Vinkkejä hääjärjestelyihin otetaan vastaan. :)

Hei!

Tässä vähän mietin, että kuinka paljon etukäteen kannattanee lähteä kahtelemahan hääkolttuja? Menemme siis näillä näkymin naimisiin kesällä 2007. B)
Niin, ja kuinka ihmeen paljon pitäis olla rahnua kasassa? (Nyt on hääkassassa n. 500e) Ja kuinka paljon kannattanee ite härvätä/teettää tutuilla/ostaa hommia, ettei mee turhan kiukuttelun ja stressailun puolelle, eikä laskukaan lopulta olisi aivan järjetön.(nimim. köyhät opiskelijat :D )
Niin, ja mitä tarjota keliakikoille, maitoallergikoille ja kasvissyöjille?
Alkoholiahan meidän häissä ei tarjoilla ollenkaan, siitä tulee varmaan huomattava vähennys kustannuksissa.
Ja nyt muuten tajusin, ettei ole vielä oikein käsitystä siitäkään, kuinka paljon jengiä sinne kutsuisi. Minulla on iso suku, miehellä iso kaveripiiri.. Varmaan ihan kivasti tulisi populaa...
Ajateltiin mennä katsomaan kesällä, josko Porvoossa olisi kivannäköistä kirkkoa ja muuta, mutta onko siinä jossain lähiseutuvilla (miellyttävän ajomatkan päässä) jotain paikkaa, missä voisi sitten juhlia?

Heh.. Neuvokaa nyt avutonta.. :LOL:
 
Aloita vieraslistasta, suurin menoerä on yleensä ruoka+juhlatilat. Hääpuvun hinta riippuu ihan siitä, millaisen ja mistä sen hankkii. Netistä löytyy yritysten osoitteita, eikun katsastamaan vaihtoehtoja! Ruokapuolta ei kannata edes miettiä ennenkuin tiedät arviolta vierasmäärän, erikoisruokavaliot kannattaa miettiä sitten kun kutsut on lähetetty ja on tiedossa, mihin erityisruokiin tarvitsee varautua. Samoin juhlatiloja varatessa täytyy olla tiedossa vierasmäärä - tiloilla on paloturvallisuuden takia määritetty max henkilömäärä, eikä tietenkään ole tarkoituksenmukaista varata 150 hlön tilaa 60 henkilölle! Ja sitten voit jo kysellä vapaaehtoisia auttajia ja sitä kuinka paljon he ovat valmiita auttamaan. Ja kaikki kannattaa pistää paperille, alkaen siitä, millaiset häät itse haluat. Häiden hinta voi olla mitä tahansa parin euron ja parin tuhannen euron väliltä... Työn iloa! =)
 
että näin meillä
meillä mentiin sillä tyylillä että itte tehdään mahdollisimman vähän, kun ei kavereita ja sukulaisia oikein lähimailta kauheesti löydy. Vieraita kutsuttiin vähän ja muutamat vielä peruuttitulonsa, noin 65 saapu paikalle. ruoka ja paikka, yms tilattiin pitopalvelusta (25euroa pää). suurin menoerä oli juuri tuo ruoka/paikka, seuraavana tuli vaimon vaatetus. Honey mooni (viikko) vietettiin vuokramökillä järven rannalla. kokonaisbudjetti/lasku oli muistaakseni noin 6000 euroa, josta viinapiikki oli 600e.
 
Tuo Porvoon kirkko on aivan älyttömän suosittu eli varausta kannattaa alkaa tekemään mahdollisimman pian :)

Me järjestimme häät noin kahden kuukauden varoitusajalla. Hintaa en tiedä tarkkaan, mutta usempi tuhat euroa meni. Minun hamosenikin jo maksoi 1300 euroa :whistle:

Vieraita meillä oli noin 130. Kun noin kireällä ajalla järjesti häät, niin ei voinut ihan joka yksityiskohtaa miettiä. Mutta tämä sopi meille. Tärkeintä oli saada kaikki tärkeät ihmiset kokoon, hyvää ruokaa (ja juomaa) ja hyvä bändi.

Apujoukoista vielä. Meillä anoppi vihki, ukon serkun kautta hoitu catering, viinat ukko haki bestmaninsa kanssa Tallinnasta.
 
