vitun perse, päivähoitomaksut nousee :( :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "wera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni lapsi odottaa niitä leikkikavereitaan, ei hoitajaa. Jos kaikki leikkikaverit olisi poissa olisi varmaan lapsellani vaikeaa jäädä hoitoon, mutta jos huutaa kun kuolemaa tekisi jo siitä että hoitaja ei ole sama kun eilen niin?????????? Vie lapsesi perhepäivähoitajalle niin ei vaihdu hoitaja joka viikko ja päivä.

ai heti on kummallinen lapsi jos huutaa sitä että on vieras hoitaja todella usein ja ne kaverit on siinä mut se ei paljon auta kun olis tarve sylille ja joku tuntematon eukko sit koppaa syliin. Niin lapsihan se kummallinen on kun työntekijät ei pysy työssään vaan lähtee lätkimään viikon työnteon jälkeen. Juu näin on, sairas kai se tuo lapsi sitten on täytyy tuudittautua tähän mainioon neuvoosi ja olla huoletta.

[QUOTE="a.p";26062614]Tääkin on sulle varmaan pienen pieni summa mut mulle iso raha. 296e[/QUOTE]

Ei se ole pieni summa,mutta se on sellaisenn summa millä saat lapsellesi hoitoa monen monta tuntia, sillä saa hyvää ruokaa ja turvallisen ympäristön.
Jos ei miellytä niin ainahan on mahdollista jäädä itse kotia hoitmaan ja saada siitä hoidosta maksimissaan 502e kuukausessa. Vaikka luulen,että et saisi tuotakaan.

[QUOTE="a.p";26062647]ai heti on kummallinen lapsi jos huutaa sitä että on vieras hoitaja todella usein ja ne kaverit on siinä mut se ei paljon auta kun olis tarve sylille ja joku tuntematon eukko sit koppaa syliin. Niin lapsihan se kummallinen on kun työntekijät ei pysy työssään vaan lähtee lätkimään viikon työnteon jälkeen. Juu näin on, sairas kai se tuo lapsi sitten on täytyy tuudittautua tähän mainioon neuvoosi ja olla huoletta.[/QUOTE]

taitaa sun vauhkoominen tarttunut sun lapsees ja reagoi tolla tavalla. vauhkoo vähemmän ja ota rauhallisesti ja luota niihin hoitajiinkin,ehkä se sun muksusikin siitä rauhottuu kun äiti rauhottuu. hoitajissahan se vika tietysti aina, ei siellä kotona ja vanhemmissa jos lapsi järkyttyy jo siitä jos hoitaja vaihtuu. ja kielenkäyttösi on sellasta että huh huh.

[QUOTE="a.p";26062647]ai heti on kummallinen lapsi jos huutaa sitä että on vieras hoitaja todella usein ja ne kaverit on siinä mut se ei paljon auta kun olis tarve sylille ja joku tuntematon eukko sit koppaa syliin. Niin lapsihan se kummallinen on kun työntekijät ei pysy työssään vaan lähtee lätkimään viikon työnteon jälkeen. Juu näin on, sairas kai se tuo lapsi sitten on täytyy tuudittautua tähän mainioon neuvoosi ja olla huoletta.[/QUOTE]

Jos kielenkäyttö ja hermostumisaste on yhtä herkällä kuin sinulla niin en yhtään ihmettele, että lähtevät ja siihen päälle vielä tuollaiset nalkuttavat vanhemmat :)

no ette oo kokenut tätä niin mitäpä sitä vastaattekaan kun ette ymmärrä yhtään mitään. Me ei olla sanottu pahaa sanaa heille mistään, huolissaan ollaan oltu hoidon laadukkuudesta jo pitkään. Mutta toivotaan että törmäätte samanlaiseen tilanteeseen joskus ja teille vittuiltaisiin sitten asiasta. Sillä koskaanhan se ei ole päivähoidon vika että tälläistä sattuu, se on joko meidän vanhempien ja/tai sitten sairaan lapsen vika. Eihän se lapsi sitä turvattomuuden tunnetta pakoon pääse, enkä usko että oma lapsesikaan menee samantien tuntemattoman hoitajan syliin hakemaan lohtua. Saatikka sitten jos hoitajia on ollut viimeisen 3v aikana yli 50kpl.

