VINKKEJÄ yöpullosta vierottamiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ullis82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ullis82

Jäsen
27.06.2009
251
0
16
Kokemuksia ja vinkkejä kaivataan:

Meillä poika lähestyy 7 kk ikää ja pitäisi varmaan vähitellen lopettaa yösyötöt. Poika syö kerran yöstä, tai oikeastaan aamusta 5-6 välillä ja jatkaa sitten unia.
Kun yöllä herää, mikään muu ei kelpaa kuin maitopullo..ei tutti, ei vesi, ei paijailu, ei kanniskelu. Pulloa saatuaan nukahtaa taas kiltisti. Tiedän, että yksi syy tähän on se, että poika nukahtaa unilleen aina pullon kautta. Sekin pitäisi kaiketi lopettaa ja yrittää nukuttaa muuten...

Pitäisikö tässä nyt vain antaa ajan kulua ja katsoa, loppuvatko yösyömiset itsestään vai pitäisikö jo alkaa "taistella" asian kanssa?

Miten muilla, joiden vauvat eivät tuttia syö (lainkaan), on hoidettu yöpullosta (tai miksei tissistäkin) vierottaminen?

Vinkkejä otetaan ystävällisenä vastaan, ensimmäisen kanssa on vielä äiti vähän hukassa... =)

Niin tuttia meillä ei syödä lainkaan, ei poika huoli moista kapistusta suuhunsa.

No..me painittii saman asian kanssa.Mun mielestä söi toodella runsaassti päivisin +maidot,tuo n.klo 5 heräily/syöttö vaan pysyi. (tuttia ei oo).

Meillä iltapuuro /maito on jo 18.3-19 aikaan,eli päättelin et voi olla oikeesti jo nälkä.
No,sit päätin yks kerta etten vaa anna mitään,tassutan sänkyynsä. Toki protestoi ihan hirveesti, mutta parissa yössä pullo jäi..No..sit tuli helteet ja kuumat ja en uskaltanu huudattaa..annoin vettä.. Join iteki yössä ihan hirveesti,kämppä oli pätsi. Noh..pullo palasi kuvioon. Kuitenki joinain öinä tyttö nukkuikin pullon ohi ja söi vasta n klo 6/7..

Nyt ruokaa menny todella paljon vähemmän päivisin ja jos en anna mitään aamuyöllä nii heräilee koko aamun tunnin välein. Olen "luovuttanu" ja antanu maidon sit sillo 5 aikaan ,ja nukkuu autuaasti aamuun. Ihan sama- kyllä mä ton jaksan!! Eiköhän tuo ajallaan jää pois.

Meillä menee tällä hetkellä näin: Olin jo n pari kk imettänyt vaan kerran tai 2 päivän aikana ja n 2 krt yössä. Reilu viikko sitten päätin lopettaa imetyksen kokonaan. Korviketta on juonu pullosta imetyksen ohella yli puoli vuotta. Heti ekana tissittömänä yönä heräs vaan kerran syömään,ja siitä asti joka yö söi vaan kerran,yleensä n 3-5 välillä. Ajattelin yrittää yöpullosta vierottamista niin että pikkuhiljaa vähennän maidon määrää. Toissayönä sitten annoin 2/3 aiemmasta määrästä. Poika joi sen ja nukahti ja nukkui aamuun. Viime yönä havahtui pari kertaa mutta nukahti pienellä silittelyllä,joten en antanut pulloa. Saa nähdä oliko vaan poikkeus vai tulisko tästä toistuvaa/pysyvää.. poika 9kk.

lopetin yösyötöt 6kk iässä ja opetin vauvan nukahtamaan itse tracy hoggin kirjan avulla "the baby whisperer solves all your problems". sen jälkeen alkoi nukkua yöt putkeen. vauvan isä oli suurena apuna. kirjassa on paljon vinkkejä eri tempperamenttisille lapsille. =) meille toimi. ja monille kavereillenikin on toiminut

8,5 kk tyttömme nukkuu NYT ilman yösyöntiä. Puolen vuoden iäkään asti kun imetin niin heräs syömään 2-4 kertaa yössä ja ei siihen muu auttanut kun antaa tissiä. Eikä auttanut vaikka kuinka söi kiinteitä ja puuroja päivällä. Mut kun lopetin imetyksen niin yösyönnit tippu kertaheitolla yhteen. Unikoululla opeteltiin nukahtamaan omaan sänkyyn 6 kk iässä ja 5 kk iästä asti nukkunut omassa huoneessa.

Vauvan "käyttöohjeessa" lukee ja neuvolassakin sanotaan et vauvan ei tarvitse enää syödä yöällä 6kk jälkeen. Huuhaata sanon minä! Omasta kokemuksesta voin sanoa et kyllä lapsella voi olla nälkä yölläkin. Ei siinä huudattamiset, tutit tai silittelyt auttaneet kun oli NÄLKÄ. Onhan se kiva et jotkut vauvat nukkuu yöt syömättä ekoista kuukausista asti... Mut kaikki vauvat eivät samanlaisia unikekoja :)

Meillä siis jäi yöpullo ihan itsestään pois 7,5 kk iässä. Ykskaks ei herännytkään enää keskellä yötä vaan vasta aamulla ja tätä on nyt jatkunut kuukauden ajan muutamaa helleyötä lukuunottamatta mut silloinkin on riittänyt tutti ja silitys.

ei tietenkään mikään "sääntö" päde kaikkiin vauvoihin. samalla tavalla kaikki konstit ei tehoa kaikkiin vauvoihin. esim joillekin tehoaa tassuttelu, jotkut vain raivostuvat siitä. mutta tuntuu et suurin osa vauvoista ei tarvi ruokaa öisin yli 6kk iässä. tissi/tuttipullo on vain usein tapa, josta vauva ei millään meinaisi päästää irti ja aluksi ei muulla rauhoitukaan. mut vauvat kehittyy tosi eri tahtia. ja jokaisen kohdalla on katsottava asia erikseen. yleensä oma äiti osaa lukea vauvasta, mikä sillä on hätänä. x) itse opin siinä 6kk kohdilla erottaan mitä vauva milläkin itkulla haluaa sanoa. vauva oppi myös aika näppärästä kiukuttelemaankin tuossa iässä. :D meillä unikoulu tehos viikossa ja sen jälkeen on nukuttu 12h putkeen. pitää vain jaksaa olla määrätietoinen ja pysyä lujana. =) muuten kaikki alkaa alusta

Yhteistyössä