Voi hittolainen tuon lapsen syömisten kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Annukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Annukka"

Vieras
Niin eli edellisen päivän ruokia ei syö, koska maistuvat oudolta. Tänään oli ranskankerma eri merkkiä kun on tottunut, ei suostunut edes maistamaan. Ja mitä kaikkea vielä.

Kaikki makea olkoot mitä merkkiä tahansa maistuukin sitten liiankin kanssa. Sanon suoraan, että alkaa melkein vituttamaan tuo penska. Oikein vittu hyppii onnessaan kun saa jäätelön käteen.

Makeiden syöntiä on nyt sitten vähennetty reilusti, ja jaksaa se siitä inistä melkein joka päivä. Joo ja koulussa lapsi ei syökään juuri mitään, koska on tosi pahaa kun se sama ruoka käy toisessa koulussa ensin, joten on heille tullessaan jotain epämääräistä sörsselystä.

Kalaa ei suostu syömään ollenkaan ja vähän aikaa sitten jätti juustonkin ruokavaliostaan, maitohan ei ole maistunut kuuteen vuoteen. Kalkkia ei suostu syömään edes jauhettuna jogurtin seassa. Olen kuulkaa yrittänyt vaikka mitä, mutta lapsi on niiin itsepäinen. Syö kyllä joitain maitotuotteita ja pitää vaan toivoa että saisi niistä tarpeeksi kalsiumia.

Kyllä lapsi saa makeaa kun on syönyt hyvin. Joo eli lapsi syö välillä ihan hyvinkin. Saa makeaa lähinnä vaan viikonloppuna ja ruoan jälkeen. Mutta kyse olikin nyt siitä ettei syö esim. edellisen päivän ruokaa tai närppii vaan ja on hyvin tarkka tietystä merkeistä. Te ette nyt sisäistäneet tuota mun aloitusta.

Meillä on tiukka kuri ruoan suhteen ja turhaa nirsoilua ei suvaita. Ruokaa on tarjolla ja jonsei kelpaa, on ilman. Myöskään mitään makeaa ei saa ennenkun alkaa mennä ruoka ja vesi/maito. En jaksa ottaa stressiä tuon ruokailuista. Lapsikin tietää säännöt. Kalsiumia saa onneksi vaikkei maitoa juuri juokaan. Ruoka-aineiden merkkejä ei aleta souvata lapsen tahdon mukaan.

Mä kyllä jotenkin ymmärränkin, mun toinen lapsi on äärimmäisen herkkä ruoan erilaisille mauille ( :D olipas typerä, miten se kirjoitetaan? :D mauille vai makuille?) Esim. banaanijogurttia syö vain tiettyä merkkiä ja sitäkin vain tietynlaisessa paketissa, olikohan ennen niin että se pieni pakkaus kelpasi mutta litran pakkaus ei. Ja tämä ei onnistunut edes niin että lapsen tietämättä puijasin litran jogurttia pikkupurkkiin, vaan silloinkin sanoi, että jogurtti maistuu oudolta.

Mä tekisin juurikin niin, että lapsi ei saa määrätä ruokamerkkejä, vaan sitä ostetaan mitä muu perhe syö ja mikä muulle perheelle sopii. Edelleen teillä mielestäni menee aika paljon makeaa, jos sitä saa "viikonloppuisin JA ruoan jälkeen". Se pitäisi normaalistikin syövälle lapselle että 1-2 kertaa viikossa saa makeaa. Meillä makean määrä vähenee sitä myöten mitä nirsoilee, eli jos ei ruoka kelpaa, ja varsinkin jos ei edes maisteta, niin oikeus syödä makeaa katoaa saman tien. Maitoa tai maitotuotteita meillä on pakko syödä, siihen ei ole vaihtoehtoja, joko jotain ruokaa mikä sisältää kalsiumia tai sitten pillerinä. Kyse on lapsen terveydestä ja sitä valintaa hän ei voi itse tehdä.

Meilläkään ei yleensä maistu edellisen päivän ruoka, mutta jos ei maistu niin se on sitten voi voi. En ala erikseen tekemään, ja myöskään leipää mussuttamalla ei ruokaa korvata vaikka neiti sen kyllä mielellään tekisi. Ennen olin itse ihan varma, että lapsesta kasvatetaan tällainen nirsoilija. Nyt en enää usko niin, meillä on toinen lapsi tuollainen; kaikelle nirso, kaikesta tarkka. Toiselle on ihan sama mitä merkkiä on, maistaa kaikkea innoissaan, syö paljon hedelmiä, kasviksia ja ylipäänsä terveellistä ruokaa, toinen taas ei millään. Ja ihan samalla lailla on ruokittu ja kasvatettu.

Mutta siis mietin mistä tuo johtuu. Ihan kuin sitä alkais vaan ällöttämään esim. se juusto, vaikka meillä se on aina tuoretta ja onneksi suostuu sitä syömään esim. pitsassa. Tosin ei ole ihan normaalia, että yhdessä vaiheessa hänelle ei maistunut edes pitsa. Luulisi että kelpaisi lapsille. En minä tarkoituksella ala tekemään ruokia mitä lapsi ei syö. Valitettavasti lapsi on myös sen näköinen ettei syö paljon.