aina pitäs olla suu supussa kauniisti ja puhua kirjakieltä eikä koskaan sanoa halkaistua sanaa, muuten maailma kaatuu eikä se ole koskaan enää sama. Ai helvetti kun sain päivän naurut näitten korkeakoulutettujen äitien ohjeista puhua kauniisti :D :D

[QUOTE="niin";26062740]aina pitäs olla suu supussa kauniisti ja puhua kirjakieltä eikä koskaan sanoa halkaistua sanaa, muuten maailma kaatuu eikä se ole koskaan enää sama. Ai helvetti kun sain päivän naurut näitten korkeakoulutettujen äitien ohjeista puhua kauniisti :D :D[/QUOTE]

Nii ja asiat voi esittää muutenkin kun vittu perse kommenteilla. Ehkä tämä aloittaja olisi saanutkin toisenlaisia kommentteja toisenlaisella ulosannillaan. Niin se metsä vastaa kun sinne huutaa pitää vaan hyvinkin usein paikkansa.

Tuliko nämä hoitajien vaihtumiset ja päivähoidon hintojennousu täytenä yllärinä? Minusta tuo vaihtuvuus on ollut ongelma jo kauan, eikä hintojennousukaan mikään outo juttu ole. Kaikkihan kallistuu koko ajan.

[QUOTE="mona";26062789]Mulle ainakin on erittäin tärkeää että lapsella on tutut hoitajat. Tsempit ap:lle![/QUOTE]

Aina se vaan ei ole mahdollista ja jos lapsi on niin herkkääkin herkempi ja arkaakin arempi mamman lällykkä joka tottunut vaan siihen äidin syliin kaikelle uudelle vaihtuvuudelle kuten uudelle hoitajalle, miksi äiti rääkkää itseään ja varsinkin mukulaansa sellaisessa. Ei sellaiselle mukulalle päivähoito sitten käy ja keksittävä joku vastaava hoitomuoto tai sitten pidettävä äidin mölyt mahassaan ja vaan kestettävä ne hoitajien vaihtuvuudet.

Päivähoito on myös yksityisissä päiväkodeissa lähes ilmaista kustannuksiin nähden.

Ei kannata kuvitella että kunnallinen päiväkoti olisi mikään onnela. Ainakin pääkaupunkiseudulla päivähoito on ajettu niin ahtaalle, etten kadehdi yhtäkään perhettä joka lapsensa joutuu laittamaan hoitoon. Myös kunnallisten päiväkotien henkilökunta sairastaa ja vaihtuu tiheästi. Edessä on kuukaudet, jolloin sijaisten ottaminen henkilöstöpalvelusta on kielletty.

[QUOTE="a.p";26062660]Kunnalliseen olisin toivonut mut ei ole toivoakaan päästä, ei ole päiväkotipaikkoja eikä perhepäivähoitajia :([/QUOTE]

Onkos käytäntö nyt sitten muuttunut?
Kun meille ei pystytty tarjoamaan kunnallista hoitopaikkaa, saatiin paikka yksityisestä päiväkodista. Maksu ei kuitenkaan saanut olla kunnallista kalliimpi, eli kunta maksoi sen "välirahan" ja me maksettiin täsmälleen sama kuin oltaisiin maksettu kunnallisesta päivähoidosta.

Ei kannata kuvitella että kunnallinen päiväkoti olisi mikään onnela. Ainakin pääkaupunkiseudulla päivähoito on ajettu niin ahtaalle, etten kadehdi yhtäkään perhettä joka lapsensa joutuu laittamaan hoitoon. Myös kunnallisten päiväkotien henkilökunta sairastaa ja vaihtuu tiheästi. Edessä on kuukaudet, jolloin sijaisten ottaminen henkilöstöpalvelusta on kielletty.

meillä on varmaan tuuria. lapsi on helsingissä kunnallisessa päiväkodissa- ei ole todellakaan ahdasta, henkilökunta on koko ajan sama ( lomia on tietysti..) ja kaikki on oikein mukavaa ja hyvin toimivaa.

Onkos käytäntö nyt sitten muuttunut?
Kun meille ei pystytty tarjoamaan kunnallista hoitopaikkaa, saatiin paikka yksityisestä päiväkodista. Maksu ei kuitenkaan saanut olla kunnallista kalliimpi, eli kunta maksoi sen "välirahan" ja me maksettiin täsmälleen sama kuin oltaisiin maksettu kunnallisesta päivähoidosta.

