virkavirhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihalla

Vieras
Miten voin toimia? Tilanne on nyt tämä, että mieheni on ollut vankilassa 2 vuotta, saimme lapsen kuitenkin vajaa vuosi sitten, ja nyt lapsellamme todettiin kromosomipoikkeavuus, joka ei kuitenkaan aiheuta kehitysvammaa, mutta toki voi tuoda haasteita matkan varrella.

Nyt minulle sanottiin, että meistä tehdään lastensuojeluun ilmoitus, koska perheemme tilanne on niin erilainen. Mies on siis vankilassa ollut jo viimeiset 2 v, ei aiemmin meistä ole koettu tarpeelliseksi tehdä ilmoitusta, vaikka lapsia jo ennestäänkin on perheessä. Mutta nyt onkin syytä, kun lapsi ei olekaan täysin terve?

No, ei tässä kaikki. Minulle VÄITETTIIN, että olen jättänyt kertomatta oleellisia asioita siitä, miksi mieheni on vankilassa (väkivaltarikos), joka ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Meillä on kerran vaihtunut koko tänä aikana neuvola, koska olemme muuttaneet. He väittivät, etten ole kertonut asiasta? Vaikka kerroin jo ensimmäisillä kuukausilla kun sain tietää olevani raskaana. Nyt tietoja ei olekaan missään, mukamas? Eikö tämä ole virkavirhe, jos oleellisia asioita ei kirjata, ja myöhemmin aivan kuin väitettäisiin, että minä olen tietoisesti salannut asian?

Meillä käy myös säännöllisin väliajoin perhetyöntekijä, joka toimii neuvolan puolesta. Olemme tunteneet hänen kanssaan jo yli 3 vuotta, koska tutustuimme jo esikoiseni odotusaikana. Hän sanoi, ettei koskaan ole ollut syytä epäillä, ei edes mieheni joutuessa vankilaan, että meillä ei olisi kaikki hyvin perheessä. Hän kuitenkin tuntee meidät paremmin, kuin yksikään lääkäri tai neuvolantyöntekijä. Hänkin tietää, jo alkuraskaudestanilähtien, että mieheni on vankilassa ja syynkin siihen. Miten nyt täällä uudessa neuvolassa he väittävät, etteivät tietäneet syytä, jonka vuoksi lastensuojeluun on myös ilmoitettava.

Minusta alkaa tuntumaan, että tässä ei ole enää mitään järkeä.

Ja siis selvennykseksi, olen puhunut asiasta tämän ko. neuvolatyöntekijän kanssa useaan otteeseen, kävimme asiaa kerran läpi jopa pidemmän kaavan kautta. Miten hän nyt väittää, ettei ole edes ollut tietoinen koko asiasta, siis vankilatuomiosta kyllä, muttei syystä siihen. Se ei pidä paikkaansa millään muotoa.

Niin meinasin ottaa häneen yhteyttä, meillä on tapaaminen ensi viikolla neuvolatyöntekijän ja tämän perhetyöntekijän kanssa. Siellä on siis samainen neuvolaterveydenhoitaja, joka väittää että olen salannut oleellisia asioita. Tai no siltä hän sen saa kuulostamaan, väittäen samalla että tämä salailu johtaa nyt siihen että asiasta tehdään lastensuojeluilmoitus.

Aluksi minulle sanottiin, että lastensuojeluilmoitus tehdään myös sen vuoksi, koska lapsella on todettu syndrooma. Tämä syndrooma kuitenkaan ei siis ole kehitysvamma, ja olen ollut täysin kyvykäs hoitaman häntä tähänkin asti.

Tai siis, ei varsinaisesti syndrooman vuoksi, mutta sen vuoksi ettätilanteemme on erilainen kuin monien muiden perheiden. Kuitenkin se saa kuulostamaan tämän siltä, että ilmoitus tehdään jo osaltaan lapsella todetun syndrooman vuoksi. Koska miksei asiaan oltaisi puututtu sitten jo aiemmin, ennen diagnoosin syntyä jos tuolloin olin kyvykäs huolehtimaan lapsestani, mutten enää olekaan.

