Virtsankarkailusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolo

Vieras
Hei,

sain esikoiseni kolmevuotta sitten, ja näin jälkeenpäin olen miettinyt, että en tainnut toipua synnytyksestä kunnolla. Minulla on sen jälkeen ollut virtsankarkailua, vaikka olen säännöllisesti tehnyt lantionpohjalihas harjoituksia. Karkailu oli kuitenkin sellaista, että jos rakko pääsi liian täydeksi, virtsaa karkaili tihkumalla tai pikkuhiljaa vuotamalla.

Nyt odotan toista lasta rv 29, ja ongelmana on jatkuva virtsan karkailu, tai oikeastaan tihkuminen. Pissaa ei lirahda missään vaiheessa, vaan sitä tuntuu vuotavan/tihkuvan koko ajan. Tämä tuntuu todella kiusalliselta, kun itse en edes huomaa tihkumista muuta kuin että pikkuhousut ovat märät. Jos lähden esikoisen kanssa ulos vaikka tunniksi, niin kun tulen sisälle ja menen vessaan pikkuhousuni ovat aivan märät, ja minulla on vain ns. keskinkertainen pissahätä.

Kun koetin lantionpohjanlihasteni puristusvoimaa, huomasin että se on melko olematon. Onko tämä normaalia kun olen nytkin koko raskauden ajan tehnyt lihasliikkeitä? Voiko tälle itse tehdä mitään ja onko kellään muulla ollut tälläistä? Mihin tässä asiassa pitäisi ottaa yhteyttä? Pelkään että tämän raskauden jälkeen en pysty pidättelemään pissaa enää ollenkaan... :ashamed:

Raskaudenaikainen hormonitoiminta heikentää sileiden lihasten toimintaa, jota virtsateissäkin on ja myös tästä syystä virtsa karkailee. Jos synnytyksen jälkeen asia ei korjaannu, niin ota se puheeksi vaikka neuvolassa, terveydenhoitaja ohjaa sitten eteenpäin.

Koita lihasten toimintakykyä kesken virtsaamisen niin, että pysäytät suihkun lihaksilla. Normaalisti sen pitäisi onnistua, vaikkakin tekee tiukkaa, jos on oikein kova pissihätä.

Käytkö tiheään vessassa? Koeta vähentää vessakertoja ja pinnistele tietoisesti, jotta pissi ei tule housuun. Se on luonnollista ja parasta treeniä ja treenaat varmasti oikeita lihaksia (jos puristuskohta on väärä, tulee housuun).

Jos pissiä tosiaan tihkuu housuun, vaikka kuinka jännität lihaksia, voi olla asiallista kääntyä lääkärin puoleen. Olen kuullut (huom. tämä on tosiaan vaan kuulopuheita - älä siis säikähdä), että emättimen ja virtsaputken välille voi tulla reikä (esim. synnytyksen yhteydessä), josta sitten virtsaa tihkuu. Vaiva loppuu, kun reikä ommellaan umpeen.

Luultavasti vaivasi on vain huonokuntoiset lihakset, joita treenaamalla pääset eroon karkailusta.

Vielä tuli mieleen sellainenkin mahdollisuus, että voisiko neste olla lapsivettä? Senhän saa selvitettyä ainakin sairaalan testeillä.