässä. Nuo alueet ovat herkempiä hanakaukselle ja näin ollen melanoomalle altiimpia.

Yhteistyössä