Viranomainen: Jopa neljäkymppiset turvapaikanhakijat tekeytyvät Suomessa lapsiksi

Occamin partaveitsi

Tunnettu jäsen
17.11.2015
2 750
172
63
Lähde: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1450677226300.html

Aikamoista businesta tosiaan:

On todettu kolmekymppisiä. On ollut joku neljäkymppinen ja taitaa olla ollut joku viisikymppinenkin tässä vuosien varrella, Espoon ryhmäkodin johtaja Mikko Välisalo kertoo. Suomeen ilman huoltajaa tulleet alaikäiset turvapaikanhakijat sijoitetaan erityisesti lapsille tarkoitettuihin ryhmäkoteihin ja tukiasumisyksiköihin. Espoon ryhmäkodin johtaja Mikko Välisalo kertoo Ilta-Sanomille, että alaikäisille tarkoitetussa tiloissa on kuitenkin myös turvapaikanhakijoita, joiden ei kuuluisi olla siellä ikänsä vuoksi.

Välisalon arvion mukaan alaikäisten yksiköissä on jopa kolme- ja nelikymppisiä turvapaikanhakijoita.

– Kyllä niitä on säännöllisesti yksittäisiä, Välisalo kertoo.

Taustalla on se, että turvapaikanhakija on ilmoittanut ikänsä väärin viranomaisille.

– Riippuu paljon poliisista, kuinka paljon haastatellaan. Loppupeleissä ikä, joka sanotaan, on pakko kirjoittaa.

”Pyritään, ettei laiteta 13-vuotiaita ja nelikymppisiä samaan huoneeseen”
Välisalon mukaan selkeästi liian iäkkäitä asukkaita Espoon alaikäisten yksiköissä on havaittu tämän syksyn pakolaiskriisin aikana kymmeniä.

– Heitä on lähtenyt eri suuntiin. Osa on lähtenyt seuraavaan paikkaan, osa on jäänyt meille ja joidenkin ikää on muutettu.

Liian vanhojen asukkaiden todellisia ikiä on saatu todennettua.

– On todettu kolmekymppisiä. On ollut joku neljäkymppinen ja taitaa olla ollut joku viisikymppinenkin tässä vuosien varrella.

Tilanne on Välisalon arvion mukaan vastaava muuallakin Suomessa kuin Espoon alaikäisyksiköissä.

– Eiköhän heitä ole joka paikassa.

Täysi-ikäisten läsnäolo pyritään kuitenkin ottamaan huomioon, kun mietitään huonejärjestystä.

– Pyritään, ettei laiteta 13-vuotiaita ja nelikymppisiä samaan huoneeseen. Muuten kohdellaan, kuten kaikkia kohdellaan.

”Välillä on aggressiivisia henkilöitä”
Välisalon mukaan ei ole hyvä asia, että aikamiehet majoittuvat samoissa tiloissa alaikäisten kanssa.

– Jos täysi-ikäiseltä vaikuttava on rauhallinen ja omissa oloissaan, se ei ole niin iso asia. Välillä on aggressiivisia henkilöitä, jotka ovat selkeästi aikuisia.

Tilanteisiin voi liittyä uhkia, koska henkilöllä aikuisen voimat.

– Aikuinen osaa toimia eri tavalla, myös negatiivisessa mielessä. Samanikäisen viesti ei välttämättä mene perille kuin se menisi alaikäiselle.

Suomeen saapuvilla alaikäisillä turvapaikanhakijoilla on paremmat mahdollisuudet saada oleskelulupa kuin aikuisilla.

– On kuin yö ja päivä sen välillä, onko aikuinen vai lapsi. Alaikäiset ovat saaneet oleskeluluvan Suomeen suurin piirtein sataprosenttisesti.

Ilmoitettua ikää ei voi kyseenalaistaa
Välisalo muistuttaa, etteivät kaikki turvapaikanhakijat aina tiedä ikäänsä.

– Mutta, jos on neljäkymppinen tietää, ettei ole lapsi.

Välisalo kertoo, ettei alaikäisten yksikössä voida lähteä kyseenalaistamaan ilmoitettua ikää.

– Sitä ei voi lähteä arjessa hirveästi miettimään, muuten menee hommat sekaisin. Asioiden pitää pyöriä ja kaikkia pitää kohdella sen ikäisinä, mitä paperilla lukee.

Ikä vaihdetaan myöhemmin ison osan kohdalla niistä, jotka on merkitty virheellisesti alaikäisiksi turvapaikanhakijoiksi.

