Vinkkejä millä saisin taaperon päiväkodissa nukkumaan ilman tissiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän kaikki kolme lastamme nukahtivat pieninä parhaiten rinta suussa JOS minä olin paikalla. Jos päiväuniaikaan taas isä huolehti sylittelystä ja silittelystä niin ihan itkemättä alkoivat nukkumaan ilman rintaa.

Eli olisiko mahdollista harjoitella kotona päiväunille menoa niin ettei äiti olisi siinä lähellä ollenkaan, silloin pienelle tulisi kyky nukahtaa ilman rintaa ja sitten hänen olisikin helppo jäädä sinne hoitoon ?

Minä en kyllä käsitä miten joku voi olla alunperinkään niin dorka, että opettaa lapsen nukahtamaan tai rauhoittumaan pelkästään imettämällä. Ei vissiin osaa ajatella kovin kauaskantoisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29436908:
Minä en kyllä käsitä miten joku voi olla alunperinkään niin dorka, että opettaa lapsen nukahtamaan tai rauhoittumaan pelkästään imettämällä. Ei vissiin osaa ajatella kovin kauaskantoisesti...

Mä en kyllä käsitä miten joku ei imetä suositusten mukaista kahta vuotta vaan antaa jotain kamalaa teollista korvikepaskaa. Riistää lapselta sen luonnollisimman ja parhaimman ravinnon minkä voi saada. Sitten ihmetellään kun lapsi on koko ajan kipeenä ja korvatulehduksissa jne.. Ei vissiin osata ajatella kovin kauaskantoisesti...

Mä en kyllä käsitä miten joku ei imetä suositusten mukaista kahta vuotta vaan antaa jotain kamalaa teollista korvikepaskaa. Riistää lapselta sen luonnollisimman ja parhaimman ravinnon minkä voi saada. Sitten ihmetellään kun lapsi on koko ajan kipeenä ja korvatulehduksissa jne.. Ei vissiin osata ajatella kovin kauaskantoisesti...

Meillä ei ainakaan oo kertaakaan mitään korviketta saanut eikä silti oo tarvinnut nukuttaa päikkäreille tissillä.

Meidän 3vllä ei ole kertaakaan ollut korvatulehdusta vaikka on korvikkeilla kasvanut :)

Meillä oli ap sama tilanne, ettei lapsi nukahtanut, ku tissille. En olisi halunnut imetystä kokonaan lopettaa, mutta ei muu auttanut.

Meni muutama päivä itkiessä ja sitten loppui. Helpotti kaikkien elämää, vaikka olikin mulle haikeaa.

Niin ja ikävä kyllä, lapsella on korvatulehduksia pitkästä imetyksestä huolimatta.

Ketjun aloittaja ei ole valmis palaamaan työelämään ja viemään lastaan hoitoon. Sen verran näyttää ottavan henkisesti koville, kun heti vastauksista pimahtaa, vaikka tässä ketjussa ole kukaan edes haukkunut, vaan sanonut itsestään selviä asioita.

Onko totta ettet kertaakaan lapsen syntymän jälkeen ole ollut pois kotea päiväuni
Tai iltanulahtamisaikaan? Ei se imetys tarkota sitä että on sen kaks vuotta pelkästään rinnassa kiinni, lapsi voi syödä rintaa silloin kun olet paikalla ja muuten vaikka juoda vettä. Vai oletko yh?

Toi oli musta hyvä vinkki eli isä vois kotona opettaa lasta nukahtamaan ilman tissiä.

Mutta siis lapsi oppii kyllä nukahtamaan ilman tissiä pk:ssa kun itse et ole paikalla. Suosittelen lapsen takia jättämään päiväunet henkilökunnan käsiin ja tutustumaan pk:hon muuna aikana.

