Voi h*lvetti, löysin äsken pyykkikorista ötököitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku pääsee!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku pääsee!

Vieras
Olin laittamassa pyykkiä pesuun, kunnes huomasin että vaatteessa liikkuu jokin.. Tapoin sen ja katselin ja oli pieni perhonen. Vaatekoi ihan varmasti. Sitten iski paniikki, survoin niin paljon pyykkikoneeseen pyykkiä kuin sinne mahtoi, loput äkkiä pusseissa parvekkeelle pakkaseen.

Tämä on vanha kerrostalo missä asutaan.. Pesin pyykkikorin kunnolla ja huomasin lattialla raidallisen toukan jolla oli karvainen häntä! Oli siis kuollut jo. Mies on ystävänsä kanssa matkalla ja tulee illalla joten tähän hätään en mistään myrkkyä saa.. Vessassa joskus ollaan törmätty sokeritoukkiin mutta sen piikkiin, että vanha talo niin laitettu..

Mitä mä nyt teen? Ihan itku pääsee ja kuvottaa. Eikai tässä auta kun tyhjentää ihan kaikki kaapit! Vienkö kaiken parvekkeelle pakkaseen? Meillä ei ole saunaa, tuli myös mieleen että jos parvekkeelle ei kaikki mahdu pitäisikö viedä omien vanhempieni luokse saunaan loput..

Kun kaapit on tyhjennetty, niin laitetaanko myrkkyä ja varmaan pitää sängytkin tutkia? :( Pyykkikori on lähellä vauvan sänkyä ja iho menee ihan kananlihalle kun mietin sitä mielikuvaa jos löydän vauvamme sängystä jotakin! Meillä kyllä pyykkiä pestään päivittään ja siivotaan ainakin kaksi kertaa viikossa kunnolla ja huolellisesti...

Edellinen asunto paljastui home kämpäksi ja melkein kaikki tekstiilit meni roskiin.. Kiuhun niin vihasti ja haluaisin itkeä en jaksa. Kellään kokemusta ja miten pääsitte eroon? Soitanko heti huomenna isännöitsijälle?! Tämän latoin myös vauva.fin palstalle jos sieltäkin saisin neuvoja ja kokemuksia, apua!

Juu varmaan sen toukka tai sitten toinen vaihtoehto on myös mikä toukkaan täsmäisi niin pilkkuturkiskuoriainen... En minä halua tuollaisia meidän kotiin. :(

Ja siis täydennyksenä: toukka syö luonnonkuituja. Meillä kaikki kalliimmat vaatteet/villapaidat henkarissa, koska toukat ei ole akrobaatteja eivätkä kykene mutustamaan niitä sieltä. Villapipot jne sellaisissa vetoketjupusseissa. Paikat pidetään siisteinä (syö pölyä) jne. Silloin tällöin näkyy toukka, ja heti tapetaan.
Ei häiritse elämää mitenkään.

Ne on kovakuoriaisia, ihan luonnollisia suht harmittomia otuksia, eivät levitä mitään tauteja ja ovat pieniä. Ei yhtään mitään aihetta paniikkiin. Vaatetuhojen kannalta kannattaa tehdä kaikkensa minimoidakseen vahingot, mutta sen jälkeen asennoitua niin, että ihan normaaleja pikkuotuksia ne on. Ei mitään verrattuna homeeseen, luteisiin tai muuhun OIKEASTI vahingolliseen. Hali ja voimia, mä olin eka itse ihan samoilla mielin, kunnes tajusin suhteuttaa vähän ongelmaa

No ei se vauva niihin ötököihin kuole, haloo! Ne nakertavat tekstiilejä, eivät ihmisiä :) Enemmän olisin huolissani hyönteismyrkkyjen vaikutuksesta vauvan terveyteen. Kuvailemasi toukka kuulostaa (mahdollisesti) vyöihrakuoriaisen toukalta; meillä on ollut noita yksittäisiä toukkia ja kuoriaisia aina silloin tällöin, mutta mitään invaasiota ei ole koskaan tullut emmekä ole vaivautuneet sen kummemmin siivoilemaan tai myrkyttelemään mitään niiden takia. Sinuna en panikoisi vielä mitään, vaan pitäisin silmät auki vaikka viikon loppuun ja katsoisin, näkyykö noita öttiäisiä vielä jossain vai oliko kyseessä yksittäistapaus.

Kohtalotoveri ilmoittautuu :) Vanha talo ja koiongelma täälläkin. Setripuu auttaa, koit inhoaa sen tuoksua. Sitä myydään esim. Prismassa samalla osastolla missä on pyykkikorit ym (ainakin täällä). Merkki oli muistaakseeni Voila! tai jokin sinnepäin, kuitenkin semmonen pahvinen, ohut, sinivalkea paketti. Laita koinhävityksen jälkeen paloja reippaasti koriin pyykin sekaan. Myös balsamiöljy ja laventeli auttaa, laita laventelia vaikka sukkahousuihin ja tämä nyytti kaikista pohjimmaiseksi jos on kovin harva kori, ettei setripuun palat tipahtele lattialle ja hukkaannu. Niitä pitäisi sitten vaihdella 3kk välein, mutta melko tiiviissä tilassa auttaa jos niitä hioo sillointällöin. Ja niin muuten, kandee käydä kaikki vaate- ja liinavaatehyllytkin läpi samalla kertaa ja laittaa sinnekin setriä ja/tai laventelia ihan vaan varalta. Villakangastakkien ym sellaisten kanssa saa ola myös tarkka, nämä pikku p*kiaiset meinasivat tuota omani kokonaan. Iso homma, mutta todellakin kannattaa nähdä vaivaa, vielä kun ongelma ei kovin laaja liene.