Kuinka suosittu se Porvoon kirkko on, että kannattaako odottaa edes sinne kesälle sitä katsomista, että onko hyvä.. Siis, kuinka paljon yli vuoden on jonoa?

Niin, ja ehkä voisin saada ystäväni isonsiskon tekemään minulle puvun. (jos hän suostuu, ja minä uskallan kysyä), siinä varmaan säästäisi jo jonkin verran.

Ja honeymoonilla mennään minne mennään, mutta kun vanhemmillani on lomaosake(jonka he ovat ikään kuin luovuttaneet meille lapsille), niin voidaan oikeastaan suht edullisesti päästä lähes minne vain viiden tähden hotelliin. I don't mind! :D

Hmm.. Voiko pyytää siskon ex-miehen veljeä (kokki) meille järkkään safkoja? Ja kuinka paljon sille sitten kuuluisi antaa palkkiota? Ei ole kovin läheinen ystävä, mutta kyllä varsin kovin miellyttävä kaveri minulle.
Periaatteessa, jos nyt vähän kaveeraisin musiikkiporukoiden kanssa (kun niitä täällä opiskelupaikallani on myös), voisin ehkä saada houkuteltua ne soittelemaan. Taikka ehkä ennemmin toisen siskoni miehen bändeineen.

Eli näin ollen, suurin rahasieppo lienisi varmasti se itse juhlapaikka. Mistähän sellaisen löytäisi?
Sellainen olisi miellyttävä, missä olisi lähistöllä sitten niille vieraille, jotka jäävät yöksi, omat sopet, ettei tarvitsisi sen lähteä seikkailemaan yömyöhällä.

Ja sitten varmaan tarvitsee järjestää normaalia enemmän ohjelmaa, kun ei ole alkoholia ihmisiä turruttamassa, niin varmasti kaipaavat enemmän äksöniä.
Onko jotain leikkivinkkejä, tai muita?
Oma sukuni on ainakin sen verran leikkimielinen, että uskoisin, että lähtee leikkeihin mielellään ilman alkoholiakin.
Olen muutamissa juhlissa ollut, missä on luotettu siihen, että ihmiset juovat, ja siten hauskuuttavat itse toisiaan. Ongelma tuossa oli se, että kun oli sellaisia ihmisiä, jotka eivät juo, he kyllästyivät hyvin nopeasti. Tilanne olisi ollut helposti pelastettavissa jollain kevyellä ohjelmalla.

Heh, välillä tuntuu, että banalisoin koko naimisiinmenon idean sillä, että mietin niin kovin paljon raha-asioita.. ;) Mutta on kyllä varsin mukavaa pohtia ihan näitä käytännön juttuja. Se tekee oikeastaan tilanteen enemmän todeksi. Alkaa hieman kutkuttaa. =)


Kiitos siis avusta, ja lisä apua kyllä kelpuutetaan.. :)
 
mennis harmaana
En tarkalleen tiedä kuinka aikaseen tuo Porvoon kirkko olisi syytä varata, mutta sinnehän voi soittaa ja kysyä mikä on tilanne.

Sen verran vain tiedän (vanhemmat asuu Porvoossa), että on suosittu kirkko, kun on erittäin kaunis. Juhlapaikkoja en Porvoosta tiedä, mutta kokeilehan googlettaa... Googlella löytyy usein kaiken ja laista :)
 
Katoppakö en älynny noin yksinkertaista. :LOL:

Tää vois käydä safkiksella, ja tulla sit oikein urakalla kattelemaa noita kaikkia juttuja. Ei taas äly kulje. ihme jumitusta ollut pari päivää, tajunnut oikein yhtään mistään mitään..
 
Ei sitten tullut surffailtua. Hokasin safkiksella, että meillä oli vielä iltaluento. Jipii, ja jee. Oli taasen mielenkiinto ihan muualla. No, onhan mulla vielä vähän aikaa katella noita juttuja.