Ensiksi, tällä palstalla ei aina saa välttämättä kovinkaan kannustavia vastauksia tuollaiseen ongelmaan. Tyylihän on se, että "don't do the crime if you can't do the time".

Toisekseen, tuo lastensuojelulle ilmoittaminen ei vielä tarkoita, että lapsi otetaan huostaan. Neuvolantäti tekee vain työtään ja haluaa varmistaa, että lapsella on kotona sellaiset olosuhteet, että voi siellä olla. Ihan perusjuttu, jos selviää, että toinen vanhempi on lusimassa väkivaltarikoksista.

Ymmärrän tämän hyvin, mutta alunperinkin meille ilmoitettiin että jos se on meille OK, niin neuvolan puolesta perhetyöntekijä käy meillä säännöllisesti. Se todellakin oli ja on OK, koska koen hänet positiivisena asiana meidän perheen arjessa, neuvoo ja opastaa. En tajua miksi lastensuojelu nyt yllättäen täytyy "sotkea" mukaan kuvioihin, periaatteessa ilman mitään syytä.

No, mieheni on vankilassa koska puolusti itseään väkivalloin, joka tietysti tekee hänestä kamalan ihmisen, kun 3 miestä käy päälle ja puolustaa itseään. Näin tiivistettynä. Tämän tietävät neuvolatyöntekijät, perhetyöntekijä ja lääkärit jne. Nyt yllättäen osa heistä ei tiedäkään asiasta mitään.

Mutta olen varma, että perhetyöntekijämme tajuaa tilanteen, koska hän on ollut tietoinen jo heti alusta asti, mikä meidän tilanne on. Hän on tukenut meidän perhettä ja antanut positiivista palautetta. Luulisi, että hän olisi myös jo ilmoittanut meistä, koska kuten jo mainitsin hän tuntee meidät paremmin kuin yksikään lääkäri / neuvolatyöntekijä.

Luotan häneen, että hän puolustaa minua.

Ymmärrän tämän hyvin, mutta alunperinkin meille ilmoitettiin että jos se on meille OK, niin neuvolan puolesta perhetyöntekijä käy meillä säännöllisesti. Se todellakin oli ja on OK, koska koen hänet positiivisena asiana meidän perheen arjessa, neuvoo ja opastaa. En tajua miksi lastensuojelu nyt yllättäen täytyy "sotkea" mukaan kuvioihin, periaatteessa ilman mitään syytä.

No, mieheni on vankilassa koska puolusti itseään väkivalloin, joka tietysti tekee hänestä kamalan ihmisen, kun 3 miestä käy päälle ja puolustaa itseään. Näin tiivistettynä. Tämän tietävät neuvolatyöntekijät, perhetyöntekijä ja lääkärit jne. Nyt yllättäen osa heistä ei tiedäkään asiasta mitään.

Se lastensuojelu otetaan mukaan ihan vain varmuudenvuoksi, että jos jotain joskus tapahtuu, niin vastuu ei ole sillä perhetyöntekijällä. Mutta älä pelkää, jos teillä on kaikki kunnossa ja pystyt lapsesta huolehtimaan, niin ei teillä ole mitään hätää. LS katsoo tilanteen ja raportoi sen, sitten sekin on käsitelty.

Itsepuolustuksesta ei joudu vankilaan. Se, että vetää omalla keklulla joitakin keuhkoon kun tulee tappelu, ei ole itsepuolustusta.

Jos teillä on asiat kunnossa, ei ole mitään pelättävää, että lapsi otettaisiin huostaan. Sosiaaliviranomaiset pitävät varmasti palaveria sinun ja perhetyöntekijän kanssa, näin pyydettäessä.

