Voi itkujen itku (lapsen hoidosta)

• Viestiketjun aloittaja Umbrella78
  • Ensimmäinen viesti
Umbrella78
Poika (täyttää tässä kuussa 2v.) oli tänään ekan päivän päiväkodissa, ollaan käyty tutustumassa siellä kyllä mutta tänään oli ekan kerran yksin siellä hoidossa 4 tuntia. Oli kuulemma ollut tosi vaikea päivä ja itki siellä,kun isä meni hakemaan häntä.

Siis mä en kestä, sydän särkyy... huomenna pitäis olla koko päivän jo hoidossa, mut miten ihmeessä jos 4 tuntia otti jo noin koville.

itkettää... :-(

Lenni
Koittakaahan jaksaa,alku aina hankalaa ja vanhempien ei saa näyttää tunteita päiväkodin oven suussa lapsille(lapsi luulee et hoidossa on jotain vialla).Itekin monta kertaa autossa itkenyt sitten kun piti itkevät lapset jättää hoitoon....Kyllä se poika pian tottuu!!

Umbrella78
Kiitos teille! Itsellä vaan nyt niin kamala olo... syyllinenkin, et miten voin mun pienelle murulle tehdä sen ja jättää sinne päiväksi kun tietää et toiselle se on vaikeaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Umbrella78:
Kiitos teille! Itsellä vaan nyt niin kamala olo... syyllinenkin, et miten voin mun pienelle murulle tehdä sen ja jättää sinne päiväksi kun tietää et toiselle se on vaikeaa...
Älä turhaan syyllistä itseäsi.Varmasti pikkuinen tottuu hoitopaikkaan ja tulee vielä viihtymäänkin siellä.

Umbrella78
Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
Älä turhaan syyllistä itseäsi.Varmasti pikkuinen tottuu hoitopaikkaan ja tulee vielä viihtymäänkin siellä.
Miten kauan siinä mahtaa mennä ennenkuin tottuu? Hän on vaan ollut tosi sosiaalinen ja iloisesti ja rohkeasti tekee tuttavuutta vieraisiin ihmisiin eli senkin puolesta tuli yllätyksenä, että noin vaikeaa oli heti eka päivä ilman meitä. Mä kun kuvittelin et vaikeaa tulee vasta kun hän tajuaa hoidon jatkuvuuden... tai niin mua varoiteltiin.

:hug: Itse lasten parissa töitä tehneenä,voin sanoa sulle että kyllä se ajan kanssa helpottaa.Jotkut lapset sopeutuvat nopeampaa sinne,toisilla menee taas vähän kauemmin...osa lapsista aloittaa itkemisen sen jälkeen kun on ollut esim:vko hoidossa,kun tajuaa että tännehän tullaankin joka päivä.Toisilla se itkeminen on heti alussa..mutta ne itkuisimmatkin lapset ovat sopeutuneet!!!Tärkeää on että ette näytä lapsellenne kuinka paha olla teillä on,pitää olla "ylireipas"äiti/isä kun vie.tarkoitan että ette jää venymään päiväkotiin kun olette lähdössä,vaikka lapsi jäisikin itkemään...onko teillä mahollisuutta olla aamusta vähän aikaa siellä,että lapsi pääsee johonkin leikkiin/aamupalalle?jos vain on,niin suosittelen että istutte vähän aikaa ja näytätte lapsellenne että täällä on kiva olla..sitten vain reippaasti isä/äiti lähtee,nähdään iltapäivällä,heippa!halit,pusut ja lähdette töihin.Vaikka tämä saattaa kuullostaa karmeelta,nii se todella toimii..lapsi oppii tietämään että näin kun tehdään,niin iltapäivällä mua tullaan hakemaan.Jos vanhemmat jäävät "hyvästejä jättäessä" pitkittämään lähtöä,niin tilanne vain vaikeutuu.Aina on lupa soittaa ja kysyä miten hoidossa menee,henkilökunta on valmiita kertomaan lapsen päivästä..se monesti helpottaa vanhempia kun tietävät että itku on loppunut.Voimia teille hoidon aloittamiseen,kyllä teidän pojasta tulee vielä reipas tarhalainen!! :) Tulipa tästä pitkä teksti..huh! :whistle:

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
Miten kauan siinä mahtaa mennä ennenkuin tottuu? Hän on vaan ollut tosi sosiaalinen ja iloisesti ja rohkeasti tekee tuttavuutta vieraisiin ihmisiin eli senkin puolesta tuli yllätyksenä, että noin vaikeaa oli heti eka päivä ilman meitä. Mä kun kuvittelin et vaikeaa tulee vasta kun hän tajuaa hoidon jatkuvuuden... tai niin mua varoiteltiin.
Mun on molemmat itkeneet ekat pari viikkoa, sitten onkin jo menty juosten hoitoon :)
Mutta esim tänään oli taas vaikeampi päivä kun on oltu 3 viikkoa lomalla, ikää nuorimmalla on vajaa 3v aloitti syksyllä hoidon eli oli silloin 2v3kk.
Ota positiivisenä se että teille kerrottiin itkuista eikä vain todettu että hienosti on mennyt.

