Vinkkejä millä saisin taaperon päiväkodissa nukkumaan ilman tissiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vvieras"

Vieras
Kotona on tottunut nukahtamaan tissille mutta pk:ssa se ei tietenkään onnistu. En halua lopettaa imetystä kokonaan eli kotona illalla imetän mieluusti edelleen. Miten saisin siis lapsen oppimaan nukahtamaan päiväunille ilman tissiä?
Unilelua ja vesipulloa on kokeiltu mutta heikoin tuloksin..

No on se näin alussa ollut mutta ei ole sitä siellä saanut.. joten ei ole nukkunut vaan huutanut päikkäriajan ja nukkunut vasta kotona.. Meillä siis harjoittelu vielä menossa.

Miten musta tuntuu, että ois parempi hoitaa se muksu kokonaan kotona siihen asti kunnes on siitä tissistä vierottautunut ja sitten vasta alkaa hilaamaan pikkuhiljaa hoitoon. Tai sitten oon vaan ihan väärässäi kun ajattelen, että ei oo lapselle hyväksi jos se joutuu tissin (turvattomuuden tunteen) perään huutamaan pk-hoidossa päikkäriaikaan, kun muidenkin muksujen pitäisi saada nukkua. Ei oo tarkoitus arvostella, vaan sinuna tarkastelisin tilanteen uudelleen.

JOtenki tuntuu, että vähä hassua lähteä "suoraan tissiltä" päiväkotiin. Hyvä olla jälkiviisas, mutta olis varmaan kannattanu vierottaa tuosta päiväunitissistä jo ajoissa ennen päiväkotia tai sitten teet nyt vain niin, ettet notku siellä päiväkodissa "harjoittelemassa". Usko pois, päiväkotiväki haluaa, että jätät sen muksun nyt vaan sinne, ja menet itse pois! Ole aluksi poissa vaikka vain pienen hetken, mutta et voi siellä pilata muiden päiväunia olemalla houkuttimena tisseinesi lapsellesi ja muksusi huutaa sitten päiväuniaikaan. Todennäköisesti oppii muut rauhoituskeinot, kunhan sitä äitiä ei ole mukana. Voi mä niin nään, kuinka päiväkodin työntekijät puree hammasta, kun siellä joku ulkopuolinen pyörii päivästä toiseen, eikä todellakaan helpota sitä lapsen sopetumista. Jos lapsi on pakko laittaa päiväkotiin, niin se on sinne sitten vaan jätettävä. Et voi syödä ja säästää kakkua yhtäaikaa.

JOtenki tuntuu, että vähä hassua lähteä "suoraan tissiltä" päiväkotiin. Hyvä olla jälkiviisas, mutta olis varmaan kannattanu vierottaa tuosta päiväunitissistä jo ajoissa ennen päiväkotia tai sitten teet nyt vain niin, ettet notku siellä päiväkodissa "harjoittelemassa". Usko pois, päiväkotiväki haluaa, että jätät sen muksun nyt vaan sinne, ja menet itse pois! Ole aluksi poissa vaikka vain pienen hetken, mutta et voi siellä pilata muiden päiväunia olemalla houkuttimena tisseinesi lapsellesi ja muksusi huutaa sitten päiväuniaikaan. Todennäköisesti oppii muut rauhoituskeinot, kunhan sitä äitiä ei ole mukana. Voi mä niin nään, kuinka päiväkodin työntekijät puree hammasta, kun siellä joku ulkopuolinen pyörii päivästä toiseen, eikä todellakaan helpota sitä lapsen sopetumista. Jos lapsi on pakko laittaa päiväkotiin, niin se on sinne sitten vaan jätettävä. Et voi syödä ja säästää kakkua yhtäaikaa.

