Vinkkejä yösyöttöjen lopettamiseen?Ja ilman maitoa nukahtamiseen?

Meillä on n.10 kk ikäinen poika ja herää öisin syömään kerran,joskus pari jos on "hankalampi" yö..ja neuvolassa nyt sanoivat että pitäisi alkaa lopetteleen öisin maidon (korvikemaito) antaminen. Oisko hyviä käytännön vinkkejä? Yritetty on jo kaikennäköistä,mutta kun vauva itkee vaan ja keskellä (aamu)yötä lopulta tulee luovutettua ja mentyä siitä mistä aita matalin,eli lämmitän sen maidon ja niin hän sit nukahtaa heti sen jälkeen nätisti.. :headwall:

Vastaavasti kaivattais vinkkejä myös siihen miten saisi muksun nukahtaa unilleen ilman sitä maitoa,meillä kun aina iltaisin (ja itseasiassa myös päiväunille) nukahdetaan kun on sylissä juotu maito ja sitten nostetaan puoliunessa tuhiseva poika sänkyyn =) neuvolan tädit olivat "hivenen" eri mieltä ja sanoivat että pitäs erottaa syöminen ja nukkuminen..joo,ja sen kyllä tiesinkin,mutta... :ashamed: Tuli just sellanen olo että on maailman ainoo ihminen jonka melkein vuoden ikäinen on tällänen maitosuu;) onks muitakin?! Ja tosiaan käytännössä hyväks todettuja vinkkejä nyt tänne :wave:
 
Minulla ei ole vinkkejä, mutta ilmoittaudun kohtalotoveriksi :)
Meidän tyttö tulee pian 9,5kk ja syö edelleen öisin 1-3 kertaa. Illalla hän syö puuron ja vielä ennen nukkumaanmenoa maitoa. Nälkä ei siis pitäisi olla.

Hän on oppinut seisomaan nousun pari viikkoa sitten ja nousee sängyssään heti seisomaan, kun silmät vähänkään avautuvat. Ehkä tästä johtuen hän piristyy eikä saa enää unta. Joku yö olemme jopa tunnin koittaneet laittaa häntä makaamaan, mutta hän nousee aina ylös. Näissä tilanteissa olen sitten antanut maitoa, että saisimme edes jonkin verran unta. Toisiaan ongelma ei ole seisominen vaan tyttö herää ja valvoo niin kauan, että syötän hänet.
En tiedä miten ja missä aikataulussa näistä yösyötöistä pääsisi eroon.. Koen hankalaksi myös sen, että jos "huudatamme" vauvaa niin isosisko herää ja sitten jää unet kaikilta väliin.
 
Mä tein kahden ekan lapsen kanssa niin, että yö yöltä laimensin pikkuhiljaa maitoa vedellä, veden osuus siis suureni kaiken aikaa ja loppuviimeksi sängyssä oli enää pelkkä vesipullo, joka ei yöllä enää kelvannutkaan. Näin meillä ruvettiin nukkumaan kokonaisia öitä...

:D
 
Meidän poika on nyt yhdeksän kuukautta. yöt ovat olleet todella levottomat, ja huonot toosi pitkään.
Viime viikon tiistaina lääkärin käynnin jälkeen tein päätökseni, myös sain miehen suostumuksen yömaidon lopetukseen.
Vakaasti keskusteltiin siittä mitä lääkäri ehdotti.
Mieheni päätti muuttaa omaan huoneeseen siksi ajaksi, kunnes yöt kunnollisia. Hänellä ei ole todellakaan nälkä, kun syö ilta/aamupuurot, ja kaksi ateriaa per päivä, ja maidot päälle.
Tiistai-keskiviikko yö meni normaali heräämisillä, elikäs parin tunnin välein maitoa huusi, mutten antanut. hän jaksoi huutaa aina 20-30min kerralla. Seuraava yö menikin viiden minuutin huudoilla. edellis yö vain kerran húudettiin klo 4.00 ja kymmenen minuutti. Nyt on tottunut ettei maitoa tipu joka kahden tunnin välein. ainakin tuntuisi siltä, että perille menee. Tutin kanssa en ole alkanut pelaamaan, jos olen hereillä niin laitan. meillä ei ole tutti vauva.
Vaikka kuinka pahalta huuto tuntuu, niin olen kovana, periksi ei anneta.
Muuten vaihtoehtona viedä sairaalaan kolmeksi yöksi, siellä vieroitetaan maidosta. En ole valmis siihen. Yritys kovaa, myös päätös.
Helpommalta nyt tuntuu
tsemiä! kerrohan miten käy.
 
No en oikeastaan osaa vinkkejä tähän hätään antaa (yösyöttöihin väsynyt äiti kun olen). Enkä millään jaksaisi aloittaa tuolle meidän tenavalle mitään yökikkailuja tuon maidottelun suhteen :snotty:

Mutta aiemmilla kerroilla tein niin, että esikoisen ja kakkosen yösyötöt vain yksinkertaisesti lopetin 6kk ikäisinä. 2-3 yötä kuuntelin itkua, tyynnyttelin vesipullolla, tutilla, sylillä ja sitten yösyötöt loppuivat siihen. Kummankin kerran jälkeen olin hyvin tyytyväinen itseeni, että jaksoin sen 2-3 yötä... sen jälkeen nukuttiin koko perhe kuin tukit. kolmosen kohdalla olin jotenkin väsynyt, hellempi, laiskempi... miten sen nyt ottaa. En millään jaksanut aloittaa mitään tsembaloita öisin vaan annoin sen yhden kerran aina pojan vaatiessa yömaitonsa. Ja poika lopetti itse yösyöntinsä kuin seinään ollessaan 10kk ikäinen... joten loppupeleissä pääsin siinäkin asiassa helpolla (hyvä tsäkä) =)

Nyt tuo nelonen on 7kk ja syö öisin 1-2 kertaa ja lisäksi kikkailee muutamaan otteeseen muutenkin öisin( tutilla tyyntyy yleensä kun jaksaa vaan laukkoa sitä tarjoamassa), enkä millään jaksa edes ajatella, että väkipakolla lopettaisin maidon tarjoilemisen yöllä. En vain jaksa, vaikka takaraivolla kaihetaa hyvin nukuttu yö... poika on nukkunut koko yön heräämättä vain 3-4 kertaa tämän 7,5kk aikana, joten univelkaa alkaa olemaan jo aika lailla... mutta lohduttaudun sillä, että ehkä tätä ei enää kovin montyaa kuukautta kestä.
 

Yhteistyössä