Vinkkejä vastaanotetaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkupussin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukkupussin äiti

Vieras
Meillä on kaksi lasta, alle kouluikäisiä. Molemmat käyttäytyvät keskimäärin oikein fiksusti ja leikit sujuvat ja niin päin pois. Vanhempi lapsi on aina ollut temperamenttisempi ja saanut aika ajoin raivareita. Mutta tuntuu siltä, että viime aikoina häntä on suututtanut koko ajan: syystä tai ilman syytä.

Olemme yrittäneet antaa vanhemmalle lapselle erityishuomiota ja palkita hyvästä käytöksestä. Olemme tehneet hänen toivomiaan juttuja. Lapsi saattaa kuitenkin lyödä kivatkin asiat läskiksi. Pyytää esim. pelaamaan kanssaan ja sitten itse pilaa koko pelin ja viskelee pelinappulat menemään ja alkaa raivota ilman mitään syytä.

Kerromme jämäkästi, mutta rauhallisesti, miksi jotain ei saa tehdä. Jos ei mene jakeluun, tulee napakka varoitus. Ja varoituksen jälkeen istutaan jäähyllä. Yleensä jäähy rauhoittaa, mutta kohta lapsi keksii sitten uuden raivoamisen aiheen.

Puheisiinkin on tullut enemmän vihaa, kuten vaikkapa "sit mä kyllä potkin sua". Ei toteuta sanojaan, mutta puheetkin jo huolettaa.

Lapsen elämässä on toki ollut pari isoa muutosta, joista viimeisin hoidon aloitus 2kk sitten. Lapsi kuitenkin viihtyy hoidossa aivan mahtavasti ja iltaisin ja viikonloppuisin sitten ollaan perheen parissa yhdessä.

Vihjatkaa vapaasti, jos joku keksii, miten tuon hervottoman kiukkuamisen jokaisesta asiasta saisi loppumaan!

Kuulostaa aika normaalilta lapsen tavalta purkaa tunteitaan ennen kuin oppii purkamaan niitä sopivammalla tavalla.

Olen myös jostain kuullut että on parempi sanoa joku asia ääneen kuin toteuttaa se. Se että lapsi sanoo potkivansa jotain (hänen tekisi mieli potkia mutta ei kuitenkaan potki) on hyvä asia ja lapsen kanssa voi puhua siitä ja sanoa ja kehua kun lapsi ymmärtää ettein niin voin kuitenkaan tehdä ja osaa hillitä itsensä.

Lapsen kanssa voi myös sopia miten kiukkua voi purkaa sopivalla tavalla, jäähy ei välttämättä ole siihen paras keino ja varsinkin jos lapsi joutuu jäähylle usein, se ei tepsi. Lapsi tarvitsee ohjeita ja neuvoja mitä voi tehdä kielletyn tekemisen sijaan, pelkät kiellot ja jäähyt on kasvatuksen historiaa.

Yhteistyössä