Voi jeesuksen perärööri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Jos se onkin alunperin tapahtunut jossain lähi-idässä niin on se jo kotiutunut tänne vuosisatojen saatossa aika hyvin.

Mutta meille ei kotiudu, siitä pidän huolen!
Minä en pikkulapsen suusta ala omassa kodissani jeesus-höpinöitä kuuntelemaan, se on saletti.
Joten jatkossa skippaa papin visiitit.

Sulla on varmasti joku trauma aiheesta

Jos se onkin alunperin tapahtunut jossain lähi-idässä niin on se jo kotiutunut tänne vuosisatojen saatossa aika hyvin.

Minä en pikkulapsen suusta ala omassa kodissani jeesus-höpinöitä kuuntelemaan, se on saletti.

Tiedätkö että sitä ei tarvitse heti vauhkoontua niin kauheasti vaan voi ihan asiallisesti sanoa siellä päiväkodissa, että jatkossa hän ei osallistu näihin seurakuntien tilaisuuksiin, niin se varmastikin järjestyy ihan sillä. kannattaa vaan ihan opetella suoraan mutta ystävällisesti ilmaisemaan asioita. Ei niitä voi kukaan muuten tietää. Mutta ei niistä tarvi heti saada kauheata raivokohtausta. Voithan sä kertoa oman kantasi lapselle, mitä mieltä olet.

Mutta vaikka itse olen täysi ateisti, niin en tajua, miksi sulla on niin hirveä tarve saada osoittaa, miten idiootteja kaikki uskovaiset ovat ja lytätä heidät täysin maanrakoon. Jos joku tulee uskostaan onnelliseksi niin onko se sulta pois?

Ajattele nyt lapsi voi vaikka asettaa kyseenalaiseksi sun tavan toimia, se voi vaikka aikuisena ajatella ihan omia ajatuksiaan, vaikka sitten Jumalasta. EI EI EI ei sellainen sovellu.
Voisitkos ajatella että olet sen verran avarakatseinen että annat näin lapsellesi mahdollisuuden tutustua johonkin uuteen johon koti ei anna mahdollisuutta.
Mun vanhemmat ei kuulu kirkkoon, mutta olen uskontoa koulussa opiskellut ja ei siitä nyt mitään suurta haittaakaan ole ollut

Mättö, mättö! Tapellaan nyt sitten oikein reippaalla kädellä uskonnosta niin saadaan taas vaihteeksi yksi lukittu ketju. Täysin naurettavaa p*skaa.

Lunatic: Jos olet kerran moisen "jeesustelun" hyväksynyt kirjallisesti, niin mitä siitä sitten inisemään? Käyhän kouluissakin pappeja paasaamassa kiirastulesta ja siitä miten Jumala pelastaa syntiset. No big deal. On se ihan ihmisestä itsestään kiinni mitä mieltä noista on. Jos lapsesi TYKKÄÄ kuunnella kristinuskosta tarinoita, niin mikä on ongelma? Tuskin hänestä silti uskovaista tulee jos sitä pelkäät.

Namelli: Lopeta sinäkin jo uskonnon tärkeyden esille tuominen. Kukaan täällä tuskin arvostaa luentoa siitä miten uskovaiset ovat jollain tapaa parempia kuin ateistit. Jos luulet sen avulla välttäväsi helvetin, niin hyvä sitten sinulle. Pidä se omana tietonasi.

Itse kuulun kirkkoon, mutta en ole kovinkaan uskova. Ja lapselleni en aio rastia laittaa papereihin uskonnon opetuksen sallimisesta, sillä tämä asia on jo sovittu mieheni kanssa. Lapsi kuuluu kirkkoon, mutta opiskelee elämäntietoa. Valitkoon vanhempana sitten mitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedätkö että sitä ei tarvitse heti vauhkoontua niin kauheasti vaan voi ihan asiallisesti sanoa siellä päiväkodissa, että jatkossa hän ei osallistu näihin seurakuntien tilaisuuksiin, niin se varmastikin järjestyy ihan sillä. kannattaa vaan ihan opetella suoraan mutta ystävällisesti ilmaisemaan asioita. Ei niitä voi kukaan muuten tietää. Mutta ei niistä tarvi heti saada kauheata raivokohtausta. Voithan sä kertoa oman kantasi lapselle, mitä mieltä olet.

Mutta vaikka itse olen täysi ateisti, niin en tajua, miksi sulla on niin hirveä tarve saada osoittaa, miten idiootteja kaikki uskovaiset ovat ja lytätä heidät täysin maanrakoon. Jos joku tulee uskostaan onnelliseksi niin onko se sulta pois?

Kuka tässä raivaria on saanut? En lähellekään, olen vaan kiukkunen, kun en ole tiennytkään että pappi käy oikein tarhassa saarnailemassa.. tiedä miten usein.. hyi hyi.
Ystävällisesti osaan sanoa, en ole mikään mielipuoli jos sitä kuvittelet. B)

En ole ateisti, olenko muka niin sanonut???

