Vinkkejä miten "käännytän" miehen pois nirsoilusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hermoheikko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hermoheikko"

Vieras
Otsikossa ongelma.. :) Eli hermot meinaa mennä kun mies on nirppanokka ruokapöydässä. Tai pikemminkin, ennakkoluuloinen. Muuten osaa käyttäytyä ja on asiallinen mutta ruokapöydässä taantuu jonnekin uhmaikäisen pikkulapsen tasolle, jos ruokana on jotain muuta kuin tyyliin jauhoihin tehtyä jauhelihakastiketta ja makaronia.
Hän ei ole millekään ruoka-aineelle allerginen. Syö perunaa, riisiä, makaronia, lihaa. Tykkää esim. jauhelihakastikkeesta, makaronilaatikosta, lasagnesta.
Salaattia syö jos se on semmosta "take awayta" mutta jos minä teen kotona salaattia, niin silloin ei maistu.

Tänäänkin tein ihan uudella reseptillä erästä ruokaa. Mies vielä pyysi kokkaamaan jotain kun töissä venyi pitkään ja hällä oli nälkä.
Mies alkoi padasta kauhoessa kysellä, että "mitä toi on? onks toi xxxxx? ja onko tuossa MAISSIA? miksi tuollasta pitää laittaa sekaan, tekisit jotain KUNNON ruokaa". Kivahdin miehelle, että ethän ole ees maistanu ja se ON kunnon ruokaa, sen ku syöt menemään, aikuinen ihminen, tarvi ruoalle yökkiä.
Kun mies oli syöny lautasen tyhjäksi, niin kysyin, että oliko niin kamalaa ja hirveää. No eihän se ollu, vaan ihan hyvää oli. Vaan piti kamala draamakohtaus järjestää.
Ja hänen lempireseptejään ei tietenkään saisi muokata. Lisääppä jauhelihakastikkeeseen vaikka porkkanaa niin voi kamala!
Ja silloin kun mies kokkaa, hällä on ne vaihtoehdot, jauhelihakastike, valmislasagnette (semmonen, pussista veteen soosit), tai makaronilaatikko. Tai kanakastike.

Oon sanonu miehelle, että mulla loukkaa hänen yökkimisensä ruokapöydässä. Ja että sitten jos lapsia tulee, niin ei todellakaan kärsi lasten kuullen yökkiä ruoasta, tai ei saa enää millään muksua syömään, kun ottaa isästään mallia.

Sanomattakin selvää, että miehelle on mahakumpuakin kertynyt, kun syö epäterveellisesti.

Mielellään ottaisin vinkkejä, miten tommosen nirsoilijankin sais syömään, kertokaa joku TOSI HYVÄ kasvisruoka tms, tai joku niin hyvä salaatti että miehellekin uppoais minun tekemänä eikä vaan valmissalaattina missä on ties mitä moskaa mukana..

Mun mies taitaa käydä teillä syömässä :D
Ei vain. Tuo oma rakkaani on hyvin samanlainen, olen ilmoittanut, että ruokana on tätä ja jos ei kelpaa niin jättää syömättä. Olen myös lasten vuoksi pyytänyt, että jos tietää ettei maistu niin ei tule sitten lasten eteen yökkäilemään.

Hyvin on oppinut syömään lähes kaikkea. Tietysti ne lempiruoat pitää pintansa ja tietyt inhokit ( sienet, oliivit ja hedelmät suolaisessa ruoassa) ovat jääneet mutta eihän kaikesta voi pitää. Sellainen hyi en koske on aika loukkaavaa kun itse on nähnyt vaivaa ruoan tekemiseen, mutta jos itsekin tietää ettei toinen siedä niitä sieniä niin onko niitä pakko siihen ruokaan välttämättä laittaa? Kompromisseja peliin.

No, onneksi et ole miehesi äiti niin sun ei tartte sille kokata. Kannattaa muuten selvittää tuota suhdetta tai vaihtaa miestä ennen kuin niitä lapsia hankkii. Lasten myötä lapsimies vain taantuu ja tarvii kohta tutinkin suuhun.

