Minä varasin vauvalle omaa lypsettyä maitoa siltä varalta jos ensi-imetys viivästyy (vauvan suolistolle on hyödyksi saada juuri oman äidin maitoa eikä mitä tahansa äidinmaitoa, hyvät pöpöt). Ei sitä paljon tullut, yhdessä ruiskussa oli 1,5ml, toisessa 2ml, yhdessä jopa 5ml. Parina iltana siis lypsin keitettyyn astiaan, vedin steriiliin ruiskuun, laitoin ruiskun takaisin siihen pakkaukseensa ja pakastin. Sektioaamuna otin ruiskupaketit minigrip-pussiin jossa oma nimi ja hetu, kylmäkalle mukaan ja kuljetus osastolle jossa jääkaappiin, käyttökelpoisia vuorokauden. Vauva sai ekat 2,5ml ruiskusta kun ei päässyt heräämöön ja musta oli kiva heräämössä maatessa tietää että voin _tavallaan_ kuitenkin hoitaa vauvaani itse, antaa omaa maitoa.
Lisäksi mulla oli mukana vauvalle peitto (tai itse asiassa esikoisen äitiyspakkauksen pehmeä froteehuppupyyhe) ja myssy, joiden kanssa nukuin edellisen yön, jotta vauva sai äidin tuoksua iholleen heti synnyttyään. En usko että noilla olisi mitään todellista merkitystä, mutta kun itsellä oli olo että ei voi antaa lapselleen lämpimintä mahdollista alkua (vaikkakin meidän tilanteessa parhaan eli ainoan turvallisen), niin tuollainen puuhastelu tuntui tärkeältä.
Sairaalassa kannattaa myös esittää selvästi jos on toiveita (ja kirjata ne esitietojärjestelmään jos on käytössä): halusin tavata vauvan rauhassa salissa ja koskettaa (huomioitiin), en halunnut vauvaa puettavan turhaan eli on isän iholla tai tuossa omassa peittokapalossa (huomioitiin), toivoin ensi-imetystä heräämöön (ei järjestynyt) ja että osastolle siirryttyä saisin olla vauvan kanssa mahdollisimman pitkään rauhassa ennen sitä osastolletulotarkastusta, jonka voisi tehdä myös ihokontaktissa (huomioitiin). Kokemus oli hyvin erilainen kuin esikoisen kanssa jolloin en tajunnut sanoa noita ääneen kun en ymmärtänyt, ettei esimerkiksi mahdollisimman varhainen ja rauhallinen ensi-imetys ole itsestäänselvyys.
Itse toivoin myös huonetta jossa olisi wc, koska vessassa käynti oli alussa hi-das-ta, ja KYS:ssa osa äideistä käyttää erillisellä suihkukäytävällä olevia vessoja jonne käytävälle ei saa vauvaa ottaa - esikoisen kanssa muistan että kun juuri olin päässyt pytylle ja olisi pitänyt haavat suihkutella jne. niin jostain kuului karmea parku enkä monen oven läpi tiennyt onko se oma vai toisen, kipitä siinä sitten tarkistamaan

Ekaksi 1,5 vuorokaudeksi sainkin sellaisen huoneen.