Vinkkejä mitä vois opiskella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Molly-K
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Molly-K

Uusi jäsen
11.01.2012
28
0
1
Tai jotain keinoa millä selvittää itselleen että mikä ylipäätänsä kiinnostaa...

Jos joku kysyisi multa että mitä mä haluan tehdä tai mikä kiinnostaa, niin vastaus olisi etten tosiaankaan tiedä.

Merkonomin tutkinto löytyy ja se ei ollut mun juttu.

Tai jotain keinoa millä selvittää itselleen että mikä ylipäätänsä kiinnostaa...

Jos joku kysyisi multa että mitä mä haluan tehdä tai mikä kiinnostaa, niin vastaus olisi etten tosiaankaan tiedä.

Merkonomin tutkinto löytyy ja se ei ollut mun juttu.

Koetko siis että oma ala on hukassa ?Minkä ikäinen mahdat olla ? Amatinvalintapsykologistakin voisi olla apua.

Koita vaikka jotain nettitestiä aluksi. Toki ammatinvalintapsykologista on apua. Sama pohdinta menossa, aion itse selvittää suuntaani näillä nettitesteillä.

http://www.eximia.fi/urakone/?gclid=CN_Yxv3fyK0CFQIm3godXykaRA

http://www.mol.fi/avo/

Juu noita testejä olen tehnyt useampaan otteeseen. Usein käy niin että ehdottavat niitä ammatteja jotka ovat sellaisia "ei missään nimessä tule kyseeseen". Tai sitten sellaisia joihin mulla ei kerta kaikkiaan riitä kyvyt/lahjakkuus.

Mä olen sellainen ihminen ettei mulla ole kovin paljon harrastuksia koskaan ollut. Mutta jos nyt jotain pitää keksiä mitä mä vapaajallani teen niin tykkään leipoa ja kaikenlaisista käsitöistä ja piirtäminen/maalaaminenkin on mukavaa, meikkaaminen, hiustenlaitto. Mutta en ole ollenkaan hyvä missään noissa asioissa niitä on vaan mukava tehdä.

Jos nyt mennään peruskouluun asti niin parhaat arvosanat taitaa olla käsityössä ja englanninkielessä.

Kauppiksessa taas vahvana asiakaspalvelu, englanti, sopimusoikeus, työelämätieto ja sosiaalipolitiikka.

Toisaalta kauppiksesta valmistuin 6-vuotta sitten joten eipä ole taidot tallella missään.. englantikin laskenut kimi räikkös tasolle...

Minäkin suosittelisin sitä ammatinvalintapsykologia. Selaile myös eri opinahjojen koulutustarjontaa, ihan ammattikouluista yliopistoihin ja kaikkea siltä väliltä, ja katso löytyykö mitään mikä tuntuisi edes hieman mielenkiintoiselta. Jos tuntuu niin sitten alat etsiä lisää tietoa alasta. Vaikea heitellä mitään ehdotuksia kun ei tiedä sinusta yhtään mitään etkä osaa edes sanoa mistä olet kiinnostunut.

Yhteen aikaan mun haaveammatti oli parturi-kampaaja.. Mutta jäi toteuttamatta kun läheiset jaksoi aina epäillä onko musta siihen..

Aina tämä sama virsi... "Mieti nyt tarkkaan pystytkö sä oleen ammatissa missä sulla pitää olla motivaatio yllä kokoajan oli sitte kui vittumainen päivä tahansa sun pitää tehä parhaas kun asiakas tulee sun luo tukkaansa leikkuttamaan.. Toimistotyös jos sul on huono päivä niin voit ottaa rennommin voit istuu omissa ajatuksissa ja piereskellä rauhas omas työhuonees eikä kukaan siitä kärsi vaik vähän laiskottelee huonona päivänä.."

:D

Jätä ne läheisten epäilyt omaan arvoonsa, vain omia epäilyksiään kannattaa kuunnella eikä niitäkään LIIKAA. Realismia tottakai kannattaa laittaa peliin, mutta muista että tuollaisiin asioihin kuin pärjäätkö ja jaksatko, voit itse vaikuttaa. Ja paremmin sitä jaksaa itseään kiinnostavassa ammatissa.

Yhteistyössä