VOI HELVATKUN ROMAANIT!

• Viestiketjun aloittaja RONJA
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mä kohtelin romaneja kuten muitakin, kunnes 400e:n edestä tuli takkiin. Sukulaiseni taas oli sokeutua romanin iskusta, syynä lyöntiin oli kun tätini ei tanssinut romanipikkupojan kanssa

vieras
aikoinani työskentelin videovuokraamossa, jossa oli myös se irtokarkkiosasto. tuli sitten joukko romaneja asiakkaiksi ja kun toiset säätivät kassalla ja ihmettelivät miksei bussikortti kelpaa henkilöllisyystodistukseksi, niin eräs rouvista sitten tunki hameensa alle niitä täysinäisiä karkkilaatikoita. vartija kutsuttiin paikalle, melu oli kova, päiviteltiin ja uhkailtiin. vartija (vähän semmonen reppana) yritti pitää tilannetta hallussa ja tiukkasi rouvalta, että mitäs sieltä hameen alta löytyy. tähän rouva tokaisee suureen ääneen että: "ai hameen alla vai? no tääl hameen allahan miul on perse!!" :D

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Täällä lukee yhden kaupan ilmoitustaululla "kansallispukuiset naiset ovat tervetulleita vain yksi kerrallaan". :whistle:
Tuohan on kyllä rasismia. Ei saa mennä kauppaan kaverin kanssa. mun tuntemat romanit ei varasta. Tiedän kyllä, että jotkut varastelee, mutta edes nää kunnolliset romanit ei puhu koko asiasta. Romaneiden kulttuuri on pahasti rappeutumassa, jäljellä on enää vanhemmille pokkurointi, erikoiset puvut ja tiukat puhtaussäännöt. :(

Harmi, että nämä kunnolliset ja sydämelliset ihmiset kärsivät siinä sivussa vartijoiden kyyläämisistä ja kielloista liikkua kaupassa pareittain.
siis mikä vois olla törkeempää, ku kaupoissa vartijat seuraa kaikkia mustalaisia! onhan se totta että jotku sieltä varastaa, mutta ei todellakaan kaikki. Jos mä olisin mustalainen ja huomaisin että joku vartija mua seuraa, niin mä varmaan tekisin ostokseni juosten. Saapa nähdä juoksisko se vartija perässä... =)

jaana
mä olen romani, ja itse tunnustan romanina että kyllähän aika useat romanit varastelevat. itse en kuulu näihin, vaan osaan käyttäytyä todella hyvin. jotkut ovat poikkeuksia

Alkuperäinen kirjoittaja strawberry:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Täällä lukee yhden kaupan ilmoitustaululla "kansallispukuiset naiset ovat tervetulleita vain yksi kerrallaan". :whistle:
Tuohan on kyllä rasismia. Ei saa mennä kauppaan kaverin kanssa. mun tuntemat romanit ei varasta. Tiedän kyllä, että jotkut varastelee, mutta edes nää kunnolliset romanit ei puhu koko asiasta. Romaneiden kulttuuri on pahasti rappeutumassa, jäljellä on enää vanhemmille pokkurointi, erikoiset puvut ja tiukat puhtaussäännöt. :(

Harmi, että nämä kunnolliset ja sydämelliset ihmiset kärsivät siinä sivussa vartijoiden kyyläämisistä ja kielloista liikkua kaupassa pareittain.
siis mikä vois olla törkeempää, ku kaupoissa vartijat seuraa kaikkia mustalaisia! onhan se totta että jotku sieltä varastaa, mutta ei todellakaan kaikki. Jos mä olisin mustalainen ja huomaisin että joku vartija mua seuraa, niin mä varmaan tekisin ostokseni juosten. Saapa nähdä juoksisko se vartija perässä... =)
Minua se lähinnä huvittaa, jos saadaan vartija perään :D Tätä ei kyllä ole tapahtunut kuin muutamia kertoja silloin jos on ollut hameita käyttävä romani nainen mukana matkassa. Viimeksi Seppälän euron kampanjan aikaan, meni myyjätäti ihan sekaisin, kun käytiin miehen anopin ja lasten kanssa euron ostoksilla. :D En sitten tiedä miltä tuntuisi jos olisi ihan joka päiväistä.

