Perätila
Apua! Joudun suunniteltuun sektioon vauvan perätilan vuoksi ja jännittää kovasti! Antakaa selviytymisvinkkejä. Onko toipuminen kuinka rankkaa?
Joo, kannattaa tankata niin kuin olis maratonille menossa. Itsellä ekaan sektioon kiireellä ja olin syöny aika huonosti edellisenä päivänä. Oli tosi heikotus leikkauksen jälkeen. Pitkittyny synnytys ja kiireellinen sektio. Tokan kohdalla tiesin tämän ja tankkasin ruokaa edellisenä päivänä. Leikkauspäivänä ei ruokaa saa. Leikkauksen jälkeen pyysin heti synnärillä ruokaa ja sainkin sitten heti jugurttia ja kiisseliä edes. Toivuin paljon nopeammin.Ikävintä oli, että leikkauspäivänä ei saanut syödä ja juotavaakin annettiin kitsaasti.
)
Mulle annetiin jotain mitä söin jugurtin seassa, en ois halunnu mut kätilö sano topakasti ettei ala soittaa ambulanssia jos tulee tukos suoleenMulla on kolme vinkkiä: Vi-Siblin, Vi-Siblin ja Vi-Siblin. En tajua, miksi noita jumalaisia rakeita ei automaattisesti anneta leikkauksien yhteydessä. Sektion jälkeen olo voi olla kuin junan alle jääneellä, ja helvettiä siitä tulee, jos liikkumattomuuden ja haavakivun takia paskaakaan ei saa ulos. Ota tuota tai vastaavaa tuotetta ennen ja jälkeen operaation, ja tulet kiittämään tätä vinkkiä hartaasti.
Kipulääkkeistä sen verran, että itse sain parasetamolia ja ibuprofeenia vuorotahtiin. Vedin niitä maksimimäärät ja ihmettelin, että missä vaikutus viipyy. Jälkiviisaana pyytäisin nyt jotain tehokkaampaa lääkettä, etenkin kun olen kuullut joissain sairaaloissa käytettävän kipupumppua. Kivun takia en pystynyt liikkumaan kunnolla, mikä olisi parantanut oloa. Kunnon kipulääkitys on synnyttäjän oikeus, pidä siitä kiinni!
Synnäriltä "lainaan" niitä seksikkäitä kertakäyttöverkkopikkareita parit.Osta jotkut pikkuhousut joiden reuna nousee kunnolla ettei paina haavaa.
.
Mitä tarkoitat? Eihän sektio mitään pitkäaikaiskipuja aiheuta, ainakaan normaalisti? Mulla oli puoli vuotta kiristelyjä ja tuntemuksia, mutta vuoden kuluttua oli tuntokin haava-alueella suunnilleen ennallaan. Nyt kuuden vuoden jälkeen mikään muu kuin vaalea arpi ei muistuta leikkauksesta.Nyt sektiosta on aikaa jo yli viisi vuotta - eikä koko tänä aikana ole ollut kipuja - eli malta ottaa rauhallisesti ensimmäiset kuukaudet leikkauksen jälkeen niin voit sitten "rehkiä" kivutta tulevina vuosina. Tsemppiä!
Eräs ystäväni ei malttanut ottaa rauhallisesti alussa - ja nyt tuskailee kiinnikkeiden kanssa lopun elämäänsä (halusi vatsan litteäksi asap...). Hänellä sektiosta jo lähes 20 vuotta.Mitä tarkoitat? Eihän sektio mitään pitkäaikaiskipuja aiheuta, ainakaan normaalisti? Mulla oli puoli vuotta kiristelyjä ja tuntemuksia, mutta vuoden kuluttua oli tuntokin haava-alueella suunnilleen ennallaan. Nyt kuuden vuoden jälkeen mikään muu kuin vaalea arpi ei muistuta leikkauksesta.