Vinkkejä sektiohaavan hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sanna"

Vieras
Mulla tulee huomenna kolme viikkoa sektiosta. Muuten haava parantunut hyvin, mutta siinä on noin 3-4 millin kohta, mistä vuotaa edelleen kudosnestettä. Vuotava kohta on kyllä pienentynyt, mutta miten kauan voi viedä, että se menee kokonaan umpeen? Bakteerinäyte otettu ja se oli puhdas. Käyn pari kertaa viikossa sitä neuvolassa näyttämässä ja joka päivä kotona vaihdetaan siihen taitokset, aamuin illoin, ja aina ne on märät. Huoh, ei jaksais enää.... onko muillla kokemuksia tällaisesta sektiohaavasta tai jostain muusta leikkaushaavasta?

toivottavasti ei tulehdu, muuten se joudutaan leikkaa auki. Sektiohaavaan ei ole oikein muuta hoitoa kuin ahkera suihkuttelu vedellä. Ethän vain ole mitään rasvoja käyttänyt? Ne voi ärsyttää haavaa.Mulle sanottiin sairaalasta että vain vettä saa käyttää. Joka päivä aamuin illoin suihkuttelin koko haavaa lämpimällä vedellä.

Mulla oli niiteillä kiinni haava.

niin ja hankaisko sulla farkut tai alushousut haavaa. mun piti pitää sellasia sairaala alushousuja varmaan 8vkoa, ja korkeita verkkarihousuja 3kk, haava hankautu muuten aina. Nesteen tulo loppui kun en käyttänyt mitään tiukkoja vaatteita. Oikeastaan vasta 6kk sektiosta sain vedettyä perusfarkut jalkaan ilman että haavaan ei olisi sattunut.

tietysti joillakin voi olla että ei tule mitään, mutta mulla kyllä kesti pitkään paraneminen ja vaatteet oli pitkään löysät. Kysypä sairaalasta niitä alkkareita, jos saisit. Kauheathan ne on mutta haavalle hyvät. mulle annettiin sairaalasta niitä iso paketti mukaan.

Kai puhdistat haavan ja sen ympäristön pari kertaa päivässä antibakteerisella aineella? Kannattaa pitää myös tarkka huoli siitä, että haavan päälle tulevat vaatteet on puhtaat (ja 60 asteessa pestyt).

Haava ei selvästi ole tulehtunut, mutta veikkaan, että siihen on kulkeutunut muualta ihosta normaalia ihoflooraa, joka ärsyttää haavaa ja hidastaa sen paranemista. Raivokas hygienia saattaa auttaa.

Miulla toisen vauvan sektiossa haava ommeltiin huonosti. sitten se tulehtui. Söin antibioottikuurin, vaan ei auttanut. Alettiin pelotella aukileikkaamisella. Sillloin aloin oikein keskittyä siihen suihkutteluun, eli 15 minuuttia kerrallaan, vähintään. ei ollut kyllä helppoa, kun oli taapero ja vauva, mutta toimi. eli suihkuttele todella huolellisesti.

[QUOTE="Marjaana";25314326]Runsas istuminen on pahasta sektiohaavasta toipumiselle. Jos vähänkin ylimääräistä niin haava hautuu mahan alla ja nesteitä tulee.[/QUOTE]

Tuo ylimääräinen mulla varmaan on ongelmana, tosin ensimmäinenkin lapsi syntyi sektiolla ja oli kesäaika ja haava parani heti. Mitään rasvoja en käytä ja suihkuttelen aina taitoksia vaihdettaessa. Ihmettelen, miksei siihen laiteta sellaista "perhoslaastaria", joka laittais sen umpeen.....

Uusimmat

Yhteistyössä