Vinkkejä turvalliseen perhepetiin ryömivälle lapselle?

Hei,

Meillä nukuttu perhepedissä lähes 7kk ja tyytyväisiä ollaan. Nyt vauva kuitenkin aloittelemassa ryömimistä. Miten te ollette tehneet sängystä turvallisen kun perheessä ryömivä lapsi? Vai nukutteko kenties perhepatjalla? Miten teillä vauva käyttäytyy sängyssä ja onko hänellä "tarve" mönkiä myös siellä vai nukkuuko tyytyväisenä paikoillaan? Entä missä ja miten teillä nukutaan päikkärit?

Lähinnä kiinnostaa muiden perhepetiläisten kokemukset ja vinkit.
 
Ei ole unissaan mönkinyt sängystä pois, vaikka liikkuvainen poika onkin. Me on nukuttu niin, että sänky on seinän vieressä, ja lapsi nukkuu joko seinän ja minun tai minun ja miehen välissä. Illalla lapsi nukkuu yksin parisen tuntia, olen laittanut tyynyä sängyn reunalle, että ei ainakaan heti pyöri alas.

Päikkärit nukkuu kans yleensä meidän sängyssä, ellei satu nukahtamaan rattaisiin.
 
Mä nukun periaatteessa tosi sikeästi (en herää miehen herätyskelloon,aamulla herätessä on yleensä levännyt olo..),mutta onkohan se sit joku äidinvaisto vai mikä,kun lapsen liikkeisiin havahdun todella herkästi. Sillon kun oli alotellu tota mönkimistä,niin heräsin jokaiseen asennonvaihtoon ja nappasin kainaloon. Nykyään 1,5v poika nukkuu päikkärit joko omassa sängyssään tai rattaissa,ja illan myös omassa sängyssä,otan meiän väliin aamuyöllä jos ei havahtuessaan rauhotu omaan sänkyynsä.

Meiän sänky ei oo seinän vieressä (pääpuoli seinää vasten) joten lapsi nukkuu meiän välissä aina. Sillon kun ei osannu vielä tulla sängyltä alas laitettiin päiväpeitto jalkopäähän lattialle.
 
Mä oon laittanu sängyn ihan nurkkaan seinänviereen ja sitten vauvan pinnasänky (josta yksi laita irrotettu) ihan kiinni mun sänkyyn. Käytännössä nukutaan molemmat mun sängyssä, mutta pinnasänky tuo lisätilaa ja hyvät laidat. Jalkopäähän oon vielä laittanut tyynyjä ja peittoja kasaksi, niin ei pääse mistään tipahtamaan. Vauva onkin kyllä tosi kova pyörimään, että en muuten uskaltais mitenkään nukkua ellei olis joka puolelta "aidattu"...

Niin ja lisään vielä, että vauva on nukkunut ihan pienestä pitäen vieressä, ja pinnasänky hankittiin siinä toivossa, että joskus siihen siirtyisi. Tavallaan tämmöinen pitkä ja salakavala omaan petiin hivutusyritys menossa! :whistle: :D:
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole unissaan mönkinyt sängystä pois, vaikka liikkuvainen poika onkin. Me on nukuttu niin, että sänky on seinän vieressä, ja lapsi nukkuu joko seinän ja minun tai minun ja miehen välissä. Illalla lapsi nukkuu yksin parisen tuntia, olen laittanut tyynyä sängyn reunalle, että ei ainakaan heti pyöri alas.

Päikkärit nukkuu kans yleensä meidän sängyssä, ellei satu nukahtamaan rattaisiin.
Näin meillä on ollut isompien lasten kanssa ja samoin ollaan alettu tyynyjä kasailla petarin alle noihin tyhjiin reunoihin nyt kun 5kk on alkanut kieriä.
 

Yhteistyössä