black-velvet ei jaksanu kirjautua
Meilläkin töissä pyörii romaniporukka...työnantaja varotteli niistä, mut en ainakaan tähän mennessä oo mitään huomannut katoavan...Mut jos yks varastaa, muidenkin maine on mennyttä.

jaana
mä oon kans monesti huomannu et jotkut myyjät seuraa. vähän tulee outo olo että tuo nyt luulee että mä varastan ja tulee sellanen olo et kävelenköhän mä nyt edes oikein kun toinen tuos tarkkailee koko aika. mut täälä missä asun niin useat myyjät on jo kaupois tottunu et oon ihan tavallinen ihminen kaupassa ostoksilla. en kyllä pidä mitään "isoja" hameita vaan ihan normaali musta hame on mun päälläni. en sit tiiä miltähän sitten tuntus jos pitäisin niitä romanihameita

RONJA
Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Minusta on surullista, että kun on ihan kunnollisia romaneja ja sitten juuri näitä vihattuja varastelevia ja öykkäröiviä romaneja, jotka toiminnallaan pilaavat koko vähemmistön maineen. Minulla on ollut ilo tutustua muutamaan ihan kunnolliseen romaniin, mutta muuten on melkein pakko sanoa, että yleensä en heistä kauheasti pidä. Johtuen juuri käyttäytymisestä. Mikäs siinä, jos on kova ääni, mutta valehtelu ja varastelu ei mielstäni ole semmoinen asia, mitä voi painaa villaisella.

Juu, niinhän se menee, että jos yksi ROMANI tekee jotain, niin kaikki heti leimataan. Ikävä kyllä minulla nousee niskakarvat aina pystyyn, kun näen heistä yhdenkin vaikka hän ei välttämättä olisi tehnytkään mitään väärää.

RONJA
Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
mä oon kans monesti huomannu et jotkut myyjät seuraa. vähän tulee outo olo että tuo nyt luulee että mä varastan ja tulee sellanen olo et kävelenköhän mä nyt edes oikein kun toinen tuos tarkkailee koko aika. mut täälä missä asun niin useat myyjät on jo kaupois tottunu et oon ihan tavallinen ihminen kaupassa ostoksilla. en kyllä pidä mitään "isoja" hameita vaan ihan normaali musta hame on mun päälläni. en sit tiiä miltähän sitten tuntus jos pitäisin niitä romanihameita
Eihän se minustakaan ole kiva seurata ja kyylätä asiakkaita kokoajan.
Aluksi minua hirvitti ja nolotti kyylätä noita meillä käyneitä romaneja, mutta ylemmältä taholta tuli käsky ja olimme tietoisia varastamisesta..

possu
Alkuperäinen kirjoittaja quattromam:
Olin kerran kirpparilla ja siel oli "työharjoittelus" romanityttö.Ja kun oli hylly mis oli kirjoja ja siinä luki ROMAANIT ja tää tyttö järkkäs just sitä hyllyä...
Ja mua vähän niinku nauratti....
Meidän kylän romanit on hulluja,just haulikon kans riehuivat,yks sai osuman.Mä ainaki pelkään niitä...
Asutko kenties Lapualla ? :)

vieras
kerran satuin vaatekauppaa, minne tuli joukko romaneja ja levittäytyivät sopivasti kauppaan.. myyjät sano meillä valkosille, että nyt he eivät voi palvella vaan seurataan tuota tilannetta.. jokainen valkoihoinen seuras niitä.. yks romaninainen sai tungettua hameensa kätköihin lasten vaatteen.. hyvin liukkaasti ne sen tekivät. pelottavaksi tuon asian ite otin, kun ovelle jäis seisomaan 3 romanimiestä.. sieltä liikkeestä ei olis voinu läht pois. vissiin niitä alkoi tympäsemään, kun eivät saaneet kovasti tavaraa varastettua, kun piti lähtiessä särkeä viereisen liikkeen oven ikkuna...

