Vinkkejä, minkä rotuinen pikkukoira mulle soipisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ella"

Vieras
Se tulisi ensimmäiseksi koiraksi, pieneen 35 neliön yksiöön eli kerrostaloon. MUlla ei ole oma pihaa, mutta n. kilsan päässä on koirapuisto jossa pääsisi vapaana olemaan.

Koira tulisi olemaan yksin 6,5 -8 h arkipäivisin. Haluaisin rodun, joka ei tarvitse älyttömästi liikuntaa, vaan lyhyehkö kävelylenkki muutaman kerran päivässä riittää. Toisaalta en halua myöskään kauhean flegmaattista tapausta, vaan pirteän koiran. Turkki voi olla helppohoitoinen tai vaativampi. Ulkonäöllisesti tykkään melkein kaikennäköisistä koirista, paitsi corgeista, pitbulleista ja mäyräkoirista.

Olisiko vinkkejä, mikä rotu mahdollisesti sopisi?

Haluaisin aina sanoa saman vinkin kaikille täällä koirista kyseleville: Jos et ole valmis panostamaan koiran hankintaan niin paljon että perehdyt rotuihin ja mietit tosiaan itse mikä sulle parhaiten sopii, sen jälkeen otat yhteyttä kasvattajiin ja kyselet heidän mielipiteitään näihin "rajoituksiisi" ja siihen millaisen laukkukoiran haluat, et ole valmis ottamaan koiraa.

Suuria sisätiloja ja jatkuvaa seuraa ei koira tarvitse, mutta lenkitystä ja virikkeitä kyllä tai sulla on sellainen ongelmatapaus käsissäsi että seuraavaksi huutelet täällä että mihin saa koiran palauttaa kun tää on niin vaikee..

kaikkia koiria pitää käyttää ulkona väh. 3 krt päivässä ja pentuna todella usein. en suosittele sulle koiraa. ota hoitoon ja totea sen jälkeen miten vapaata koiraton elämä on!

Ok, eli tilat ja yksinolon pituus estävät koiranhankinnan. Miten normaalit työssäkäyvät ihmiset sitten hankkivat niin paljon lemmikkejä, jos vain vuorotyöläispariskunta/työtön/kotiäiti sopii koiranomistajaksi... Ja kotini on pieni, yksi syy miksi en isoa koiraa harkitsisikaan. Pikkukoiralle täällä on kyllä mielestäni tilaa temmeltää, enemmän kuin niillä koirilla jotka suljetaan kodinhoitohuoneeseen päivän ajaksi (kuullut tällaistakin).

Eikö tosiaan ole olemassa koirarotua, jolle riittää puolen tunnin-tunnin lenkki monen tunnin metsässä samoilun sijaan?

[QUOTE="Ella";22851384]Ok, eli tilat ja yksinolon pituus estävät koiranhankinnan. Miten normaalit työssäkäyvät ihmiset sitten hankkivat niin paljon lemmikkejä, jos vain vuorotyöläispariskunta/työtön/kotiäiti sopii koiranomistajaksi... Ja kotini on pieni, yksi syy miksi en isoa koiraa harkitsisikaan. Pikkukoiralle täällä on kyllä mielestäni tilaa temmeltää, enemmän kuin niillä koirilla jotka suljetaan kodinhoitohuoneeseen päivän ajaksi (kuullut tällaistakin).

Eikö tosiaan ole olemassa koirarotua, jolle riittää puolen tunnin-tunnin lenkki monen tunnin metsässä samoilun sijaan?[/QUOTE]

Kyllä niitäkin on. Minusta sinulla ei ole mitään estettä koiran ottamiselle, aika harva oikeasti käy päivittäin juoksemassa metsässä monta tuntia... Ja voihan koiran kanssa tehdä paljon muutakin kuin lenkkeillä tuntitolkulla, paljon enemmän koiraa väsyttää esim. kotitokoilu tai jäljestys tms.

Jos olet turkinhoidosta kiinnostunut, niin esim. bichon frise tai kääpiövillakoira voi olla hyvä, tai sitten esim. shih tzu.

Niin ja piti vielä lisätä, kyllä koira kestää hyvin tuon mittaisen yksinolon, kunhan sen totuttaa heti alusta alkaen. Meillä 6kk pentu, on arkipäivisin noin 7h yksin, eikä mitään ongelmaa. Jää nätisti makoilemaan kun lähdetään, eikä ole juuri mitään edes tuhonnut.

[QUOTE="Ella";22851384]Ok, eli tilat ja yksinolon pituus estävät koiranhankinnan. Miten normaalit työssäkäyvät ihmiset sitten hankkivat niin paljon lemmikkejä, jos vain vuorotyöläispariskunta/työtön/kotiäiti sopii koiranomistajaksi... Ja kotini on pieni, yksi syy miksi en isoa koiraa harkitsisikaan. Pikkukoiralle täällä on kyllä mielestäni tilaa temmeltää, enemmän kuin niillä koirilla jotka suljetaan kodinhoitohuoneeseen päivän ajaksi (kuullut tällaistakin).