Minut sai emäntä taivuteltua syömään kasviksia ihan sillä, että teki niistä ensiksi kastiketta tehosekoittimella pizzaan ja ujuttutti muutenkin niitä ruokaan. Siitä se sitten lähti. Ja nykyään grillilläkin valitsen mieluummin sen kasvis hampparin kuin jonkun mega mättö.

Mun mies taitaa käydä teillä syömässä :D
Ei vain. Tuo oma rakkaani on hyvin samanlainen, olen ilmoittanut, että ruokana on tätä ja jos ei kelpaa niin jättää syömättä. Olen myös lasten vuoksi pyytänyt, että jos tietää ettei maistu niin ei tule sitten lasten eteen yökkäilemään.

Hyvin on oppinut syömään lähes kaikkea. Tietysti ne lempiruoat pitää pintansa ja tietyt inhokit ( sienet, oliivit ja hedelmät suolaisessa ruoassa) ovat jääneet mutta eihän kaikesta voi pitää. Sellainen hyi en koske on aika loukkaavaa kun itse on nähnyt vaivaa ruoan tekemiseen, mutta jos itsekin tietää ettei toinen siedä niitä sieniä niin onko niitä pakko siihen ruokaan välttämättä laittaa? Kompromisseja peliin.

Ongelmana on, että kun tuo mies kuitenkin syö kaikkea aika hyvin. On vaan ennakkoluuloinen enemmänkin. Esim. kasvislasagnelle yökki, kun kuuli, että teen semmosta, ja motkotti että ruoassa pitää olla lihaa, tai jää nälkä.. Sanoin että kyllä lasagne on niin tuhtia ruokaa, että huhhuh, jos siitä jää nälkä.. Ja kylläpä se lasagne hänellekin maistui. Ja ei tuolla miehellä varsinaisesti ole jotain semmosta, mitä hän ei ehdottomasti sietäisi. No, maksapihvit ja maksakastike, mutta siitä en itekään pidä ja meillä ei sitä ikinä tehdäkään.
Siis, hän kyllä syö esim. porkkanaa raasteena jauhelihakastikkeen kaverina. Mutta jos se porkkana olisi pilkottuna johonkin ruoan sekaan, niin hirveää, kamalaa. Vaikka sitten lopulta söisi ihan mukisematta sitä, alkunirsoilujen ja valitusten jälkeen.

Kyllä ymmärrän että jokaisella varmasti on ruokia mitä ei ihan oikeasti vain pysty syömään. Esim. minulla se maksan syönti (pihvinä tai paloina) ei onnistu. Hajukin etoo, ja koostumus tuntuu pahalta hampaissa ja maistuu pahalta suussa, en vain pysty nielemään sitä ruokaa ollenkaan. Sama sinihomejuuston ja vuohenjuuston kanssa, ei auta, monta kertaa olen maistellut mutta joka kerta suunnilleen puklu nousee suuhun.
Enkä minä nyt miestäkään pakota syömään niitä mitkä hällä on vastaavanlaisia. Esim. tuore basilika haisee ja maistuu miehen mielestä oksennukselle ja sen maistamisessa, oli ainoa kerta kun näin hänen yökkäävän jotain pois suusta.

Eli siis tavallaan, mies syö aika hyvin kaikkea. Ei ole kamalasti semmosia ruoka-aineita mitä hän ei ihan oikeasti voisi sietää tai saisi kurkusta alas vaikka miten yrittäisi. Ja monet ruoka-aineet menee yksittäisinä mutta jos niitä yhdistelee niin heti on silleen, mitä toi on, miks tossa on tota. Ja kun se draama pitää vetää ENNEN maistamista, tai sitten ei ees maisteta. Esim. kesällä kokeilin ekaa kertaa parsaa, ja sen kaveriksi broilerinfileetä. Mies vaan vilkaisi parsakattilaa, ja söi pelkän fileen. Eikä takuulla ole ikinä parsaa maistanut :)

Minut sai emäntä taivuteltua syömään kasviksia ihan sillä, että teki niistä ensiksi kastiketta tehosekoittimella pizzaan ja ujuttutti muutenkin niitä ruokaan. Siitä se sitten lähti. Ja nykyään grillilläkin valitsen mieluummin sen kasvis hampparin kuin jonkun mega mättö.

