VINKKEJÄ melkein 2-vuotiaalle joka ei suostu tekemään pottaan mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mievain"

Vieras
Tyttö 1v 10kk.
Istuu kyllä jonkin aikaa potalla viihdytettynä, joskus ilmankin, muttei tee mitään. Välillä huomaa varsinkin päikkäreiden jälkeen että tytöllä on pissahätä ja kun se meinaa tulla, tulee tytöllä kauhea kiire nousta potalta. Sitten ei suostu enää istumaan. Jos jättää ilman vaippaa (kokeiltu useasti) niin luonnollisesti kastelee housunsa/lattian. Yleensä kun laittaa vaipan, niin se on ihan hetken kuluttua märkä. Tehnyt vahingossa pissan viimeksi ehkä 1-2kk sitten. Tämä harrastus sujui vielä vuoden iässä jos oikein ajoitti - ekat pissat ja kakat saatiin pottaan 9-10kk iässä. Vuoden iän jälkeen seurasi pitkä aika jolloin ei halunnut edes mennä potalle ja pottailu jätettiin joksikin aikaa kotona pois - tarhassa jatkoivat tuloksetta (siellä istui kavereidensa kanssa mielellään muttei tehnyt mitään).

Mitä ihmettä teen tuon kanssa? Potalle ehdottamisesta vastaa "ei", mutta kun laittaa ja tarpeen tullen viihdyttää niin istuu kyllä. Pisimmillään ollut suoraan päikkäreiltä (kuiva vaippa) n.40min jolloin katseli lastenohjelmia samalla ja viihtyi hyvin (en siis pakottanut istumaan noin kauaa).

Tilasin nyt kolmet kuivaksiopetteluhousut netistä. Pönttöä on kokeiltu, siinä pysyy vielä vähemmän aikaa eikä tee siihenkään mitään vaikka mallia näyttäisin. Kehityksestä sen verran, että neuvolan mukaan vaikuttaa ikäistään kypsemmältä ja puhuu jo pitkiä lauseita. Sen kanssa voi jollain tasolla jo keskustella. Eli päässä ei pitäis olla vikaa. Vaikka mistä tiedän millä tasolla se on tätä ideaa hoksannut - eipä kai ole jos ei pottaan mitään tee?

VINKKEJÄ?
Vaikka harva enää kouluiässä kusee vaippoihinsa...

Jos unohdat koko potan hetkeksi? Minä odottaisin, kunnes lapsella on oma kiinnostus asiaan isompi, ettei koe painostuksena pottailua. Yleensä meneepi asiat sillä tavalla helpommin.
Pienihän tuo vielä on.

• Tykkää
Reactions: petite
En mä itse hätäilisikään, mutta jotenkin mulla on sellanen "tunne" että lapsi pitää saada kuivaksi noin 2-vuotiaana - ja jos siihen lisätään vielä se ettei tuo meidän mukula käy edes potalla vaan vääntää kaiken vaippaan niin tulee vähän paska fiilis. Tai sellanen, että pitäs tehdä jotain... Päiväkodistakin tullut ihan tarpeeksi ihmettelyjä ja päivittelyjä että mikähän siinä on kun ei tee mitään.... Mut jos se on ok, että 2v tekee vaippaansa niin mun puolesta :) Mietin vaan et pitäiskö ton ikästä alkaa jo hiillostaa enemmän vai ennemminkin jättää taas pottailua kokonaan sivuun?

Meillä on samanikäinen poika, joka on useamman kuukauden tehnyt kakat pottaan. Osaa itse ilmoittaa milloin pitää mennä. Pissat tulee jos on tullakseen, poika ei selkeästikään vielä tunnistä pissahätäänsä, huomaa sitten kun lorisee.

Olen koittanut käyttää potalla säännöllisesti, mutta esim. heti herättyään ei halua potalle, joten eipä mene sitten. Ja silloin tulee ne megapissat vaippaan, mutta ei haittaa. Mulla on sellainen olo tuosta pottailusta, että sitä tehdään niinkuin lapsi haluaa - tietenkin me aina "usutetaan" potalle, mutta jos ei halua mennä niin ei olla alettu mihinkään lahjonta/uhkailulinjoille vaan annetaan olla ja vaihdetaan vain kuiva vaippa.