Eikö tosiaan ole olemassa koirarotua, jolle riittää puolen tunnin-tunnin lenkki monen tunnin metsässä samoilun sijaan?[/QUOTE]

Niin monilla "normaaleilla" työssäkäyvillä ihmisillä on käsissään jonkin asteisia ongelmakoiria. Kyllä koira kannattaa ottaa silloin kun sulla on aikaa sille, kun sä ITSE tiedät mikä rotu sulle sopii ja sä olet valmis viettämään tunteja sen kanssa aktivoiden sitä jollain lailla. Jos se joutuu olemaan jo koko sun työajan (8 tuntia) yksin, niin siihen täytyy päälle vielä laskea kaikki sun kauppareissut, kyläilyt, tapailut ystävien kanssa, bileilyt ym jolloin koira ei pääse mukaan ja yksinoloaika kasvaa taas. Tuon kokoinen koti yhdistettynä vähään liikuntaan tuottaa varmasti ongelmia.

Mulla on koko ikäni ollut pikkukoiria, chihuja, perhoskoiria ja kaikki ne tarvii hurjasti liikuntaa ja aktivointia vaikka ovat pieniä. Lisäksi ne on ennenkaikkea _seurakoiria_, ja ei tosiaan tee niille hyvää olla päivittäin tunteja yksin. Jätä chihu moneksi tunniksi yksin kotiin, ja jätä kunnon lenkit välistä niin sulla on käsissä helposti tapaus joka käy jatkuvasti ylikierroksilla kotona, tuhoaa paikat ja räksyttää jatkuvasti.

monelle koiralle riittää tunnin lenkkeily päivässä, mutta koirat tarvitsevat myös aivotyötä. pelkkä lenkkeily ei koiraa väsytä vaan se aivotyöskentely (eli tavaroiden etsiminen, ongelmien ratkaisu ym). mutta esim vinttikoirat tarvitsevat kaiken tuon lisäksi myös vapaana juoksemista vähintään joka toinen päivä.
isotkaan koirat eivät välttämättä tarvitse isoja sisätiloja, koska isot koirat sisällä rauhallisia ja lepäilevät suurimman osan ajasta, ja ulkona ovat aktiivisempia. monet pikkukoirat sisälläkin aktiivisia ja tarvitsevat paljon tilaa.

sinun kannattaisi miettiä mitä muuta koiralta haluat, koska noihin kriteereihin käy melkein mikä pikkukora tahansa. mieti miten paljon olet valmis kouluttamaan koiraa, eli haluatko itsepäisen koiran vai niin sanotusti helpon koiran joka oppii nopeasti. koska toiset koirat vaikeampia kouluttaa koska eivät omaa ihmisen palveluviettiä.

lainaa koirakirja tai katsele koirien rotuja ja mieti siltä pohjalta mitä et ehdottomasti halua ja karsi näin rotuja pois, niin löydät omasi. toisen on vaikea sanoa mikä koira sinulle käy.

Niin ja piti vielä lisätä, kyllä koira kestää hyvin tuon mittaisen yksinolon, kunhan sen totuttaa heti alusta alkaen. Meillä 6kk pentu, on arkipäivisin noin 7h yksin, eikä mitään ongelmaa. Jää nätisti makoilemaan kun lähdetään, eikä ole juuri mitään edes tuhonnut.

Sä näytät olevan ainut, jonka mielestä mulla on mahdollisuus koiran pitoon :D Mä en oikeasti tajunnut että suurin osa koiranomistajista on kotona päivisin, vaan olen pitänyt sekä lapsuuden että nykyisten kokemusten perusteella normaalina, että se koira valitettavasti on työpäivän ajan yksin.

Mulla ei ole ns. vilkasta seuraelämää, jonka vuoksi koiran jätäisin vielä iltaisin yksin, korkeintaan kerran kuussa saattaa olla joku iltameno. Ja olisin toki valmis aktivoimaan sitä harrastamalla, jos koira sitä vaatii. En vaan ole ihminen, joka juoksisi tuntikausia jossain pellolla koiran kanssa, ja mun on vaikea kuvitella, että kaikki rodut sitä vaativat, kuten näistä kommenteista voisi kuvitella.

sinun kannattaisi miettiä mitä muuta koiralta haluat, koska noihin kriteereihin käy melkein mikä pikkukora tahansa. mieti miten paljon olet valmis kouluttamaan koiraa, eli haluatko itsepäisen koiran vai niin sanotusti helpon koiran joka oppii nopeasti. koska toiset koirat vaikeampia kouluttaa koska eivät omaa ihmisen palveluviettiä.

Suht helpostikoulutettava rotu olisi ideaali, koska kokemusta koirista on vain toisen käden kautta. Ja kyllä mä rotukiuvauksia katselen netissä, ajattelin vaan kysellä kokeneemmilta vinkkejä näin aluksi.