No tää ap luulee että muualla olisi halvempaa. NOT. Kummaa valitusta muutenkin.

Siis luuleeko jotkut, että kaikki virikehoidossa olevat lapset ovat ilmaiseksi hoidossa?!? Kyllä se menee ihan tulojen mukaan ja joissakin noissa perheissä mies on töissä ja maksua voi hyvinkin mennä.

Itse taas olin opiskeleva yh silloin kun lapsi tarvitsi hoitoa eikä mun tuloilla mitään hoitomaksuja olisi maksettu kun teki muutenkin tiukkaa. Oliko mun lapseni hoito turhaa koska hän oli ilmaiseksi hoidossa vaikka äitinsä oli hankkimassa itselleen koulutusta?

juu, on kyl turhan tyyristä. Tulen maksamaan kolmen lapsen 13pv hoitopäivästä 280e, kesällä kun neljäs menee koululomalla välillä hoitoon, nousee summa 306e. onneks on mahdollisuus tehdä vuorotyötä ja tulee arkivapaita,muuten ei kannattais laittaa hoitoon ku täydet maksut menisis. tääl maalla menee bensaan kans ku tulee ainaki 25km päiväs ylimääräst ajamista ku työpaikka eri suunnassa..

Meillä on Espoossa kanssa hyvin asiat. Ei ahtautta, juuri avattu uusi päiväkoti, uudet innokkaat hoitajat. Meille ei ole koskaan osunut kohdalle näitä parjattuja päiväkoteja vaikka pari kolme ollaan käyty jo läpi.

Suomessa on päivähoito todellakin halpaa :)
Todelliset kustannukset ovat reilusti yli tonnin ja maksimimaksu on jotain 250e ja moni maksaa vieläkin vähemmän.
Lapsi saa aamupalan , lounaan ja välipalan n. 20päivänä kuussa + vielä hoidon. Hoitopäivän hinnaksi tulee n.12,5e jos maksaa maksimimaksun eli ei ole paha hinta.

[QUOTE="Yh-äiti";26063099]Siis luuleeko jotkut, että kaikki virikehoidossa olevat lapset ovat ilmaiseksi hoidossa?!? Kyllä se menee ihan tulojen mukaan ja joissakin noissa perheissä mies on töissä ja maksua voi hyvinkin mennä.

Itse taas olin opiskeleva yh silloin kun lapsi tarvitsi hoitoa eikä mun tuloilla mitään hoitomaksuja olisi maksettu kun teki muutenkin tiukkaa. Oliko mun lapseni hoito turhaa koska hän oli ilmaiseksi hoidossa vaikka äitinsä oli hankkimassa itselleen koulutusta?[/QUOTE]

Niinpä, maksua voi hyvinkin mennä.... Täysi maksukin on kuitenkin vaan noin 20-25% todellisista päivähoitokustannuksista. Minusta virikelapsille voisi hyvin olla ihan oma hinnasto ja he voisivat maksaa vaikka 50% todellisista kustannuksista.
Oma vajaa 5v on yksityisessä leikkitoiminnassa ja ei siellä kukaan kyselee, että paljonko mun tulot ovat. Kaikille on maksu saman taksan mukaan. Minusta virikelapsille voisi asia mennä ihan samalla tavalla kunnallisessakin hoidossa. Toki, jos lapsi on hoidossa kuntoutussyistä tai vaikka perheongelmien takia, niin voisi vaikka perhepäivähoidon johtajan päätöksellä mennä samalla maksulla kun töissäkäyvien vanhempien lapsilla.

Ja toi opiskelu ja päivähoito: en ymmärrä miksi sen pitäisi olla ilmaista? Voisi olla vaikka joku pieni summa.... Jos on niin tiukka taloudellisesti, niin miksi lapsi sitten tehdään sellaiseen tilanteseen? Ekaksi hoitaisi vaikka ne opiskelut pois ja sitten perhelisäystä. En ole ikinä ymmärtänyt tätä. Mutta, näin me ihmiset olemme erilaiset :)

[QUOTE="vieras";26063172]tervemenoa vaan esim. jenkkeihin, siellä päivähoitomaksut ala 1000dollaria/ kuukausi. Siinä vois jo vähän itkettää.[/QUOTE]

No jenkkilässä kaikki nyt vaan on isompaa muutenkin, sitä on turha verrata suomen oloihin.

Yhteistyössä