Vinkkejä siivouksen helpottamiseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäkäytännöllinen emäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epäkäytännöllinen emäntä

Vieras
En ole mitenkään käytännöllinen enkä kovinkaan siisti ihminen. Olen nyt ottanut itseäni niskasta kiinni tässä muutaman viikon aikana ja siivoilen nyt joka päivä, kun ennen siivosin yhden päivän. Toki tiskit hoidin päivittäin ennenkin.

Vieläkin vain siistinä pitämiseen (lähinnä keittiön9 menee aikaa aika paljon (tai mistäs minä tiedän, miten muilla menee). Imuroida pitäis melkeinpä päivittäin, kaappien ovet ovat jostain syystä aina tahraiset, samoin jokainen taso keittiössä. Vaikka laitankin astiat samaa kyytiä koneeseen ja pyyhin tasot, illalla pitää vielä reilu puoli tuntia siivota keittiötä kun lapset menee nukkumaan ja syömiset on hoidettu.

Onko tuo aika normaali vai teenkö jotain ns. vaikeasti? Vinkkejä siis siivouksen helpottamiseen olisi kiva saada :)

:O Kyllä siinä puolisentuntia tuppaa menemään, riippuu miten iso perhe jne. Jos et ole yh, niin laita mieskin siivoamaan keittiötä. Vuorotelkaa vaikka aluksi, niin jonkun ajan päästä se käy ku luonnostaan kun siihen tottuu...
Vaikka oon siivoushullu, niin meillä kiiltää keittiöntasot puolituntia, sen jälkeen ovat taas yhtä sottaset. Minä kun oon ainut joka ahkerasti tuota luuttua käyttää...
Ja opeta lapset siisteiksi ja ota ne siivoushommiin mukaan, meillä on ollut 2,5vuotiaalla tytöllä pölyrättikädessä (siivouspäivinä) siitä lähtien kun se siinä on vain pysynyt :D Ei siis mitään pakottamista, mutta tyttö tykkää siivoamisesta ja haluaa aina auttaa äitiä :) Lapset oppii tekemään hommia kun ne ottaa mukaan niihin...

Ja ai niin joo, syöminen tapahtuu vain keittiön pöydän ääressä!

Viimeksi muokattu:
Mä varmaan tekisin keittiöön ihan perussiivouksen näin alkajaisiksi. Eli pesisin kunnolla tasot ja pöydät ja kaapit jne. Sen jälkeen keskittyisin keittiön ylläpitosiivoukseen. Kuulostaa nimittäin siltä että teillä on perustaso päässyt romahtamaan.

ja kerran viikossa perusteellisempi siivous koko talolle :) Jos on neliöitä talossa paljon, jaa vaikka kahteen päivään. Esim. yläkerta torstaina, alakerta perjantaina. Tai mä useimmiten teen niin, että siivoan keittiön + olohuoneen + khhuoneen torstaina ja alotan pyykkäämisen ja viikkaamisen. Perjantaina 3kpl makuuhuoneita + vessa + eteinen ja vielä pyykkihuoltoa ym. jos on :) Että jos tuntuu, ettei ehdi, niin tuo jakaminen toimii, eikä väsytä itseään kerralla niin paljon...

Lapset mukaan, siivous ei oo äitin auttamista vaan jokainen osallistuu. Meillä auttaa vähän kun roskis ja pyykkikori on joka huoneessa (melkein), ja kaikelle tietty oma paikkansa. Tiskikoneen tyhjennys tosiaan heti, ja jokainen laittaa omat astiansa heti huuhtelun kautta koneeseen. Illalla nopea tavarat paikoilleen kierros. Lapset tietty siivoaa itse lelunsa illalla. Joka päivä sit joku pikkuhomma vähän perusteellisemmin niin ei hommat kasaannut eikä tartte "suursiivota" joka viikko.

Yhteistyössä