– Vaikka jossain vaiheessa tehtäisiin iänmääritys, siihen voi mennä useampi kuukausi.

Välisalon mukaan on tulossa uutta ohjeistusta, joka voisi nopeuttaa selvästi täysi-ikäisiltä vaikuttavien turvapaikanhakijoiden siirtämistä aikuisten vastaanottokeskuksiin.

Kyllä se vaan on ihana kun kulttuurit sekoittuu ja sulautuu joheasti toisiinsa =) Ilman muuta meidön tulee ymmärtää että he ovat toisesta kultuurista ja että iän määrittäminen voi olla sivu seikka. Kertoohan lapsivaimotkin jo siitä ettei sillä iällä niin väliä ole. Tai lapsisotilaat.

Ongelma on ratkaistavissa. Tehdään laki, jossa väärien tietojen antaminen viranomaisille turvapaikkaa haettaessa johtaa automaattisesti turvapaikanhakuprosessin keskeyttämiseen ja turvapaikan epäämiseen.
Rehellinen, todellinen turvapaikanhakija ei kärsi, filunki vaikeutuu.

Kun itsensä 17-vuotiaaksi ilmoittanut todetaan lääketieteellisessä tarkastelussa 30-vuotiaaksi tai kun "sodan kauhuja pakeneva" osoittautuukin entiseksi teloitusryhmän jäseneksi, annetaan menolippu lähtömaahan.

• Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Ongelma on ratkaistavissa. Tehdään laki, jossa väärien tietojen antaminen viranomaisille turvapaikkaa haettaessa johtaa automaattisesti turvapaikanhakuprosessin keskeyttämiseen ja turvapaikan epäämiseen.

Kun itsensä 17-vuotiaaksi ilmoittanut todetaan lääketieteellisessä tarkastelussa 30-vuotiaaksi tai kun "sodan kauhuja pakeneva" osoittautuukin entiseksi teloitusryhmän jäseneksi, annetaan menolippu lähtömaahan.

täysin samaa mieltä tästä
t: palstasuvakki

Tornion kautta on syksyn aikana tullut 1732 alaikäistä ja heistä n 100 on tehty tutkimuspyyntö

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1450678198649.html

et jos noi luvut pitää paikkansa ni ei nyt ihan kaikki kuitenkaan niitä yläikäisiä ole..viime vuonna 70 tehtiin tarkastus, ja 39 oli yli-ikäisiä..vaikka noi kaikki 100 paljastuisi vanhemmiksi niin sekään ei ole edes 10% noista tulleista.

Eli jos lopetetaan tarkastukset kokonaan, niin ongelmaakaan ei enää ole? Silloinhan 0 % todetaan yli-ikäisiksi.

Tornion kautta on syksyn aikana tullut 1732 alaikäistä ja heistä n 100 on tehty tutkimuspyyntö

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1450678198649.html

et jos noi luvut pitää paikkansa ni ei nyt ihan kaikki kuitenkaan niitä yläikäisiä ole..viime vuonna 70 tehtiin tarkastus, ja 39 oli yli-ikäisiä..vaikka noi kaikki 100 paljastuisi vanhemmiksi niin sekään ei ole edes 10% noista tulleista.
Kuinka monen ikä pystytään luotettavasti määrittämään ja kuinka monen kohdalla se jää loppujen lopuksi siihen, että luotetaan ilmoitettuun ikään? Lääketieteellisinkään keinoin tuskin pystytään aivan tarkasti ikää määrittämään vaan se on jonkinlainen arvio ja tällöin, jos hakija on ilmoittanut iäkseen 17 vuotta, niin luultavasti henkilö saa oikeasti olla aika monta vuotta ylikin ja silti asia jää siihen, että henkilö on ilmoittamansa ikäinen, koska ei pystytä varmaksi todistamaan hänen yli-ikäisyyttään.

Kyllä ikä voidaan muiden (rikostutkinnassa käytettyjen) tekniikoiden lisäksi määrittää vaikkapa geenitestillä (metylaatio).

Minun mielestäni jokaiselta tulijalta pitäisi ottaa muutenkin dna-näyte, sillä silloin rikostutkinta helpottuisi, mitokondriosta voitaisiin napata äitilinja, y-kromosomista isälinja ja autosomeista serkkulinjat. Näin mamun halutessa sukulaisiaan tänne voitaisiin varmistaa tulijoilta kyseessä olevan aidot sukulaiset (poislukien adoptiot) jne.

