Voi kauhea!15 vuotias puristui hengiltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
just joo. ja piti 15vuotias pistää tommoseen hommaan :(

ihan samaa ajattelin kun tuon luin. Mikä -kele noita äijiä vaivaa kun pojat saa ja pitää tehdä ihan samoja juttuja kuin aikuisetkin???!!! Saa kyllä iskä syyttää ihan itteensä tuosta. Poika parka, mitä joutui isänsä takia kokemaan! Pistää niiiin vihaksi!

Jälkiviisaushan se on se paras viisaus. Ei auta perhettä tässä tilanteessa enää. Karmea onnettomuus.

ps. Äitini on aikoinaan ajanut sekä traktoria että rekkaa isänsä apuna 11-vuotiaana.

kyllä mun veljen poika 15-v odotti innokkaasti, että milloin pääsee traktorilla ajaan. Ite oon ajanut alle 10v traktorilla. Maataloudessa joutuu/saa tehdä oikeesti töitä

eiköhän melkeen jokainen maatalon lapsi joka traktorihommista on kiinnostunut niin ajellut jo traktorilla ja perässä erinäisiä vehkeitä. Toisia ne kiinnostaa jo pienestä pitäen, toisia ei koskaan. Kamala juttu :(.

maatalon pojat katselee isiensä työntekoa pienestä pitäen ja odottavat sitä päivää että pääsevät itse rattiin. sitä on intoa niin paljon että kyllä työtä haluavan pitää saada töitä tehdä, syyllistäminen on ihan turhaan. tuollaisella ajatusmaailmalla voisi sanoa ihan samoin jos vaikka lapsi kiipeilee puussa ja kuristuu haalariinsa jäädessään roikkumaan puun oksaan, että mikä riivaa akkoja kun ei lasten perään katso. SE OLI ONNETTOMUUS ja niitä tässä maailmassa sattuu se on vaan raaka totuus!!! todella ikävä on tämäkin tapaus, mutta jätäkää tuo syyllistäminen ei se tilannetta mikisikään muuta!

15-vuotiaana saa traktorikortin. Traktorilla ajaminen on täysin laillista.

Sama ajatus tuli mullekin. maatalossa on pakko myös lasten tehdä töitä. eikä tää kommentti tarkoita perheen surun vähättelyä. totean vain tosiasian. näin meilläkin on jouduttu toimimaan.

Todella typerää että ton ikäsille älypäille annetaan noin ison ajoneuvon ajolupa, kun eivät saa autoakaan vielä ajaa. Maalla sitten pörräilevät traktoreilla kuin mitkäkin mielipuolet kylätaajamissa ja ties missä.
En oikein jaksa surra.

siis kysehän on siitä, että LAPSI laitetaan töihin. Olisi iskä mennyt yhdessä LAPSENSA kanssa! Lapsi ei osaa toimia vaaratilanteissa! Haluuhan ne lapset vaikka kuun taivaalta, mutta vanhempien täytyy pitää rajat ja huolehtia turvallisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja kökkötraktori:

Todella typerää että ton ikäsille älypäille annetaan noin ison ajoneuvon ajolupa, kun eivät saa autoakaan vielä ajaa. Maalla sitten pörräilevät traktoreilla kuin mitkäkin mielipuolet kylätaajamissa ja ties missä.
En oikein jaksa surra.

joo täällä itä uudellamaalla ajavat traktorilla keskellä taajamaa jossa liikennettä ihan kiitettävästi. Ja kännykkä korvalla!

Alkuperäinen kirjoittaja vastuu vanhemmilla:
siis kysehän on siitä, että LAPSI laitetaan töihin. Olisi iskä mennyt yhdessä LAPSENSA kanssa! Lapsi ei osaa toimia vaaratilanteissa! Haluuhan ne lapset vaikka kuun taivaalta, mutta vanhempien täytyy pitää rajat ja huolehtia turvallisuudesta.

sanoisin että on ero 15-vuotiaalla ja 15-vuotiaalla.kaupunkilaispoika saattaa olla ihan erilainen 15-vuotiaana kuin maatalon 15-vuotias. ( toki maatalojenkin nuorissa on eroja) en kuitenkaan usko että tätäkään poikaa olisi päästetty tuota työtä tekemään ellei olisi luotettu ja tiedetty että hän on siihen kykenevä- aikuisillekin kun tulee traktoreiden kanssa onnettomuuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja muiden turvallisuus myös vaakalaudalla:
joo täällä itä uudellamaalla ajavat traktorilla keskellä taajamaa jossa liikennettä ihan kiitettävästi. Ja kännykkä korvalla!

Jep, täällä sama peli, kylillä ajellaan miten sattuu niillä isoilla vehkeillä. Ihan pimeetä.

Ihan tarpeeksi vaivaa teineistä jotka on saaneet ajokortin.

Onnettomuuksia sattuu. Itse olin noin 10-vuotiaana usein isän apuna traktorihommissa tekemässä rehua. Onneksi eräällä kerralla sattui niin, että isoveljeni oli minun sijastani mukana. Hän sai pelastettua isäni, joka jäi puristuksiin. Jos minä olisin ollut paikalla, niin en olisi pysytynyt tekemään mitään vähäisillä voimillani.

Eiköhän viritetyillä mopoilla pörräävät pojat ole pahempi turvallisuusriski kuin traktoripojat.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Vaikka olisi ollut aikuinen, erehtyä voi. Ja aikuinen ei tuosta sen enempää olisi selvinnyt hengissä kuin lapsikaan.

Näinhän se on. Onnettomuuksia sattuu vaikka miten ois varovainen. Tiedän tapauksen jossa isäntä (yli 50-kymmppinen joten kokemusta varmasti oli koneista) oli linkoamassa talvella metsätietä ja lumilinko meni tukkoon. Niin tämäpä meni potkimaan käynnissä olevaa linkoa irrottaakseen lumipaakut sillä seurauksena että jalka jäi jumiin ja isäntä menehtyi kun ei saanut apua sinne korpeen riittävän ajoissa. Hänkin varmasti tiesi että on hengenvaarallista käynnissä olevaa konetta mennä "rassaamaan" mutta niinpä vaan meni ja hengenlähtö oli seurauksena. Eli ei minusta tossa 15-vuotiaankaan tapauksessa kyse ollut siitä että lapsi oli työhommissa vaan siitä että se peräkärri lähti luistamaan jostain syystä ja poika pahaksi onnekseen jäi väliin.

Yhteistyössä