vinkkejä nukuttamiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Ainainen taistelu noiden lasten kans alkaa käydä hermoille... Isompi 1,5v nukahtaa kyllä päiväunille nopsasti omaan sänkyyn ja nukkuu sen tunteroisen.. mut yöunille ei taho saada sit millään. Pienmpi 5kk nukkuu päiväunet kaukalossa peittoon käärittynä.. ja nykyyään ainut mihin se edes nukahtaa.. ennen nukahti illalla ku vei vaan sänkyyn..

Eli mulle nyt konsteja et miten noi saa nukahtaan suht helposti ja vaivattomasti...jos sellanen on ees enää noiden kans mahdollista?

Jos ne sais nukkuu samassa huoneessa sun kaa niin sujuis tosi helposti. Kävisit muka itseki nukkuu yöpaidassa. Sit silmät kii ja kaikki petiin. Ku lapset nukahtaneet, siirryt olkkariin pariksi tunniksi viettää aikaa

meil 5.5kk nukahtaa tissin jälkeen meidän sänkyyn. juo maidon ja välil nukahtaa siihen välil kääntää kylkeä ja alkaa nukkua. siis nää illalla. mä kömmin viereen kymmenen jälkeen ja hän syö uudestaan. sit seuraavaks hyvällä tuurilla 3aikaa ja sit 6aikaa. tai sit useammin. koskaan ei voi tietää...

päiväunille suostuu vain vaunuihin. vieraassa paikassa saattaa nukahtaa sisälle sängylle mut nukkuu maks tunnin kun vaunuissa 2-3tuntia

Meidän viiden kuukauden ikäinen vauva nukahtaa jos menee itse viereen nukkumaan (hankalaa, koska en itse enää saa nukuttua vauvan vieressä) tai sitten niin että laittaa pinnasänkyyn kyljelleen ja pitää toista kättä pään päällä ja toisella taputtelee hiljaa selkää ja takapuolta. Joskus sen saa nukkumaan vain niin että pitää sylissä ja keinuttelee keinutuolissa ja taputtelee hellästi.

Onko selvästi väsynyt sänkyyn mentäessä? Ja 5kk:n ikäinen nukkuu taatusti siellä missä väsyttää, älä ihmeessä "opeta" pelkkään kaukalossa nukkumiseen, eihän se ole edes oikea asento nukkua!

Meidän vauva nukahtaa itsekeen sänkyyn ja nyplää samalla harsoa, joka on siinä kasvojen vieressä. Harso on niin ohutta, että hyvin saa happea vaikka jäiskin kasvojen päälle. Huone vaan hämärksi ja iltatouhut rauhallisesti hämärssä niin asennoituu ja yöpuuhiin.

Pienet lapset jässähtää just niihin kuvioihin, mihin ne tottuu nukahtamaan (uniassosiaatio). Siksi opetin jo sairaalasta kotiutuessa vauvan nukahtamaan omaan sänkyyn: oli lämmin kauratyyny vierssä ja itse hyräilin selkä mutkalla siinä pinniksen yllä. En tiedä, oliko sen ansiota, mutta esikoinen nukkui 7 h putkia heti alusta lähtien öisin. Sitten 4-6 kk herätti kerran syömään, siitäkin suunnilleen samoilla konsteilla opeteltiin pois. Mutta päiväunille kun oppi nukahtamaan vain vaunuihin, niin en saanut enää koskaan nukahtamaan sänkyyn... Päiväkodissa se ilmeisesti onnistui, mutta kotona ei koskaan. Lapsi nyt vähän alle 3 v. Luopua on vielä liian tuore jotta osaisin arvioida nukahtamistottumuksia.

[QUOTE="vieras";23804044]Jos ne sais nukkuu samassa huoneessa sun kaa niin sujuis tosi helposti. Kävisit muka itseki nukkuu yöpaidassa. Sit silmät kii ja kaikki petiin. Ku lapset nukahtaneet, siirryt olkkariin pariksi tunniksi viettää aikaa[/QUOTE]

Kyllä ne nukkuu meijän kans samassa huoneessa. mut ei tuo "kikka" enää tepsi noihin.. tai saat olla siel ääälyttömän kauan..
Isompi vaan ilkikurisesti virnuilee sängystä ja nousee kokoajan pystyyn.
Ja toi pienempiki tuossa vieressä hymmyilee nyt tuolta tutin takaaa sen näkösesti äitille että "saimpas periksi ei tarttenukkaa vielä laittaa nukkuun.."

Onko selvästi väsynyt sänkyyn mentäessä? Ja 5kk:n ikäinen nukkuu taatusti siellä missä väsyttää, älä ihmeessä "opeta" pelkkään kaukalossa nukkumiseen, eihän se ole edes oikea asento nukkua!

Jos vauva on niin väsynyt että silmät painuu kiinni, niin varmasti on riittävän väsynyt, mutta ei silti nukahda yksin sinne minne sen laittaa. Silmät painuu kiinni ja alkaa pitää sellaista yninää mitä monesti nukahtaessaan, mutta avaa väkisin silmät ja alkaa huitoa ja potkia ja itkeä kovaa ihan väsyneenä, kunnes silmät painuu kiinni ja sama alkaa alusta. Mitä väsyneempi vauva on, sitä vaikeammin nukahtaa. Onneksi sen äänensävystä ja katseesta näkee milloin alkaa olla väsynyt, niin nukahtamiseen ei mene ikuisuutta kun alkaa nukuttamaan toista. Jos osottaa siihen että silmät alkaa painua kiinni, on luvassa pitkä ja huudon säestämä ilta.

Yhteistyössä