Mutta kun tuo mies ei välttämättä syö, jos näkee, että esim. jossain soosissa "lilluu" jotakin maissia tai paprikaa. Kummasti kyllä esim. kesällä syö grillattuja maissintähkiä monta paketillista..

No, esimerkiksi timjami on sellainen mauste josta melkein kaikki tykkäävät.

Esim tämmöistä peruskastiketta kannattaa kokeilla, jos ette ole tätä samaa tehneet. Mun erittäin nirso kaveri ainakin tykkäsi, eikä se ole ennen suostunut maistamaankaan mun ruokia koska pelkää mausteita...

Voi tehdä lihalla tai ilman. Eli

400 jauhelihaa (vapaaehtoinen)
500 g tomaattimurskaa tai paseerattua tomaattia
timjamia ihan reilusti eli n. 1-2 rkl
chiliä tai mustapippuria
valkosipulia jos haluu
liemikuutio tai suolaa
ruokakermaa

Ensin siis ruskistetaan jauheliha. Joukkoon lisätään mausteet ja tomaattimurska ja annetaan kiehua jonkin aikaa. Lopuksi ruokakerma ja kiehutetaan hetki. Lisäksi keitetään pastat.

Tota kastiketta voi soveltaa muihinkin ruokiin, eli esim. kesäkurpitsavuoka tai munakoisovuoka uunissa on oikein hyvää kun mausteeksi laittaa lihattoman version tästä kastikkeesta.

Niin ja jos käyttää paljon yrttejä niin tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja purkkeja esim. saiturin pörssistä tai tarjoustalosta.

Toinen mikä tulee mieleen on maailman simppelein pikaruoka, mitä teen usein. Se on hieman meksikolaishenkinen, mutta ei luullakseni kauhean eksoottinen :D

Siihen tulee

400 g jauhelihaa
2 purkkia tomaattisalsaa (sellaista mihin dipataan nachoja) tai toisen purkin voi korvata tomaattimurskalla (esim. chilimaustetulla)
2 purkkia säilöttyjä kikherneitä (voi aloittaa tietty yhellä purkilla, jos mies ei ole tottunut)

Lisäksi voi keittää riisiä. Eli jauheliha ruskistetaan, jonka jälkeen lisätään valutetut kikherneet ja salsakastikkeet. Kiehutetaan hetki ja se onkin valmista.

Okei jos miehesi inhoaa tuoretta basilikaa, en tiedä voiko se tykätä mistään...

Toisaalta ihminen voi muuttua tottumuksiltaan. Eksäni inhosi olutta, juustoja (kaikkia, joka ikistä raejuustosta goudaan) ja tomaatteja ja ties mitä, mutta nykyään mässää noita kaikkia ja oikein snobbailee niillä.

Okei jos miehesi inhoaa tuoretta basilikaa, en tiedä voiko se tykätä mistään...

Toisaalta ihminen voi muuttua tottumuksiltaan. Eksäni inhosi olutta, juustoja (kaikkia, joka ikistä raejuustosta goudaan) ja tomaatteja ja ties mitä, mutta nykyään mässää noita kaikkia ja oikein snobbailee niillä.

Kyllä tykkää, kerroinhan jo.
Syö kyllä esim. tomaattia, fetaa, homejuustoa, raejuustoa, salaattia, kurkkua, yms. Mutta ei silti välttämättä syö salaattia jos sitä teen. Tai syö jos siinä on fetaa mukana.

Basilikasta ei valitettavasti tykkää, mikä on harmi, koska minusta on aivan ihanaa laittaa basilikaa vähän joka paikkaan, esim. voileivän päälle vetelen monta lehteä ja syön sitten sellaisenaan nautiskellen, nam.. Tosin jos basilikaa laitan kuivattuna johonkin soossiin niin kyllä mies syö sitä. Mutta en kyllä pakota häntä basilikaa syömään. Kunhan saisin vähän pois tuota ainaista ennakkoluuloisuutta, ja kasviksille irvistelyä..

Ja ei mies ees ole aina ollut tuollainen, söi lapsena ja nuorempana kuulemma hyvin reippaasti salaatit yms, lienee sitten opiskeluaikoina repsahtanut jollekin eineslinjalle.

Yhteistyössä