voi auttakaa nyt tän 2-veen kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Mulla on kohta 2,5-vuotias poika, jolla on jonkinlaista kehitysviivästymää. Ei puhu, ei syö/juo itse (osaa kyllä, eli tämä enemmän itsepäisyyttä), ei suostu potalle jne. Luonteeltaan on tosi yliherkkä, mutta kuitenkin ihan järjettömän itsepäinen, mikä on vähän hankala yhdistelmä, varsinkin kun ei puhu!!!

Nyt on vielä pientä uhmailua ilmassa ja saa ihan mielettömiä raivareita, eikä meinaa rauhoittua ollenkaan. Lopulta menee omaan huoneeseensa ja laittaa oven kiinni. Itsekseen rauhoittuu sitten helposti. Tällaista meillä on ollut jo monta kuukautta.

Nyt on kuitenkin taas uusi ongelma. Yritän jatkuvasti kannustaa opettelemaan itse syömisiä yms. potallekin yritän. Nyt on lapsi alkanut saamaan ihan kummallisia raivareita. Esim. eräskin päivä tuli vahingossa pissa lattialle, niin siitä huudettiin tunti. Sitten kun on päässyt alkuun huutamisessa, niin nenästä tuleva räkä kiukuttaa niin paljon, että rauhoittumisesta ei tule mitään. Tänään kaatui vettä, ei edes kylmää, puoli lasia jaloille, siitä saatiin myös ihan hirveä karjumiskohtaus... joskus jonkun esineen pudottaminen voi riittää, että tulee paha mieli. En vain enää ymmärrä tuota lasta. En tiedä, miten voisin auttaa!

Tunnen oloni surkeaksi äidiksi, kun lapsi on selvästi jotenkin ahdistunut, enkä osaa auttaa. Raivostuessaan lapsi ei halua lähellekään minua tai yrittää lyödä :( Miten tässä näin kävi? Mitä teen väärin?

Neuvolaterkkari, -lääkäri ja lastenlääkäri ovat kaikki sitä mieltä, että terve lapsi muuten, mutta kaipaa puheenkehitykseen apua.

Meillä on aivan samanlainen 2,5vee tyttö.Osaa itse syödä,mutta nyt on lopettanut sen kokonaan eli pitää syöttää,ei puhu kuin ihan muutomia sanoja,saa raivareita jos ei asia mene niinkuin neiti haluaa,pottalla käynti on myös hankalaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu77:
Meillä on aivan samanlainen 2,5vee tyttö.Osaa itse syödä,mutta nyt on lopettanut sen kokonaan eli pitää syöttää,ei puhu kuin ihan muutomia sanoja,saa raivareita jos ei asia mene niinkuin neiti haluaa,pottalla käynti on myös hankalaa...

mä en syöttäis jos osaa kuitenkin itsekin syödä.

Oletko huolissasi? Tarkoitan, että epäiletkö tai epäileekö esim. neuvola, että takana voisi olla jotain muuta ja jos niin mitä? vai onko tämä ihan normaalia herkän ja itsepäisen käytöstä?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
endie: Meillä on testattu sekin jalapsi on ihan oikeasti syömättä vielä siinäkin vaiheessa kun huutaa hysteerisesti pelkkää nälkää!

montako päivää oli syömättä MITÄÄN? Mulla on kokemusta todella huono ja pieni ruokaisesta lapsesta joka voi olla syömättä 3-4päivääkin. mutta sitten taas maistuu kun tulee se todellinen nälkä.jos lapsi jaksaa huutaa niin ei se kovinkaan heikossa kunnossa ole ja nälkään ei kukaan Suomessa kuole etenkin kun sitä ruokaa säännöllisin väliajoin tarjotaan.
en siis edelleenkään syöttäis jos itse osaa.ymmärrän toki että on se pirun vaikeaa ja itselle tulee huoli,mutta silti.

muoks . siis lapseni ei ollut syömättä 3-4 päivää mutta söi todella todella todella vähän. esim. pari lusikallista per ruokailu.

On vaan alkanut tosissaan huolettamaan, kun käytös lähentelee itsepäisyydellään jo pakkomielteistä. Kukaan ei ota mitään kantaa asiaan...Poika menee puolipvhoitoon pian, katsotaan mitä mieltä ovat siellä...

pinki: mitä diagnosoitiin?

endie: useamman päivän oli syömättä, eikä kyllä syönyt lusikallistakaan, eikä mun hermot kyllä kestä niin pitkään olla syöttämättä, ettei jaksa enää huutaa...

Puheenkehityksen viivästymä voi turhauttaa lasta hillittömästi. Olisi asiaa, mutta ei sanoja. :/

Valitettavasti en osaa auttaa. Itse varmaankin veisin lapsen ensin korvalääkärille ja sitten neuropsykkatille ja neurologille.

Yhteistyössä