Voi iiiitku näitä öitä nelikuisen kanssa! Eka lapsi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiuku

Vieras
Heräilee, heräilee, välillä annan itkeä vähän aikaa ja nukahtaa uudelleen, joskus sit luovutan ja otan viekkuun ja syötän ja usein sit nukutaan vierekkäin loppuyö, ainakin jos on jo toinen tai kolmas yösyöttö. Vieroitettiin perhepedistä koska kaikki nukuttiin niin huonosti, ja nyt ehkä nukutaan PIKKUISEN paremmin...

Musta tuntuu että oon ihan huono ja periaatteeton äiti kun en osaa lastani nukuttaa enkä toimi johdonmukaisesti vaan oman jaksamiseni mukaan :(

Nukahtaa ite (oon ihan tosi iloinen että se jaksettiin opetella, se on sentään jotain) mutta noi yöt... IIITKUUUUU

Päivät menee onneksi ihanasti, tutulla rytmillä ja kaksilla päiväunilla. Päivisin tuumin että tässähän menisi lapsikatras vielä vauvan lisäksi ihan hyvin, öisin ajattelen että en jaksaisi millään!

Loppuuks tää joskus? Miten te jaksatte?

Alkuperäinen kirjoittaja selviät sie:
Kun lapsi oli pari vuotias, alkoi yötkin rauhoittua. Pidä viekussa ja anna ruokaa jos tarvii. Pääasia että te kaikki nukutte.
Kiitos rohkaisusta, tosin parivuotiaaksi asti tuntuu IKUISUUDELTA.

Toisaalta en tiiä kuinka paljon tässä on sitä että stressaan muiden mielipiteitä ja arvioin itseäni että teenkö "oikein" (esim. anoppi kertoo joka tapaamiskerralla tarinoita vauvoista jotka nukkuu läpi yön omassa pinnasängyssä. En kehtaa kysyä onko ne täysimetyksellä kun en kehtaa sanoa että ite haluan imettää 6kk koska anoppi ei oo siihen ite kyennyt lainkaan enkä siis halua hänelle moittia vastikkeita.) ja kuinka paljon sitä että en oikeesti jaksaisi.

Meillä jo 5,5 kk ja tosiaan sen puolitoistakuukautta on ollut samaa. YKs yö laskin että 01-09 oli 10 syöttöä...pakko se on lopulta ottaa viereen ei hullukaan jaksa pinniksestaä nostella eestaas vaikka se siinä vieressä onkin...

Ei siihen mitään yhtä ja oikeaa tapaa ole olemassakaan :hug:

Esikon kanssa mentiin juurikin niin, että välillä nukkui vieressä, välillä omassa sängyssä, välillä omassa huoneessa jne.

Kakkosen kanssa oltiin alusta saakka tiukkana...koskaan ei saa nukahtaa rinnalle/pullolle ja yöt nukutaan omassa sängyssä. Mutta vauva halusi nukkua vieressä, joten annettiin siinä sitten lopulta olla.
Kun ikää tuli muutama kk lisää, niin omassa sängyssä nukkuminen helpottui. Nyt taas näyttää siltä että tyttö 11kk tahtoo takaisin äidin kainaloon. Uusi vauva on tulossa alta 3kk päästä joten toivottavasti siihen mennessä taas uni maistuu omassa sängyssä ja mielellään vielä omassa huoneessa.

En itse itketä lasta (tätäkin yritettiin, mutta ei tuottanut sitten niin mitään tulosta) vaan otan sitten syliin/viereen, jos ei rauhoitu silittelyyn yms. rauhoitteluun. Usein kyllä tuo rauhoittelu riittää, mutta on äitä jolloin ei riitä.

Meilläkin tyttö nukahtaa aika helposti, mutta herää monesti yössä. Meillä tämä yöheräily sai aikaan epäilyn siitä, ettei lapsi ole täysin terve ja nyt ollaankin sitten menossa allergiapolille ja lapsi on täysin maidottomalla ruokavaliolla. Eli tuokin asia kannattaa huomioida jos vauva heräilee paljon öisin ilman, että olisi nälästä kyse.

