vinkkejä mökkeilyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marjut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marjut

Vieras
Olisi tarkoitus lähteä mökille mutta minua hirvittää ne hyttyset ym. onko tuollasen 6 k vanhan vauvan kanssa vaikea olla mökkioloissa ?
Meillä on siellä asuntovaunu, missä asustelemme mutta kun menee mökkiin pieneen, niin sinne aina on päässyt kuitenkin hyttysiä samoin jos esim. istuskelee terassilla tai muualla ympäristössä, niin hetihän ne ovat kimpussa.
Sellaisen hyönteisverkon olemme ostaneet, jonka voi sitten virittää johonkin ja oleskella siellä sisällä. Mutta tuskin voi verkko ympärillä liikkua kokoajan, heh heh !!
Muutenkin kaipailen vinkkejä mitä kannattaa huomioida mökkioloissa ja ottaa/ostaa mukaan?
siis tyttömme on 6 kk vanha. vai kannattaako jäädä kotiin? olisi vaan kiva jossain käydä miehen lomalla.

Moi!
Juhannuksen vietimme mökkeillen 6 kk ikäisen tyttäremme kanssa. Vaunut olivat mukana ja hyttysverkon suojaamana köllötteli vaunuissa aika paljon. Sitteri myös mukana jossa istui sisätiloissa ja ulkona. pitkähihaista vaatetta silloin päällä kun ei ollut vaunuissa. Hyvin meni ei ensimmäistäkään hyttysen pistoa tytöllä! Rohkein mielin vain lomailemaan vauvanne kanssa! Mukavia kesä päiviä!

Meillä 8 kk ja on mökkeilty koko kesä,joka vkl ja jussina pidempään.Sitteri on ollut tosi hyvä käytössä.Tämä meidän taapero kun ei meinaa pysyä paikoillaan jos lähtee vaikka vettä hakemaan.Mukavuushan riippuu paljon mökin tasosta.Suoraansanottuna en lähtis minnekään murjuun tämänkään ikäisen vaavin kanssa.Meillä on sähköt (mikrot sun muut)mutta lämmintä vettä ei tule.Pyllyn pesu suoritetaan saunassa jälkilöylyissä.Itikoitahan niitä on miljoona.Mulla oli viimeksi sellaisia sitronella-laastareita joita pystyi lätkimään vaikka rattaisiin tms..Hyttysverkko vaunuissa tms pakollinen ja hyttyskierukka käryämään oven pieleen että ei pääse hyttyset sisälle.Peffapyyhkeitä mukaan.Mulla ollut supot sun muutkin varulta mukana.

Meillä myös takana Juhannusmökkeily 6kk pojan kanssa. Varusteina ei ollut mitään kovin erityistä hyttysten varalta. Mutta seuraavaa kuitenkin: Hattu oli päässä ja siinä niskan peittävä hiippa takana. Sään mukaan pidettiin pitkähihaista ja paksumpaa. Koko ajan poika oli silmien alla, joten hyttyset sai huidottua muualle. Sisältä pyrittiin tappamaan hyttyset ennen nukkumaan menoa, mutta kyllä siellä silti inisi... Vaunuissa oli hyttysverkko, välillä kaksikin päällekäin tai sitten harsoa tms tilkitsemässä aukkoja.

Muita söi hyttyset reippaasti, mutta pojalle ei tullut yhtäkään puremaa!

Moikka, Me olemme myös mökkeilleet ahkerasti ja poju pikkusta vaille 5 kk. On ollut nin lämpimiä ilmoja että en ole suojennut vaatteilla tai muutenkaan jos on hereillä. Nukkuu vaunussa ja silloin hyttysverkko. Ihme kyllä ei ainuttakaan puremaa koko kesänä vaikka itikoita tuntuisi riittävän. Ei muuta kun mökkeilemään!

Hyvin mökillä pärjää. Oikeastaan vanhemman taaperon kanssa onkin hankalampaa, kun saa aivan koko ajan vahtia.

Pyllypyyhkeet ovat hyvä ensiapu pyllyn pesussa. Ja jos saunassa ei ole lämmintä vettä. Kannattaa keittää iso kattila vettä, siitä saa pitkään vettä tarvittaessa.

Sitteri ja vaunut ovat ehdoton. Myös hyttysverrko! Useimmat hyttysverkot saa matkasängyn päälle, ja matkasängyn voi tuoda myös ulos.

Varoitus muuten tuosta isosta kiinnitettävästä hyttysverkosta. Täällä oli muinoin kirjoitus. Silloin tuo hyttysverkko oli laitettu matkasängyn päälle. Vauva oli herännyt ja leikkinyt hyttysverkon kanssa. Lopulta oli saanut tuon ison hyttysverkon vedettyä sänkyyn ja vauva onnistunut miltei kuristumaan siihen.

Itse olen laittanut hyttysmyrkkyä lapsen vaatteisiin. Mutta itselläni jo taapero.

Nämä ovat täysin kököt sivut edelleen.. Ei tähän totu. Kauhea skrollaaminen aina. Enkä osaa vastata juuri tietyyn viestiin.

me ollaan myös oltu mökkeilemässä ahkerasti (poika 8kk). Enkä oo havainnut yhtään itikan puremaa. Johtuisko siitä että noin pieni ei hikoile? En siis tiedä yhtään, mutta eikös ne hyttyset innostu juuri siitä hien hajusta... Mitenkään erityisesti ei olla siis poikaa suojattu, mutta mökki on pidetty hyttysvapaana siten että metsästetään vähän väliä kaikki hyttyset mökistä ja tietty vaunujen päällä on hyttysverkko, jos sattuu vaunuihin nukahtamaan.

Mökkioloissa loistavasti saa pullot pikasteriloitua kun ottaa mukaan vedenkeittimen (jos sähköt löytyy..=)), ei tarvi aina keitellä vettä levyllä. Mä ainaskin sain pullot hyvin puhtaiksi ilman harjaakin, kun heti huuhdoin kylmällä, ja sit steriloin korkkiosat kupissa kaatamalla päälle kiehuvaa vettä ja pullot ihan kaatamalla ne täyteen kiehuvaa vettä.

Meillä on ollut mökkeillessä myös iso valoverho ja jättisateenvarjo, niilla on viritetty itikaton ja varjoinen olotila esim. sitterin päälle.

Ollaan juusri huomenissa lähdössä mökkeleimään 4kk vanhan poitsun kanssa...onneksi satuin sivuille, sain monta hyvää vinkkiä.

ILOISTA KESÄÄ KAIKILLE....vaikka ne hyttyset härnäävätkin ;)

olen kaikkien neljän lapseni kanssa mökkillyt pienestä pitäen-nyt nuorin oli 2vkonnen kun aloitti juhannuksena mökkeilyn.eipä siinä muuta kun normaali varustus-hyönteissuoja-pitkää päälle ja äidille oikea asenne

Yhteistyössä