Vinkkiä asunnon ostamista miettivälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Ensimmäisiä kertoja tosissani mietin asunnon ostoa, joten anteeksi tyhmät kysymykset. Tilanne on siis sellainen että minä valmistun vuoden tai kahden päästä juristiksi, siihen auskultoinnit jne tietty päälle, palkasta ei tietenkään vielä voi tietää mutta tod. näk. jonnekin valtiolle oikeuslaitokseen, syyttäjäksi tms. olisin pikkuhiljaa pyrkimässä. Mies taas on jo töissä, mutta erittäin huonolla palkalla, käteen hän saa n. 1200? kuussa. Palkan pitäisi kai pikkuhiljaa nousta, toivottavasti. Ei huvittaisi enää kovinkaan pitkään maksaa vuokraa, vaan mielummin maksaisin omaa pois.

Missä vaiheessa kannattaisi realistisesti pohtia asuntolainan ottamista ja minkähän kokoisen lainan saisimme? Kannattaisiko ensin ostaa joku pieni ja kärvistellä siinä esim. 5 vuotta ja sitten isompi jne vai koettaa heti löytää sellainen jossa viihtyisi kauankin? Kiinnostaisi myös tietää, että minkäkokoisia asuntolainoja vastavalmistunut voisi saada..

Kiitos teille jotka näitä tyhmiä kysymyksiä siedätte ja vastaattekin ;)

Vastavalmistunut ottaa samalla periaatteella lainoja kuin muutkin: paljonko on valmista varallisuutta laittaa likoon, paljonko tienaa ja onko tienestit suht vakaalla pohjalla.

Nykyiset lainat ovat tajuttomia mulle joka olen ostanut asuntoja viimeksi 90-luvulla, joten mitään siihen en viitsi sanoa.

Oottasin vielä, kun ei kerran ole vielä kiirettä eikä tilanne muutenkaan ole vakiintunut. Voihan olla mahdollista, että valmistuttuasi haluasitkin lähteä jonnekin muualle töihin. Asuntojen hinnat ovat nyt huipussaan.

Odottaisin sinuna kyllä että olet ainakin päässyt auskultoimaan. Ylipäätään auskultointipaikan saaminen voi olla kiven alla ja sen jälkeenkin tiedossa on helposti pelkkiä pätkiä. Valitettavasti tunnen myös työttömiä lakimiehiä, kun ei töitä vain ole kotipaikkakunnalla.

Ei missään nimessä kannata ostaa suoraan liian isoa asuntoa. Varsinkaan kun siihen ei ole varaa.

Ja toisaalta asunnon ostaminen on aina riski. Sekä siitä seuraa sitten kovasti stressiä, jos ei työkuviot menekään toivotusti. Kuitenkin vuokra-asunto on helppo, koska pääset siitä helposti eroon milloin vain ettekä ole sidottuja mihinkään. Näin ollen on helpompi etsiä töitäkin. Ja toinen on se, että vuokra-asunnossa elätte riskittä. Ei kannata aina ajatella sitä "maksaa omaa pois", jos se sitten vie yöunet ja oikeesti on raha-asiat ihan huonosti.

Kiitos vastauksista. Paljon vain kuulee siitä kuinka fiksua on ostaa oma jo opiskeluaikana ja maksaa omaa pois eikä vuokria muiden pussiin, vähän harmittaa kun itse en ollut näin fiksu :D (Vaikkakin rehellisesti sanottuna suurin osa noista tapauksista joita tiedän on ollut "papan avustamia ostoja".)

Haluaisin erääseen suht suureen kaupunkiin asumaan loppuelämäkseni, tosin auskultoinnin voisin suorittaa vaikka pikkukaupungissakin - opiskelupaikkakunnalle en haluaisi jäädä. Toisaalta emme ole sidottuja mihinkään tiettyyn kaupunkiin edes "henkisesti", olemme asuneet siellä sun täällä ja perheetkin on ympäri suomea, joten valinnanvaraa on.

Hankala päätös sitten :) Ostaisitteko oman (vaikkapa sitten pienen) asunnon jos tietäisitte asuvanne jollakin paikkakunnalla esim. 2 vuotta? Kun tosiaan noista työnsaantimahdollisuuksista ei aina niin pitkälle voi tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pienemmästä isompaan, ehdottomasti. Pienempi asunto hyvästä yhtiöstä ja hyvällä paikalla myy aina.

Tätä mäö en ole koskaan ymmärtänyt, että MIKSI pitää ostaa järjestyksessä yksiö-kaksio-kolmio jne.

Ensimmäistä asuntoa ostettaessa ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Ja tämän hyödyn voi käyttää vain ensimmäisellä ostokerralla. Osakkeesta se on 1,6% asunnon hinnasta, mutta jos ostat omakotitalon, kyseessä onkin jo 4% säästö eli useita tuhansia euroja.

