voi kertokaa miten saan tuon 1v 9kk pojan syömään ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rööttynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rööttynä

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
1 165
0
36
kaikki niksit ja konstit otan vastaan :)

meillä tää toinen kaksosista on TOSI huono ollut aina syömään ja laitettiin se ensin hampaiden piikkiin, mutta nyt miltein kaikki hampaat on suussa ja pojan ruoka halu laskee vaan :'(

lisäksi poika on erittäin ennakkoluuloinen... hän tykkää puuroista (johon olen nyt alkanut laittamaan tyrnirouhetta), jugurteista, hedelmäsoseista, banaanista, rahkoista ja tähän menessä on syönyt peruna-kasvis sosetta, mutta enään ei suostu sitäkään syömään :/ ja noista mistä tykkää, niin puistaa aina ensin päätään ettei halua ja sitten kun onnistun lusikalla sipasemaan vähän huulta, että saa maistaa mitä tarjolla, niin sitten hän vasta suostuu syömään.

"oikeasta" ruuasta on vain ranskalaiset ja kaupan valmiit jauhelihapihvit mitä itse suostuu syömään ja noita jauhelihapihvin palasiakin n.½:t pihvistä (jos aina sitäkään) niin kerralla syö ja ranskalaisia suostuu syömään hyvin, mutta en mää nyt joka päivä halua herralle tarjoilla ranskalaisia ja jauhelihapihvejä ja lisäksi kun on paketin verran syönyt noita pihvejä, niin on vähäksi aikaa kyllästynyt niihin joten nekään ei siis aina uppoa (joka on ihan ymmärrettävää ) , sydäntä särkee kun en saa pientä syömään :'(

paino on kuitenkin aina mennyt tasaisesti -15 käyrällä

ja sitten tämä toinen poika on taas ihan vastakohta, hän syö miltein kaikkia mitä eteen antaa ja muutenkin hyvä syömään ollut aina. ja onhan pojat ruumiin rakenteeltaan ihan erilaiset ei niitä voi keskenään verrata (niin kuin ei ketään lasta), mutta silti on niin suuri huoli tuon toisen pojan syönnistä

meille kelpaa vaan tietyt ruoka-aineet..hedelmät ja voipottu..mutta nykyään onneksi siihen saa laittaa sekaan kastiketta..

..ei makaroonia..ei riisiä..ei spagettia..ei puuroja..

Ootte varmaan jo kokeillutkin,mutta kerronpa kuitenki =).Meillä aina välillä jonkinlaita temppuiluyritystä nuiden syömisten kanssa.Milloin ei tykkää,milloin ei halua,milloin pitäis syöttää jne.Meillä auttaa muutamassa päivässä se,kun vaan sanotaan rauhallisesti,että ei ole pakko syödä,jos ei maistu.Jos päättää jättää syömättä niin sitten jättää.Pakoteta ei,eikä tuputeta,eikä syötetä(siis nuita jotka osaa jo itsekin syödä=)).Joskus sydätä särkee kun tuntuu,ettei pienimmät syö mitään,mutta ajan kanssa alkaa maistumaan.Ja meillä auttaa isommille se,kun saavat olla itse tekemässä ruokaa.Ja jo alle 2v maistuu paremmin,kun saa itse laittaa lautaselle ruuat,esim.salaatit jne jos ruoka-annos valmiiksi lautasella.Ja sitten se,että meillä syödään paremmin,kun annokset tarpeeksi pieniä.Ja ottavat sitten lisää tai leipää lisäksi jos maistuu. Tässä muutamia ajatuksia mitkä toimii meillä...Eiköhän ne lapset omansa ota.Ja jos oikeesti jättää syömättä vaikka ruokaa säännöllisesti tarjolla ja alkaa oikeesti laihtumaan niin sitten menisin tutkimuksiin,koska terve lapsi ei niin tee.Mutta jos omalla käyrällään pysyy niin ei huolta.Lapset on vaan erilaisia. =D