Hei Anna! :wave:
Ollaan pk-seudulta(tosin opiskelen täällä keski-suomessa arkisin), ja näillä näkymin, mikäli saadaan hommat rullaamaan, niin mentäisiin naimisiin elokuun alussa. Mies niin allerginen, ettei heinäkuussa oikein välttämättä kovin nautinnollisia bileitä tulisi pidettyä, ja kesäkuu taasen saattaa herkästi olla liian kylmä minunlaiselleni vilukissalle.
Millaiset aikataulut teillä on? Oletteko te päässeet jotenkin alkuun käytännön jutuissa?
Meillä siis vasta ihan kelailu asteella on tämä. Ei vielä mainostettu kenellekään asiasta. (mitä nyt minä täällä, ja serkun vaimolle oli pakko kertoa ;) :D ) Mutta kyllä nyt n. puolessatoista vuodessa luulisi saavan aikaan vaikka mitä. :)
 
no moi...
hheehheheh nauroin tässä ainakin puol tuntii... heeh kuinka sattuikin
mekin ollaan mietitty sitä elokuun alkua tai jos se on huono niin hheinäkuun alkua.. mutta elokuu on se ensimmäinen vaihtoehto... mekin ollaan pk-seudulta...
meillä ei kyl sinäänsä oo mitenkään eteneny tää... ajateltiin ensin saada tän ja seuravan kuun raha asiat pois ja sitten aletaan kerämää pikkuhiljaa rahaa...
Kyllä me sen verran ollaan päätetty että ketä kutsutaan ja että mekko ja koristeet ostetaan Venäjält...
ps.tulee halvemmaks... samoin virossa...
mut sellaista... mitäs te ootte päättäneet???
ps kuis vanha olet?? :) =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 14:56 Anna kirjoitti:
meillä ei kyl sinäänsä oo mitenkään eteneny tää... ajateltiin ensin saada tän ja seuravan kuun raha asiat pois ja sitten aletaan kerämää pikkuhiljaa rahaa...
Kyllä me sen verran ollaan päätetty että ketä kutsutaan ja että mekko ja koristeet ostetaan Venäjält...
ps.tulee halvemmaks... samoin virossa...
mut sellaista... mitäs te ootte päättäneet???
ps kuis vanha olet?? :) =)
Mietin kyllä itse myös tuota puvun hakemista Virosta, mutta on harkinnan alla, että jos saisi tutun tekemään sen, niin tulisi varmaan vielä halvemmaksi.

Mietin tuota, kun mulla jää taas tänkin kuun opintotuesta ylimääräisiä, niin voisi niitä siirtää jo hääkassaan. Jos joka kuukausi sinne menisi 50e, niin elokuussa olisi säästynyt n. 900e + 500e, jo olemassa olevaa säästöä = 1400e. Sillä saisi jonkinlaiset häät, jos tekisi kaiken itse.
Mutta jos taas on suuruuden hullu, niin pitänee säästää enemmän. satasen kk-säästöllä taas päästäisiin n. 2300.
(tykkään säästellä, ja miettiä erilaisten säästämisten lopputulosta)

Mistä tuli mieleen, että mulla taitaa olla jemmarahaa muuallakin kuin häätilillä (mikä ei sinne asti vielä ole päässyt) n. 600e, joten eiköhän sillä 2900 pärjäilisi jo melkein munkin suureellisten haaveiden kanssa. B)

Oikeastaan ollaan siis päätetty hyvin vähästä.
Katsotaan millainen on Porvoon kirkko, ja jos se miellyttää, niin se saa toimia vihkimismestana. Itse en usko jumaliin, joten toivoisin tästä seremoniasta lyhyttä ja ennemminkin meihin liittyvää positiivishenkistä tilaisuutta.
Papista olemme päättäneet (kun miehellä ei ollut omia toiveita esitettävänä), että pyydämme erästä naispappia, jonka ääneen ihastuin jo pikkulapsena. :)
Myöskin kanttoritoive tuli minulta (miehellä ei siihenkään ollut toiveita), ja pyydämme paikalle vanhan kirkkokuoroni vetäjäkanttoria.

Pitääkö noille muuten maksaa siitä, että raahaavat kehonsa eripaikkakunnalle? Tai pitääkö niille järjestää tämä kyyti? Kysehän siis ei ole mitenkään erityisen pitkästä matkasta.