Kun pitää taukoa jossain ruoissa, niin ne maistuu taas. Jos sattuu sellainen ruoka ettei tykkääkään, niin on ilman. Joskus saatan tehdä omalla ohjeella jotain ruokaa ja todella yllättyä kun lapsi tykkääkin siitä hirmuisesti. Sitä samaa ruokaa ei tosin voi tehdä usein, koska kyllästyy ja se alkaa maistumaan hänestä pahalle. Te ette varmasti tiedä millaista tämä on, jos joku eri maustekin ruoassa, niin saattaa jättää syömättä.

Eli sama ruoka pitäisi maistua aina samalta. Toisaalta samaa ruokaa ei voi syödä usein, koska siihen kyllästyy. Jotkut ruoka-aineet alkavat ällöttämään, vaikka pelkkä koostumus tai eri merkki mihin tottunut. Ei teillä varmasti voi olla kokemusta laihasta lapsesta, jolla ruoka tälläinen ongelma.

Mä kyllä jotenkin ymmärränkin, mun toinen lapsi on äärimmäisen herkkä ruoan erilaisille mauille ( :D olipas typerä, miten se kirjoitetaan? :D mauille vai makuille?) Esim. banaanijogurttia syö vain tiettyä merkkiä ja sitäkin vain tietynlaisessa paketissa, olikohan ennen niin että se pieni pakkaus kelpasi mutta litran pakkaus ei. Ja tämä ei onnistunut edes niin että lapsen tietämättä puijasin litran jogurttia pikkupurkkiin, vaan silloinkin sanoi, että jogurtti maistuu oudolta.

Mä tekisin juurikin niin, että lapsi ei saa määrätä ruokamerkkejä, vaan sitä ostetaan mitä muu perhe syö ja mikä muulle perheelle sopii. Edelleen teillä mielestäni menee aika paljon makeaa, jos sitä saa "viikonloppuisin JA ruoan jälkeen". Se pitäisi normaalistikin syövälle lapselle että 1-2 kertaa viikossa saa makeaa. Meillä makean määrä vähenee sitä myöten mitä nirsoilee, eli jos ei ruoka kelpaa, ja varsinkin jos ei edes maisteta, niin oikeus syödä makeaa katoaa saman tien. Maitoa tai maitotuotteita meillä on pakko syödä, siihen ei ole vaihtoehtoja, joko jotain ruokaa mikä sisältää kalsiumia tai sitten pillerinä. Kyse on lapsen terveydestä ja sitä valintaa hän ei voi itse tehdä.

Meilläkään ei yleensä maistu edellisen päivän ruoka, mutta jos ei maistu niin se on sitten voi voi. En ala erikseen tekemään, ja myöskään leipää mussuttamalla ei ruokaa korvata vaikka neiti sen kyllä mielellään tekisi. Ennen olin itse ihan varma, että lapsesta kasvatetaan tällainen nirsoilija. Nyt en enää usko niin, meillä on toinen lapsi tuollainen; kaikelle nirso, kaikesta tarkka. Toiselle on ihan sama mitä merkkiä on, maistaa kaikkea innoissaan, syö paljon hedelmiä, kasviksia ja ylipäänsä terveellistä ruokaa, toinen taas ei millään. Ja ihan samalla lailla on ruokittu ja kasvatettu.

Ei tietenkään noin usein, että joka ruoan jälkeen. Vaan lähinnä vaan viikonloppuna ja silloinkin ruoan jälkeen. Joskus harvemmin viikolla. Meillä lapsi ei aina ole ollut näin tarkka, pienempänä söi sitä kalaakin, joi maitoa yms. Päiväkodin aloitti säännöllisesti vasta 5-vuotiaana ja sitten se nirsous alkoi, päiväkodista sanottiin että syö erittäin niukasti. Kotona taas söi hyvin vielä, mutta sitten alkoi kotonakin nirsous ja sen jälkeen ei ole kasvanut niin hyvin, oli pienenä hyvinsyöneen näköinen ja ensimmäisen luokan aloittaessaan olikin jo erittäin hoikka.

Ai ei teillä varmasti voi olla kokemusta laihasta lapsesta jolla on ruoka tällainen ongelma?? Meinasin jo vastata, koska mulla on samanlainen mutta enpä viitsi kun vaikutat nuijalta.

Ai ei teillä varmasti voi olla kokemusta laihasta lapsesta jolla on ruoka tällainen ongelma?? Meinasin jo vastata, koska mulla on samanlainen mutta enpä viitsi kun vaikutat nuijalta.

Niin vastasin noille jo aiemmin vastanneille. Heidän mielestään minä tein lapsen ongelman ja lapsi pompottaa. No heillähän ei ollut samanlaista ongelmaa, joten helppo vastata noin.

Lapsi toisaalta toivoo, että saisi painoa nostettua. Että vaatteet istuisi paremmin. Mutta kun käy vaa-alla niin saattaa kiljahtaa jos paino on noussut. En mä tiedä mitä sillä tarkoittaa, mutta sanon vaan lapselle että hyvä vaan jos paino on noussut, sä tarviit sitä kasvamiseen.

Yhteistyössä