Vinkkejä! Miten sijaatte oksennustautisen lapsen sängyt? Pyykkimäärän minimoimiseksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Muovitettu frotee on lakanan alla, mutta mitä muita vinkkejä olisi? Aika lailla tuli pyykkiä viime yönä, kun tyynyjä myöden meni kaikki sotkuun useamman kerran... Froteepyyhkeillä vuorasin sitten lopulta vielä tyynyt ja muut, mutta pyykkäämistähän niistäkin tulee.

Ei kai tästä ilman pyykkishowta selviä...

No sain 4n lapsen äitiltä neuvon et vuorata sänky ja tyyny pyyhkeillä... on helppo pestä ja vaihtaa... Ja niin mä oon tehny ja on helppo sen jälkee vaan viruttaa ja laittaa oottaa pesua aamuks jos yöllä sattuu oksentaa.. tai päivällä samantie koneeseen... :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Meillä lapsi nukkuu oksennsutaudissa joko vieressä tai sylissä, lattialla vieressä on sanomalehtiä levitettynä johon oksennus sitten tähdätään.

En mä onnistu mitään tähtäilemään, kun nukun itsekin... Nopsaan tuli, ilman varoituksia... Vati on kyllä vieressä.

meillä ollut usein tuo ihana tauti. nukutaan kylppärin oven edessä patjalla ja joko lapsi ehtii kylppäriin tai sitten on oksennettu ämpäriin tai lattialle. mulle riittää aina ne ekat pyykit kun tauti on alkanut aina öisin ja sotkuun on mennyt tosiaan koko sänky ja kaikki tekstiilit plus ympäristö.... toi patjanukkuminen kylppärin ovella on toiminut meillä :)

vaatii tietysti sen, että nukut siinä itse myös. mä ainakin olen oppinut huomaamaan lapsien liikehdinnästä nukkuessakin milloin se oksennus taas tulee.... huh mitä puuhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
No sain 4n lapsen äitiltä neuvon et vuorata sänky ja tyyny pyyhkeillä... on helppo pestä ja vaihtaa... Ja niin mä oon tehny ja on helppo sen jälkee vaan viruttaa ja laittaa oottaa pesua aamuks jos yöllä sattuu oksentaa.. tai päivällä samantie koneeseen... :D

Ok, kyllä mä kolmatta kertaa pedatessani ne pyyhkeet tajusin :-) Niistäkin vaan oli hankala niitä ryynejä pestä pois froteen seasta...

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
meillä ollut usein tuo ihana tauti. nukutaan kylppärin oven edessä patjalla ja joko lapsi ehtii kymppäriin tai sitten on oksennettu ämpäriin tai lattialle. mulle riittää aina ne ekat pyykit kun tauti on alkanut aina öisin ja sotkuun on mennyt tosiaan koko sänky ja kaikki tekstiilit plus ympäristö.... toi patjanukkuminen kylppärin ovella on toiminut meillä :)

vaatii tietysti sen, että nukut siinä itse myös. mä ainakin olen oppinut huomaamaan lapsien liikehdinnästä nukkuessakin milloin se oksennus taas tulee.... huh mitä puuhaa.

Ok, pidetään mielessä. Lapsi on vaan vielä niin pieni, ettei oikein itse unenpöpperössä tajua lähteä mihinkään. Tai ei olla tautia harjoiteltu niin paljon... Onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBuu:
Mä vuoraan sängyn aina frotee pyyhkeillä.Niitä on sit helppo vaihtaa jos sotkeentuu.Huuhtelen het ensin suihkussa enimmät ja sit koneeseen... :x

Kiitos vinkistä. Suihkussa ne onkin varmaan nopeampi huuhdella kuin hanan alla altaassa!

Minä laitan pyyhkeitä ja pussilakanoita paljon päällekkäin sänkyyn. Jos sänky sotkeutuu, on helppo kuoria kastuneet kerrokset pois ja lapsi saa jatkaa uniaan ilman että tulee vielä lisähäslinkiä uusien lakanoiden levittämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minä laitan pyyhkeitä ja pussilakanoita paljon päällekkäin sänkyyn. Jos sänky sotkeutuu, on helppo kuoria kastuneet kerrokset pois ja lapsi saa jatkaa uniaan ilman että tulee vielä lisähäslinkiä uusien lakanoiden levittämisestä.

