voi juma, että elämä on epäreilua!! en voi edes laittaa lasta leireille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nellien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nellien

Vieras
just. minulla on muutenkin tämän erityislapsen kanssa kymmenen kertaa hankalampaa kuin normaali kohta 7vuotiaan kanssa. olisin ilmoittanut hänet kesällä leirille, mutta kysyin kuitenkin kohteliaana ihmisenä että miten tälläisen lapsen leirille tulo onnistuu.

vastaus voisiko äiti tai isä tai joku muu sukulainen tulla lapsen kanssa leirille? no EI VOI! jos mulla olis joku sukulainen joka hoitas lasta kesällä vähän aikaa, ei tartteis mitään leirejä.

mulla kiehuu niin pää. jos ihmisellä on tavallinen tämän ikäinen lapsi elämä on jo suurimmaksi osaksi muutenkin helppoa. varmasti sukulaiset yms hoitaakin useammin helpompaa lasta. ja niin ne pikku kullannuput voi ilmoittaa kesällä vaikka kuinka monelle leirille.

mutta minä jolla lapsi muutenkin vaatii paljon ikäistään enemmän aikuiselta, minä joka voisin todella tarvita kesäloman aikana pari pv lepoa,en sitä saa, koska lapsellani sattuu olemaan muutama ongelma.

mikä siinä on että tavis lapsille löytyy kyllä kaikennäköistä,mutta ei niille kenen vanhemmat todella tarvitsisivat esim.leirin lapselleen.

Mitäs erityistä lapsessasi on?
Ja ymmärrän kyllä, että leirinohjaajien kädet eivät riitä ylimääräiseen. Lapsia tulee leireille varmasti muutenkin maksimimäärät.

Oletkos tutkinut löytyisikö jotain perheleiriä teidän kaltaisille perheille. Olemassa on siis monenlaisia sopeutumisleirejä, ja noilla leireillä vanhemmat saa omaa aikaa ja lapset saa tilaisuuden tavata kaltaisiaan lapsia - monesti tästä on myös iso hyöty lapsillekin.

Sulla on kymmenen kertaa hankalampaa, mutta oletat että leirillä pitäisi pystyä kaiken muun lisäksi pitämään lastasi silmällä; joak siis erityislapsena vie ainakin kahden paikan?

Ketä syytät, jos turvallisuus pettäisi ja jotain sattuisi?

• Tykkää
Reactions: chef
Kurja tilanne, mutta ymmärrän kyllä, ettei erityislasta voi laittaa leirille. Henkilökunta ei riitä sellaiseen, kun se on mitoitettu tavislapsille.

Oletko kysynyt sosiaalitoimesta jotain tukiperhetyyppistä ratkaisua? Viikoksi kesällä johonkin perheeseen?

Onko olemassa yhdistystä, joka olis tarkotettu just sun lapsen tapaisille erityislapsille perheineen?

Usein yhdistykset järjestävät leirejä ja muuta kesä-aktiviteettia.

Sulla on kymmenen kertaa hankalampaa, mutta oletat että leirillä pitäisi pystyä kaiken muun lisäksi pitämään lastasi silmällä; joak siis erityislapsena vie ainakin kahden paikan?

Ketä syytät, jos turvallisuus pettäisi ja jotain sattuisi?

Tämä pointti nyt tuli varmasti selväksi. Oletko kokeillut esin googlaamalla, löytyykö oman lapsesi erityispiirteisiin perehtynyttä vertaistukiryhmää tai jopa yhdistystä? Heidän kauttaan löytyisi varmaan helpoiten teille sopivia tapahtumia. Jos jaksaminen on kortilla, niin neuvolan kautta saa myös apua tai ainakin vinkkejä mitä voisi tehdä. En tiedä, saavatko MLL:n hoitajat hoitaa erityislapsia, mutta ainahan voi kysyä.

no minusta leirien pitäisi olla kaikille lapsille! eikä vaan heille jotka ovat helppoja.

ja mitä tulee sosiaalitoimen tukiperheeseen tms. niin aika epäreilua josminun pitäisi olla lastensuojelun alainen siksi että ei ole samoja palveluja kaikille ihmisille, eihän muidenkaan tarvitse olla vain siksi ls asiakkuudessa että haluaa joskus aikaa itsekseen. ei kiitos.

no pitäkää te joilla on tavislapset lapsenne poissa leireiltä niin mahtuu nämä erityisemmätkin leireille :) tämä siis sille joka ymmärtää leirien järjstäjiä

Koitapa selvittää järjestääkö teidän kaupungissa mikään yhdistys/organisaatio ihan erityislapsille tarkoitettuja kesäleirejä. Niillä on kuitenkin ihan erilailla resursseja erityislasten ohjaamiseen ja valvomiseen, kuin tavallisilla leireillä.