No kyllähän päiväkodin mukavat tädit voisi tissiä antaa. Ainakin meidän päikyn hemaisevan blondin tissiä isäntäkin jo imeskelisi mielellään ;)

Päiväkodissa lapset kyllä opettelevat kaikenlaisia taitoja ja aina on välillä niitä tilanteita, kun joku lapsi huutaa ja kyllä niistä aina on selvitty. Yleensä lepohetkellä huutava lapsi voidaan laittaa toiseen huoneeseen yhden aikuisen kanssa ja ajan kanssa ongelma helpottaa ja lapsi pääsee muiden kanssa samaan lepohuoneeseen. Kyllä siellä lepohetkellä voi välillä huutaa isompikin lapsi, joka ei ole kotona enää nukkunut päiväunia, eikä haluaisi sitä tehdä päiväkodissakaan, joten kai se on ihan sama miksi lapsi huutaa, ihan yhtä epämukavaa se on muille.

Meillä vanhemmat eivät kyllä pääse lepohetkelle harjoittelemaan, eikä se varmaan ole tässäkään tapauksessa hyvä asia.

Jos unitissistä ei pääse kotona enää eroon, niin viimeistään sitten päiväkodissa... päivähoidostahan on tullut suomalaisten lasten ensimmäinen kasvatuspaikka, kun kasvatusta ei välttämättä kotona anneta.

Meillä lapsi aloitti päiväkodissa harvakseltaan 1v10kk iässä,jonka jälkeen imetin vielä muutaman kuukauden. Kotona nukahti vielä päikkäreille minun ollessa paikalla tissitellen, mutta päiväkodissa ei ollut missään vaiheessa ongelmaa nukahtaa,kun tiesi etten ole paikalla. Ja mekin kyllä harjoiteltiin parin viikon ajan ennen yksin jäämistä, mutta ei tietenkään päiväuniaikaan... Imetys tuossa vaiheessa yleensä muutenkin on sellaista ,ettei lapsi sitä kaipaa äidin poissaollessa juurikaan,mikäli muuten on normaalilla ruokavaliolla. :)

[QUOTE="vieras.";29436532]Höpsis, ihme kommentteja. On oikein hyvä imettää päivähoidon alkaessa, se parantaa lapsen vastustuskykyä ja näin vähentää infektiokierteen todennäköisyyttä. Imetys on myös hyvää läheisyystankkausta hoitopäivän päätteeksi. Itse imetin vielä vuoden ajan hoidon alettua.

Mutta asia on niin yksinkertainen tavallisesti, että lapsi kyllä nukkuu ilman tissiä jos tissiä ei lähimailla ole. Jos äiti on vieressä, niin tottakai taapero sitä tissiä vaatii, kun on siihen tottunut. Oma lapseni aloitti hoidon 1 v 3 kk iässä ja oli siihen asti nukahtanut joko tissille tai rattaisiin, muuten en ollut koskaan saanut häntä nukutettua. Mutta niin vaan hoidossa lapsi nukahti jopa nopeammin kuin kotona tissille. En toki roikkunut hoitopaikassa päiväuniaikaan, mitäs siellä silloin tekisi. Yhdessä tehdyt totuttelut hoidettiin muuna aikana.[/QUOTE]

Ei se nyt ihan niinkään ole että se pelkästään hyvä juttu jatkaa imettämistä ohi vauvaiän johon se imettäminen kuuluu. Saattaa hyvinkin olla että lisää vastustuskykyä mutta miten on sen lapsen kehitysvaihekohtaisten askelten kanssa. Jos liian pitkään tarjotaan sellaista joka ei auta lasta kasvamaan ei se lapsen eikä myöskään vanhemman kehityksen kannalta ole paras mahdollinen juttu.

Öööö... Mihin se vauva päiväkotia tarvitsee, jos äidillä on kuitenkin aikaa ja mahdollisuutta roikkua siellä mukana? Äiti ei siis ole palaamassa töihin? Voi siis tissitellä kotona ihan rauhassa...

Meillä pienet ja miksei kaikki päivähoidon aloittajat käyvät harjoitelemassa aamupäivän ja ruokailun ajan, päiväunille menevät kotiin. Muutama kerta näin. Ei todellakaan mitään vanhempia sinne notkumaan ja kaikkien unia ja tärkeää päivärytmiä sekoittamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;29500058:
Ei se nyt ihan niinkään ole että se pelkästään hyvä juttu jatkaa imettämistä ohi vauvaiän johon se imettäminen kuuluu. Saattaa hyvinkin olla että lisää vastustuskykyä mutta miten on sen lapsen kehitysvaihekohtaisten askelten kanssa. Jos liian pitkään tarjotaan sellaista joka ei auta lasta kasvamaan ei se lapsen eikä myöskään vanhemman kehityksen kannalta ole paras mahdollinen juttu.