Kirvash, olet oikeessa, tein mokan laittaessani rastin väärään paikkaan. En arvellut jeesus-tuputusta tossa määrin tapahtuvan.
Korjaan virheeni mahdollisimman pian. :)

Kuka tässä raivaria on saanut? En lähellekään, olen vaan kiukkunen, kun en ole tiennytkään että pappi käy oikein tarhassa saarnailemassa.. tiedä miten usein.. hyi hyi.
Ystävällisesti osaan sanoa, en ole mikään mielipuoli jos sitä kuvittelet. B)

En ole ateisti, olenko muka niin sanonut???

Jaa että et saanut raivaria - no enpä halua nähdä sitten sun raivaria, jos tää oli vain tällainen kepeä mielipiteen ilmaisu.

En ole väittänyt sua ateistiksi, sanoin vain, että itse olen.

Sun lapseshan tykkäsi Jeesuksesta! Sanoi kivaksi. Ei siis olllut ahdistunut tai mitään. Mikset anna sen kuulla Jeesuksesta ? Vaikka et itse haluakaan.

Siksi etten halua että se rupee jeesuksen morsiameksi ihan tässä vaiheessa.
Otan haulikon esiin jos jeesus tulee lastani vikittelemään.

Ajattele nyt lapsi voi vaikka asettaa kyseenalaiseksi sun tavan toimia, se voi vaikka aikuisena ajatella ihan omia ajatuksiaan, vaikka sitten Jumalasta. EI EI EI ei sellainen sovellu.
Voisitkos ajatella että olet sen verran avarakatseinen että annat näin lapsellesi mahdollisuuden tutustua johonkin uuteen johon koti ei anna mahdollisuutta.
Mun vanhemmat ei kuulu kirkkoon, mutta olen uskontoa koulussa opiskellut ja ei siitä nyt mitään suurta haittaakaan ole ollut

Meillä puhutaan kotona uskonnoista. Nimenomaan USKONNOISTA, monikossa. Eli lapset saa tutustua niihin, muttei siten että joku vieras aikuinen selittäisi heille että tämä on totuus, se ainoa totuus. Vaan siten, että me kerrotaan joidenkin uskovan näin, toisten noin, ja jotkut taas ei usko kummallakaan tavalla vaan jotenkin muuten.
Koulussa lapset opiskelee aikanaan elämänkatsomustietoa. Saavat laajemman perspektiivin uskonasioihin.
Eli ainakin meidän lasten kohdalla voi sanoa, että he saavat tutustua useampaankin asiaan, kun taas monen uskovaisen perheen lapsi oppii tuntemaan vain sen totuuden johon hänen vanhempansa uskovat.
Ja isoina, kun ymmärrystä on enemmän, lapset saa alkaa uskovaisiksi jos sitä haluavat. Kristityiksi, hinduiksi, muslimeiksi, ihan sama. Kunhan valinta on heidän itsensä tekemä, ilman ulkopuolista "aivopesua" (eli sitä ettei muita vaihtoehtoja edes anneta).

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Mättö, mättö! Tapellaan nyt sitten oikein reippaalla kädellä uskonnosta niin saadaan taas vaihteeksi yksi lukittu ketju. Täysin naurettavaa p*skaa.

Lunatic: Jos olet kerran moisen "jeesustelun" hyväksynyt kirjallisesti, niin mitä siitä sitten inisemään? Käyhän kouluissakin pappeja paasaamassa kiirastulesta ja siitä miten Jumala pelastaa syntiset. No big deal. On se ihan ihmisestä itsestään kiinni mitä mieltä noista on. Jos lapsesi TYKKÄÄ kuunnella kristinuskosta tarinoita, niin mikä on ongelma? Tuskin hänestä silti uskovaista tulee jos sitä pelkäät.

Namelli: Lopeta sinäkin jo uskonnon tärkeyden esille tuominen. Kukaan täällä tuskin arvostaa luentoa siitä miten uskovaiset ovat jollain tapaa parempia kuin ateistit. Jos luulet sen avulla välttäväsi helvetin, niin hyvä sitten sinulle. Pidä se omana tietonasi.

Itse kuulun kirkkoon, mutta en ole kovinkaan uskova. Ja lapselleni en aio rastia laittaa papereihin uskonnon opetuksen sallimisesta, sillä tämä asia on jo sovittu mieheni kanssa. Lapsi kuuluu kirkkoon, mutta opiskelee elämäntietoa. Valitkoon vanhempana sitten mitä haluaa.

Saakohan lapsi muuten valita ET:tä jos kuuluu kirkkoon, kun mun mielestä ei saa.

Kirvash, olet oikeessa, tein mokan laittaessani rastin väärään paikkaan. En arvellut jeesus-tuputusta tossa määrin tapahtuvan.

:D Oletko kysynyt lapselta mitä mieltä hän on uskonnon "tuputtamisesta"? Kiinnostaako häntä kuunnella papin turinoita?