• Tykkää
Reactions: chef
no minusta leirien pitäisi olla kaikille lapsille! eikä vaan heille jotka ovat helppoja.

ja mitä tulee sosiaalitoimen tukiperheeseen tms. niin aika epäreilua josminun pitäisi olla lastensuojelun alainen siksi että ei ole samoja palveluja kaikille ihmisille, eihän muidenkaan tarvitse olla vain siksi ls asiakkuudessa että haluaa joskus aikaa itsekseen. ei kiitos.

no pitäkää te joilla on tavislapset lapsenne poissa leireiltä niin mahtuu nämä erityisemmätkin leireille :) tämä siis sille joka ymmärtää leirien järjstäjiä

Syynä siihen, että leirille täytyisi vanhemman tms. mennä mukaan, on luultavasti se, ettei leirihenkilökunnalla ole kokemusta/koulutusta erityislasten kanssa työskentelystä, joten ei haluta ottaa riskiä siitä, että tulisi ongelmia. Lastenhoitajat leireillä saattaa olla alaikäisiäkin.

Kyse ei nyt ole siitä, onko lapsi helppo vai ei, vaan siitä, onko lapsella jonkinlaisia erityistarpeita ja pystyykö leirin järjestäjät näihin tarpeisiin vastaamaan. Jos mietitään vaikka erittäin kilttiä ja helppoa lasta, joka sattuu liikkumaan pyörätuolilla, niin ei hänkään varmasti mille tahansa leirille pääse, jos leirit järjestetään semmoisessa paikassa, missä ei pysty pyörätuolilla liikkumaan. Ja se on vaan voivoi, ei sille mitään voi.

Täällä ainakin lastenleirellä vetäjät ovat jotain teinityttöjä. Jonkun lasten erityisongelmia tuntevien kasvatuksen asiantuntijoiden palkkaaminen leirin vetäjiksi vetäisi hinnat niin pilviin, ettei niihin olisi varaa edes kaupungin tuella kellään tavisvanhemmilla. Ja minusta ei voi olettaa että kuka tahansa ilman mitään tietoa tai kokemusta muusta kuin tavallisten lasten leirin ohjaamisesta hoitaa muiden leiriläisten ohessa yhtä erityislasta, josta jopa tämän omalle vanhemmalle on kymmenkertaisesti vaivaa tavalliseen lapseen nähden.

En ole aikaisemmin ikinä mieltänyt, että näitä leirejä järjestettäisiin siksi, että vanhemmat saavat omaa aikaa, vaan siksi, että lapsilla olisi kivaa tekemistä kesällä. Mun tuntemani vanhemmat hoitavat sitä omaa aikaa itselleen viemällä lapsen jollekin tutulle hoitoon, tai jos tämmöistä tuttua ei ole, palkkaamalla hoitajan. Jos jollain ei ole rahaa eikä tuttuja ja jaksaminen on ihan loppu, niin sit se tukiperhe ja ls-asiakkuus voi olla kelle tahansa perheelle ainoa vaihtoehto, oli lapsi erityislapsi tai ei.

Voi harmi! Kannattaa vielä etsiä sellaisia leirejä, joihin otetaan myös vaativampia lapsia.
Oletko kysellyt vinkkejä erityislapsen ongelmiin liittyvältä taholta, esim. vertaistukeen pohjautuvilta yhdistyksiltä?

Et sitten saanut vastattua millä tavalla lapsesi on erityislapsi.
On nimittäin sekaleirejä, joissa on mm. erityislasten telttakylä, jossa on tarpeen vaatiessa jopa joka lapsella oma hoitsu... niiltä leireiltä löytyy näitä kaikenlaisia käytöshäiriöisiä kuten ADHDeita, mutta myös downeja ja muita kevoja.

