Voi hitto, eskarilainen ei saa enää kävellä matkoja

• Viestiketjun aloittaja Qaz
  • Ensimmäinen viesti
???
mites ku meillä sanottiin taas, että voivat kulkea jopa yksin ku laki on muuttunut... *huokaus*

Ja että alaikäinen saapi hakea, vaikkei aiemmin oo saanut.

Kyse siis pelkästä eskarilaisesta eli ei jää sen jälkeen hoitoon enää

halipupu harmaana
Mites ne matkat sitten kuljetaan? Kyllä meillä ainakin saa kävellä, tosin ei yksin kotiin, mutta yksin saa tulla eskariin koska vastuu on silloin vanhemmilla.

pk täti
Ei kyllä varmasti saa! Laki on vain tiukentunut koko ajan (minimaalisen pieni varaus, että ohjeet voisivatkin olla kuntakohtaisia!), meillä Turussa eskari ei saa kävellä yksin eikä alaikäinen saa hakea.

ööö
onpa tarkkaa nykyään touhu. mä hain koulusta kotiintulomatkalla tokaluokkalaisena välillä mun eskaria käyvän systerin kotiin. Ja nyt aikuisena en ymmärrä kyllä yhtään vanhempieni logiikkaa koska koulureitti oli kuitenki yli kilometri ja viel kaupungin poikki jossa viel aikuisenakin tuntuu joskus vaaralliselta ylittää tie.

nimim. nuori
siis ei voi olla totta ?! :eek: ettei eskarilainen saa yksin matkojaan kävellä.. huhhuh.. alakoulussakin tosin TÄYTYY käyttää kypärää pyöräillessään eikä yläasteella saa enää ruokavälkällä käymään lähikaupassa -.-

Voin olla väärässä, mutta ainakin aikaisemmin se riippui myös siitä, missä esiopetus tapahtui.
Päiväkodista ei saa lähteä yksin kotiin, koulun eskarista on kyllä saanut. Jos ei ole siellä täydentävässä iltapäivähoidossa- sieltä taas ei saa lähteä yksin.

vieras
Asutaa maalla ja täällä ei niin tiukkaa. Just tänään tuli eskarilainen tokaluokkalaisen kanssa kahdestaan. Tosin olin vastassa tuolla ison tien varressa missä nopeus 80 km/h. Joutuvat ylittämään tien.
Opettaja vaan kysy et kulkeeko eskarilainen sisarusten mukana.
Yläastelainen toi eilen lapun missä kysyttiin kirjallista lupaa käydä kerran viikossa ruokavälitunnilla kaupassa. Lupa koski koko yläaste aikaa.

useamman äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
meillä voidaan tehdä kirjallinen sopimus eskarilaisen kulkemisesta yksin esikouluun ja matkan on oltava turvallinen.
näin voi tehä siis sillon kun lapsi on vain eskariajan. jos tarvii hoitoa eskarin jälkeen, niin ei saa kulkea yksin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja useamman äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
meillä voidaan tehdä kirjallinen sopimus eskarilaisen kulkemisesta yksin esikouluun ja matkan on oltava turvallinen.
näin voi tehä siis sillon kun lapsi on vain eskariajan. jos tarvii hoitoa eskarin jälkeen, niin ei saa kulkea yksin.
Eikö se ole oikeastaan loogista? jos pärjää itsekseen eli ei tarvitse hoitoa -> saa kävellä kotiin mutta jos on vielä peräänkatsottava, ei lähdetä liikenteeseenkään yksin?

Alkuperäinen kirjoittaja nimim. nuori:
siis ei voi olla totta ?! :eek: ettei eskarilainen saa yksin matkojaan kävellä.. huhhuh.. alakoulussakin tosin TÄYTYY käyttää kypärää pyöräillessään eikä yläasteella saa enää ruokavälkällä käymään lähikaupassa -.-
Koska on saanut? Ei ainkaan vuosina 1992-95 saanut kun mä olen ollut yläasteella.

ccc
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Koska on saanut? Ei ainkaan vuosina 1992-95 saanut kun mä olen ollut yläasteella.
Kyllä me saatiin tämä 90 luvulla.

Jos on vain pelkässä esiopetuksessa niin saa kävellä yksin kotiin. Mutta jos on päivähoidossa sen lisäksi, niin ei saa. Samat lapset viipottavat illat kumminkin niitä samoja katuja.

Noita lupapapereista ei ole sitten oikeudessa mitään iloa. Pk:n henkiläkunta on silti vastuussa, oli kerran sanonut joku juristi.

Rollolainen
joissakin kouluissa se lupa tarkoitta että koulun jälkeen on lupa mennä. ei ruokavällkällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Olen siis asunut väärässä paikassa. ;) Kyllähän mekin lähdettiin, mutta luvallista se ei ollut. Jos olisi sattunut jotain niin koulun vakuutukset ym ei olisi korvanneet.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Jos on vain pelkässä esiopetuksessa niin saa kävellä yksin kotiin. Mutta jos on päivähoidossa sen lisäksi, niin ei saa. Samat lapset viipottavat illat kumminkin niitä samoja katuja.

Noita lupapapereista ei ole sitten oikeudessa mitään iloa. Pk:n henkiläkunta on silti vastuussa, oli kerran sanonut joku juristi.
no meillä ei kyllä saanut eskaristakan poika kävellä yksin. vaikka matkaa oli vajat 500metriä ja melkein näin portille. koko matka vielä pyörätietä. Silti piti hakea. mutta tää olikin melkeen 10v sitten

ccc
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Olen siis asunut väärässä paikassa. ;) Kyllähän mekin lähdettiin, mutta luvallista se ei ollut. Jos olisi sattunut jotain niin koulun vakuutukset ym ei olisi korvanneet.
No siihen se loppuskin ysin lopulla kun eräs veti mopolla autoa päin :LOL:

hmmm
hmmm...saatan olla väärässä, mutta laista sun muista huolimatta turvallisuus lienee tärkeintä... eikä se yksin kulkeminen ole ihan riskitöntä vaikka laki sanoisi mitä... ja siinä kohtaa kun jotain sattuu niin se että laki "antoi luvan" on aika laiha lohtu

Mun pitäis kysellä kuinka meijän eskarissa tuo asia menee. Jos tulee yhtä paljon lunta kun viime talvena niin mä en pääse ulkona yksin liikkumaan ja silloin ei ole vaihtoehtoja. Taikka tyttö on sitten kotona.

Niin ja mulla on suora näköyhteys rapun ovelta eskariin, ja matkalla ei ole yhtään tien ylitystä.

Yhteistyössä