Näin asioiden yksityiskohtaisia laitoja tietämättä (eikä niitä kannata nyt täällä palstalla perustellakaan), kuulostaa kuitenkin melko pahalta että mies lusii kakkua väkivaltarikoksesta. Ja perheessä on lapsia. Yhtälö ei vaan kuulosta hyvältä.

En varsinaisesti pelkää, mutta en vaan yksinkertaisesti jaksaisi mitään ylimääräistä painetta tämän arjen keskellä. Saimme kuitenkin vasta tietää lapsemme diagnoosin, jo siinä on sulattelemista itsessään, ilman että vanhemmuuttani aletaan kyseenalaistaa. Vielä sellainen lääkäri, joka ei edes tiedä mistä tässä syndroomassa on kyse, hän sanoi ettei voi kommentoida asiaa tarkemmin, koska ei tiedä ko. syndroomasta tarpeeksi.

Tiedän, että se että toinen aikuinen perheessä istuu väkivaltarikoksesta ei saa perhe-elämää kuulostamaan kovin tasapainoiselta. Mutta sellainen, joka ei ole hänen tilanteessaan ollut, ei tietääkseni voi kommentoida sitä miten silloin kuuluisi toimia. En tietenkään edes minä, vaikka tiedänkin miten tilanne on mennyt ja miksi hän nyt on vankilassa.

P.s rationaalinen ajattelukyky voi heikentyä tilanteessa, jossa henkeä uhataan. Itsekään en pysty spekuloimaan miten toimisin, tai en toimisi. Tuskin kukaan muukaan pystyy.

Saan tämän kuulostamaan siltä, että sokeasti vaan puolustan miestäni, vaikkei asia ole niin. Hän ei pohjimmiltaan ole kuitenkaan paha ihminen. (Tiedän, tämä saa uutta keskustelua aikaiseksi, vaikka nyt poiketaan aika pitkälti varsinaisesta syystä, miksi kirjoitukseni aloitin.. Joka on, että minua syytetään siitä, että olen jättänyt oleellisia asioita kertomatta, vaikka asia ei ole näin).

Kiitos kuitenkin kaikille vastauksistanne!

Jos ei ole taustalla mitää muuta rikoksia, ei oman hengen puolustamisesta tule 2 v kakkua linnassa (jos kyse ensikertalaiesta niin tuomiohan on ollut jopa 4v). Korkeintaa ehdonalainen jos katsotaan että tilanteessa on käytetty kohtuutonta väkivaltaa... Eli hieman todellakin kaunistelet nyt miehesi tekoja, historiaa hänellä vastaavista on, eikös niin?

Mieheni istuu tästä vain n. puolet. Hän sai siis tuomion taponyrityksestä. Asianajaja yritti puottaa tuomiota, vetoamalla hätävarjelun liioittelemiseen, muttei se mennyt läpi.

P.s kyllä tulee, helpostikin. Jos olisit perehtynyt asiaan tarkemmin, voisit jopa huomata sen. Vasta uutisoitiin tästä aiheesta, jossa miehen kotiin murtauduttiin ja hän puolusti itseään. Tämäkin katsottiin taponyritykseksi, ja mies sai vajaa 2 v tuomion. Ei nämä ole niin yksiselitteisiä asioita, kuten monet kuvittelee. Mieheni tapauksessa oikeudessa oli 3 vastaan 1 tilanne, jossa on melko vaikea itseään puolustaa.

Lopuksi lisään, että mieheni asiaa en pui täällä tämän enempää, koska se ei teille kuulu. Olette sivuuttaneet kirjoitukseni todellisen pointin.

Ja miten voit väittää, ettei väkivaltaisesta käytöksestä joudu vankilaan? Tuttavani sellikaveri istui baaritappelusta muutaman kuukauden, ei hän päässyt ehdottomalla. Kannattaisi ottaa asioista laajemmin selvää, ennen kuin käy puhumaan mitä sattuu. Ja kuten ap mainitsi, ei asiat ole aina niin yksiselitteisiä, helppohan se on aina kaikki muut tuomita.

