voi ei, onko kakku pilalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipuri

Vieras
Tein siis kakkupohjan.. kananmunat ei raakoina mielestäni haisseet millekkään, mutta nyt kun pohja on uunissa niin mielestäni tuoksu on kummallinen.. ei tuoksu samalle kuin yleensä kakkua paistaessa, mutta ei kyllä pahallekkaan.. hmm..

Varsinainen kysymys siis kuuluu, olisinko haistanut jos kananmunat olisivat olleet pilalla? vai voiko haju tulla vasta kypsyessä?

No mun mielestä ne olis haissut jo raakoina ja todella pahalle. Ja mä käytän munia selkeästi parasta ennen päivän jälkeenkin. Onko uuniin valunu jotain edellisistä ruoista tms?

[QUOTE="minttu";23386817]No mun mielestä ne olis haissut jo raakoina ja todella pahalle. Ja mä käytän munia selkeästi parasta ennen päivän jälkeenkin. Onko uuniin valunu jotain edellisistä ruoista tms?[/QUOTE]

Ok. näin ajattelin myös että kai ne olisivat raakoina jo haisseet.. mutta entiedä, kun ei ole koskaan osunut kohdalle pillaantuneita munia :) Mikä on selkeästi parasta ennen päivän jälkeen? Voi olla myös mahdollista tuo että uuniin on valunut jotain..

Ok. näin ajattelin myös että kai ne olisivat raakoina jo haisseet.. mutta entiedä, kun ei ole koskaan osunut kohdalle pillaantuneita munia :) Mikä on selkeästi parasta ennen päivän jälkeen? Voi olla myös mahdollista tuo että uuniin on valunut jotain..

Mä pidän yleensä rajana kuukautta. Eli jos on reippaasti yli kuukauden vanhoja munia, niin en ala haistelemaan. Vanhat munat muuten sopivat kakkuun paremmin kuin tuoreet.

Jos kananmuna on pilalla nii sitä ei voi olla haistamatta jo rikkoessa munaa. Jos keltuainen pysyi kasassa on kysessä varmasti tuore muna ja jos kananmunat on säilyttäny jääkaapissa niitä voi ihan rauhassa käyttää melkein kuukauden vielä parasta ennen päiväyksen jälkeen. Uskoisin et haju lähtee joko siitä vuoasta, jossa mahdollisesti jotain suoja-aineita pinnassa tai sitte uuniin on roiskunu jotain ja käryää sen vuoksi.

Kiitos kaikille :) Eli eiköhän munat olleet syömäkelpoisia, ja syy uunissa tai vuuassa.. :) Ja uutta oli myös tieto että munia uskaltaa käyttää noin pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeenkin..

No kaks viikkoa päiväyksen jälkeen käytän ihan huoletta, mutta kuukauden vanhoja alan haistelemaan ja saatan jättää käyttämättä varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä