Vinkkejä miten pärjätä kotihoidontuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä olen aina ollut sitä mieltä että lainaa otetaan jos sitä on varaa maksaa! En todellakaan voi auttaa sinua tuollaisessa tilanteessa enkä antaa vinkkejä.

mutta on ne nuokratkin kalliita esim meillä 1000 e kuukaudessa, että silleen.

siis vuokrat.

No kuitenkin vähän eri asia kuin laina, sä voit ihan milloin vain muuttaa pienempään/halvempaan asuntoon. Missä helv.. muuten noin kalliit vuokrat on? :o Ihan varmasti vähemmälläkin pärjää.

Tiedän kanssa muutaman missä noin kallis vuokra.Esim jotkut uudet 5h+k on tuon hintaisia.Niissä mitä itse tiedän mukana jo vesimaksut.

No miksi pitää muuttaa ihan uuteen? Ei ymmärrä ei.Mulle ainakin riittää ihan hyvin vm-97 kolmio jossa vuokra on 470e.Eikä tosin täällä ole missään noin kalliit vuokrat ei edes paritalossa 6h+k joka raennettiin juuri olikos siinä vuokra 750e.

Oli vain esimerkki kun ihmettelit vuokran hintaa.En mäkään noin kalliissa asuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttösenäiti:
Saisko asuntolainan laina-aikaa vähän pidennettyä?
Tai vaihdatte auton halvempaan?

Sitä olen miettinyt, että lyhennettäisiin asutolainaa vähemmän. Nyt olemmekin maksaneet aika reilusti, kun rahaa on ollut.

Auton vaihto ei auta, koska bensakulut ovat samat, vaikka auto olisi halvempi. Meillä ei siis ole autolainaa.

jäähän siitä rahaa käteen jos vaihtaa kalliimman halvempaan... siis jos teillä on arvokas auto.

Miten?Jos auto ei ole laina-auto?

Sitä olen miettinyt, että lyhennettäisiin asutolainaa vähemmän. Nyt olemmekin maksaneet aika reilusti, kun rahaa on ollut.

Auton vaihto ei auta, koska bensakulut ovat samat, vaikka auto olisi halvempi. Meillä ei siis ole autolainaa.

jäähän siitä rahaa käteen jos vaihtaa kalliimman halvempaan... siis jos teillä on arvokas auto.

No, meillä ei ole arvokasta autoa.

helppoa... myy entisen pois ja ostaa halvemman tilalle, hyvin yksinkertaista...

Ei noista yleensä paljoa voittoa jää.Varsinkin jos oma ei ole mikään kovin uusi.Korjauskuluihin voi sitten taas upota kivasti rahaa jos ei itse osaa korjata.

Mutta ap,kannattaa käydä siellä pankissa :)
Ja jos vielä vaikka sitä hoitolisääkin saisit edes jonkin verran :)

Ei noista yleensä paljoa voittoa jää.Varsinkin jos oma ei ole mikään kovin uusi.Korjauskuluihin voi sitten taas upota kivasti rahaa jos ei itse osaa korjata.

Mutta ap,kannattaa käydä siellä pankissa :)
Ja jos vielä vaikka sitä hoitolisääkin saisit edes jonkin verran :)

Juu. Pankkiin menemme kyllä. Ja eiköhän sitä jonkun aikaa pärjätä, vaikka päällä seisten. Yritän olla kotona ainakin siihen asti, että lapsi on 1,5 vuotias. Jos vaikka sillon osaisi sitten kävellä, ehkä vähän sanojakin, osittain päiväkuiva, tutiton yms. Olisi vähän mukavampi viedä hoitoon, vaikka se sydämestä riipaiseekin.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
otappa ja mene töihin

No, sehän tässä nyt oli ongelma, etten millään haluaisi viedä vasta 1-vuotiasta hoitoon. Helpompaa se olisi töissä käydä. Saa edes kahvinsa juoda rauhassa.