Hmm.. on omituista, ettei koiranomistajat muka käy töissä tai vaan osa-aikaisesti. Milläs sitä koiraa sitten ylläpidetään noin niin kuin taloudellisesti? Vakuutukset, ruuat, trimmauskulut, rokotukset yms kaikki maksaa. Ei mulla vaan hoitovapaalla ollessa olis ollu varaa koiraan, vaikka aikaa olisikin ollut enemmän. Nyt olen koiran ottamassa viikon päästä. Ja joutuu olemaan yksin 3 päivää viikossa 2h-8/9h.

[QUOTE="Ella";22851534]Sä näytät olevan ainut, jonka mielestä mulla on mahdollisuus koiran pitoon :D Mä en oikeasti tajunnut että suurin osa koiranomistajista on kotona päivisin, vaan olen pitänyt sekä lapsuuden että nykyisten kokemusten perusteella normaalina, että se koira valitettavasti on työpäivän ajan yksin.

Mulla ei ole ns. vilkasta seuraelämää, jonka vuoksi koiran jätäisin vielä iltaisin yksin, korkeintaan kerran kuussa saattaa olla joku iltameno. Ja olisin toki valmis aktivoimaan sitä harrastamalla, jos koira sitä vaatii. En vaan ole ihminen, joka juoksisi tuntikausia jossain pellolla koiran kanssa, ja mun on vaikea kuvitella, että kaikki rodut sitä vaativat, kuten näistä kommenteista voisi kuvitella.[/QUOTE]
toinen hyvä paikka on tutustua eri rotuihin on koiranäyttelyt. siellä pääsee katsomaan rotuja luonnossa ja paikalla paljon kasvattajia, ja moni koiran omistaja varmasti mielellään kertoo rodusta ja sen vaatimuksista enemmänkin. mutta edelleen kehottaisin miettimään mitä muuta koiralta toivot (luonne ym), mitä haluat harrastaa (agility, toko, jne ). mutta koiranäyttelyissä pääsisit tutustumaan eri rotuihin.

Tiibetin spanieli on aika hyväpäinen pieni koira, ei liian pieni että olisi jalostuksella pilattu. Voi myös harrastaa agilitya yms. jos sellanen alkaa kiinnostamaan ja lenkillä ei tarvi itse juosta.

Ihan hyvin voit ottaa koiran. Ota se vaikka sun loma-aikaan, niin pystyt olemaan pennun kanssa paljon ja pystyt opettamaan sitä sisäsiistiksi.
Tiedän paljon pikkukoirien omistajia, jotka ei todellakaan käy koiran kanssa mitään pitkiä lenkkejä.
Itse kuulun noihin ja koira on mitä kiltein tapaus.

[QUOTE="Ella";22851534]Sä näytät olevan ainut, jonka mielestä mulla on mahdollisuus koiran pitoon :D Mä en oikeasti tajunnut että suurin osa koiranomistajista on kotona päivisin, vaan olen pitänyt sekä lapsuuden että nykyisten kokemusten perusteella normaalina, että se koira valitettavasti on työpäivän ajan yksin.

Mulla ei ole ns. vilkasta seuraelämää, jonka vuoksi koiran jätäisin vielä iltaisin yksin, korkeintaan kerran kuussa saattaa olla joku iltameno. Ja olisin toki valmis aktivoimaan sitä harrastamalla, jos koira sitä vaatii. En vaan ole ihminen, joka juoksisi tuntikausia jossain pellolla koiran kanssa, ja mun on vaikea kuvitella, että kaikki rodut sitä vaativat, kuten näistä kommenteista voisi kuvitella.[/QUOTE]

No en minä ainakaan henk.koht usko että muka suurin osa koiranomistajista olisi kaiket päivät kotona sen koiran kanssa, pakkohan se koiran ylläpito on jollain kustantaa ;)

Mä olen vähän samantyyppinen kuin sinä, ei mua huvita pihalla juosta tuntikaupalla, mutta silti haluan tottakai touhuta koirani kanssa, ja kunhan se tuosta vähän kasvaa niin aloitetaa joko tokoilu/agility/jäljestys, ihan sen mukaan mistä koira eniten nauttii! Pentukurssillakin oltiin, oli oikein mukavaa ja sai hyviä vinkkejä, eli sitä suosittelen vahvasti.

Ainakin nuo villakoirat pitäis olla suht helposti koulutettavia, ovat älykkäitä ja vilkkaita koiria. Meillä on vehnäterrieri, aika lailla jästipää, mutta mä tykkään siitä että saan vähän henkisesti painiskella tuon piskin kanssa :D Tosin kyllä se joskus ottaa päähän kun koiraa ei vois vähempää kiinnostaa mitä mä sille sanon tai käsken. Onneksi on kuitenkin aikalailla ahmatti, niin helpottaa koulutusta jonkun verran.

Vertaa koirarotujen kuvia omaan peilikuvaan. Se koira josta löytyy eniten näköä itsesi kanssa, on sopivin. :D

Joskus oikeesti isäntä/emäntä on koiransa kanssa vähän samannäköinen... :whistle:

Yhteistyössä