Tuota noin, ekaks otat yhteyttä isännöitsijään ja he tilaavat myrkyttäjän paikalle. Koko talo pitää myrkyttää ei riitä vaan teiän kämppä.
Yks hyväksi toettu keino on ostaa setrripuun öljyä ja citronellaa ja tehdä sekoitus ja levittää listoihin. Toimii hyvin eikä ole myrkyllistä kuten aerosoli myrkyt.

Kasi jatkaa vielä. En käyttänyt hävitykseen mitään myrkkyä, suihkuttelin saastuneille alueille faiy-suolavettä. Eli suihkepulloon vettä, fairya ja kunnon tujaus (vaikka puoli desiä-desi) suolaa. Saa vaikuttaa vähän aikaa ja perään hyvä huuhtelu. Ja nyt voisin jälkiviisaana todeta että kannattanee sittenkin laittaa jotain helpommin huuhtoutuvampaa saippuaa kuin fairy :D

Oon ite ajatellut sellasta patentti-ideaa, et laittas sinne tänne kärpäspaperia, missä huomaa toukkien viihtyvän. Esim vaatehuoneen jalkalistan eteen (kunhan muistaa ettei astu päälle :D ) Ne kuoriaiset ei muni minkään ravinnonlähteen äärelle, vaan ne toukat liikkuu aktiivisesti...

No ei se vauva niihin ötököihin kuole, haloo! Ne nakertavat tekstiilejä, eivät ihmisiä :) Enemmän olisin huolissani hyönteismyrkkyjen vaikutuksesta vauvan terveyteen. Kuvailemasi toukka kuulostaa (mahdollisesti) vyöihrakuoriaisen toukalta; meillä on ollut noita yksittäisiä toukkia ja kuoriaisia aina silloin tällöin, mutta mitään invaasiota ei ole koskaan tullut emmekä ole vaivautuneet sen kummemmin siivoilemaan tai myrkyttelemään mitään niiden takia. Sinuna en panikoisi vielä mitään, vaan pitäisin silmät auki vaikka viikon loppuun ja katsoisin, näkyykö noita öttiäisiä vielä jossain vai oliko kyseessä yksittäistapaus.

No en minä nyt niin tyhmä ole, että pelkäisin meidän kuolevan niihin. :) Mutta kyllä se minusta on ihan normaalia, että oksettaa ajatus jos yölläkin nukutaan että ötököitä nakertaa meidän tai varsinkin vauvan sängyssä kankaita.

Ja juuri tuo muakin mietityttää jos pitää myrkyttää, niin vauvan osalta. Olisiko silloin ehkä viisainta mennä muualla pariksi yöksi? Voisin vielä täälläkin mainita, että voisiko vaikuttaa kun talossa tapahtui vesivahinko pari kolme kuukautta sitten? Yläkerran asunnossa oli siis tapahtunut ja vettä vuotanut seinänaapurin asunnon katosta. Sekä kuulemma tällä naapurilla itselläänkin sattunut kerran vahinko, oli pesukone kuulemma hajonnut ja lattiat tulvineet vettä. Hän kyllä muutti pois, mutta tilalle tuli jo melkeen heti uudet vuokralaiset ja jos olen oikein käsittänyt ei tätä vahinkoa ole korjattu!

Tuo soittaminen isännöitsijälle epäilyttääkin kun tässä taloyhtiössä ei mitkään hommat tunnu hoituvan. Olen kumminkin suurimman osan ajasta vauvan kanssa kotona ja enpä ole nähnyt että mitään huolto/remppa miehiä olisi paikalla kertaakaan näkynyt.

Muutenkin olemme muuttamassa tästä pois kunhan uuden asunnon löydämme. Haluan vaan varmistua että niitä ei ole eikä tule lisää.. ettei tule uuteen asuntoon mukana!

[QUOTE="vierailija";29476430]Oisko turkiskuoriainen? Ei ole vaarallisia, mutta syö esim. vaatteita. Leviävät kerrostaloissa ja aika vaikea (ellei mahdoton) päästä eroon.[/QUOTE]

No varmaan se ötökkä oli joku kuoriainen, eikös niitä oo monta lajia? Ja se elävä löytynyt perhonen sitten toinen juttu.

Onko täällä muita kellä ollut ötökkä ongelmaa? Meillä on niin pieni parveke, että minne mä loput tungen jos ei mahdu tuonne kaikki. :(

Yhteistyössä