Just näin! Kun siellä päiväkodissa ei jatkossa ole sitä tissiä saatavilla, lapsi kyllä oppii nukahtamaan siellä ilmankin. Toisilla voi mennä pari päivää, toisilla pari viikkoa. Mutta en kyllä ole kuullut että päiväkoti suosittelisi tuota hoidon harjoittelua niin, että siellä vanhempi notkuu myös uniaikana... :/

Höpsis, ihme kommentteja. On oikein hyvä imettää päivähoidon alkaessa, se parantaa lapsen vastustuskykyä ja näin vähentää infektiokierteen todennäköisyyttä. Imetys on myös hyvää läheisyystankkausta hoitopäivän päätteeksi. Itse imetin vielä vuoden ajan hoidon alettua.

Mutta asia on niin yksinkertainen tavallisesti, että lapsi kyllä nukkuu ilman tissiä jos tissiä ei lähimailla ole. Jos äiti on vieressä, niin tottakai taapero sitä tissiä vaatii, kun on siihen tottunut. Oma lapseni aloitti hoidon 1 v 3 kk iässä ja oli siihen asti nukahtanut joko tissille tai rattaisiin, muuten en ollut koskaan saanut häntä nukutettua. Mutta niin vaan hoidossa lapsi nukahti jopa nopeammin kuin kotona tissille. En toki roikkunut hoitopaikassa päiväuniaikaan, mitäs siellä silloin tekisi. Yhdessä tehdyt totuttelut hoidettiin muuna aikana.

Ethän vie lastasi päiväkotiin "harjoittelemaan" ja huutamaan kun muut lapset yrittävät nukkua!!!

Joko pysyt poissa (jolloin lapsen huuto on ymmärrettävästi ok kunnes oppii tavoille) tai sitten ette ole siellä päikkäriaikaan jos et saa lasta pysymään hiljaisena.

Päiväkoti ei ole paikka jossa äiti lähtee vieroittamaan lastaan häiritsemällä muita lapsia!

Samaa ihmettelen missä päiväkodissa saa hengailla päiväuniaikaan. Yleensähän sinne mennään aamusta harjoittelemaan ja lounaan jälkeen pois kun lapset menevät levolle. Ei teidän sitä nukkumista tarvitse harjoitella. Kuten muutkin sanoneet kyllä se lapsi yleensä äkkiä oppii siellä nukkumaan kun äiti ei ole paikalla.

Ethän vie lastasi päiväkotiin "harjoittelemaan" ja huutamaan kun muut lapset yrittävät nukkua!!!

Joko pysyt poissa (jolloin lapsen huuto on ymmärrettävästi ok kunnes oppii tavoille) tai sitten ette ole siellä päikkäriaikaan jos et saa lasta pysymään hiljaisena.

Päiväkoti ei ole paikka jossa äiti lähtee vieroittamaan lastaan häiritsemällä muita lapsia!

Todellakin vien!!! Ihan vaikka sun kiusaks! Ihme paskapalsta ku kaikki vaan alkaa vänkäämään jotain paskaneuvoja asiaan josta en edes kysynyt.
Mä olen lapseni mukana päiväkodissa vaikka kaks kuukautta jos haluan.! Myös päiväuniaikaan!

[QUOTE="marianne";29436628]Itse en veisi lasta hoitoon ennenkuin on täysin vieroittunut tissistä. Töitä kyl ehtii tehdä.[/QUOTE]

En tietääkseni kysynyt että "veisitkö lapsen päiväkotiin ennen kuin on vieroittunut tissistä" VAI KYSYINKÖ??

Ja sanoinko että menen töihin? Miten se tähän liittyy?

Vastaa kysymykseen jos osaat tai älä ollenkaan!

Todellakin vien!!! Ihan vaikka sun kiusaks! Ihme paskapalsta ku kaikki vaan alkaa vänkäämään jotain paskaneuvoja asiaan josta en edes kysynyt.
Mä olen lapseni mukana päiväkodissa vaikka kaks kuukautta jos haluan.! Myös päiväuniaikaan!

No siitä vain. Ymmärrät mitä tarkoitan sitten kun oma lapsesi on se jonka päivät häiriintyvät kun jonkun toisen äiti on päikyssä viikkotolkulla "harjoittelemassa" ja sekoittamassa pakkaa. Siihen asti toivon toisten lasten vanhemmille ja hoitajille ymmärrystä sinua kohtaan.