Alkuperäinen kirjoittaja .?:
Ootte varmaan jo kokeillutkin,mutta kerronpa kuitenki =).Meillä aina välillä jonkinlaita temppuiluyritystä nuiden syömisten kanssa.Milloin ei tykkää,milloin ei halua,milloin pitäis syöttää jne.Meillä auttaa muutamassa päivässä se,kun vaan sanotaan rauhallisesti,että ei ole pakko syödä,jos ei maistu.Jos päättää jättää syömättä niin sitten jättää.Pakoteta ei,eikä tuputeta,eikä syötetä(siis nuita jotka osaa jo itsekin syödä=)).Joskus sydätä särkee kun tuntuu,ettei pienimmät syö mitään,mutta ajan kanssa alkaa maistumaan.Ja meillä auttaa isommille se,kun saavat olla itse tekemässä ruokaa.Ja jo alle 2v maistuu paremmin,kun saa itse laittaa lautaselle ruuat,esim.salaatit jne jos ruoka-annos valmiiksi lautasella.Ja sitten se,että meillä syödään paremmin,kun annokset tarpeeksi pieniä.Ja ottavat sitten lisää tai leipää lisäksi jos maistuu. Tässä muutamia ajatuksia mitkä toimii meillä...Eiköhän ne lapset omansa ota.Ja jos oikeesti jättää syömättä vaikka ruokaa säännöllisesti tarjolla ja alkaa oikeesti laihtumaan niin sitten menisin tutkimuksiin,koska terve lapsi ei niin tee.Mutta jos omalla käyrällään pysyy niin ei huolta.Lapset on vaan erilaisia. =D

juu on kokeiltu, et sitten sanotaan vaan kiitti ja pöydästä pois vaan poika on sitten syömättä monta päivää ja taas tuntuu et pakko ottaa banaanit ja hedelmäsoseet kehiin, kun muut ei uppoo ja tosi on et ehkä tuo poika jo tietääkin, että kun ei syö saa jotan herkumpaa (banaania, hedelmää, leipää ) mutta miten kauvan voin antaa olla syömättä ja olla antamatta oikean ruuan tilalle sitten muuta? ja poika on kauheen kiukkunen, kun on nälkä ja ruoka ei maistu, jos siis ei muuta anneta sitten... ja onhan noi lapset niin erinlaisia, mutta silti jotenkin tuntuu pahalta, ku pikku-ukko ei syö oikeeta ruokaa (söis edes vähän, mutta ei) huoh...

mullakin kaksoset, tyttö ja poika. Painoeroa reilut 4kg tytön hyväksi... Poika on aina ollut huono syömään ja todella ennakkoluuloinen. Nyt mulle riitti noiden syömisten kanssa stressaaminen ja hyväksyn tilanteen, ettei tyyppiä vain kiinnosta syömäpuuhat. Meillä on säännölliset ruoka-ajat, sama ruoka kaikille, jos herralle ei maistu niin syö minkä syö ja poistuu sit pöydästä. Yllättäen olen huomannut että ruoka on alkanut maistua eri tavalla kuin ennen, kun en tuputa enkä "pakota" enkä istuta pöydässä. Terkka mulle sanoi, ettei lapset itseään nälkään tapa, pääasia että kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Kaksosten äitinä tulee vaarallisen usein verrattua toiseen, meilläkin tyttö syö mitä vaan ja jopa 1v. 2kk pikkusiskokin syö veljeään paremmin ja maistaa rohkeasti kaikkea. Meillä tuplat "jo" 3v. 3kk. Tsemppiä ap :)!

Alkuperäinen kirjoittaja rööttynä:

juu on kokeiltu, et sitten sanotaan vaan kiitti ja pöydästä pois vaan poika on sitten syömättä monta päivää ja taas tuntuu et pakko ottaa banaanit ja hedelmäsoseet kehiin, kun muut ei uppoo ja tosi on et ehkä tuo poika jo tietääkin, että kun ei syö saa jotan herkumpaa (banaania, hedelmää, leipää ) mutta miten kauvan voin antaa olla syömättä ja olla antamatta oikean ruuan tilalle sitten muuta? ja poika on kauheen kiukkunen, kun on nälkä ja ruoka ei maistu, jos siis ei muuta anneta sitten... ja onhan noi lapset niin erinlaisia, mutta silti jotenkin tuntuu pahalta, ku pikku-ukko ei syö oikeeta ruokaa (söis edes vähän, mutta ei) huoh...