Ja tiedän kyllä mistä puhun. Olen aikasemmat lapset hoitanut kotona n. 2-3 vuotiaiksi ja nyt ollut työelämässä taas 9 vuotta. Ja kyllä työssä helpommalla pääsen.

ihmettelen suuresti nuita vuokraeroja.meillä 2h+k ja vuokra 430?, eli ei mikään halvin mahd. asunto 1990. kolmio maksais n. 570?.

Eikös ap sanonut että on 5-henkinen perhe kun vauva syntyy, eli kaksio ei ihan riitä ;) tuskin kolmiokaan kuin hätätapauksessa..

Minäkin ajattelin ehdottaa että maksaisitte hoitovapaan ajalta vain asuntolainan korot. Moni pankki suostuu moiseen järjestelyyn ilman sen kummempia perusteluja.
Yksi vaihtoehto on, että teet hoitovapaan ajalla töitä esim viikonloppuisin, silloin perheen kassaan kilahtaa muutama ylimääräinen roponen. Paljoahan hoitovapaalla ei saa tienata, mutta kaikkihan on aina kotiinpäin.
Sitäkin kannattaa miettiä, josko jo äitiysloman ajaksi saisitte asuntolainan lyhennyksen pienemmäksi, niin voisitte yrittää saada muutaman lantin säästöön jo ennen hoitovapaata?

Toivottavasti saat asian jotenkin järjestymään!

Alkuperäinen kirjoittaja säästöön:
Niin, teillä olisi NYT aika etukäteen säästää kaikki ylimääräinen raha sille 8kk köyhemmälle ajanjaksolle eli sille ajalle kun vauva on 9kk-1.5v.

Näin teemmekin. Olen jo aloittanut säästämisen, mutta eipä tässä kovin paljoa säästää ehdi. Ehkäpä kuukauden tulojen verran kuitenkin.

Vuokra-asuntoon VOI saada asumistukea.Tietysti kaikki ei sitäkään saa.
Ja siitä on helpompi muuttaa pienempään tai halvempaan kuin omasta asunnosta ellei pärjää.

kyllä omaan talloon/asuntoon voi myös kuulemma saada, yksi kaveri sai kun opiskeli vaikka omakotitalo! Miehellä tosi pienet tulot...

Alkuperäinen kirjoittaja pötkylä:
Minäkin ajattelin ehdottaa että maksaisitte hoitovapaan ajalta vain asuntolainan korot. Moni pankki suostuu moiseen järjestelyyn ilman sen kummempia perusteluja.
Yksi vaihtoehto on, että teet hoitovapaan ajalla töitä esim viikonloppuisin, silloin perheen kassaan kilahtaa muutama ylimääräinen roponen. Paljoahan hoitovapaalla ei saa tienata, mutta kaikkihan on aina kotiinpäin.
Sitäkin kannattaa miettiä, josko jo äitiysloman ajaksi saisitte asuntolainan lyhennyksen pienemmäksi, niin voisitte yrittää saada muutaman lantin säästöön jo ennen hoitovapaata?

Toivottavasti saat asian jotenkin järjestymään!

Hoitovapaalla SAA tienata miten paljon hyvänsä, tulot eivät vaikuta kotihoidontuen perusosaan.

Sekin auttaa, jos jotain saat säästöön hoitovapaata ajatellen. Niissä rahoissa esim. 100 euroa/kk on jo iso raha. Mäkin kannatan myös hoitovapaan ajalta pienempiä lainanlyhennyksiä, kyse ei ole kuin vuodesta, jolloin ei takaisinmaksuaika niin paljon pitene. Tai sitten jos maksatte jo äitiysloman ajalta pienempää lainanlyhennystä ja laitatte näin säästöön jäävän summan hoitovapaata varten sivuun.

ostatte kaiken näin etukäteen kun on rahaa,ei puoleenvuoteen tarvitse ostaa vaatteita tms. onhan tuo jäävä summa tosi pieni kattaan ruokamenot. pankki kyllä joustaa,ja on hyvä jos ajoissa jo on liikkeellä. säästäminen on kanssa hyvä,jos tulee joku kova tarve se otetaan säästöstä. kyllä te varmasti pärjäätte. onnea yllätys vauvasta =)

Meillä 'joudutaan' pitämään nyörejä aika tiukilla...