Mistä päättelit, että meillä on tavislapsia? Tai on meillä yksi, mutta kaksi erityislastakin. Juuri siksi ymmärränkin leirinjärjestäjiä.

Pahoittelen, jos nimimerkki meni vikaan, en muista, millä kirjoitin. Jotain tuollaista se oli.

[QUOTE="poikia3";23503897]Oletkos tutkinut löytyisikö jotain perheleiriä teidän kaltaisille perheille. Olemassa on siis monenlaisia sopeutumisleirejä, ja noilla leireillä vanhemmat saa omaa aikaa ja lapset saa tilaisuuden tavata kaltaisiaan lapsia - monesti tästä on myös iso hyöty lapsillekin.[/QUOTE]

tuota mä en itse halua leirille, vaan haluan lapseni leirille(ihan niinkuin muutkin voivat laittaa kesällä 7vuotiaansa leirille). ymmärrätkö mä haluan olla kotona, tai kenties ensimmäistä kertaa lapsen syntymän jälkeen rannalla, 1kerran ihan vaan rauhassa ilman mitään tekemistä.

ja mitä tarkoitat meidän kaltaisille? meillä on muuten ihan tavallinen perhe,mutta tuo vanhin lapsi sattuu nyt vaan olemaan hieman erilainen.

todennäköisesti adhd (psykologin mielestä tähän asti hankalin asiakas, älykkyyttä ja taitoja häneltä löytyy, ongelma tutkimus tilanteessakin oli muualla kuin älykkyydessä. nimittäin siinä että psykologi ei ollut tottunut olemaan koko ajan valppaana ja varpaillaan valmiina ihan mihin tahansa. vaikka hänelläkin löytyy vilkkaita poikia itselleenkin. joten laittoi hänet eteenpäin tutkimuksiin).

eikö kenestäkään ole epäreilua että minun lapsellani ei ole samoja oikeuksia ja minulla kuin muilla? itse oon sitä mieltä että tavislapsille vähemmän leirejä, jos heidän kanssaan vanhemmat ei jaksa niin menkööt he sinne sossuun hakee tukiperhettä. ja enemmä'n erityislapsille leirejä. eiks oo hyvä idea?

tuota mä en itse halua leirille, vaan haluan lapseni leirille(ihan niinkuin muutkin voivat laittaa kesällä 7vuotiaansa leirille). ymmärrätkö mä haluan olla kotona, tai kenties ensimmäistä kertaa lapsen syntymän jälkeen rannalla, 1kerran ihan vaan rauhassa ilman mitään tekemistä.

ja mitä tarkoitat meidän kaltaisille? meillä on muuten ihan tavallinen perhe,mutta tuo vanhin lapsi sattuu nyt vaan olemaan hieman erilainen.

todennäköisesti adhd (psykologin mielestä tähän asti hankalin asiakas, älykkyyttä ja taitoja häneltä löytyy, ongelma tutkimus tilanteessakin oli muualla kuin älykkyydessä. nimittäin siinä että psykologi ei ollut tottunut olemaan koko ajan valppaana ja varpaillaan valmiina ihan mihin tahansa. vaikka hänelläkin löytyy vilkkaita poikia itselleenkin. joten laittoi hänet eteenpäin tutkimuksiin).

eikö kenestäkään ole epäreilua että minun lapsellani ei ole samoja oikeuksia ja minulla kuin muilla? itse oon sitä mieltä että tavislapsille vähemmän leirejä, jos heidän kanssaan vanhemmat ei jaksa niin menkööt he sinne sossuun hakee tukiperhettä. ja enemmä'n erityislapsille leirejä. eiks oo hyvä idea?

Sulla on nyt ihan vääristynyt käsitys kesäleireistä. Ei niissä ole pointtina se, etteivät vanhemmat jaksa lapsiaan ja lykkäävät heidät siksi pois silmistään saadakseen levätä! Vaan se, että lapsille olisi kivaa tekemistä ja kavereita kesällä.

Jos sä et jaksa olla lapsesi kanssa, ehkä sun tulisi ottaa yhteyttä johonkin sellaiseen tahoon, joka pystyy sua siinä asiassa auttamaan ja tukemaan. Se taho ei ole lasten kesäleiri.