Hmm.No,en kyllä tiedä mitä tekisin,jos nuin sinnikko olisi,että olisi sitten vaikka monta päivää syömättä mitään.Vaikea kuvitella,että jos vaikka lounaan jättää kokonaan pois,ei mitään lisuketta jos ei ruoka maistu ettei päivällisellä jo edes vähän söisi kun kova nälkä.Ei kait se auta kuin odottaa,että aika tekee tehtävänsä.Entäs jos koittaa saada kuluttamaan tosi paljon,vaikka tavallista pitempi ulkoilu,opetella hiihtäämään,luistelemaan jne,meillä ainakin ruokahalu kasvaa tuommoisesta uuden opettelusta?Tai sitten voisi kokeilla ruokaan eri koostumuksia.Esim.isompina paloina,ihan mössönä,kaikki ruoka-aineet erikseen laitettuna?Tai jos tekisit jonkun ruuan pojan kanssa yhdessä alusta loppuun asti(kaupassa käynnit ja valmistus),että näkee mistä sitä ruokaa tulee?Meillä ainakin salaatin syöminen alkoi onnistua kun kesällä haettiin ainekset itse ja sai itse olla apuna pilkkomisessa ja laittaa kulhoon.Ja maistella tietenkin siinä tekemisen ohella.Auttaisko tuo?

Alkuperäinen kirjoittaja PS:
mullakin kaksoset, tyttö ja poika. Painoeroa reilut 4kg tytön hyväksi... Poika on aina ollut huono syömään ja todella ennakkoluuloinen. Nyt mulle riitti noiden syömisten kanssa stressaaminen ja hyväksyn tilanteen, ettei tyyppiä vain kiinnosta syömäpuuhat. Meillä on säännölliset ruoka-ajat, sama ruoka kaikille, jos herralle ei maistu niin syö minkä syö ja poistuu sit pöydästä. Yllättäen olen huomannut että ruoka on alkanut maistua eri tavalla kuin ennen, kun en tuputa enkä "pakota" enkä istuta pöydässä. Terkka mulle sanoi, ettei lapset itseään nälkään tapa, pääasia että kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Kaksosten äitinä tulee vaarallisen usein verrattua toiseen, meilläkin tyttö syö mitä vaan ja jopa 1v. 2kk pikkusiskokin syö veljeään paremmin ja maistaa rohkeasti kaikkea. Meillä tuplat "jo" 3v. 3kk. Tsemppiä ap :)!

meillä paino eroa on ollu tähän asti kutakuinkin 0,5-0,8kg.
ja usein tosin tulee verrattuo poikia toisiin vaikkei saisi :ashamed:
meillä kans säännölliset ruoka-ajat ja kaikki syö samaa ruokaa

Tiedän millaista se on, kun huolestuttaa lapsen syömiset, mut huolestu vasta jos kasvussa tapahtuu jotain radikaalia muutosta. Jotenkin musta tuntuu, että meillä tuo poika on venkoillut noiden ruokien kanssa siitäkin syystä, että saa silloin huomiota. Se on hyvä että olet pitänyt säännölliset ruoka-ajat ja sama ruoka kaikilla :). Jaksamista :)!

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja rööttynä:

Entäs jos koittaa saada kuluttamaan tosi paljon,vaikka tavallista pitempi ulkoilu,opetella hiihtäämään,luistelemaan jne, Tai sitten voisi kokeilla ruokaan eri koostumuksia.Esim.isompina paloina,ihan mössönä,kaikki ruoka-aineet erikseen laitettuna?Tai jos tekisit jonkun ruuan pojan kanssa yhdessä alusta loppuun asti(kaupassa käynnit ja valmistus),että näkee mistä sitä ruokaa tulee?Auttaisko tuo?

ulkona ollaan ruettu oleenkin pitempiä aikoja. ja noista ruuan koostumuksesta pikku-ukolle kelpaa vaan soseutettu versio, jos yrittää tarjota pottumuusia ja jauhelihakastiketta se yökkää, kun siinä on niitä jauhelihanpalasia... luistelut ja hiihtämiset ei vielä tänä talvena taida olla ajankohtaisia. kaupassa oon käyny yhdessä pojan kanssa kaksin, mutta en ole sitä ruuan tekoon ottanu mukaan, enkä tiedä onnistuisikokaan tuo vielä ?!?

Meillä kans nuorempi ollut aina huono syömään.
Kokeilin kans kaikki konstit, ei auttanu, sitten hoksin, että alan keksimään ruuille uusia nimiä.
Esim makkarakeitto ei enään ollutkaan makkarakeitto vaan esimerkiksi, peter panin lentosoppaa.Mitä millonki mieleen tulee.
Pientä huijausta, mutta toimii edelleen =)

Yhteistyössä