Sellaista se on, mun mielestä kuullostaa ihan normaalille, mutta muistan itsekin että ekan kanssa se tuntui jotenkin "isolle" asialle. Vinkkini on järjestää nukkumset niin että saat itse parhaiten unta. Jos vauva vieressa takaa koko perheelle rauhallisemmat unet, niin tehkää niin. Itse ranppasin esikoisen kanssa pinniksellä 20 krt yössä ennenkuin tajusin ettei siinä ole mitään järkeä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Meillä jo 5,5 kk ja tosiaan sen puolitoistakuukautta on ollut samaa. YKs yö laskin että 01-09 oli 10 syöttöä...pakko se on lopulta ottaa viereen ei hullukaan jaksa pinniksestaä nostella eestaas vaikka se siinä vieressä onkin...
No siis just näin. Ja nää yöt on tosiaan pahentuneet viime aikoina.

Jossain vaiheessa yritin että en joka heräämisellä syöttäis, rauhoittelisin vaan, mutta ei siitä mitään apua ollut, heräili silti. Nyt sit vaan syötän aina uudelleen uneen.

Sun oma jaksaminen on kaiken a ja o. Itse jaksoin aina parhaiten niin, että lapset nukkui perhepedissä. Annoin rintaa ennen kuin itku alkoi. Vauvat nukahti pian uudestaan, minä myös. Näin toimin kaikkien viiden kanssa. Lapset nukkuivat vuoden tai ylikin vieressä. Kukaan perheessä ei kärsinyt univelasta. Itsekin olin päivät aina ihan pirteä enkä tarvinnut päiväunia koskaan.

Ei se sinun syytäsi ole missään tapauksessa että vauva heräilee, se on ihan luonnollista. Joskus "kikkakolmosista" voi olla apua, mutta yleensä vauvan unirytmi muokkautuu ihan itsestään. Joskus on sellaisia kausia että vauva heräilee enemmän, ja joskus nukkua 12 tunnin yöunia. Ja tätä voi siis jatkua vaikka kuinka pitkään, mutta älä huoli. Kyllä sinä jaksat, kunhan muistat että vauvoja ei kannata vertailla. Se mikä toimii jollain toisella, ei välttämättä toimi teidän vauvalla, sinä hänet parhaiten tunnet, sinä tiedät. Jaksamista.

Ps. Minulla on kaksi lasta, puolitoistavuotias poika ja samanikäinen tyttö kuin teillä, ja jaksan oikein hyvin ;) Eli väsymykseenkin turtuu, se ei tunnu enää niin kamalalta kuin mitä silloin esikoisen kanssa, ja kantavin voima on kuitenkin se rakkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Ei se sinun syytäsi ole missään tapauksessa että vauva heräilee, se on ihan luonnollista. Joskus "kikkakolmosista" voi olla apua, mutta yleensä vauvan unirytmi muokkautuu ihan itsestään. Joskus on sellaisia kausia että vauva heräilee enemmän, ja joskus nukkua 12 tunnin yöunia. Ja tätä voi siis jatkua vaikka kuinka pitkään, mutta älä huoli. Kyllä sinä jaksat, kunhan muistat että vauvoja ei kannata vertailla. Se mikä toimii jollain toisella, ei välttämättä toimi teidän vauvalla, sinä hänet parhaiten tunnet, sinä tiedät. Jaksamista.

Ps. Minulla on kaksi lasta, puolitoistavuotias poika ja samanikäinen tyttö kuin teillä, ja jaksan oikein hyvin ;) Eli väsymykseenkin turtuu, se ei tunnu enää niin kamalalta kuin mitä silloin esikoisen kanssa, ja kantavin voima on kuitenkin se rakkaus.
:) Kiitos rohkaisevasta viestistä!

Asiasta kukkakeppiin...mitäs tykkäät mun uudesta nikistä :whistle:

Meillä ainoastaan yksi lapsista on nukkunut täysiä öitä alle 1 v:nä. Hänkin nukkui 2-5.5kk iässä tuollaisia 10 tunnin öitä, alussa täysimetyksellä lopussa kiinteitä maistellen. Niin ja sitten 5.5 kk-24 kk olikin hänen kanssaan yksi yöhelvetti valloillaan.
Muut ovat heräilleet 2-12x yössä tuonne 1 vuoteen asti, jonka jälkeen on rauhoittuneet yöt aika nopeasti. Ja heistä molemmat 6 kk täysimetyksellä. Kuopuksen kanssa en edes tiedä, milloin ja kuinka usein loppujen lopuksi yöllä imetin, sillä yleensä aamuyöstä havahduin ja totesin lapsen siirtyneen omasta sängystä minun viereeni jossain vaiheessa ja nukkuvan tyytyväisenä tissi suussa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Just meinasin laittaa siulle yytä, repesin :laugh: No mites, saitteko kuitenkin syödäksenne? :D

