Voi että mulla on paha mieli tytön puolesta!! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku

Vieras
Ollaan niin pahoillaan tytön 7v puolesta.. Hällä naapurissa 2 kaveria, toinen ollut vasta puoli vuotta, kun muuttivat naapuriin.. toinen ollut jo viisi vuotta eli ovat oikeastaan leikkineet yhdessä aina. Viikko sitten tyttö tuli leikeistä kotiin, ja sanoi että tää pidempiaikainen kaveri "Tiina" oli hänelle ilkeä, ja sipisee ja supisee tälle "Niinalle"... Häntä ei oteta leikkiin, eikä mitään hänen ehdottamiaan leikkejä leikitä. No tyttö tuli kotiin ja ilta meni ihan normaalisti.
Aamulla taas Tiina ja Niina olivat pihalla yhdessä, ja kun mun tyttö kysyi voivatko alkaa, niin tuli tyly vastaus että ei. No, tyttären entinen hoitokaveri tuli meille leikkimään, tyttö vilkuili koko ajan naapuriin, missä tytöt leikkivät.
Seuraavana päivänä taas sama juttu, ei otettu leikkiin..
No, alettiin sitten keskustelemaan tytön kanssa tästä tilanteesta, ja tyttö kertoi, että tää "tiina " on hälle aina ilkeä, kun ei ole aikuisia paikalla, mollaa kun tyttö ei osaa lukea, eikä ymmärrä kelloa yhtä hyvin kuin hän, pyörittelee silmiään ja huokailee, jos tyttö ei heti hoksaa jotain asiaa.. huutaa, haukkuu, vähättelee, määräilee.. Lista oli pitkä :(

Eilen tyttö tuli itkien kotiin, että kukaan ei hänestä tykkää, hän on huono joka asiassa, eikä kukaan halua häntä kaveriksi. Ihmetteli miten häneltä voi hävitä kaksi kaveria samana päivänä.. Tosin toista hän ei kuulemma edes halua enää kaveriksi kun on niin ilkeä.. :(

Ollaan miehen kans aivan järkyttyneitä, ja pahalla mielellä... Lapsi oli eilen silmin-nähden masentunut, nyt jo ok, keskusteltiin kovasti, ja kerrottiin kuinka tärkeä, rakas ja ihana tyttö hän on.

Eskarissa ope on kertonut, että tyttö on tosi pidetty, ja kavereita on paljon, on kiltti ja ihana kaveri. Tämän Tiinan kanssa ei leiki eskarissa. Kouluun samalle luokalle tulee tytön sydänystävä, joka asuu kauempana, tämä Tiina menee onneksi toiseen ryhmään.

Mitenkähän tuollainen muutaman vuoden kestänyt mollaus ja vähättely kaverin taholta vaikuttaa tytön itsetuntoon..?? Tyttöä on arka, ja sanoo monesti ettei osaa jotain, ennenkun on edes koittanut..

Anteeksi epäselvä kirjoitus, mut on vauva sylissä...

Tytöillä on ikuinen ongelma tuo kolmen kopla... Kokemusta on. Oletko jutellut näiden Tiinan ja Niinan kanssa asiasta? Mä olen tehnyt niin. Ihan rauhassa ja ystävällisesti jutellut kiusaamisesta ja kaverin leikin ulkopuolelle jättämisestä. Enkä mitenkään erityisesti omaani puolustellen.

Siis muutaman vuoden jo jatkunut tuo? Alusta ymmärsin, että kysymys on parista viikosta. No jokatapuksessa. Tuohan on tytöille hyvin ominainen tyyli. Jätetään joku leikin ulkopuolelle ja supistaan selän takana. Faktahan on ettei tytöillä yksinkertaisesti onnistu triplaystävyys niin että kaikki ovat samanarvoisia. Tuossa iässä tuokin on varmasti ohimenevää.

Ja siitä itsetunnosta, ei siitä traumoja jää jos sen osaa käsitellä oikein. Älkää säälikö lasta vaan vahvistakaa ja tukekaa mielummin niitä positiivisia asioita. Luulen, että sellainen voivottelu vaan lisää sitä ahdistusta ja yksinäisyyden tunnetta. Rohkaiskaa siis sosiaalisiin tilanteisiin osallistumista ym :) Näin siis minä tekisin, toisen mielestä tapani varmasti väärä. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kiwi:
Tytöillä on ikuinen ongelma tuo kolmen kopla... Kokemusta on. Oletko jutellut näiden Tiinan ja Niinan kanssa asiasta? Mä olen tehnyt niin. Ihan rauhassa ja ystävällisesti jutellut kiusaamisesta ja kaverin leikin ulkopuolelle jättämisestä. Enkä mitenkään erityisesti omaani puolustellen.