Samalla saataisiin tietoa millaista genetiikkaa tänne tulee (sairauksineen) ja nähtäisiin miten ne alkavat elää omassa populaatiossamme.

Kuinka monen ikä pystytään luotettavasti määrittämään ja kuinka monen kohdalla se jää loppujen lopuksi siihen, että luotetaan ilmoitettuun ikään? Lääketieteellisinkään keinoin tuskin pystytään aivan tarkasti ikää määrittämään vaan se on jonkinlainen arvio ja tällöin, jos hakija on ilmoittanut iäkseen 17 vuotta, niin luultavasti henkilö saa oikeasti olla aika monta vuotta ylikin ja silti asia jää siihen, että henkilö on ilmoittamansa ikäinen, koska ei pystytä varmaksi todistamaan hänen yli-ikäisyyttään.

no jos epäillyistä kuitenkin melkein puolet on tosiaankin alaikäisiä, niin luulen et aika hyvin silloin osataan katsoa tutkittavat jo ennakkoon.Jos kaikki tutkitut olisi yläikäisiä, voisi ajatella et seula ei ole tarpeeksi tarkka.
hampaista ja luista ainakin pystytään aika tarkkaan ikä määrittelemään, en tosin tiedä kuinka noi yleensä tehdään. iän määritys siis suht helppoa n 20. ikävuoteen asti, ja sehän näissä tapauksissa riittää, vanhemmilla se on vaikeampaa

no jos epäillyistä kuitenkin melkein puolet on tosiaankin alaikäisiä, niin luulen et aika hyvin silloin osataan katsoa tutkittavat jo ennakkoon.Jos kaikki tutkitut olisi yläikäisiä, voisi ajatella et seula ei ole tarpeeksi tarkka.
hampaista ja luista ainakin pystytään aika tarkkaan ikä määrittelemään, en tosin tiedä kuinka noi yleensä tehdään. iän määritys siis suht helppoa n 20. ikävuoteen asti, ja sehän näissä tapauksissa riittää, vanhemmilla se on vaikeampaa

Morfogeneesi on tässä se avainsana. Tarkkaavainen ihminen huomaa myös tietyistä rypyistä, ihon epiteelistä jne selvät merkit.

En millään ymmärrä sitä, miten 30-50 vuotias voisi mennä alle 18-vuotiaasta. Kyseessä on pakko olla tahallinen teko, jolla saadaan osa mamuista lapseksi, joka taas tarkoittaa rahaa palvelun tuottajille.

Kumma miten Suomessa hyväksytään nuo huijarit. Nyt mahdollisesti kiinni joutunut siirretään vaan sinne mihin ikänsä puolestaan kuuluu. Tosiasiassa pitäisi laivata koko miesakki pois maasta. Pakolaisia ovat ne jotka todella henkensä kaupalla ja lapsiaan olkapäillään kannatellen kahlaa meren märkänä Euroopan rannoille.
Nuo viiksekkäät nuorukaiset ja pyöreävatsaiset äijät ei tänne kuulu. Mutta tosi pakolaiset; -terve tuloa!

• Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Kumma miten Suomessa hyväksytään nuo huijarit. Nyt mahdollisesti kiinni joutunut siirretään vaan sinne mihin ikänsä puolestaan kuuluu. Tosiasiassa pitäisi laivata koko miesakki pois maasta. Pakolaisia ovat ne jotka todella henkensä kaupalla ja lapsiaan olkapäillään kannatellen kahlaa meren märkänä Euroopan rannoille.
Nuo viiksekkäät nuorukaiset ja pyöreävatsaiset äijät ei tänne kuulu. Mutta tosi pakolaiset; -terve tuloa!

Juu, en ymmärrä tätä huijarien ja valehtelijoiden suvaitsemista.

Tällainen laki tarvitaan ehdottomasti.

Nyt on hätätila päällä ja mitä tekevät kansanedustajamme. Jäävät lomailemaan kuukauden pituiselle tauolle perse homeessa samalla nauttien ylisuurista palkoista.

Noista Välimeren ylittävistäkään ei moni ole pakolaisia, ovat paremman elintason perässä, uhraavat lastensa elämän uusien hampaiden takia. Ymmärrettävää tietenkin että jokainen haluaa parasta lapsilleen, mutta järkevä ihminen ei tuollaista tee. Monet ovat olleet Turkissakin vuosia, yhtäkkiä sekään ei kelpaa.

