Vinkkejä työpaikkakiusaamisesta selviytymiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kurjaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kurjaa

Vieras
Mieheni on kärsinyt työpaikkakiusaamisesta yhden typerän työtoverin osalta jo vuosia. Nyt hänellä alkaa olla mitta täynnä ja uupumus vaivata. Tämä kyseinen työkaveri ottaa aina jonkun hampaisiinsa ja mieheni on vaihtelevasti joutunut kohteeksi jo vuosia. En ole ennen eilistä edes ymmärtänyt asian vakavuutta, koska hän ei halua tuoda työmurheita kotiin.

Toinen kiusattu työtoveri on sanonut esimiehille ja touhu on hetkeksi rauhoittunutkin, kunnes taas hetken päästä on uusi uhri kiusattavana. Mitä ihmettä tällsielle tilanteelle voi tehdä?

Huomaan mieheni olevan jo ihan lopen uupunut, onkohan hänellä mitään mahdollisuutta sairaslomaan tästä syystä?

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
Miten voisin miestäni tukea?

olin vaan niin kiltti pitkään...sairaslomaa saa kyllä uupumukseen varmasti. Itsellä auttoi vaan työpaikan vaihto koska kiusaaja oli "isojen pomojen" kaveri, niin palaverit osoittautuivat hyödyttömiksi. "jos susta tuntuu tuolta, onhan se kurjaa ja mä kyllä autan..."

Muualla ei ollut mitään ongelmia ja asiakkaat ovat aina tykänneet ;-)

Voimia!

Joskus ainoa keino on vaan lähteä siitä työpaikasta. Tottakai sitä sanotaan, että kun kertoo kiusaajan esimiehelle ja niin edespäin, niin asiat lähtevät rullaamaan ja menevät hyvin, mutta ei tämä työelämä ole aina niin yksinkertaista. Ihmiset eivät yhtäkkiä muutu kuitenkaa ja joillakin ei ole mitään aiettakaan muuttua.

Tottakai voi lähteä hakemaan sairaslomaa työterveydestä, mutta en tiedä, mitä se mulle auttoi tai auttoiko mitään. Kaksi viikkoa mietin kotona, että kohta pitää mennä takaisin ja sama paska jatkuu. Mulla oli keskustelujakin kiusaajan kanssa, mutta äh, eipä niistä oikein mitään apua ollut. Mulle eniten apua on ollut itsensä "kovettamisesta" ja asenteesta, "teen duunini ja se riittää". Tiedän, ettei se kaikissa tilanteissa onnistu.

Olen edelleen samassa työpaikassa. Vaikka tiedän, että olisi pitänyt lähteä jo aiemmin. Olen pysynyt hyvien työsuhde-etujen ja "hyvän" palkan vuoksi (säästän suurta menoerää varten). Mutta kyllä se nakertaa, ammatillista itsetuntoa ja persoonaa.

Meillä on työpaikalla yksi vanha työntekijä, joka kiusaa uusia tulokkaita ja heikoimpia. Aikoinaan yritti ottaa minutkin hampaisiinsa, mutta annoin samalla mitalla takaisin, enkä suostunut kiusattavaksi. Tyyppi huomasi pian, että on liian kova pala purtavaksi ja siirtyi heikompien kimppuun.

Nämä kiusaajat ovat todellisuudessa heikkoitsetuntoisia ressukoita, jotka arvostelevat muita joka asiasta, mutteivät kestä pienentäkään kritiikkiä itseään kohtaan. Jos joku uskaltaa sanoa heille vastaan, niin silloin on maailmanloppu kyseessä. Käsittämättömintä on se, että sitten tältä kiusaajalta pitäisi mennä pyytelemään anteeksi, kun on mukamas loukannut häntä, vaikka ihan asiasta on sanonutkin. Meillä esimiestä ei kiinnosta puuttua alaisten väleihin. Ainoa keino selvitä, on pitää puolensa ja näyttää kiusaajalle, että täältä pesee takaisin, jos uskaltaa hyppiä silmille. Toinen vaihtoehto on työpaikan vaihto.

Yhteistyössä