Just miehen kaa puhuttiin että täytyy keskustella, varsinki tään Niinan kanssa, on vanhempi.. Ja kuitenki kiva kaveri.
Mut tää toinen, parempi varmaan ku eivät edes ole yhdessä, jos on niin ilkeä, kiusaa, haukkuu..
Oon muutaman kerran kuullu miten on huutanut tytölle, ja silloin puutuin siihen. En vaan tienny että on niin pahaa, ja kestäny kauan, siis se kiusaaminen.
Meille ei ole enää asiaa.
Pitää puhua vanhempien kanssa.. ovat perhetuttuja, ja mein kuopuksen kummeja :(

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
"Viikko sitten" ja "muutaman vuoden kestänyt mollaus"?
Tipahdin kärryiltä

Viikko sitten vanhemmat huomanneet asian. Tyttö kertoo saman jatkuneen jo vuosia.

Siis ainahan jotain pientä kränää on.. aina tytöt sopineet ja taas leikitty. Nyt vasta tyttö kertoi minkälainen "kaveri" on.

Alkuperäinen kirjoittaja pii:
keskustele tyttöjen äitien kanssa, näin meillä homma ratkesi.

Minä olen myös keskustellut tyttöjen lisäksi heidän vanhempiensa kanssa. Osa vanhemmista samoilla linjoilla, osa... noh, ei millään linjalla. Ei oo helppoa. Mutta parempi, jos asia on vanhempien tiedossa.

Minunkin tyttöni on päiväkodissa ihan hirveän kiva ja mukava ja sosiaalinen ja kavereita piisaa. Mutta on myös voimakastahtoinen ja kova määräilemään. Joskus vaan jotkut luonteet on sellaisia ettei ne sovi yhteen. Jos on esim. kaksi voimakastahtoista niin ne pärjää keskenään vaikka kinaa joskus tuleekin. Mutta jos kolmas on vähän hiljaisempi niin se menee helposti jommankumman puolelle ja siinähän se soppa sit onkin valmiina. 2 vastaan 1.

Tipahdin kärryiltä

Viikko sitten vanhemmat huomanneet asian. Tyttö kertoo saman jatkuneen jo vuosia.

Jatkunut vuosia vaikkei vielä kunnolla edes kelloa osaa... Meidänkin tokalle menevä poika soitti mummulle ettei äiti ole vastannut puhelimeen ainakaan kolmeen tuntiin kun 15 minuuttia olin pois puhelimen nvierestä.

Niin, eniten tässä siis huolettaa, kun tyttö pitää pian normaalina käytöksenä sitä että kaveri haukkuu ja on ilkeä.. Siis eihän kaveri tee sellaista ! Ei minun mielestäni ainakaan. Tyttö on hiljainen, ja arka. "Tiina " on se joka määrää leikeissä aina. Tällä Tiinalla ei ole muita kavereita, paitsi nyt tuo Niina.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Just miehen kaa puhuttiin että täytyy keskustella, varsinki tään Niinan kanssa, on vanhempi.. Ja kuitenki kiva kaveri.
Mut tää toinen, parempi varmaan ku eivät edes ole yhdessä, jos on niin ilkeä, kiusaa, haukkuu..
Oon muutaman kerran kuullu miten on huutanut tytölle, ja silloin puutuin siihen. En vaan tienny että on niin pahaa, ja kestäny kauan, siis se kiusaaminen.

Joo, voittehan te puhua mutta minä olen sitä mieltä että ketään ei voi pakottaa olemaan kaveri ja väkisin ystävällinen toiselle, sitten ne vasta "kivat leikit" onkion kun vanhemmat pakottaa olemaan kaveri!

Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Tipahdin kärryiltä

Jatkunut vuosia vaikkei vielä kunnolla edes kelloa osaa... Meidänkin tokalle menevä poika soitti mummulle ettei äiti ole vastannut puhelimeen ainakaan kolmeen tuntiin kun 15 minuuttia olin pois puhelimen nvierestä.

Täälä palstalla pitää vääntää taas rautalangasta kun pitää pilkkua viilata. Kun ovat tunteneet ja leikkineet kaksi vuotiaasta asti, ymmärratkö? Ollaan aina silloin tällöin vuosien aikana jouduttu puuttumaan johonkin, mut ei tiedetty että on AINA sellaista ! Ei ole ihme että eivät leiki eskarissa, kun tytön mukaan sielä on paljon kiltempiäkin kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja en puuttuisi:

Joo, voittehan te puhua mutta minä olen sitä mieltä että ketään ei voi pakottaa olemaan kaveri ja väkisin ystävällinen toiselle, sitten ne vasta "kivat leikit" onkion kun vanhemmat pakottaa olemaan kaveri!

Olen ihan samaa mieltä. Mutta haluaisin vaan kertoa vanhemmille missä mennään, niinkuin sanoin että meille ei ole asiaa JOS ei paranna tapojaan. Eikä tyttö halua edes olla sen kaveri enää. Sen Niinan kyllä.