Kyllähän sitä jossain vaiheessa monet käyttää niitä "saat tarran kun kakkaat pottaan" keinoja, mutta en usko että näin pienille tepsii. Eikä tarvikkaan, kyllä ne siitä kehittyy omia aikojaan.

[QUOTE="mievain";27897295]En mä itse hätäilisikään, mutta jotenkin mulla on sellanen "tunne" että lapsi pitää saada kuivaksi noin 2-vuotiaana - ja jos siihen lisätään vielä se ettei tuo meidän mukula käy edes potalla vaan vääntää kaiken vaippaan niin tulee vähän paska fiilis. Tai sellanen, että pitäs tehdä jotain... Päiväkodistakin tullut ihan tarpeeksi ihmettelyjä ja päivittelyjä että mikähän siinä on kun ei tee mitään.... Mut jos se on ok, että 2v tekee vaippaansa niin mun puolesta :) Mietin vaan et pitäiskö ton ikästä alkaa jo hiillostaa enemmän vai ennemminkin jättää taas pottailua kokonaan sivuun?[/QUOTE]

Luulen, että hiillostamalla et ainakaan asiaa saa etenemään. Pahimmillaan vaikeutat. Edellinen kirjoitti fiksusti, eli lapsen ehdoilla kannattaa mennä. Päiväkodin tms ällistelyt voit jättää omaan arvoonsa.

Mitä sä sitten, Moraalinvartija, teit? Itsekö ne alkoivat kuiviksi? :o

Tyttö lopetti juuri päiväkodin, jäi mun kanssa äitiyslomalle. Ei tarvi siis enää kuunnella (lähinnä sen yhden vanhimman hoitajan) päivittelyjä...

Neuvo: siirrä pottailua, anna istua vaippa päällä ja tutustua pottaan. Älä missään nimessä painosta! Jos lapsesi ei vielä 3-vuotiaana tee pottaan, sillon siihen voi alkaa kiinnittää huomiota. Sitten kun lapsi on valmis, voit alkaa käyttää esim. palkintotarroja.

No nyt vahan edellisista poiketen sanon kylla, etta kannattaa kuitenkin ehka nyt tehda niin paljon "tyota" ton pottailun kanssa kun vaan ehtii ja jaksaa ENNEN kun se vauva tulee..
Siis ihan omasta kokemuksesta.. etta sitte on sita hommaa muutenkin ihan tarpeeksi, voi tulla mustasukkaisuutta ja muuta takapakkia ja voi olla vakea loytaa aikaa huomioida sita esikoista tarpeeksi..
Se on kuitenkin aika raskasta, jos on kaks kokonaan vaipoissa. ja kallista.
Etta meilla kun tytto on nyt vihdoin paivakuiva, 2,5v, niin helpottanu kylla kummasti sita arkea ihan.
Meilla siis tytto ei olis millaan luopunu siitta vaipasta, mutta kun on ihan terveydelliset syyt, niin piti sitten jo vahan pakottaakin potalle ja jattaa vaan se vaippa pois. lahjoin myos karkeilla ja suklailla ja tarroilla ja ihan milla vaan ja potalla saa katsella piirrettyja ipadilta (siis kakalla ollessa).. Nyt sujuu pissat jo ilman tappeluita ja osaa ihan itse menna kun on hata. Kakoista joutuu viela vaantamaan kun taustalla on todella vaikea ummetus.
Mutta tsemppia tosiaan, kyllahan se varmaan siis itsekin alkaa sitten potalla kayda kun sen aika on. Mutta itselles helpompaa ehka, mita aikasemmin taa tapahtuu..