Itse ostin aikoinaan ensimmäisen asunnon vasta perheellisenä ja säästin monta tuhatta. Siskoni perhe osti omakotitalon ja säästi vielä enemmän.

Sinuna ostaisin asunnon vasta, kun olen työelämässä mukana. Omaan et saa asumistukeakaaan kuin korkoihin ja heikosti niihinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista. Paljon vain kuulee siitä kuinka fiksua on ostaa oma jo opiskeluaikana ja maksaa omaa pois eikä vuokria muiden pussiin, vähän harmittaa kun itse en ollut näin fiksu :D (Vaikkakin rehellisesti sanottuna suurin osa noista tapauksista joita tiedän on ollut "papan avustamia ostoja".)

Haluaisin erääseen suht suureen kaupunkiin asumaan loppuelämäkseni, tosin auskultoinnin voisin suorittaa vaikka pikkukaupungissakin - opiskelupaikkakunnalle en haluaisi jäädä. Toisaalta emme ole sidottuja mihinkään tiettyyn kaupunkiin edes "henkisesti", olemme asuneet siellä sun täällä ja perheetkin on ympäri suomea, joten valinnanvaraa on.

Hankala päätös sitten :) Ostaisitteko oman (vaikkapa sitten pienen) asunnon jos tietäisitte asuvanne jollakin paikkakunnalla esim. 2 vuotta? Kun tosiaan noista työnsaantimahdollisuuksista ei aina niin pitkälle voi tietää.

Isolla paikkakunnalla minäkin asun, olisikohan Suomen 5. suurin kaupunki, mutta silti on työpaikat kiven alla. Ja täytyy sanoa, että ne tuttavistani jotka ovat asunnon ostaneet opiskeluaikana, eivät kyllä ole mitenkään siitä hyötyneet, melkeinpä päinvastoin. Opinnot viivästyneet, kun on pakko käydä töissä jotta saa lainan maksettua ja opintojen jälkeen maksetaan isoja opintolainoja, kun ei muuten ole ollut varaa syödä.

Pienemmästä isompaan, ehdottomasti. Pienempi asunto hyvästä yhtiöstä ja hyvällä paikalla myy aina.

Tätä mäö en ole koskaan ymmärtänyt, että MIKSI pitää ostaa järjestyksessä yksiö-kaksio-kolmio jne.

Ensimmäistä asuntoa ostettaessa ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Ja tämän hyödyn voi käyttää vain ensimmäisellä ostokerralla. Osakkeesta se on 1,6% asunnon hinnasta, mutta jos ostat omakotitalon, kyseessä onkin jo 4% säästö eli useita tuhansia euroja.

Itse ostin aikoinaan ensimmäisen asunnon vasta perheellisenä ja säästin monta tuhatta. Siskoni perhe osti omakotitalon ja säästi vielä enemmän.

Sinuna ostaisin asunnon vasta, kun olen työelämässä mukana. Omaan et saa asumistukeakaaan kuin korkoihin ja heikosti niihinkin.

Koska idea on tietysti se, että myydessä saat asunnosta enemmän kuin mitä siitä maksat. Varainsiirtoverossa säästää muutaman tonnin,mutta tuolla järjestelyllä voi voittaa useita kymmeniä tuhansia verosta huolimatta.

Vieras ja bb, kiitos vastauksista! Hyviä pointteja kyllä, tuo varainsiirtovero varsinkin. Bb, oletko juristi? Sitäkin tässä pohdin, että kuinkahan hyvät työllistymismahdollisuudet tässä loppujen lopuksi on..

Vieras ja bb, kiitos vastauksista! Hyviä pointteja kyllä, tuo varainsiirtovero varsinkin. Bb, oletko juristi? Sitäkin tässä pohdin, että kuinkahan hyvät työllistymismahdollisuudet tässä loppujen lopuksi on..

En ole juristi, mutta työskentelen samojen aiheiden parissa ja useampi työkaveri on juristi. Samoin lähipiirissä on useampikin vastavalmistunut juristi ja sillä olen aika hyvin perillä asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:

En ole juristi, mutta työskentelen samojen aiheiden parissa ja useampi työkaveri on juristi. Samoin lähipiirissä on useampikin vastavalmistunut juristi ja sillä olen aika hyvin perillä asiasta.

Jep.. sulla on varmasti minua paremmat tiedot asiasta siis :) Tilastojen mukaan työttömyys olisi kai jotain 3-5%, vastavalmistuneilla suurempi mutta lyhytaikaista, mutta tilastot nyt ovat tilastoja ja mietinkin mitä se sitten todellisuudessa on.