Alkuperäinen kirjoittaja possu:
Olin kerran kirpparilla ja siel oli "työharjoittelus" romanityttö.Ja kun oli hylly mis oli kirjoja ja siinä luki ROMAANIT ja tää tyttö järkkäs just sitä hyllyä...
Meidän kylän romanit on hulluja,just haulikon kans riehuivat,yks sai osuman.Mä ainaki pelkään niitä...
No juu... =)

onhan noita varastelevia nähty mutta meidän raflassa kun käyvät syömässä ovat asiallisia ja mukavia. kyl meiltäkin lähtis tavaraa irti jos haluais mut ei oo lähteny.
heille ei saa näyttää pelkoaan kun he alkavat huutamaan, laittakaa takaisin kampoihin samalla tavalla. ei tarvitse huutaa mutta korottakaa tekin ääntänne, puheensävy on hyvä pitää asiallisena!

tossuliini
Mäkin tunnen täältä kotipaikkakunnaltani muutamia romaneja ja kyllä niitten kanssa juttuun tulee mutta en sen parempaa tuttavuutta halua tehdä, on vaan niin ettei sitä uskalla luottaa sen paremmin romaneihin kuin valkolaisiinkaan. Molemmissa on hyviä ja huonoja ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
mä olen romani, ja itse tunnustan romanina että kyllähän aika useat romanit varastelevat. itse en kuulu näihin, vaan osaan käyttäytyä todella hyvin. jotkut ovat poikkeuksia
näimpä,ja vain nämä "huonosti käyttäytyvät" jäävät mieleen :/

Asuin ennen sellaisessa paikassa jossa noita romaneja on ihan "pilvin pimein" Siellä käyttäytyivät ihan korrektisti ja olivat aika siistiä porukkaa mutta täällä hgissä on meno ihan toinen...pari kertaa jäänyt loukkuun pieneen vaatepuotiin tuollasien joukkion kanssa ja kyl siinä syke nousi kivasti, oli sen verran päällekäypää käytöstä. Täällä hgissä on romaneista tullut vaan huonoja kokemuksia :(

possu
Alkuperäinen kirjoittaja possu:
No juu... =)
Heh... Kuinkas arvasinkaa !? :) Mut kyllä ne valkolaisetki osaa heiluu pyssyn kaa. Olin koirankaa yks aamu lenkillä (klo:5.30) Ku huomasin ekan mustanmaijan. Hetken käveltyä näin 4 maijaa lisää ja poliisin koiran kaa. Pian kuului ULOS SIELTÄ... TULE ULOS.. MAAHAN.. Tai jotain sinne päin. Heräs ainakin kunnolla. Oli ollu piiritys tilanne jostain aamu kahdesta asti. Oli ukko heilunu pyssyn kaa ja uhannut kai tappaa ittensä tai vaimonsa ? Heillä oli neljä lasta , mut lapset oli onneksi pois sillä hetkellä. (Siiriläs)

marianne
kyllä sen oppii tunnistamaan koska tulevat varastamaan ja koska ovat oikeilla ostoksilla, yksin kun ovat käyttäytyvät asiallisesti, mutta heti jos kaksi niin kyllä varmasti kyttään. Meillä oli romani asiakas valittanut kun häntä oli kytätty ja siihen sitten vain maininnut että ei ikinä omalta kylältä varasta, mutta muualta kyllä :)
meillä on se periaate että soitetaan heti poliisit kun tulevat kauppaan, niin ovat sitten ulkona odottamassa hyvällä säkää kun joukkue poistuu kaupasta, jos ei niin rekkari ylös ja auton muut tuntomerkit ja soitto uudestaan poliisille niin tietävät ketä etsiä.
Ja kyllä me kiellämme myös tulemasta sisälle jos aiemmin on käynyt varkaissa. Enää en rupea kassalla vastaan vänkäämään sen verran olen oppinut.

Yhteistyössä