Voi luoja mistä noita pikkupiruja sikiää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Justiinan tavannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Justiinan tavannut

Vieras
Siis oltiin tuossa pihallamme istuksimassa ja siihen sitten pälmähti naapuritalon abauttiarallaa 4-vuotias tyttö. Istuin itse vauvan vaunujen kera penkillä ja oma tyttöni keinui ja laski liukumäkeä. Tää 4-vuotias alkoi jahnaamaan koko ajan mulle että kato, heiiii kato mua. No katsoin hänen temppujaan ja sanoin jotain takasin mutta sitte alkoi jo tympäisemään se jahnaaminen ku tuntui että askeltakaan ei osaa ottaa ilman että minä tuijotin hänen jokaista ihmeellistä tekostaan. Komenteli omaa tyttöäni koko ajan TULE TÄNNE. TEE NÄIN. ET MENE SINNE. No oma tyttöni nyt on jo 9-vuotias joten häntä hivenen huvitti tämä pikkujustiina että eipä hän moisesta nokkiinsa ottanut. Sitten pihalle saapui toinen naapurin lapsi, myös 4-vuotias. Tämä justiina unohti mun tytön komentamisen ja keskitti kaiken energiansa tähän toiseen pienempään. Repi kädestä kiljuen ET MENE SINNE KUN TEET NÄIN. No tämä toinen tyttö ei pitänyt komentelusta vaan juoksenteli pitkin pihaa oman mielensä mukaan josta justiina suivaantuneena huusi NYT MINÄ KYLLÄ SUUTUN JOS ET TOTTELE MINUA!
No minä päätin sitten lompsia omalle takapihalle kun tämä justiina raivosi vaunujen vierellä kuin pieni apina :D Saapi oma vauvani nukkua tovin rauhassa.
Äh no olin ja olen edelleen vähän väsynyt jo tähän aikaan illasta mutta oikeasti teki mieli sanoa tuolle tytölle TURPA KIINNI!

Juu tiedän että kyseessä pieni lapsi, enkä nyt niin kamalasti kenellekkään huutele mutta johan oli oikea pikkupiru. Onko kotona liian kova komento ja tyttö purkaa omaa turhautumistaan naapurin lapsiin vai mistä näitä sikiää?

vai onko justiina saanut kotona kaiken periksi kun pikkuenkelille ei osata sanoa EI? tuolla käytöksellä saapi aika pian köniinsä toisilta ja jää yksin kavereitta.

No meillä on Justiina :snotty:
Eikä kyllä ole kasvatuksen puutetta. Oikeasti. En anna kaikkea periksi, tuntuu että olen monessa asiassa tiukkapippoisempi kuin jotkut muut. Ei vaan pysy päässä ohjeet alati.
Ja sit tunnen 'justiinan' joka on saanut kaiken periksi.

Eli kaks justiinaa ja eri metodeilla.

Mee nukkumaan - toisten mukuloita on aina helpompi kasvattaa...............

Väsyneenä tuollaset jutut kyrsii enempi, tiedän. Mut oikeesti ihmettelen miksei vanhemmista jompikumpi seuraa lapsosen puuhia ku ei varmasti jääny heiltäkään kuulematta oman lapsosensa komento. Minä aikuisena osaan itseni hillitä mutta veikkaanpa että joku tuollainen pienempi lapsi vetäsee kerralla kuonoon niin että tuntuu kun alkaa jälleen jotakuta vaatteista tai kädestä repimään ja kiljuu ja komentelee. Siis en mä ainakaan omalla lapsella tollasta käytöstä hyväksyisi vaan kävisin ojentamassa lasta. Saattaa olla melkoinen järkytys tytölle kun joku asettuu poikkiteloin ja tempaisee takaisin. Eihän lyöminen sallittua oo mutta kyllä takas saa antaa ja itteensä puolustaa.

no ei mua kyllä vieraan lapsen tuollainen käytös pistäis ärsyttään ollenkaan, se on laps, eikä se oo mun joten ei mun tarvii sille sen kummempaa huomiota antaa.. se riittää kun omalle lapsellensa antaa sitä huomiota..

Alkuperäinen kirjoittaja minime:
no ei mua kyllä vieraan lapsen tuollainen käytös pistäis ärsyttään ollenkaan, se on laps, eikä se oo mun joten ei mun tarvii sille sen kummempaa huomiota antaa.. se riittää kun omalle lapsellensa antaa sitä huomiota..