Täytynee vain toivoa ettei osu omalle kohdalle :)

Koska idea on tietysti se, että myydessä saat asunnosta enemmän kuin mitä siitä maksat. Varainsiirtoverossa säästää muutaman tonnin,mutta tuolla järjestelyllä voi voittaa useita kymmeniä tuhansia verosta huolimatta.

Pienestä asunnosta ei voi kymmeniä tuhansia netota. Ja voitto riippu hyvin paljon siitä, ostatko pommin, jonka remontoit omalla työllä edullisesti, jotta saat asunnon arvon nousemaan.

Jos ostatte, panostakaa sijaintiin ja tarvittaessa tinkikää neliöistä. Hyvällä paikalla olevat yksiöt ja kaksiot saa suurimmista kaupungeista yleensä myytyä nopeasti ja kohtuullisella hinnalla. Toisaalta nyt asuntojen hinnat ovat pilvissä, joten noinkin epävarmassa tilanteessa olisi järkevämpi odottaa hiukan. Siis kun teidän ei ole mikään pakko ostaa asuntoa. Varainsiirtoverosta sen verran, että eihän sitä asuntoa tarvitse ostaa puoliksi. Esim. 49-51 jako riittää siihen, että toinen säästää verovapautensa tulevaan. Ensimmäinen asia asunnon hankintaa suunniteltaessa on kuitenkin varmistaa, että maksukyky riittää!

Pienestä asunnosta ei voi kymmeniä tuhansia netota. Ja voitto riippu hyvin paljon siitä, ostatko pommin, jonka remontoit omalla työllä edullisesti, jotta saat asunnon arvon nousemaan.

Meidän lähipiirissä on varmaan sitten käynyt todella monella hyvä tuuri... Ja tosiaan tuotto kasvaa kun asuntoja on välissä useampikin.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:

Jep.. sulla on varmasti minua paremmat tiedot asiasta siis :) Tilastojen mukaan työttömyys olisi kai jotain 3-5%, vastavalmistuneilla suurempi mutta lyhytaikaista, mutta tilastot nyt ovat tilastoja ja mietinkin mitä se sitten todellisuudessa on.

Täytynee vain toivoa ettei osu omalle kohdalle :)

Tämä taantuma tuntuu vaikuttavan myös juristien työnsaantiin ja tosiaan paikkakunnalla on suuri vaikutus, aina kuitenkaan suuri kaupunki ei ole paras. Paljon tuntuu kuitenkin vaikuttavan jo ne opiskeluaikaiset valinnat, eli mihin panostaa ja toki sekin mitä "suostuu" tekemään. Yksi tuttu on ollut pitkään työtön, kun ei suostu tekemään kuin tiettyä työtä. Toinen taas on pysynyt tosi hyvin töissä kiinni useista paikkakunnan vaihdoksista huolimatta, kun lyhyitä pätkiä suostunut myös vähän ikävimpiin hommiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Juupas Eipäs:
Jos ostatte, panostakaa sijaintiin ja tarvittaessa tinkikää neliöistä. Hyvällä paikalla olevat yksiöt ja kaksiot saa suurimmista kaupungeista yleensä myytyä nopeasti ja kohtuullisella hinnalla. Toisaalta nyt asuntojen hinnat ovat pilvissä, joten noinkin epävarmassa tilanteessa olisi järkevämpi odottaa hiukan. Siis kun teidän ei ole mikään pakko ostaa asuntoa. Varainsiirtoverosta sen verran, että eihän sitä asuntoa tarvitse ostaa puoliksi. Esim. 49-51 jako riittää siihen, että toinen säästää verovapautensa tulevaan. Ensimmäinen asia asunnon hankintaa suunniteltaessa on kuitenkin varmistaa, että maksukyky riittää!

Hmm.. taas tämä kiittää! Suoritin itseasiassa asuntokauppakurssin vastikään, muttei näemmä jäänyt oppi päähän (ei ole minun aluettani) kun en niin pitkälle muistanut että noinkin voisi tosiaan kikkailla. Nyt kun mainitsit asiasta niin muistan kyllä :D

Mutta luulenpa että pari vuotta vielä odotamme, mutta toisaalta on kiva jo miettiä valmiiksi - jos vaikka asuntojen hinnat sattuisivatkin yhtäkkiä romahtamaan ja olisi muutenkin yhtäkkiä "otollinen tilanne" niin olisi jotain jo mietittynä valmiiksi.

Jos teillä on muutto vuoden tai kahden päästä, niin vuokra-asunto on paras vaihtoehto. On näppärä muuttaa, kun pääsee lähtemään tuosta vain ilman sitoumuksia. Asunnon myynnistä ja ostosta tulee aina kustannuksia kuten myös muutosta.

Yhteistyössä