Mun tyttöni on kuulunut tyttökolmikkoon 3. luokalta alkaen. Nyt tytöt ovat jo 16v ja kolmen kimppa on edelleen tiivis. Ollut koko ajan ja yhdessä ovat aina tehneet kaiken.
Harvinaista, oletan :)

Tipahdin kärryiltä

Täälä palstalla pitää vääntää taas rautalangasta kun pitää pilkkua viilata. Kun ovat tunteneet ja leikkineet kaksi vuotiaasta asti, ymmärratkö? Ollaan aina silloin tällöin vuosien aikana jouduttu puuttumaan johonkin, mut ei tiedetty että on AINA sellaista ! Ei ole ihme että eivät leiki eskarissa, kun tytön mukaan sielä on paljon kiltempiäkin kavereita.

Äitinä/isänä sitä saattaa tällasessa tilanteessa hiukan värittää tarinaa omassa mielessään. Jos lapsellasi on kavereita niin en näe tuossa sen ihmeempää ongelmaa, ei ketään voi pakottaa ystävyyteen. Silti, Niina on ollut kuvioissa vasta puoli vuotta. En vielä hätääntyisi. Siitähän tässä ALOITUSTEKSTISI mukaan oli kyse

Tipahdin kärryiltä

Osaan kyllä lukea, ei tarvi vääntää rautalangasta, mutta vähän ristiriidassa on nuo sinun kirjoitukset...

Aika ajoin se on tuollaista tyttöjen kanssa. Mutta mun näkemäni ja kokemani mukaan se on sitä puolin ja toisin. Eli jokainen yrittää vuorotellen pomottaa, tai sitten on kaksi ns. johtajaa jotka on välillä napit vastakkain ja se kolmas vaihtelee puolta. Ja joskus kaksi haluaa leikkiä keskenään eikä kolmas mahdu mukaan, mikä on ikävää mutta sallittua kuitenkin minusta.

On hieman vaikea uskoa, että lapsi vuodesta toiseen pitäisi sisällään tuollaiset asiat, sillä lapsethan on kovia "kantelemaan" ja kertomaan äidille. Olisiko monta vuotta simputtanut kaveri sellainen, jonka kanssa lapsi on ilmeisesti tähän asti ollut kovin innokas leikkimään ja josta on tykännyt? Täältä sivusta haiskahtaa siltä, että juttu on mennyt kurjaksi vasta viikko pari sitten, mutta mistäpä minä tiedän. Sen tiedän, että omalla ekalle luokalle menevällä tytöllä on tapana liioitella ja kaunistella totuutta, ja samanlaista on myös kaikilla tytön suht samanikäisillä kavereilla, eli aika ajoin tarvitsee olla todellinen salapoliisi selvittääkseen mitä on tapahtunut vai onko tapahtunut mitään. Kiusaaminen on sellainen asia, mitä ei saa vähätellä, mutta ennen kun syyttää niin kannattaa selvittää koko totuus.

Minä en tuomitsisi samantien, asioita tietämättä, vaan järjestäisin tapaamisen tyttöjen vanhempien kanssa ja siellä keskusteltaisiin asiallisesti, ei syytellen eikä "mun lapsi hyvä, teidän paha"- vastakkaisasettelulla. Yrittäisin myös keskustella oman lapseni kanssa vielä.

Kiusaaminen on ikävä asia ja siksi tällaiset pitää selvittää kunnolla; noin seitsemänvuotias kiusaaja ei ole vielä paatunut ja menetetty tapaus. Tai jos on, niin luulisin että asia olisi jo selvillä, jos kerran perhekin on läheinen ja tuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja en puuttuisi:

ei voi pakottaa, mutta siihen kyllä koulussakin ohjataan että kaikki otetaan joukkoon mukaan. Jos sieltä toistuvasti yksi jätetään pois, ja varsinkin tuollainen haukkuminen ym, se on kiusaamista se. Eikä sitä kyllä pidä hyväksyä omassa pihassa, koulussa tai missään.

Työpaikallaan kaikki ei välttämättä ole kavereita keskenään, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen.

toistaiseksi meillä ei nähdä ongelmaa, vaan aina se kiusattu vaihtaa koulua, tai työpaikkaa. Toivottavasti joskus asia muuttuu.

Avain on kuitenkin varhainen puuttuminen, tuollainen käytös on lapsilta ihan odotettavaakin, mutta ei missään nimessä sitä pidä tuollaisenaan hyväksyä. Nuo on lapsille oppimistilanteita, miten tässä maailmassa muita kohdellaan.

tosiaan, ei voi kaveriksi pakottaa, ja myös tämä ulkopuoliseksi jätetty lapsi alkaa hiljalleen oppimaan ja hakeutumaan seuraan jossa hänestä pidetään. Oppimistilanne hänellekin. Pieni lapsi ei vielä ymmärrä sitä, ettei aina kemiat kohtaa.

Yhteistyössä