Aika auttaa. Joskus pidempi joskus lyhyempi aika. Meillä 1,5 vuotias heräilee öisin useasti. Myös päivisin heräilee useasti, nukkuu päivällä noin 2 tuntia. Yöunet 20:30(-21:30)-06:00(-08:00). Yleensä nukahtaa nopeasti öisin uudestaan välillä valvoo tunninkin. Yöt ovat kuitenkin parantuneet huomattavasti. Yksivuotiaaksi asti hän saattoi heräillä 10 min-puolen tunnin välein. Kyllä täälläkin on hengissä selvitty, vaikka niin p..leesti välillä väsyttääkin. Hän ei nukahda itsekseen vaan nukuttamiseen menee vaihtelevasti aikaa puolesta tunnista puoleentoista tuntiin. Tää tarina vaan siksi, että kaikki lapset -niin kuin aikuisetkin- erilaisia nukkumisen suhteen. Toiset nukkuu paremmin ja toiset huonommin. Mutta kieltämättä itseä välillä ke´tuttaa kun kaverit sanovat, että "meidän vauva on nukkunut koko yön nelikuisesta lähtien ja nukahtaa kun vaan jättää omaan sänkyyn....

Jaksamista sulle valvomisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja selviät sie:
Kun lapsi oli pari vuotias, alkoi yötkin rauhoittua. Pidä viekussa ja anna ruokaa jos tarvii. Pääasia että te kaikki nukutte.

Peesi.
Lasta ei voi ikinä pilata vieressä pitämisellä.

Peesi.

Meillä nukkuvat 1v kaksoset vieläkin vieressä ja nyt joulun kunniaksi on annettu 4v ja 6v tulla viereen myös.
Ihanaa kun on ovat vielä pieniä ja nukkuvat vieressä.

Tuosta imetyksestä.. Itse imetin 1v1kk toista kaksosta. Yöllä annoin tissiä jos sitä vauva halusi. Yöt sujui hyvin tissillä ja vieressä nukkumisella.

Tsemiä! Jätä muiden mielipiteet sikseen. Sun vauva, sun tavat pidä mielessä se!

Luulenpa että eihän tuossakaan mitään olisi että muiden vauvat ovat hyviä nukkujia, mutta se, että sitten kuvitellaan että just ne samat jutut toimii VARMASTI myös teidän muksulla... :headwall: Yritä siinä sitten väsyneenä ja epätoivoisena nyökkäillä.

Luulenpa että eihän tuossakaan mitään olisi että muiden vauvat ovat hyviä nukkujia, mutta se, että sitten kuvitellaan että just ne samat jutut toimii VARMASTI myös teidän muksulla... :headwall: Yritä siinä sitten väsyneenä ja epätoivoisena nyökkäillä.

Näin juuri! :) Juuri lähes kokonaan valvotun yön jälkeen, kun kuulet kaverin kysyvän, että käytättekö samanlaisia iltarytmejä samassa järjestyksessä ja rauhoittumista ilataisin jne. tekis mieli sanoa joskus pari valittua sanaa. ei sitä väsyneenä jaksa aina ottaa niin lunkisti mitään "rakentavia" kommentteja. Ja toisinaan kun kaveri valittaa väsymystään kun poika on herännyt jo klo 8 (muuten kokonaisen nukutun yön jälkeen), tekis mieli kommentoida vähän hanakammin asiaa. Mutta turha avautua turhasta. :) Kaikki ovat erilaisia nukkumaan, toiselle suodaan paremmat unenlahjat kuin toisille.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Just meinasin laittaa siulle yytä, repesin :laugh: No mites, saitteko kuitenkin syödäksenne? :D

Juu...puuro ja kinkku oli lopulta ihan hyvää. Perunalaatikot on nyt imellytetty ja pitäis viskoa niihin vähän maitoa & siirappia ja ladota ne uuniin. Ja sitten sen rosollin valmistus pitäisi myös aloittaa, kun sekin eilen vähän jäi :D

Kuule, miten ihmeessä jaksat? Mä oon meinannut kaks kertaa ajaa jo kolarin väsyneenä poju kaukalossa takapenkillä:(

Yhteistyössä