[QUOTE="mievain";27897447]Mitä sä sitten, Moraalinvartija, teit? Itsekö ne alkoivat kuiviksi? :o

Tyttö lopetti juuri päiväkodin, jäi mun kanssa äitiyslomalle. Ei tarvi siis enää kuunnella (lähinnä sen yhden vanhimman hoitajan) päivittelyjä...[/QUOTE]

Itse alkoivat. En ole istuttanut potalla, toki toisinaan voi ohimennen kysäistä josko tarvitsisi käydä. Minulta se on vaatinut sen verran, että siinä vaiheessa kun lapsi jossain vaiheessa alkaa jatkuvasti hinkua pytylle (eivät tykkää potasta), annan pari päivää viipottaa ilman pöksyjä ja joudun siivoamaan muutamat lirut.
Mietin asiaa vielä, ja itse asiassa lapsista kaksi oli kuivia jo 2,5-vuotiaina ja yksi muutamaa kuukautta myöhemmin. Minusta ihan ok siihen nähden, että ei ole elämä lyhentynyt pottasulkeisissa.

Voi tietysti olla, ettei kaikilla mene näin. Mutta pointti oli se, että tuossa vuoden päästä voit alkaa stressata jos ei tytöllä ole mitään mielenkiintoa vielä. Useimmissa asioissa normaali lapsi ei tarvitse mitään preppausta tai painostusta, vaan oppii kyllä asiat kun on siihen valmis. Tottakai täytyy tarjota mahdollisuuksia jne, mutta vastustan lasten treenaamista.

Lapsi on hyvä saada päiväkuovaksi kolmevuotiaana, ei kaksi. Tiedätkö että hoputtamisesta voi tulla jopa fyysisiä vaurioita. Pieni lapsi ei edes kykene oppimaan itsenäistä potan käyttöä ja siksi minua järkyttää hoputusäidit. Lapsi kykenee tähän vasta 2-3 vuotiaana täysin, joku jo 2v ja joku 2v11kk. Ei todellakaan mikään kiire! Anna mennä omalla ajalla.

Näin jälkikäteen harmittaa sinun ja kaikkien muiden (lasten) puolesta, miksi ei lapset saa kehittyä omaan tahtiinsa. Kyllä se oppii kun aika on, ja voi jopa itse osoittaa kiinnostuksensa. Meillä yrityksistä huolimatta (kovista yrityksistä!) esikko jätti vaipat pois 3,5-vuotiaana (päivävaipat!) ja kakkonen ilman mitään yrityksiä jätti vaipat kutakuinkin tasan 2-vuotiaana ja yövaipat melkein heti kans. Jälkeenpäin käynyt ilmi esikon kanssa kaikenlaisia lihastonusvaikeuksia mm. oraalialueella, ihan varmasti on ollut myös alapään alueella ja meikäläiset vaan stressaa ja häpeää turhan takia niin että lapsikin varmasti huomasi. Nyt esikko on 5-vuotias ja ihan normaalisti jo pidättää, kerran parissa kuukaudessa tulee vahinko ulkona housuun. Pointti siinä, että älkää vaatiko lapsiltanne liikaa ennen kuin ne on valmiita...

Ei sulla tosiaan ole mikään kiire, että ihan rauhassa vaan! Itse aloin esikon kanssa käymään potalla tyyliin heti kun istumaan oppi, kun hän alkoi itse osoittaa kiinnostusta pottaa kohtaan. Sitten jossain välissä tuli meillekin se stoppi ja ajattelin (hetken stressattuani) että annetaan olla. Alkoi kuitenkin tuntua, että pottatreeniä olis hyvä jatkaa, joten kävin ostamassa tarroja ja kerroin esikolle, (hän on myös oppinut aikaisin puhumaan ja onnistui juuri tuo "keskustelu" mistä itsekin kerroit) että hän saisi tarran aina kun pissa tulee pottaan. En pakottanut potalle, en vaatinut mitään kuten en ennenkään, mutta kerroin porkkanan. Ja tadaa! Esikko alkoi innolla juosta potalla :D

Ja olin ihan varma, että ei vielä ymmärrä palkinto jutusta yhtään mitään, mutta hyvin alkoi toimia!

Ensimmäisen lapsen kanssa aloitin potteilut 9kk ikäisenä. Tyttö oppi kuivaksi 2,5v, (3.v yö kuivaksi). Oltiin kesällä mäkillä, jätettiin vain vaippa pois. Vahinkoja sattui, se ei haitannut ja tyttö oivalsi pottailun idean viikon aikana.