Niin, ja täytän tuossa kolmen viikon päästä 22. Niistä synttäreistäkin on tullut kavereilta jo kyselyä ja ilmoittautumisia.. :D Mulla on nyt ollut ajatukset vähän muualla.. Yllättäen.
 
mennis harmaana
Semmoista vielä tulin sanomaan vinkiksi,
että kun itse järjestelimme häitä, niin anoppi sanoi,
että nimenomaan elokuu ja myös heinäkuun loppupuoli ovat suosituinta häidenviettoaikaa eli varatkaa kirkko ajoissa. Meillä tuo homma hoitui anopin takia jouhevasti, siksi saatiin lyhyellä varoitusajalla kirkko heinäkuun loppupuolelle. Kerrankin suhteista jotain hyötyä.

Luulisin, että papille ja kanttorille pitää maksaa ainakin matkat, jos tulevat oman seurakuntansa ulkopuolelle. Tosin voin olla väärässäkin...

Aloin tässä miettimään, että pitäisikö mun laittaa oma hääpukuni myyntiin... Toisaalta olisi ihana säästää se tuleville sukupolville, mutta toisaalta nyttenkin se roikkuu äidin luona muutenkin pienessä vaatehuoneessa tilaa viemässä. Pohdin asiaa...
 
Porvoon tuomiokirkko on toden totta mahtava ja historiallisestikin erittäin arvokas. Käytäntö on käsittääkseni se, että ulkopaikkakuntalaiset saavat varata kirkon vihkimistä varten vasta saman vuoden tammikuusta alkaen. Porvoolaiset voivat varata kirkon heti kun tietävät hääpäivän.

Jos hääbudjetti on pieni, haluatteko välttämättä suuria juhlia. Meille riittää läheisimmät perheenjäsenet ja ystävät. Juhlapaikkoja Porvoossa on eri kokoisia, esim. Levinin kellari, Palokunnan talo, Kiialan kartano kts. kaupunkin kotisivuilta. Tsemppiä! =)
 
me myös 2007 heinäkuussa naimisiin... mutta mulle ei ole vielä selvinnyt että voidaanko mennä kirkossa naimisiin vai pitääkö mennä maistraatissa kun mieheni erosi kirjosta tuossa viime kuun vaihteessa...on siihen asti kyllä kuulunut kirkkoon....
pitääpä hyvien vinkkien ansiosta alkaa vieraslistaa väsäämään...ja pukua kattelee (onneks jo tarkka visio millanen pitää olla) ja laihdutus urakka edessä vielä:(
paljon on tehtävää....
muutes sellasta että kun on kaaso ja bestman niin mites on morsiusneitojen laita...meinasin omat pojat (sillon 3v ja 5v) laittaa morsiuspojiksi....ne varmaan riittänee..
 
peppiinan äiti
Olette ainakin ajoissa liikkeellä, mutta se ei ole yhtään huono.

Vieraslista on ihan ehdottoman tärkeä asia kustannusten kannalta, sen avulla pystyy säästämään. Miettikää ite kuin paljon porukkaa haluatte. Kirkko ja juhlapaikka tietty kannattaa olla ajoissa varattu, mut juhlapaikan kokokin riippuu vieraiden määrästä. Miehen siskon häät oli pienessä leirikeskuksessa/lomanviettopaikassa järven rannalla, siellä oli mökkejä joissa vieraita oli yötä, mm me. Häät tosin tee-se-itse meiningillä, ruuat tehtiin ite ja muutenkin ystävät ja tutut värvätty järjestelyihin.

Ja jos ei halua täysin valkoista hääpukua, voi saada halvallakin niin sanotun juhlapuvun, esimerkkinä anoppi joka on menossa toista kertaa naimisiin (ja jolle se valkoinen ei kyllä enää sovi...) vaalean cappucinon värinen juhlapuku jossa miehustassa kirjailut 200 ?. Sekä muista että hääpukuliikkeissäkin on alennusmyyntejä kun joka sesongille tulee uusia malleja!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2006 klo 13:18 emäntä kirjoitti:
me myös 2007 heinäkuussa naimisiin... mutta mulle ei ole vielä selvinnyt että voidaanko mennä kirkossa naimisiin vai pitääkö mennä maistraatissa kun mieheni erosi kirjosta tuossa viime kuun vaihteessa...on siihen asti kyllä kuulunut kirkkoon....
Ymmärtääkseni, jos toinen pariskunnasta ei kuulu kirkkoon tulee suorittaa siviilivihkiminen maistraatissa, mutta kirkossa voidaan järjestää sitten siunaus. Eli perinteistä kirkkovihkimistä ei voida suorittaa.
 