Niin ja kun aloittamani kirjoitus ei nyt koskenut mieheni vankilatuomiota, eikä sitä että olisin pyytänyt ketään spekuloimaan asiaa sen enempää.

Moni täällä kiinnittää nyt vain huomionsa siihen, vaikka jo kirjoitukseni otsikon pitäisi viestiä mistä tässä oikeasti oli kyse.

No onpas sulla luotettava ja kiva terkkari, huhhuh. Valehtelijaksi haukkumassa kun unohtaa itse kirjata asioita. Mä kyllä vaihtaisin tosta syystä terkkaria, eihän tollaseen tanttaan voi luottaa ollenkaan. Sossu jos tulee vierailulle niin ole varma, että sulla on sun puolellasi oleva luotettava todistaja paikalla. Vaikka hyvä ystävä jne. En luottaisi sossuun sinisilmäisesti. Ei ole eka tai toka kerta kun lapsia huostaanotetaan aiheettomasti. Eihän se sun tai lapsesi turvallisuuteen vaikuta jos mies ei ole edes paikalla. Ja jos kyse on itsepuolustuksesta niin eihän hän ole edes teidän turvallisuudelle vaaraksi. Valitettavasti Suomessa vaan tupataan tuomitsemaan ne, jotka itseään puolustaa. Ja rikolliselle heristetään sormea ja ymmärretään loputtomiin saakka. Kyllä saattaisi multakin nyrkki vilahtaa jos joku kimppuun kävisi enkä takuulla miettisi siinä vaiheessa muuta kuin itseni ja perheeni turvallisuutta!

hommaa puhelin jossa on muistikortti ja nauhoitus toiminto! tämä on eräänkin perheen lapset pelastanut huostaan otolta koska yksi sosiaaliviranomainen joka ajoi huostaanottoa pystyttiin todistamaan valehtelijaksi! sitä hän todella oli,mutta kun on sana vastaa sanaa niin tottakai sossua uskoo kaikki...oli hän sitten oikeassa,väärässä,tai vittumainen huvikseen

Kiitos neuvosta. Itse jo mietinkin, että täytyisi varmaan aina olla nauhoittaja mukana, tai joku ulkopuolinen henkilö, jotta voidaan todistaa mitä olen sanonut!

Tämä kommentti tulee vuoden myöhässä. Osanottoni silti. Suomessa on sairas oikeusjärjestelmä. Kai pitäisi tulla itse tapetuksi, kun joku hyökkää kimppuun. Lasten huostaanotot ovat järkyttäviä nykyiain, joten "lastensuojelijaa" kannattaakin pelätä. Virkemieskoneisto alkaa olla sangen mielivaltainen Suomessa. Erityisesti sosiaalitantat, opettajat, kouluterveydenhoitajat jne. Erään ystäväni tytär sairastui anorekxiaan. Ystävältäni oli juuri kuollut mies ja hänen työmatkansa ulottui toiseen kaupunkiin. Hän sattui kysäisemään tyttärensä lääkäriltä, että jospa hän hankkisi hieman sairauslomaa, koska alkaa olla aika uupunut, jotta jaksaisi olla tyttärensä tukena kotona. Lääkäri petti luottamuksen ja heti ilmoitti sosiaalitantoille tilanteesta, jotka harkitsivat huostaanottoa!
Siis että ihminen pyytää sairauslomaa jotta voisi olla kotona tyttärensä kanssa, tuloksena uhataan huostaanotolla! Jippii! Parasta vaan olla kertomatta yhtään mitään kenellekään mistään. No, ei häntä otettu huostaan, onneksi. Varmaan olisi muuten edistänyt tytön paranemista tuollainen? Mikä logiikka näillä sossuilla onkaan! Tämä on järjetön maa. Keskittyisivät oikeisiin tapauksiin.

Yhteistyössä