Vitalinea-jugurtti ei alle 3-v.!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätietoinen Elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätietoinen Elli

Vieras
Syötin tässä parina päivänä vauvalle terveelliseksi luulemaani vitalinea-jugurttia, mutta kun katsoin tuoteselostetta, siinä sanottiin ettei suositella alle 3-vuotiaille. Syynä kai että makeutettu keinoaineilla ja/tai vitamiineja lisätty. Osaisiko kukaan kertoa, mitähän haittaa tästä vauvalle aiheutuu?

Höh ja minä olen vuosikkaalle antanut juuri kyseisiä jogurtteja, kun niissä ei ole lisättyä sokeria. Just kävin lukemassa sen tuoteselostuksen ja siellä sitä ei todellakaan suositella alle 3vee.
Kiitos tästä tiedosta, ko. jogurtti jää nyt meillä aikuisten syötäviksi.

Eiköhän siinä ole aspartaami eli makeutusaine se seikka, joka tekee jogurtista sopimattoman pienelle lapselle.

Me käytetään tavallista maustamatonta jogurttia ja sekoitetaan siihen hedelmiä ja/tai vauvan hedelmäsoseita. Hyvin maistuu kun eivät muusta tiedä.

Minun käsityksen mukaan on kyse siitä, että niissä on lisättyä vitamiinia, ja liika vitamiini on pahempi homma kun liian vähän saatu (ok, jossain tapauksissa riippuu tietty vitamiinistakin), ja siihen lisäksi tuo makeutusaine, niin sen takia ei suositella alle 3v.

itsekin olen tässä miettinyt jonkun aikaa noita jugurtteja. Vitalineasta tiesinkin, että tuoteselosteessa sanotaa ettei alle 3-vuotiaille. Mutta mitäpä jugurtteja sitten annatte yli 1-vuotiaalle?
tavallisia jugurtteja? vai esim. valion rasvattomia jugurtteja ( mutta nehän ovat myös makeutusaineella makeutettuja ) ajattelin vain kun olisi hyvä käyttää rasvatonta maitoa, niin pitäisikö muuutkin maitotuotteet olla sitä? viilistä olen antanut sitä vähärasvaista vaihtoehtoa...onhan se maustamaton jugurtti mutta se on niin hapanta mielestäni, ettei meinaa edes marjoilla saada siitä hyvää. Banaani on paras siihen.
Vai onkohan se nyt sitten loppupelissä niin kamalan tarkkaa?
kuulisin mielelläni miten olette tehneet?

Suosittelen maustamattomia ehdottomasti ja sinne siis hedelmä/marja hommeleita sekaan ja tarvittaessa vaikka vähän sokeria! Tai sitten niin, että sekoittaa puolet maustamatonta ja puolet jotain makeampaa jogurttia. Mielestäni normi jogurtit on älyttömän makeita, ei ole mun makuun ja siksi en anna lapsellekaan. Se on ihan mihin tottuu, ja miksi totuttaa lasta niin makeaan... Tiesittekö, että jogurttitölkissä on keskimäärin, olikohan se yhdeksän lusikallista sokeria! No kuitenkin ihan älyttömästi...eli mielummin laittaa itse vaikka parikin lusikallista sokeria maustamattoman sekään kun antaa valmisjogurtteja. Lisäksi lapsi saa vitamiineja jos laittaa maustamattoman sekaan marjoja/hedelmää, valmisjogurteissa ei juuri mitään ravitsevaa ole...

Valion Hedelmäpommi-jugurtissa on rasvaa peräti 2%. Joten liian rasvan pelossa en lapselleni syöttäisi rasvatonta keinotekoisesti makeutettua jugurttia. Sokeriahan noissa maustetuissa on tosi paljon, mutta siltikin luonnon sokeri on mun mielestä parempi kuin keinotekoiset makeutusaineet. (Itsekin juon mieluummin yhden lasillisen "oikeaa" cokista kuin 1,5 l keinotekoisesti makeutettua.)

Eli antaisin tavallista maustettua kohtuudella tai sitten maustamatonta, johon sekaan marjoja/hedelmiä ja tarpeen vaatiessa ripaus sokeria.

Ingmanin rasvattomissa jogurteissa ei ole makeutusaineita ;)

Meillä kyllä syödään myös ihan "tavallisia" Valion jogurtteja. Tosiaan turha "pelätä" liikaa rasvaa =). Ei meillä ainakaan kukaan ole lihonut jogurtin syömisestä.

Yhteistyössä