Mutta entäs jos sotkua ei tule, sitten sulla on paljon "puolikäytettyjä" liinavaatteita? Pesetkö ne samantien silti?

mä oon laitanu pyyhkeen alimaiseksi ja sen päälle sit pussilakanan poikittain kaksinkerron. tyynynpäälle laitan myös pyyhkeen ja sen päälle sit tyynyliinan.
typy nukku nyt ku oli oksutaudissa ni fleese peitolla, koska se kuivuu nopsaa

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
mä oon laitanu pyyhkeen alimaiseksi ja sen päälle sit pussilakanan poikittain kaksinkerron. tyynynpäälle laitan myös pyyhkeen ja sen päälle sit tyynyliinan.
typy nukku nyt ku oli oksutaudissa ni fleese peitolla, koska se kuivuu nopsaa

Kiitos tästäkin vinkistä. Laitoin lapselle fleece-peiton yöksi.

Kyllä taas kannatti kysyä, hyviä vinkkejä sain :-)

Minulla on useampi muovitettu frotee joten ne ovat vatsatautisella lakanoiden päällä, niin ei tarvitse niin paljon lakanoita pestä. Tosin meillä lapsillakin on pesuvati sängyn vieressä ja osaavat ottaa sen ja tähdätä siihen oksennuksensa, joten harvoin tarvii vaihtaa lakanoita kuin kerran. Useimmiten lapsetkin aavistavat oksennuksen niin ajoissa että menevät itse vessaan ja oksentavat suoraan pyttyyn.

Mä vuorasin sängyn niin, että leikkasin mustan jätesäkin halki ja vuorasin sillä patjan. Sitten normaalisti lakana petarilla. Froteepyyhkeitä pari-kolme päällekkäin sängyn päätyosaan ja jätin tyynyt sinne alle. Oksun tultua vedin vaan kastuneet kerrokset pois ja poika sai jatkaa uniaan.
Tietty välillä menee yökkäritkin, niin sitten tarvii vaihtaa ne. 3 vee ei edes itse oo heräänyt ja nukkuis surutta omissa oksennuksissaan ellei vaihtais.
Pyykkiä tulee ja olen tauden jälkeen pessyt kaikki puhtaaksikin jääneet pyyhkeet. En oo vaan osannut niitä laittaa kaappiin...jos vaikka jokunen tippa on niihinkin joutunut. Lakanat olen vaihtanut myös.

Meillä kanssa pyyhkeitä sängyn suojana + muovitettu frotee lakanan alla varmistamassa.

Lisäksi mulla on semmoinen vanha iso tasapohjainen muovikulho lapsilla sängyssä päänvieressä ja tietty talouspaperia lisäksi. Mutta lapset on jo siis 6 ja 8 vuotiaat.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Fleecepeittoja vaan alle ja päälle, eristää kosteutta jonkun verran ja on helppo pestä kun mahtuu koneeseen monta ja kuivuu monta kertaa nopeammin kuin pyyhkeet.

Jee, viimein käyttöä niille kymmenelle fleece-peitolle, joita nurkkiin on siunautunut :-) Hyvä pointti tuo kuivumisnopeus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :):

Ok, kyllä mä kolmatta kertaa pedatessani ne pyyhkeet tajusin :-) Niistäkin vaan oli hankala niitä ryynejä pestä pois froteen seasta...

Minä laitan pikkulakanoita pyyhkeiden sijaan. Lakanakankaasta saa alapesusuihkulla sotkut helposti wc-pönttöön, ja sitten pesuun, ja kestää pestä kuumassakin puhtaaksi.

Meilläkin käytössä fleecepeitot, ei niistä mene oksu läpikään niin hyvin joten käytän patjanvuoraukseenkin. SItten pyyhkeitä lattialle ja sängyn laidan suojaksi koska oksuämpäriin tähtääminen ei osu aina nappiin. Näillä mennään ja aamulla tutkitaan vahingot :D

Froteepyyhkeet hyvät sit kun ei tule enää kokkareita ja muuta mikä tarrautuu pyyhkeeseen kiinni. Silloin monesti vaan taitan pyyhkeestä puhtaan kohdan enkä joka oksennuksen jälkeen vaihda uutta. Frotee alla niin ei mene läpi sänkyyn.

Alussa taittelen lakanan/lakanoita pussilakanan sängynsuojaksi. Siitä lähtee kokkoreet helpommin pois. Käyn ulkona puistelemassa enimmät kokkareet pois sit huuhtelen ja koneeseen.

Ämpäri tietty aina vieressä mutta ei 1-2 v osaa ainakaan meillä öisin oksentaa astiaan. Unessa se on oksentaessa.

Yhteistyössä