Vitamiinit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tipnu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tipnu

Vieras
Aina jossain näissä teksteissä lukee jotain magneesiumista, e-vitamiineistä ja sinkistä...
Meillä Miehessä syy lapsettomuuteen. Simppoja ainoastaan 1milj. ja niistä vaan 4% elossa mutta nekin paikalla. Pitäiskö meidän hankkia jotain vitamiinejä kotiin? Onko kokemusta/tietoa?

Meilläkin simppoja oli ihan liian vähän. Multivita Plussaa on nyt porukalla miehen kanssa syöty. Minä lähinnä siinä olevan foolihapon vuoksi. En tiedä onko hyötyä tähän asiaan, mutta onpahan kokeiltu ainakin.

Mietin vain, että muistaakseni tuossa MultivitaPlussassa on jo sinkkiä ihan hyvin päivän saantisuosituksia ajatellen. Onko siitä haittaa jos vielä erikseen syö sinkkitabletteja, joissa määrä on jo taas paljon korkeampi?

Ei kai siitä haittaa ole, jos suositellaan. Kannattaa kysäistä lääkäriltä, jos epäilyttää.

Ja itse tässä törmäsin sellaiseen asiaan kuin A-vitamiini ja raskaus/raskautuminen. En nyt muista mistä luin, mutta kuitenkin, suosittelevat raskaana oleville tai raskautta yrittäville ennemmin Multivitaa kuin Plussaa. Multivitassa ei ole A-vitamiinia, mutta kaikki muu on. Miehen kohdalla voi olla sitten eri asia.

Onko joku muu törmännyt?

Mua lääkäri kehotti käyttämään multivita plussaa raskausaikana. Sen A-vitamiiniannos on ihan normaali ja elimistö sitä kuitenkin vähän tarvitsee. Maksassa on kaikkea muutakin sontaa jonka ei haluta siirtyvän vauvaan.

A-vitamiinista on ollut puhetta. Asiasta en juurikaan ymmärrä, mutta joku viisaampi on sanonut, jotta a-vitamiini on erityyppistä maksassa kuin esimerkiksi porkkanassa, josta saa myös runsaasti a-vitamiinia, mutta vaarattomassa muodossa (raskautta ajatellen). Eli kasviperäinen a-vitamiini hyvä, eläinperäinen huono.

Raskaana oleville ei suositella maksaruokia sen runsaan a-vitamiinin takia, voi aiheuttaa sikiölle kehitysvammoja. Monipuolisesta ruokavaliosta saa tarpeeksi yleensä myös a-vitam. Porkkanassa ja kasviksissa esiintyy a-vitamiinin esiastetta, karoteenia, joka ei ole vaarallista. Niin että voimme rauhassa popsia porkkanoita.

Yhteistyössä