Minä myös käsittänyt, niinkuin mennis, ettei kirkkovihkimistä suoriteta, jos toinen ei kuulu kirkkoon.

Tuosta vieraslistasta sen verran, että ainakin koko mun suku on kutsuttava. Tämä on ollut ainainen perinne (paitsi omien vanhempieni kohdalla, mutta siis meidän nuoremman polven kanssa), koko suku aina kaikkialla. Eihän siinä mitään. Mukavaa porukkaa, mutta kun serkkujakin on jo jotain 26, niin kyllä siitä väkeä saa hyvin kasaan. Minun suvustani siis lähemmäs 50 (tosin tuskin kaikki tulevat, ainakaan isän puolelta)
Ja kyllä sinne kavereitakin haluaisi. Miehen (heh, se on kohta sellainen... :heart: ) puolelta suku onkin pienenpi - jää alle 15.
Sovittakoon, että suvuista siis yhteensä 60, josta tuskin kaikki tulevat.
Ystävistä... apua.. on hankalaa.. :) täytyy katsoa...
Mutta voisi siis päätellä, että lähemmäs sadalle olisi ateriat järkättävä.. hui!


Lisäys: laskuissa ei ollut mukana serkkujen lapset, niitäkin jo riittää. jee jee, jerry cotton...
*pyörittelee silmiään*

 
Heh.. On se hyvä, kun välillä tulee näitä tajuamisia.. Kohta päästään naimisiin.. :)

Mutta niin.. Mietin tuota kirkkohommaa, eihän se nyt voi olla noin, että ulkopaikkakuntalaiset joutuisi varamaan vasta vuoden alussa.. Kun ne kutsuthan on kai lähetettävä n. vuotta aiemmin, että kaikki saa itsensä paikalle, ja entä, jos kaikki muu on sovittuna, mutta sitten ei saisikaan kirkkoa.
Eihän siinä nyt ole mitään järkeä.

Täytyy vissiin soitella sinne kirkkoon ja kysellä asiasta. Heh.. Mies tehköön sen, mä voin keskittyä vaikka... no.. kutsukortit vissiin tehään yhessä, joten vissiin tarttee alkaa lämmitellä noita bestmaneja ja morsiusneitoja. :D Yhdelle heistä olen jo peräti kertonyt tästä asiasta. Tosin hänkään ei vielä tiedä saavansa le grande roolia meiän pileissä.
Ehkä sekin olisi hyvä mainita jossain sivulauseessa.. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 13:54 Mikkiina kirjoitti:
Mutta niin.. Mietin tuota kirkkohommaa, eihän se nyt voi olla noin, että ulkopaikkakuntalaiset joutuisi varamaan vasta vuoden alussa.. Kun ne kutsuthan on kai lähetettävä n. vuotta aiemmin, että kaikki saa itsensä paikalle, ja entä, jos kaikki muu on sovittuna, mutta sitten ei saisikaan kirkkoa.
Eihän siinä nyt ole mitään järkeä.
Yleensähän kutsut lähetetään muutamaa kuukautta ennen h-hetkeä, esim. meillä oli vihkiminen elokuun alussa, kutsut postiin toukokuun puolessa välissä.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 13:54 Mikkiina kirjoitti:
ja entä, jos kaikki muu on sovittuna, mutta sitten ei saisikaan kirkkoa.
Eihän siinä nyt ole mitään järkeä.
Entäs tuo sitten?
Kun varmaan noita juhlapaikkojakin tarttee varailla sopivan etukäteen. Olishan se nyt suhteellisen #&%£$!*, jos jonkin kirkon varaamisen pakollisen myöhäisyyden takia ei kyettäisikään pitää häitä silloin, kun haluttaisiin. Eikä voitais siirtää niitä muuallekaan, kun ois täyttä sielläkin...

*kiukuttelee kuumeessaan*
 

Yhteistyössä