Vohveliraudan putsaus, keliakia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Saako vohvelirautaa millään putsattua niin, ettei siinä ole gluteenijäämiä vai pitääkö mun nyt tosiaan hommata kokonaan uusi rauta? Kertaputsaus riittäisi, kun vastaisuudessa käyttäisi vain gluteenitonta taikinaa, mutta miten? Riittäisikö tavallista tarkempi normaalipuhdistus + muutaman gluteenittoman vohvelin paistaminen muille ja sitten vasta söisin itse?

mä yritin joskus kunnolla puhdistaa kostealla rätillä ym mutta en uskaltanut silti sillä paistella gluteenittomia. paistan miehelle aina lättyjä kun me muut syödään vohveleita. kai se pitäisi uusi rauta olla, mutta enempi tykkää keliaakikko lätyistä, niin näin mennään. :)

Miten niitä voi puhdistaa? Jos samoin kuin teflonpaistinpannun, että harjalla ja vedellä, niin sitten voi varmasti käyttää. En kyllä tajua miten sellaista muutenkaan saa puhtaaksi, jos ei voi.

[QUOTE="vieras";26307707]Miten niitä voi puhdistaa? Jos samoin kuin teflonpaistinpannun, että harjalla ja vedellä, niin sitten voi varmasti käyttää. En kyllä tajua miten sellaista muutenkaan saa puhtaaksi, jos ei voi.[/QUOTE]

vohvelirautaa tuskin kannattee harjalla ja vesihanan alla alkaa puhdistaa, ellei sitä paisto-osaa saa irti. ;)

Veteen sitä rautaa ei luonnollisestikaan sovi viskaista, joten hankalaa se puhdistaminen kyllä on. Paahtopussista en ole kuullutkaan, ja nyt sitten alkoi tehdä mieli paahtoleipää. :D

[QUOTE="apuva";26307725]Veteen sitä rautaa ei luonnollisestikaan sovi viskaista, joten hankalaa se puhdistaminen kyllä on. Paahtopussista en ole kuullutkaan, ja nyt sitten alkoi tehdä mieli paahtoleipää. :D[/QUOTE]

Sorii..

[QUOTE="apuva";26307725]Veteen sitä rautaa ei luonnollisestikaan sovi viskaista, joten hankalaa se puhdistaminen kyllä on. Paahtopussista en ole kuullutkaan, ja nyt sitten alkoi tehdä mieli paahtoleipää. :D[/QUOTE]
Ei tarvitse viskatakaan, mutta paistopinnat ovat joka tapauksessa vedenkestäviä, niin laitteen voi teipata muuten tiiviiksi ja sitten pestä.

[QUOTE="vieras";26307743]Ei tarvitse viskatakaan, mutta paistopinnat ovat joka tapauksessa vedenkestäviä, niin laitteen voi teipata muuten tiiviiksi ja sitten pestä.[/QUOTE]
Ja ei luonnollisestikaan upottamalla :D.

[QUOTE="vieras";26307743]Ei tarvitse viskatakaan, mutta paistopinnat ovat joka tapauksessa vedenkestäviä, niin laitteen voi teipata muuten tiiviiksi ja sitten pestä.[/QUOTE]

Hmm. Mä juuri mietin, että jos sen virittäisi alassuin ja suihkuttaisi, niin miten kävisi. Teippiä lisäksi, niin voisi toimiakin.

[QUOTE="vieras";26307747]Ja ei luonnollisestikaan upottamalla :D.[/QUOTE]

Mun vaarini on tiskannut kerran mökkirannassa käsipelillä munankeittimen :laugh:

Toimi se, kun useamman viikon jälkeen joku uskalsi laittaa johdon seinään, mutta en mä silti aio mallia ottaa. :whistle:

[QUOTE="apuva";26307768]Mun vaarini on tiskannut kerran mökkirannassa käsipelillä munankeittimen :laugh:

Toimi se, kun useamman viikon jälkeen joku uskalsi laittaa johdon seinään, mutta en mä silti aio mallia ottaa. :whistle:[/QUOTE]
En kyllä ymmärrä miten paistopintojen harjaus ja varovainen huuhtelu teipattuna eroaa siitä, että siihen laitetaan märkää taikinaa.

[QUOTE="vieras";26307782]En kyllä ymmärrä miten paistopintojen harjaus ja varovainen huuhtelu teipattuna eroaa siitä, että siihen laitetaan märkää taikinaa.[/QUOTE]

Se taikina pysyy kyllä siinä muotissaan ja hyytyy aloilleen, vesi on sen verran ehtiväisempää, että pelkään sitä joutuvan rakosista sinne sähköosien puolelle.

Yhteistyössä