vinkkejä:yrittäjä siirtymässä minimi äippälomaraoilta minimi hoitovapaalle

pur
ja siis suunnitelmissa ois toinen muksu mahd pian, lähinnä siksi et sit sen jälkeen kun on lapset tehty ois helpompi saada töitä ja hakeakkin kun ei tarttis miettii miten pitkäks aikaa pystyy sitoutumaan. En siis viel tiiä aionko ja onko mahdollista jatkaa maalamista toiminimelläni.

Jäin siis erityisäitiyslomalle heti raskauden alusta minimirahoilla, nyt äitiyslomalla ja kohta siirtymässä hoitovapaalle. Pieneks jää rahat. Mietittiin miehen kanssa mitäköhän vaihtoehtoja tälläsessa tilanteessa ois? Haluaisin jäädä kotiin vaan ei varmaa riittääkö rahat. Jos tulisin vuoden vaihteen jäkeen raskaaksi, onko mahdollista siirtyä taas erityisäitiyslomalle vai jatkuuko hoitovapaa? Jos joudun olemaan pari kuukautta välissä osa-aika tai muussa työssä niin alkaako sitten äitiysloma normaalisti siinä raskauden loppuvaiheilla? Tai jos onnistunkin saamaan keikkoja toiminimelle vaik pienen kerran kuussa hoitovapaan aikana ja tulen raskaaksi niin pääsenkö sitten erityisäitiysvapaalle vai jatkuuko hoitovapaa? Jos näin niin alkaako sitten normaali itiysloma sitten raskuden lopusta vasta?

Mä oon niin pihalla, enkä oikeen saanu sivuilta tolkkua tähän. Jos jollain on kokemuksia tietoo tai arvauksia, niitä otaan vastaan.
 
Mami
Lyhykäisyydessään: et voi jäädä erityisäitiysrahalle jos olet jo valmiiksi kotona lapsen kanssa. Suosittelen lämpimästi koska T:mi ei ilmeisesti tuota teille juuri mitään, että käyt tekemässä lopettamis ilmoituksen, menet kunnon kokopäivätöihin. Niin saat paremman äitiyspäivärahan koska se voidaan määrittää palkansaajan viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan jos se on olennaisesti suurempi kuin sitä ennen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mami:
Lyhykäisyydessään: et voi jäädä erityisäitiysrahalle jos olet jo valmiiksi kotona lapsen kanssa. Suosittelen lämpimästi koska T:mi ei ilmeisesti tuota teille juuri mitään, että käyt tekemässä lopettamis ilmoituksen, menet kunnon kokopäivätöihin. Niin saat paremman äitiyspäivärahan koska se voidaan määrittää palkansaajan viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan jos se on olennaisesti suurempi kuin sitä ennen.
Tää ei nyt liity ap:n kysymykseen, mutta mitä tuo lopettamispäätös vaatii? Mulla on tilikausi katkennut just 31.7, jos nyt tekisin lopettamisilmoituksen joutuisin tietty varastossa olevista kamoista maksamaan alvin? Pitääkö tästä muutamasta kuukaudesta tehdä sitten uusi tilinpäätös?
 
Mami
Kaiken järjen mukaan olet jo maksanut varastosi alvin, niinkuin kaikesta muustakin, jos siihen rekisteriin kuulut?? Minä marssin verottajan luo ja sanoin että nyt riitti ja ilmoitin päivän illoin meinaan tehdä viimeiset työt. Ei siinä sen kummempaa :)
 
ed
Alkuperäinen kirjoittaja Mami:
Kaiken järjen mukaan olet jo maksanut varastosi alvin, niinkuin kaikesta muustakin, jos siihen rekisteriin kuulut?? Minä marssin verottajan luo ja sanoin että nyt riitti ja ilmoitin päivän illoin meinaan tehdä viimeiset työt. Ei siinä sen kummempaa :)
Mulla on tuollaista ulkomailta ostettua alvitonta tavaraa varastossa. Toki, kun ne on kolme vuotta varastossa seisseet niiden arvo on varmasti romahtanut, verottajankin silmin...
 
Mami
Juu, myynnistähän se ALV maksetaankin. Mutta se ei vielä edellytä sinua maksamaan alvia jos sinulle myynyt taho on alv velvollinen. Teetkö joka kk arvonlisäveroselvityksen verottajalle?
 
ed
Alkuperäinen kirjoittaja Mami:
Juu, myynnistähän se ALV maksetaankin. Mutta se ei vielä edellytä sinua maksamaan alvia jos sinulle myynyt taho on alv velvollinen. Teetkö joka kk arvonlisäveroselvityksen verottajalle?
No eihän tuotteita mulle myynyt taho ole ainakaan Suomeen ALV-velvollinen, koska Euroopasta on ne tavarat tulleet. Kyllä, kirjanpitäjä tekee joka kk alv-ilmoituksen.
 
Mami
Joo, ajattelinkin ett sulla olis jotain tuoreempaakin myynnissä kun ulkomailta alvittomina kolme vuotta sit ostetut. Sorry. Jos olet edelleen ALV velvollinen ja T:mi pyörii niin ilmoitukset ja ennakkoverot my joudut maksamaan jokatapauksessa ainakin siihen päivään asti, kunnes ne on ilmoitettu loppuneeksi. Siis ei jälkikäteen.
 
ed
Alkuperäinen kirjoittaja Mami:
Joo, ajattelinkin ett sulla olis jotain tuoreempaakin myynnissä kun ulkomailta alvittomina kolme vuotta sit ostetut. Sorry. Jos olet edelleen ALV velvollinen ja T:mi pyörii niin ilmoitukset ja ennakkoverot my joudut maksamaan jokatapauksessa ainakin siihen päivään asti, kunnes ne on ilmoitettu loppuneeksi. Siis ei jälkikäteen.
Mä en ole koko yrittäjä 'urani' aikana joutunut maksamaan veroja tästä, kun on NIIIN tappiollista.

Ei tässä juurikaan minkäänsortin toimintaa ole aikoihin ollut. Aikaa vaan menee, kun kiikuttelee papereita pitkin kyliä...
 
Mami
Suoraan sanottuna en voi edes uskoa enään että oot tosissasi. Jos oot, en voi kyl ihmetellä että bisnekset on sujunut vähän heikolla liekillä jos noin asioita hoitaa. Mut ei siinä mtn. kukin tavallaan ;)
 
ed
Alkuperäinen kirjoittaja Mami:
Suoraan sanottuna en voi edes uskoa enään että oot tosissasi. Jos oot, en voi kyl ihmetellä että bisnekset on sujunut vähän heikolla liekillä jos noin asioita hoitaa. Mut ei siinä mtn. kukin tavallaan ;)
Lähinnä siksi tuolla ALV-rekisterissä, että jos sen lopetan pitää mun tosiaan maksaa koko varastosta alv. Jos/kun aika kuluu varaston arvo laskee eikä maksettavaa tule niin paljoa.

Pieni osa on Suomesta ostettu ja niistä alv maksettu, mutta myös vähennetty myyntien alvista.
 

Yhteistyössä