Alkuperäinen kirjoittaja Lotta74:
Ekaks: Meillä meni päiväunille meno tänään todella hienosti ilman tuttia, nukahti 5 minuutissa. Poika otti unipupunsa ja rupesi hienosti omaan sänkyynsä nukkamaan! Tokaks: Onpas täällä hirmuista tunneryöppyä aloittamastani tutinluopumisasiasta. Niisku-rouvalle: MUN mielestäni yli kaksi vuotias ei enää tarvi tuttia. Lohduttamisessa mun mielestäni on vanhempien tehtävä olla lohdun antaja, eikä korvata enää tutilla.Mä halusin aloittaa vieroituksen nimenomaan hyvissä ajoin ennen kuin hoito alkaa, joka on taas uusi juttu pojan elämässä. Eikä se kaikilla päde, että lapsi luopuu hoidossa tutista, kun muutkaan ei syö siellä.
Meillä myös 1v11kk ollut nyt pari päivää ilman unituttia (muulloin ei oo kaivannutkaan) ja sen enempää ryöpyttämättä
voin sanoa, että ap on ihan hyvällä asialla. On hyvä ottaa lapsen kriisit yksi kerrallaan, jos vain suinkin mahdollista, eli ensin tutti ja sitten päivähoito (meillä oli tässä aiemmin muutto ja samalla lapsen omaan huoneeseen siirtyminen). Ja vaikka joku täällä sanoikin, ettei ole puheen kehitys kärsinyt tutinsyönnistä, haluan ainakin itse minimoida ne riskit, että purentaan tulee vikaa. Itse puheessa ei meidän jätkällä ole ongelmaa, päinvastoin höpöttelee ehkä hiukan enemmän kuin tuon ikäiset yleensä
Komppaan myös ap:n ajatusta siitä, että lohdun antajana toimisi äiti, isi tai muu aikuinen hoitaja, ja vaikka olen itsekin välillä iltaisin väsynyt haluan silti mennä halimaan ja silittämään pientä, jos hän heräilee vaikka pahaan uneen. Sellaista tukea lapset tarvitsevat aina, oli tutteja tai ei.
Ja lopuksi: pari päivää olen istunut kiikkustuolissa (kone mukana
) nukkumisen tueksi ja nyt en enää päikkäreille jäänyt vaan sanoin meneväni muihin puuhiin. En siis ajatellut lopun ikää istua lapsen sängyn vieressä, mutta kyllä auttoi alkuun tutittomuudessa se, että siinä olin.