Vinkkejä miten saa lapset siivoamaan?

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
9v ei halua siivota ja usein menee tappeluksi
6v siivoaa kun mököttämiseltään kykenee
3v ja 1v siivoaa äidin apuna.

en haluaisi aina tapella :(
Olen jo miettinyt, että laittasin nuo 9v ja 6v samaan huoneeseen ja antaisin säännöksi pitää huone siistinä.
Mutta me kun ollaan keretty jo sisustamaan poikien huone ja tyttöjen huone sukupuolien mukaan:/
on kokeiltu säännöt, uhkailu, lahjonta, kiristys, viikkorahan maksaminen.
Nyt viikkoraha kaatui kun isommat ei saa tehdyksi sitä mitä pyydämme.
muutenkaan en pidä hyvänä, että kotitöistä maksetaan, mutta piti kokeilla kuitenkin.
Onko hyviä neuvoja? vai luovutanko ja siivoan kaiken itse eikä aikani sitten riitä lapsille vai jatkuuko siivoaminen 3 tunnin perheriidalla :(

Miksi viikkoraha kaatui? Pidä kiinni vaan siitä ja kun lapset huomaavat että olet tosissasi, niin luulisi että jotain tapahtuu. Onhan huone helposti siivottavissa (esim tavaroille paikka)? Mitäs muuten lapset sanovat, kun eivät halua siivota?

ei meillä alle 10 vee tartte siivota muuta ku kerätä omat lelut, eikä aina niitäkään. on itellä sen verran traumoja pakkosiivoamisesta. siivoaminen ei ole oikeasti edes tärkeää.

Sano, että viet jemmaan kaikki lelut yms. jotka joudut itse siivoamaan ja toteuta se myös! Takaisin saa sitten yhden lelun kerrallaan palkkioksi kotitöiden tekemisestä.

otat jätesäkin ja pistät lelut sinne sanot että viet ne roskiin ja keräät lelut oikeasti sinne jätesäkkiin ja viet kaappiin. jos eivät siivoa seuraavalla kerallakaan sanot että viet lelut pois. näin meidän 3v oppi siivoamaan!!

otat jätesäkin ja pistät lelut sinne sanot että viet ne roskiin ja keräät lelut oikeasti sinne jätesäkkiin ja viet kaappiin. jos eivät siivoa seuraavalla kerallakaan sanot että viet lelut pois. näin meidän 3v oppi siivoamaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja moi:

Minusta mun kaverini oli käyttänyt tätä tapaa ja se oli kuulemma ollut ihan tehokas. Lisäplussana näkisin, että jos lelun menetys ei haittaa, niin sitä ei tarvita ja huoneeseen tulee lisää tilaa ;)

Mä kyllä sanoisin että takavarikkoon menee. Valehtelu ei ole ok edes lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Miksi viikkoraha kaatui? Pidä kiinni vaan siitä ja kun lapset huomaavat että olet tosissasi, niin luulisi että jotain tapahtuu. Onhan huone helposti siivottavissa (esim tavaroille paikka)? Mitäs muuten lapset sanovat, kun eivät halua siivota?

Olen laittanut kaikille omat paikat lukemattomia kertoja, laittanut niihin kuvat ja kirjoittanut sisällön.
olen hävittänyt laatikko tolkulla tavaraa ja nyt niitä on oikeasti hyvä määrä ei liikaa eikä liian vähän.
silti vain kaikki levitetään ja sotketaan.

astioita ei voi laittaa koneeseen kun ne on likaisia ja lika tarttuu käsiin.
minä en siivoa kun en ole sotkenut.
sitten saattaa olla, että 2 tai 3 lasta huomaavat saman asian ja alkavat tappelemaan kuka saa viedä tavaran paikoilleen ja ilmi riita on valmis.
en vie roskia ne haisee.
jos pyydän a:n imuroimaan niin b saa tiltin, että on hänen vuoronsa ja kun sanon, että saat imuroida seuraavana niin eipä se sitten kelpaakkaan kun ei saanut ekana imuroida.