Ja suomisuvakit uskovat kaiken. En todellakaan tiedä typerämpää ihmislajia kuin suvakki. Useimpien kohdalla ei edes tarvita mitään testejä, vaan asian näkee normaaliälyinen ihminen ihan omilla silmillään.

Tuotahan se on jo kauan ollut. Muinoin kirjastontätinä kirjoitin yhdelle tummalle tyypille kirjastokortin. Ikää oli sen mukaan 14-vuotta. Ja seuraavana päivänä kyseinen hyypiö sit päätti kosia mua.

Ois ehkä kannattanut ajatella, haluaako turvapaikan lapsena vai naimalla...

3500821.jpg

Onko epäillyistä melkein puolet todella alaikäisiä vai eikö heidän ikäänsä vain saatu selvitettyä luotettavasti ja siksi heidän katsotaan olevan ilmoittamansa ikäisiä, koska muutakaan ei selvinnyt? Jos ilmoitetaan vain lukumäärä, joka kertoo kuinka moni todettiin yli-ikäisiksi, ei se vielä kerro saatiinko muiden ikä luotettavasti selvitetyksi vai jäikö heidän joukkoonsa vielä kuinka monta sellaista, joiden iästä jäi jonkinlainen epäilys. Tämä ikäkysymys on mielestäni tärkeä asia muiden seikkojen ohella myös sen vuoksi, että oikeasti alaikäisten turvallisuus ja kehitys pystyttäisiin takaamaan alaikäisille tarkoitetuissa asumisyksiköissä. Alaikäisten pitäisi siis olla turvallisemmassa ympäristössä muiden lasten ja nuorten kanssa, ei alaikäisiksi tekeytyvien tuntemattomien aikuisten miesten joukossa.

Juu mutta ei voida koska rasismi. Siis peli menee niin, että 72-vuotias voi väittää olevansa paperiton lapsi. Tiedehän ei aukottomasti pysty antamaan millään testillä ihmisen eksaktia ikää, joten ilman papereita on pakko uskoa. Se joka ei usko, se on rasisti. Oletko se sinä, vai olenko se minä. Senkin rasisti :D

Tottakai pitää uskoa se ikä minkä toinen ilmoittaa, ei kai kenelläkään nyt ole mitään syytä valehdella ikäänsä. Suomalaiset on aina joka asiassa niin epäluuloisia, siitä pitäisi päästä jo pois.

OLIKS TEIL IKÄVÄ MUA BEIJBEEEEEET; MÄ OON TAKASI NY BEIJBEEEEET UUUUUU

ANTAKAA PYÖRII BEIJBEEEEEEEET<3
PUT VIDEO SPEED ON 2 SO YOU CAN NORMALLY WATCH THIS AMAZING DOCUMENTARY
Mä oon nii rakastunu beijbee elämään mä uudelleen jeijeee!

Mä oon nii rakastunu beijbee elämään mä uudelleen jeijeee!..ku otin polttoo keuhkoihiniii jeejeeee enkä dokaa enää ikinä hyi siihe kuolee, krapula, kontrolli menee

OLIKS TEIL IKÄVÄ MUA BEIJBEEEEEET; MÄ OON TAKASI NY BEIJBEEEEET UUUUUU

ANTAKAA PYÖRII BEIJBEEEEEEEET<3
PUT VIDEO SPEED ON 2 SO YOU CAN NORMALLY WATCH THIS AMAZING DOCUMENTARY
Mä oon nii rakastunu beijbee elämään mä uudelleen jeijeee!

Mä oon nii rakastunu beijbee elämään mä uudelleen jeijeee!..ku otin polttoo keuhkoihiniii jeejeeee enkä dokaa enää ikinä hyi siihe kuolee, krapula, kontrolli menee

Juu mutta ei voida koska rasismi. Siis peli menee niin, että 72-vuotias voi väittää olevansa paperiton lapsi. Tiedehän ei aukottomasti pysty antamaan millään testillä ihmisen eksaktia ikää, joten ilman papereita on pakko uskoa. Se joka ei usko, se on rasisti. Oletko se sinä, vai olenko se minä. Senkin rasisti :D

Pystyy todistamaan aukottomasti monellakin eri tavalla. Mikäli skipataan perinteiset hampaiden pintojen, ihon ryppyjen jne tarkkailun, niin ihmisen morfogeneesiä tutkimalla voi todeta onko kyse aikuisesta vai nuoresta.

Yhteistyössä