Mä toivon sulle aivoja

Kiitos mutta ne jo löytyvät. Minä en ole koskaan ajatellut että vain minun lapsellani on väliä silloin kun ryhmässä pitää olla. Muutaman kerran kyllä olen palautellut juuri näitä vanhempia ruotuun tälläisissä tilanteissa. Toivottavasti hoitajat eivät kovin pahasti sano (ja toivottavasti ehtivät sanoa ennen kuin joku vanhempi ärähtää sinulle suoraan) siinä vaiheessa kun sanovat että nyt riittää harjoittelu. Se nimittäin on huono aloitus päiväkotiuralle. Mutta onnea ja menestystä muuten!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitos mutta ne jo löytyvät. Minä en ole koskaan ajatellut että vain minun lapsellani on väliä silloin kun ryhmässä pitää olla. Muutaman kerran kyllä olen palautellut juuri näitä vanhempia ruotuun tälläisissä tilanteissa. Toivottavasti hoitajat eivät kovin pahasti sano (ja toivottavasti ehtivät sanoa ennen kuin joku vanhempi ärähtää sinulle suoraan) siinä vaiheessa kun sanovat että nyt riittää harjoittelu. Se nimittäin on huono aloitus päiväkotiuralle. Mutta onnea ja menestystä muuten!

No mietippä sitten sellaista vaihtoehtoa, että me harjoitellaan juuri niin kuin pk:n hoitajat ohjeistavat...

No mietippä sitten sellaista vaihtoehtoa, että me harjoitellaan juuri niin kuin pk:n hoitajat ohjeistavat...

Niin? Päiväkodin ohjeisiin tuskin kuuluu kohtaa: tuo harjoittelemaan lapsi joka ei ole vielä vieroitettu päiväunitissistä ja älä anna tissiä mutta roiku kuitenkin mukana ja anna sen huutaa koko päiväuniaika (jotta varmasti kukaan muukaan lapsi ei saa nukuttua) ja vie se sitten kotiin nukkumaan kun kaikki muut lapset joutuvat nousemaan päikkäreiltä ja pysymään väkisin hereillä päikkypäivän loppuun asti. Mutta kun itsekyydellä ei ole rajaa niin ei näe mitään väärää toiminnassa ja kun täditkään eivät heti kehdanneet sanoa että ei kuitenkaan näin..

[QUOTE="vieras.";29436532]Höpsis, ihme kommentteja. On oikein hyvä imettää päivähoidon alkaessa, se parantaa lapsen vastustuskykyä ja näin vähentää infektiokierteen todennäköisyyttä. Imetys on myös hyvää läheisyystankkausta hoitopäivän päätteeksi. Itse imetin vielä vuoden ajan hoidon alettua.

Mutta asia on niin yksinkertainen tavallisesti, että lapsi kyllä nukkuu ilman tissiä jos tissiä ei lähimailla ole. Jos äiti on vieressä, niin tottakai taapero sitä tissiä vaatii, kun on siihen tottunut. Oma lapseni aloitti hoidon 1 v 3 kk iässä ja oli siihen asti nukahtanut joko tissille tai rattaisiin, muuten en ollut koskaan saanut häntä nukutettua. Mutta niin vaan hoidossa lapsi nukahti jopa nopeammin kuin kotona tissille. En toki roikkunut hoitopaikassa päiväuniaikaan, mitäs siellä silloin tekisi. Yhdessä tehdyt totuttelut hoidettiin muuna aikana.[/QUOTE]

Tässä ainoa järkevä kommentti.
Varmaan lapsi sitten aikanaan nukahtaa ilman kun on pakko.
Olisin vaan kaivannut vinkkejä siihen miten kannattaisi vieroittaa ja opettaa siihen, että vain kotona (illalla) saa tissiä.
Ja meidän päiväkodissa harjoitellaan myös päiväuniaikaan ja sillä selvä.