• Tykkää
Reactions: Minuli

Minä en ajattele noin, vaikka meillä kaksi erityislasta onkin. Erityislapsille on omat leirinsä, sopeutumisvalmennusjuttuja sun muita. Kyllä minusta tavislapsille pitää olla leirit. Elämä erityislapsen äitinä ja erityislapsen oma elämä nyt ovat vain erilaisia kuin tavisporukan.

Oikeastaanhan sinun lapsellasi on melkein enemmän oikeuksia, kun on nuo sopeutumisjututkin.

Oon ollu ite lastenleireillä ohjaajana ja kerran meille tuli mukaan erityislapsi, ilman että siitä edes vihjattiin. Ulkoisesti lapsessa ei näkynyt mitään, mutta voi että kun karu totuus paljastuikin heti ekana päivänä. Piti järjestellä kaikki ihan uusiks, kun lapsi vei KOKONAAN yhden ohjaajan huomion 24/7. Ei ihan kauheesti naurattanu ku ko. ohjaajan piti alunperin hoitaa 6-7 lasta erityislapsen lisäksi. :(

Jälkikäteen vanhemmat sitten kyseli, että eihän haitannu.. Erityislapsille järjestetään ihan omaa toimintaa, jossa resurssit riittävät, meidän tilanteemme oli jopa VAARALLINEN ja LAITON.

T: Tiiu

Kuten ketjussa onkin tullut jo esille, niin normileireille ei ole mahdollista ottaa erityislapsia, koska taidot ja resurssit eivät riitä. Olen itse ollut leiriohjaajana ja avustajana hyvin monenlaisilla leireillä. Mukaan on mahtunut "tavisleirien" lisäksi mm. kehitysvammaisten lasten leiri ja veteraanileiri.

Esimerkiksi Turussa diakonia järjestää noita erityisleirejä, joissa kaikki työntekijät on koulutettu tarpeen mukaan. "tavisleireillä" suurin osa ohjaajista voi olla 16-19-vuotiaita, ja lapsia on ryhmissä paljon.

"tavisleirit" myös useasti järjestetään hieman erilaisissa leirikeskuksissa kuin erityisleirit, jolloin jo leiriympäristökin asettaa erilaiset vaatimukset. Siellä lasten on uskottava normaaleja käskyjä/pyyntöjä jo oman turvallisuutensakin vuoksi. Jos esimerkiksi mennään uimaan ja säännöksi sanotaan, ettei kukaan saa mennä veteen ennen kuin ohjaajat antavat luvan, niin uskoisitko oman lapsesi ymmärtävän tämän säännöt ja noudattavan sitä? Haluaisitko lapsesi joutuvan leirillä vaaraan vain siksi, ettei ymmärrä noudattaa muille selkeitä ohjeita? Ohjaajat eivät yksinkertaisesti pysty valvomaan jokaista lasta erikseen, kun yhdellä ohjaajalla on aina useita lapsia vahdittavanaan. Tästä syystä ohjaajien tulee pystyä luottamaan siihen, että yksinkertaisia sääntöjä noudatetaan.

Tuli mieleen, että yhdellä normileirillä oli eräs kehitysvammainen lapsi mukana, mutta hänellä oli henkilökohtainen avustaja mukana. Voisithan kysyä tuollaista mahdollisuutta? Kyseinen ohjaaja ei siis ollut lapsen sukulainen tms.

No, kyllä sun sitä tukiperhettä kannattaisi hakea jos olet ihan piipussa. Vaikka oletkin sen jälkeen lastensuojelun asiakas. Lastensuojelulla on suotta huono kaiku, sillä on tarkoitus auttaa perhettä tukitoimenpiteillä, eivätkä sosiaalitädit kyttää ensimmäistä tilaisuutta että voivat ottaa lapsesi huostaan. Mulla on tukiperhe, jonka löysin kylläkin itse, mutta virallinen sopimus tehtiin sosiaalitoimistossa, eikä siellä käydä kuin kerran vuodessa. Ei vaikuta muuten elämääni millään tavalla, tukiperhe on minulla koska jäin leskeksi.

Yhteistyössä