Vaatteet jää minne sattuu, vaikka kuinka olen sanonut, että likaiset viedään pyykkiin. niinpä nykyään illalla menee kaikkien vaatteet pyykkiin vaikkei olisi edes likaisia.

Viikko raha kaatui koska töitä jotka kuuluu sen saamiseen ei tehty.

Älä ainakaan luovuta!!!Siitähän ne vasta oppii että kun tarpeeksi kauan jahkaa ja kiristää toisen hermoja niin se luovuttaa ja itse pääsee kuin koira veräjästä. Kokeile sitä että sanat et nyt siivootte huoneenne, jos ei ala tapahtumaan kerrot että jos ette siivoa niin sinä tuut ja keräät kaikki levällään olevat tavarat ja viet roskiin tai kirpparille, (ihan kummin haluat) ja jos ei vieläkään ala tapahtumaan alat vaan kylmän viileästi kerätä tavaroita mustaan jätesäkkiin ilman mitään jupinoita tai selityksiä jua sit TÄRKEIN sun täytyy todella toteuttaa se mitä oot sanonut ja viedä ne tavarat sinne minne oot sanonut koska muuten sulta menee lasten silmissä luotto siihen mitä puhut,vaikka lapset kuinka kovasti huutais ja vinkuis ja lupais kuun taivaalta koska niillä oli jo mahdollisuus ja vaihtoehdot ja ne valitsi sitten sen viimeisen (ei tietenkään tietoisesti).Mä voin kuule olla ihan varma että tää tepsii eikä tarvitse montaa kertaa toteuttaa, kunhan vaan pysyt sitten siinä ettet sitten vaan mee antamaan niitä tavaroita takaisin koska sit oot menettänyt koko pelin.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:

mie tuossa jokunen aika sitten keräsin poitsulta 3 muovikassillista leluja "jemma-nimiseen" paikkaan kun mitään ei tapahtunut kun pyysin leluja korjaamaan. sielät sitten sai pikku hiljaa niitä takas. oli sen verran tehokas että voin suositella. sen jälkeen olen ensin nätisti pyytänyt korjaamaan lelut pois ja jos ei ole tapahtunut mitään kysyn "ottaako äiti taas muovipussin?" ja tämän jälkeen rupeaa korjaamaan lelluja. usein korjataan kyllä yhdessä lelut poitsun kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja hiukkaskiihdytin:
uhkailu kiristys lahjonta?

siis esim.
uhkailu: jos et siivoa et mene kavereille tänään
kiristys: et saa viikko rahaa jos et tee sovittuja töitä
lahjonta: eka siivotaan ja sitten paistetaan lättyjä

yritin myös 30min/päivässä siivousta, mutta aina tuli syitä miksi lapset eivät alkaneet siivoamaan.

Ja tietenkin tästä listasta jäi pois se, että mies tekee kiitettävästi kotitöitä, mutta on heikko hermoisempi ja antaa siksi minun toimia erotuomarina, koska "ne tottelee sua paremmin."

Meillä 6v siivoaa kovasti ja ihan pyytämätikin, mutta samaa ei voi sanoa tuosta 9v:stä
Meillä tehosi yksi keino, eli mä "maksan" tuolle 9v:lle viikkorahaa jonka edellytyksenä on oman huoneen kunnossapito, viikkoraha laitetaan possuun ja sillä hän kustantaa ylimääräisen ratsastusleiriviikkonsa (viime kesäksikin sai rahat kasaan)

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Viikko raha kaatui koska töitä jotka kuuluu sen saamiseen ei tehty.

Mutta ettehän te kuitenkaan antaneet rahaa tai vastaavaa lapsille, kun hommat jäi kesken?

ei. ja samalla jäi myös karkkipäivä koska viikkorahalla ostetaan karkit tai säästetään ne johonkin isompaan mihin haluaa.

Yhteistyössä