No.. varmaan ois kannattanut tai kannattais opettaa nukahtamaan vaikkapa rattaisiin tissin sijaan. Itse imetin 1v8kk nuorimmaista mutta nukahti hyvin ulos tai sitten omaan sänkyyn, sai "unimaidon" sohvalla hereilläollessaan.

Säälin niitä kaikkia muita lapsia jotka eivät saa nukuttua päiväuniaan rauhassa, varsinkin kun pienten ryhmästä kyse. Eiköhän olis fiksua antaa muksun harjoitella ihan itsekseen pk:n henkilökunnan kanssa.

Olen ollut töissä 6 päiväkodissa ja en ole moista "sääntöä" kohdannut :) mutta toki tutustukaa ihan rauhassa. Helpoin olisi vaan että sinä et olisi päiväkodissa päiväuniaikaan, koska lapsi hakee turvaa sinun tisseistäsi uudessa tilanteessa. Olisko rakasta unilelua/riepua joka helpottaisi lapsen oloa? Kannattaa miettiä vaihtoehtoja eikä tyrmätä suoralta kädeltä.

Ei se lapsi siihen hoitoon totu yhtään nopeammin jos sä notkut siellä päivä/viikkotolkulla. Niin se vaan on, kestät kritiikkiä tai et. Ja tuohon tissillä uneen saattamiseen jälkiviisautena, että hankalaahan se vieroittaminen on, mutta mitäs läksit. Ja tosiaan toivon että ajattelet niitä muitakin lapsia siellä hoidossa, heillä on oikeus päivälepoon hektisen päivän keskellä, ilman että joku huutaa koko uniajan tissin perään, vain koska laiskuus/helppous on estänyt äitiä vieroittamasta näistä vauvojen tavoista aikanaan. Lapsi ei ole tuolloin kypsä hoitoon, kun et ole viitsinyt vieroittaa typerästä tavasta aikanaan. Ja huom, mulla ei ole imetystä vastaan mitään, mutta maalaisjärkeä voi käyttää kun imetettävä on jo taapero, eli oletettavasti 1-2v. Älä vaan sano että 3v..

Ja itse kysymykseen, älä anna kotonakaan tissiä päiväuniaikaan. Sitten kestät muutaman viikon itkuiset päivät ja opetat sen lapsen nukkumaan ilman. Makaa vaikka vieressä, silitä, rauhoita, en tarkoita että yksin huudatettaisiin. Ei se sen vaikeampaa ole, vaatii vaan äidiltä jämptiyttä pitää se päätös. Lapsia kun voi opettaa muutenkin kuin tunkemalla tissiä suuhun joka kerran kun inahtaa. Saako arvata, nyt kun lapsesi ei nukahda päiväkodissa, menet kotiin ja imetät ja sitten nukahtaa? Eli tuossahan vaan kiusataan lasta, kun imetys ja uniaika siirtyy ajallisesti eteenpäin.

Lapsi oppii siellä päiväkodissa kyllä sitten, kun sä et ole siellä tisseinesi. Tosin sulla kannattas olla joku keino saada lapsi rauhottuun niin että vaikka isä opettas lapsen nukahtamaan toisella tavalla. On lapselle parempi ja turvallisempi olo, kun päiväkodissa voitas nukuttaa samalla tavalla. Sä sitä et oikein pysty opettamaan, kun lapsi odottaa sitä tissille pääsyä ja siitä tulee vaan turhaa itkua.

[QUOTE="vvieras";29436454]No on se näin alussa ollut mutta ei ole sitä siellä saanut.. joten ei ole nukkunut vaan huutanut päikkäriajan ja nukkunut vasta kotona.. Meillä siis harjoittelu vielä menossa.[/QUOTE]

Toivottavasti pk:n hoitajat puuttuvat tähän mahd. nopeasti. Lapsi huutaa päikkäriajan ja lähtee sitten kotiin nukkumaan. On varmaan muut lapset ja heidän vanhempansa teille todella kiitollisia!!

Mutta tuohon kysymykseesi, sinä et saa sitä lasta nukkumaan päiväkodissa ilman tissiä niin kauan kun olet itse siellä mukana.

Yhteistyössä