Umbrella78
Kiitos pikkumamma! Kyllä varmaan pitää jäädä aamuisin sitten hieman pidemmäksi aikaa ennen kuin lähtee, että lapsi jää leikkimään, kuten sanoit. Pitää vaan sitten kerätä itse voimia että pystyy toimimaan niin, ettei lapselle näytä tätä omaa epävarmuuttaan.
Mä vaan jotenkin sitäkin murehdin, et onko niillä hoitajilla sitten aikaa huomioida tälläistä yhtä ikävöivää lasta siellä? Kun olis kai ainakin alkuun tärkeää et lapsella olis siellä joku turvallinen aikuiskontakti... tai no senhän vuoksi se henkilökunta siel on... ,ä nyt vaan näköjään murehdin kaikkea :-(

voih, sellasta se meilläkin on ollut, iha molemmilla lapsilla...mut kyllä ne tottuu!
tyttö 2v. aloitti nyt syyskuussa uudestaan hoidon (eri paikas)
alkuun itkettiin äitiä ja kaikkea mut nyt on jo niin reipas tytteli siellä, et hoitotäditki sanoo et neiti on niiden päivänpaiste, ku ei ikinä itke tai narise mistään :xmas: :xmas:
ja ku äiti astuu ovesta sisään ni natkutus alkaa sillä sekunnilla..
Mä vein tytön hoitoon ekan kerran ku hän oli 10kk ja poika oli sillon 3v.
tosin meil oli pieni ja maailman ihanin pph, et tarhaan en ois vienyt ehkä vielä, mut onhan tuo hyvää totuttelua nyt olla isossa tarhassa ku aikanaan menee kouluun jne..tosin meillä o nytkin aivan luxus hoito vaik tarhas yli 100 lasta niin pelkkää hyvää sanomista, hoitotädit on mitä ihanimmat :heart:
et iha reippaasti vaan viet =)

Se on kyllä kamalaa,meillä kun tyttö aloitti hoidossa 1,5v oli n.2viikkoa tosi vaikeaa,aina jäi itkemään ja ei syönyt hoidossa mitään mut sit se yhtäkkii alkoi jo tottuun sinne ja nyt saanut kavereita ja ollut jo kerran kun ei olisi tahtonut lähteä kotiin :D

Aika stressaavaa se on kyllä mut kuitenkin siihen menee suht lyhyt aika että tottuu

:hug:

Umbrella78
Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
voih, sellasta se meilläkin on ollut, iha molemmilla lapsilla...mut kyllä ne tottuu!
tyttö 2v. aloitti nyt syyskuussa uudestaan hoidon (eri paikas)
alkuun itkettiin äitiä ja kaikkea mut nyt on jo niin reipas tytteli siellä, et hoitotäditki sanoo et neiti on niiden päivänpaiste, ku ei ikinä itke tai narise mistään :xmas: :xmas:
ja ku äiti astuu ovesta sisään ni natkutus alkaa sillä sekunnilla..
Mä vein tytön hoitoon ekan kerran ku hän oli 10kk ja poika oli sillon 3v.
tosin meil oli pieni ja maailman ihanin pph, et tarhaan en ois vienyt ehkä vielä, mut onhan tuo hyvää totuttelua nyt olla isossa tarhassa ku aikanaan menee kouluun jne..tosin meillä o nytkin aivan luxus hoito vaik tarhas yli 100 lasta niin pelkkää hyvää sanomista, hoitotädit on mitä ihanimmat :heart:
et iha reippaasti vaan viet =)
Tässä on onneksi kyseessä pieni päiväkoti, jossa on alle 0-4 vuotiaita lapsia eli ei niin iso päiväkoti ole, mutta onhan se silti iso muutos kun ei oel ryhmäsäs tottunut olemaan eikä juuri meistä vanhemmista erossa kuitenkaan. Mä jo mietin et kumpa oltais laitettu hoitoon edes isovanhemmille vähän enemmän niin olis ehkä helpompaa pojalle tää... Mut kun ollaan itsekin oltu pienessä niin kiinni ettei pahemmin ole hoitoon raaskinut laittaa.

Yhteistyössä