Kestovaipat- myös ekologisen ajattelun vuoksi
Kirpputoreilta vaatteita-ompelen myös itse. Eikä kirppareilta haeta ihan kaikkea aikä ainakaan mitään lumppuja!!
*turhat* ostot aika vähäisiä- ensin ruoka ja lasten vaatteet, lääkkeet tms.
Lopetin kaikki lehtitilaukset- käytämme paljon kirjastoa ja luemme äidin ja anopin lehtiä.. :)

Lakki kouraan ja pankkiin mars! Ihmisiä sieläkin ollaan ja neuvotellen asiat sujuvat paremmin etu- kuin takakäteen!

Asioilla on taipumus järjestyä.

Turha murehtia- parempi märehtiä!

Ja niin päin pois.

Onnea :hug:

Mä olen aina ollut sitä mieltä että lainaa otetaan jos sitä on varaa maksaa! En todellakaan voi auttaa sinua tuollaisessa tilanteessa enkä antaa vinkkejä.

mutta on ne nuokratkin kalliita esim meillä 1000 e kuukaudessa, että silleen.

siis vuokrat.

No kuitenkin vähän eri asia kuin laina, sä voit ihan milloin vain muuttaa pienempään/halvempaan asuntoon. Missä helv.. muuten noin kalliit vuokrat on? :o Ihan varmasti vähemmälläkin pärjää.

Tiedän kanssa muutaman missä noin kallis vuokra.Esim jotkut uudet 5h+k on tuon hintaisia.Niissä mitä itse tiedän mukana jo vesimaksut.

meillä on neliö ja ei esim saunaa mutta asutaan ison kauppakeskuksen läheisyydessä, nostaa vuokraa.

Minäkin suosittelen, että hankitte mahdollisimman paljon kaikkea jo etukäteen, kun olet vielä töissä. Meillä ei nyt ihan noin huonoa tilannetta ole, mutta maksoimme mm etukäteen vakuutusmaksuja, ettei tule hoitovapaan aikana suuria laskuja jatkuvasti. Vauvalla kannattaa hankkia tarvikkeita käytettynä ja kestovaippoja suosittelen myös. Ruuassa voi säästää monella tavalla. Vauvalle voi tehdä itse soseita ja muu perhe voi syödä hyvää itsetehtyä perusruokaa, joka on edullista. Vesi- ja sähkölaskussakin voi säästää paljonkin toimimalla järjevästi.

Menee jo OT, mutta ainakin täälläpäin alkaa kolmioiden vuokrat hipoa tonnia, noita vuokrien hintoja kun kauhisteltiin. Ellei sitten mene johonkin spurgujen alueelle, mihin itse en ainakaa lasten kanssa ihan hevillä menisi.

Meillä elettiin jokunen vuosi sitten (nelihenkinenn sakki silloin) pakollisten menojen (=vuokra, vesi, sähkö,auto, vakuutukset) jälkeen 250?/kk. Minä olin opiskelija ja mies vanhempainrahalla, että sain opinnot loppuun. Menihän se tiukille, mutta pärjättiin. Minä harrastin "oranssien hintalappujen" haalimista eli ostin ruokia pakkaseen jos oli päiväys lähestymässä. Kaikki ylimääräisyydet pois, kuten lehdet, netti, toinen kännykkä (eli miehen kanssa pidettiin yhteistä puhelinta), käytettiin kestovaippoja, vaatteet oli kierrätyskamaa (meidän onni oli esikoisen pari vuotta vanhempi serkku, jolta saatiin ihan kaikki). Synttäri- ja joululahjoiksi toivottiin hyötykamaa...
Sitten se, mikä helpotti talouden seuraamista, oli, että se ruokaan varattu raha otettiin tililtä ulos. Oli helpompi seurata käteisnippua, kuin tiliä.

Oli oikeasti tosi tiukka vuosi rahallisesti, mutta hengissä selvittiin. Nyt kieltämättä saattaisi olla vaikeaa ryhtyä moiseen uudelleen, kun on työelämän tuomaan tulotasoon tottunut...

Yhteistyössä