Menevähköhän lapseni ihan sekaisin, kun kysyvät onko jeesus olemassa, ja sanon, että en tiedä?

Ei vahvaa kantaa mihinkään. Sanon myös että en tiedä kumpaa uskon, luomisteoriaa vai evoluutioteoriaa.

Kaikki muut tuntuvat kertovan oman kantansa lapsellensa ainoana totuutena. Mies kannattaa meillä evoluutioteoriaa, seurakunnan kerhossa kuulevat jeesuksesta.

Jaa että et saanut raivaria - no enpä halua nähdä sitten sun raivaria, jos tää oli vain tällainen kepeä mielipiteen ilmaisu.

En ole väittänyt sua ateistiksi, sanoin vain, että itse olen.

Ai juu, luin väärin.. luin että "vaikka itse oleT..".. Anteeksi.

Ei ole mahdollista: kirkkoon kuuluvat lapset opiskelee uskontoa, kirkkoon kuulumattomat saavat valita et-opetuksen ja ussantuntien välillä.

Sun lapseshan tykkäsi Jeesuksesta! Sanoi kivaksi. Ei siis olllut ahdistunut tai mitään. Mikset anna sen kuulla Jeesuksesta ? Vaikka et itse haluakaan.

Mutta mitä pahaa siinä olisi sitten, vaikka rupeaisi? Jos olisi sillein onnellinen? Mut en usko että rupee joidenkin tarhajuttujen perusteella..

:D Oletko kysynyt lapselta mitä mieltä hän on uskonnon "tuputtamisesta"? Kiinnostaako häntä kuunnella papin turinoita?

Mie en Lunaticin puolesta vastaa, vaan ihan ylleisesti: lapset saattaapi hyvinkin tykätä papin turinoista, mutta toisaalta vanhemmat päättää lastensa kohdalla myös uskonasioista.

Miekään en näe pahhaa siinä, että pappi käypi turinoimassa, mutta toisaalta: mitäs pahhaa siinä on, että joku haluaa pitää lapsensa ja uskonnon erossa toisistaan? Meijän uskonto on täynnä viisauksia, mutta ne samat viisauvet voipi fiksu immeinen opettaa lapselleen iliman pappiakin.

Menevähköhän lapseni ihan sekaisin, kun kysyvät onko jeesus olemassa, ja sanon, että en tiedä?

Monien ei-uskonnolllistenkin lähteiden mukaan Jeesus on ollut olemassa. Mutta Jumalan pojaksi häntä ei mikään lähde todista.

Saakohan lapsi muuten valita ET:tä jos kuuluu kirkkoon, kun mun mielestä ei saa.

Sitten kun se on ajankohtaista tarkastellaan sitä paremmin. Tyttö on vasta 7 kk vanha, ehtiihän tässä.

Itse olin ala-asteella ET:ssa ja myöhemmin uskonnontunneilla. En näe siinä ongelmaa. Suositus varmaan on että osallistuu jos kerran kirkkoon kuuluu, mutta en usko että mikään laki sitä määrää.

Kyselen huomenna lisää, en ehtinyt paljon tenttaamaan kun mentiin iltasatua lukemaan.
Ihan sama kiinnostaako vai ei, ei tartte kiinnostaa.
EI NÄIN PIENENÄ.
En ole mikään tiukkapipo, kuten rastien vetokin jo osoittaa, mutta pitääkö sen papin tarhassa rampata ihan työkseen.. saarnatkoon siellä seurakunnan tarhassa missä ne uskis-taimet kasvavat.

Mutta mitä pahaa siinä olisi sitten, vaikka rupeaisi? Jos olisi sillein onnellinen? Mut en usko että rupee joidenkin tarhajuttujen perusteella..

No, mitä mieltä itse olisit, jos 3-4 v lapsesi ilmoittaisi ettei ole muuta jumalaa kuin Allah, ja Muhammed on hänen profeettansa? Ei suostuisi syömään enää sikaa, koska se on 'haram'. Kumartaisi kohti Mekkaa viidesti päivässä, jne. Ei viettäisi joulua eikä pääsiäistä. Ja olisi onnellinen.
Tykkäisitkö? =)
Vaikka teillä kotona uskottaisiin ihan eri lailla?

Sanon nyt vielä kerran, minun lapselleni saa tulla opettamaan uskonnoista kunhan opetetaan sitten kaikki uskonnot eikä vaan kristinuskoa =) Niinkun se täällä yleensä on =) Ihme inttämistä, uskontoihin on hyvä tutustua mutta yhden tuputtaminen ei ole sitä..

Jännä että pidetään näin pahana että lapsesta tulisi uskovainen, mutta esim. se on aina ihan ok jos ryhtyy hoooomoksi.

Harva tarhaikäinen homoksi ryhtyy.
Nyt puhutaan pienistä lapsista, jotka eivät ole vielä kykeneviä tekemään omaan elämäänsä liittyviä päätöksiä. Vaan vanhemmat päättävät heidän puolestaan.