Vinkkejä kaivataan

:ashamed: Hei,
Tarvitsisin vähän erilaisia vinkkejä isoon painonpudotukseen. Eli oon isokokoinen. reilut 175cm pitkä ja painoa on se 130kg, olen nuori nainen 18v, ja olen 9v asti harrastanut punttien nostelua ym. eli ns. voimailulajeja, eli lihasmassaakin on aikalailla, sekä olen raskasluinen,

Tavoite olisi päästä 100 kg käyn muutaman kerran 3km lenkin viikossa (30min) teen koulussa kaksoistutkintoa, eli pvät amikses ja parina iltana vielä lukiossa. Tykkäisin käydä uimassa- kuntosalilla paljon, raha vaan on esteenä kun sitä ei ole. Nostelen joka ilta 5kg käsipuntteja pitkiä sarjoja.. Pohjakuntoni on ihan hyvä, pystyn juoksemaan huoletta, harmikseni pelkään vaan talvella pirusti jäätä (aikoja sit kaatunu pahasti). moni varmaan epäilee, että valehtelen, mutta oikeasti olen ihan tosissani, että peruskunto on ns. hyvä ELi päänvaivana onkin se että ne kilot ei lähde mitenkään helposti :(

aamuisin juon 1lasin poretabletti c-vitamiinia, klo 11 syön koulussa paljon salaattia, ja seuraavan kerran syön kun ehdin, en mitenkään paljoa, paheeni onkin cola lightin juominen,olen yrittänyt koulus lisätä veden juontia joka pvä siihen 0.5-1 l, alkoholia en juo enkä polta, olen avoliitossa. Olis vaan kivempi olla "pienempi" että löytyis vaatteitakin pienemmistä koosta ku 48 :ashamed:

ensinnäkin lähtisin siitä että rakennat itsellesi terveellisen ateriarytmin: aamiainen, lounas, välipala ja iltapala. Tällöin et näänny nälkään päivän mittaan ja verensokeri ei pääse laskemaan. Lisäksi kehotan juomaan vettä noin 2 litraa päivässä, aterioiden yhteydessä ja muulloinkin (tietysti osa voi olla kokista ligtina sillä siinä ei ole kaloreita) eli siitä ei ainakaan painosi kerry.

kasvikset ja salaatti on ainakin painovartijoissa sellaisia joita saa syödä mielin määrin (paitsi pavut herneet ja peruna ja bataatti ja hedelmät) joista tulee pisteitä (tosin aika vähän).

Kokeilepa aluksi tehdä pienoinen ruokaremontti ja korvata syömiäsi ruoka-aineita terveellisimmillä vaihtoehdoilla. Kuten esim jugurtit juusto margis ym tuotteet rasvattomiksi ja vähärasvaisiksi ja vain tl leivän päälle esim margista.

päivän ateriaehdotus voisi olla vaikka tällainen aamiainen: täysjyvämuroja tl sokeria ja vähärasvaista maitoa, leipäviipale tl margista ja esim kahvia.

Lounaaksi kannattaa suosia kirkasliemisiä keittoja (kastikkeet pannaan) ja vähärasvaista lihaa ja kasviksia ja kalaa. Annoskokoja voi hieman koittaa pienentää. Janoon kannattaa juoda vettä.

Välipala voisi koostua hedelmistä ja esimerkiksi näkkileivästä ja kahvista ja iltapala kuten edellä mainittu.

Mä oon tällainen ikuinen jojolaihduttaja josta on nyt tullut pisteiden laskija... Se oikeasti toimii. Itsekään en oo ryhmässä, vaan kotona lasken syömiäni pisteitä.

Muista että ruokamäärä ei välttämättä kerro siitä miten syöt oikein vaan ruoan laatu, mullakin meni hetki oivaltaa mutta esimerkiksi 9dl kirkasliemistä keittoa on yhtä paljon kaloreita kuin herkkuvoikkarissa tai munkissa... tai 2 hesen kanasalaatissa on vähemmän pisteitä kuin lasten juustoateriassa...

Kannattaa harrastaa hyötyliikuntaa myös. Kävellä paljon etäisyyksiä liikkua portaita yms. Jos mahdollista niin liity painonvartijoihin.. mulla se oli viimeinen pelastus ja nyt on lähtenyt kilotkin tippumaan vuosien jojottelun jälkeen.

Yhteistyössä