Kyllä imetys luontaisesti kuuluu paljon pidempään ihmislapsen elämään, kuin vain vauvavaiheen ajan. Aikoinaan ollut hengissäsäilymisen edellytys, kun ei ollut vieraan lajin maitoa juotettavana lainkaan.

Ja niinhän se tuttikin näyttää monella parivuotiaalla vielä suussa killuvan, samaan tarpeeseen perustuu senkin käyttö. Meillä ei tosin lapsi käyttänyt tuttia ollenkaan, joten varmasti paljon vähemmän parivuotiaana imemisentarvettaan toteutti kuin tuttilapset.

Meidän lapsi on kokonaan kasvanut kamalalla teollisella korvikepaskalla ja reppanalta on riistetty luonnollisin ja parhain ravinto mitä ihminen voi saada.
Kipeä on ollut hyvin harvoin, korvatulehdus ollut kaksi kertaa. Nyt jo koululainen ja täysin terve lapsi. Ei huomaa eroa kavereissakaan, kuka sai aikoinaan tissiä ja kuka tuttipulloa.

Mutta päiväkotiin ei ehkä kannata tissiä mennä antamaan, etkö voisi vaikka pumpata sitä pulloon ja laittaa mukaan jos haluat lapsesi saavan rintamaitoa päiväkodissa? Ennen päiväunia lapset syövät, joten hoitajat voisivat antaa sen maitoannoksen silloin. Nukkumaan mennessä ei kukaan lapsi saa unipulloja tai tissiä, joten jos yksi lapsi saisi niin kohta sitä vaativat muutkin.

En nyt ole varma käsitinkö oikein, mutta lepohuoneeseen jossa kaikki lapset nukkuu, ei todellakaan saisi vieraat ihmiset mennä. Minä ainakin nostaisin tästä haloon vanhempana, jos kuulisin että lapsen päiväkodissa tehdään näin.
Vai hoidatteko asian siis toisessa huoneessa ja sitten yrität saada lastasi nukkariin nukkumaan?

[QUOTE="vieras.";29500201]Kyllä imetys luontaisesti kuuluu paljon pidempään ihmislapsen elämään, kuin vain vauvavaiheen ajan. Aikoinaan ollut hengissäsäilymisen edellytys, kun ei ollut vieraan lajin maitoa juotettavana lainkaan.

Ja niinhän se tuttikin näyttää monella parivuotiaalla vielä suussa killuvan, samaan tarpeeseen perustuu senkin käyttö. Meillä ei tosin lapsi käyttänyt tuttia ollenkaan, joten varmasti paljon vähemmän parivuotiaana imemisentarvettaan toteutti kuin tuttilapset.[/QUOTE]

Enpä usko että ollut "hengissäsäilymisen edellytys", ennen p-pillereitä niitä lapsia tuppasi tulemaan niin nopeaan tahtiin että tissit eivät riittäneet enää taaperoille.
Näin vieroitus tapahtui luontevasti kehityksellisesti oikeaan aikaan asetti lapselle uusia kehityksellisiä haasteita jotka veivät kehitystä eteenpäin.Tissin jättäminen antaa taaperolle intoa kehittää taaperoiän valmiuksia. Ei ole kuitenkaan aina helppoa äitien päästää lasta kasvamaan kun immettämiseen liittyvä läheisyys tuntuu niin hyvältä, ei ole helppoa aina olla äiti.
Tutti taas ei ole tissi.Lapsi pystyy tuttia itse hallitsemaan.Kun tarvitsee lohtua pystyy hän tutin hakemaan ja itseään rauhoittamaan.Tutista lapsi luopuu kun löytää isomman lapsen tavan palauttamaan hyvän olon.

Yhteistyössä