Haluaisinpa nähdä sut muutamassa eri tilanteessa ja väsymystilassa kuuntelemassa tuollaista ja olemassa ärsyyntymättä, se on aina helppo sanoa mutta... :saint:

Mun siskolla on tuollanen Justiina =) Aivan ihana tyttö, kovaluontonen pieni emäntä, hänestä tulee isona varmaan ruoskan päässä heiluva johtaja :D Mutta sydän on ihan kultaa vaikka on tulinen ja komenteleva luonne (vielä) :heart:

4 vuotias vielä kaipaa vanhempaansa pihalle kanssaan. Mä sanoisin, että pelkkää huomion hakua. Äiti ja isä jäävät sisälle ja hänet passitetaan pihalle (kenties itse halunnut) Kukaan ei leiki hänen kanssaan ja hän yrittää omalla tavallaan saada seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
4 vuotias vielä kaipaa vanhempaansa pihalle kanssaan. Mä sanoisin, että pelkkää huomion hakua. Äiti ja isä jäävät sisälle ja hänet passitetaan pihalle (kenties itse halunnut) Kukaan ei leiki hänen kanssaan ja hän yrittää omalla tavallaan saada seuraa.

Voin ymmärtää MIKSI justiina on passitettu ulos, eivät taida vanhemmat itsekkään jaksaa pikkuriiviötään. Onko 4-vuotias ylipäätään kypsä olemaan itekseen ulkona? Tässä tapauksessa selvästi ei ainakaan. Huomiota hakee mutta yksin jää, ikävä kyllä.

Kyllä täytyy sanoa, että olen järkyttyneempi ap:n käytöksestä kuin lapsen. Aika rajua sanoa toista 4-vuotiasta pikkupiruksi ja noin hermostua tuollaisesta. Kyllä tuo aika normaalilta kuitenkin kuulostaa, aika moni 4v yrittää päsmäröidä, niitä riittää.

Teidän mielestä on siis normaalia että 4-vuotias käy kiinni ja retuuttaa toisia lapsia ilman että vanhemmat puuttuu asiaan mitenkään? Tiedän kyllä että 4-vuotias osaa olla aika omapäinen mutta joku raja sentään. Te siis katselette hymyillen iloisesti vieressä jos tuollainen justiina retuuttaa ja huutaa lapsellenne antamatta siunaaman rauhaa leikkiin? Just, no sitten myönnän olleeni väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä täytyy sanoa, että olen järkyttyneempi ap:n käytöksestä kuin lapsen. Aika rajua sanoa toista 4-vuotiasta pikkupiruksi ja noin hermostua tuollaisesta. Kyllä tuo aika normaalilta kuitenkin kuulostaa, aika moni 4v yrittää päsmäröidä, niitä riittää.

mikä vika käytöksessäni oli jos saa kysyä? en sanonut lapselle yhtään mitään pahasti vaikka mielessäni ajattelinkin. tekö ette koskaan hermostu mielessänne lapsiin? omiin taikka toisten? just, myönnän siis taas olleeni väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja justiinan tavannut:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mikä vika käytöksessäni oli jos saa kysyä? en sanonut lapselle yhtään mitään pahasti vaikka mielessäni ajattelinkin. tekö ette koskaan hermostu mielessänne lapsiin? omiin taikka toisten? just, myönnän siis taas olleeni väärässä.

Et ollut väärässä. Missäköhän oli kyseisen lapsen omat vanhemmat?
Mua ärsyttää välillä kanssa se että jos me ollaan pihalla niin sinne tulee näitä "yksinäisiä" lapsia joita joutuu "vahtimaan". Ja jos esim. komentaa ettei toisia saa kiusata niin juostaan itkien äitin luo . Sitten äiti kyllä ryntää pihalle ja huutaa että kyllä meidän poikakin saa täällä leikkiä . ÄRRR!!!!!

minä käytän tuollaisten nuorten tahtonaisten kanssa seuraavaa kesytysloitsua. muutaman lukukerran jälkeen edessä on usein kikattava pikkutyttö...

Pippuriprinsessa
purppuraviitta
keittiön pöydän alla
istuu kieli kippuralla.
Leimusilmät,
roihuhuulet,
villin parahduksen kuulet,
viheltävät
hurjat tuulet
tässä salissa.

Pippuri purppura
prinsessa istuu