Toisen lapsen kanssa en häteillyt. 2vuotiaana ei vielä edes halunnut istua pottaa ja ottaa vaippaa pois. Kesällä päiväkodissa alkoi käymään potalla itse 2,5v. Saman kuukauden aikana päiväkodista annettiin vaippapaketti kotiin vietäväksi, koska niitä ei enää tarvittu. Nyt täyttää 3v. yövaippa on melkein joka yö märkä, joten odotetaan vielä.

Samaa mieltä, kun useimmat, älä pakota potalle! Siinä tulee vaan reilusti takapakkia, eikä se pottailu suju kyllä yhtään! Itselläni on neljä lasta ja kaksi vanhinta oli yhtä aikaa vaipoissa. Eihän se kivaa ole, kun on kaksi vaipoissa olevaa, mutta niinhän sitä on kaksosetkin toisilla ja kaksi vaihdettavaa. Mitä enempi painostaa, sitä kauemmin kestää. Sen voin ihan kokemuksesta sanoa. Vanhimman kohdalla yritettiin ja yritettiin, vaan eipä onnistuttu. Hän rupes pissaamaan pottaan siinä kohtaa, kun oli itse valmis. Päivävaippa häneltä jäi vähän yli 3 vuotiaana ja yövaippa oli vielä siitäkin kauemmin. Kolme muuta ovat saaneet omaan tahtiin opetella potalla/pöntöllä käymisen ja tosi pieninä on jäänyt vaipat pois. Toiseksi nuorin oli alle 2-v, kun jäi pois päivävaippa. Joten älä ota mitään stressiä asian suhteen!

Meillä saman ikäinen tyttö, joka ei myöskään suostu pihalle vaikka ilmoittaa milloin kakka tulee. Pidimme pottailussa pienen tauon ja nyt suostuu tekemään kakan pottaan. Pissaa ei selkeästi osaa vielä pidättää vaikka ilmoittaa kyllä kun pissa on tulossa. Potalle ei kuitenkaan yleensä ehditä. Suosittelisin siis taukoa ja uusinta yritystä.

Älä hätäile, kaikki aikanaan. Meillä yksi lapsista joutui päiväkodin pottaterrorin kohteeksi ja kammo siitä tuli.
Onneksi jäi sitten mun kanssa kotiin kun vauva syntyi. Saatiin ihan rauhassa opetella vessa-asioita ilman mitään joukkoistuntoja.

Kesää kohden helpompi opetella ja näissä asioissa muutaman kuukauden kypsyminenkin tekee ihmeitä.

UNOHDA POTTA!!!
Teet tytöstä pottakammoisen ja ei tule sitten pottan tekemään ikuna vaan isompanakin taisteletta ja eritoten taistelu siirtyy pöntöllekin!

Nyt potta roskiin ja hankit kesällä tytön valitseman potan ja tytön kanssa haette pikkuhousuja kaupasta ihan muinamiehinä.

Sitten kerrot miten on kivaa pitää pikkuhousuja ja et sano halaistua sanaa pottaan pissaamisesta.
Kun housut kastuu vaihdatte uudet mitään mukisimatta. Käyt itse pytyllä ja kerrot että kun itse pissaat pyttyyn niin pysyy housut kuivina ;) Tuumailu että pytty taitaa olla liian iso tytölle mutta miten me tämä ratkaistaisiin aiheuttaa lapsisa usein ahaa elämyksen ja innon! POTTA! Ja vaikka tämä ei tapahtuisi ekoina viikkoina heti elä turhaudu.
Matot veks ja sohva suojataan hyvin tai ei päästetä sohvalle istuun pikkareissa.

AIkuiset tekee niin isoja asioita näistä pienen kasvunpaikoista ettei tosi.

Lapsi oppii kun oppii. Nyt ei selvästikään ole HERKKYYSKAUSI tämän asian oppimiseen sanokoot täti tarhasta mitä tahansa!

Meillä opittiin potalle kun tyttö oli 2v4kk ja se lähti tytöstä itsestään. Aiemmin oltiin yritetty vaikka millä keinoin häntä potalle mutta lopulta luovutin ja päätin odottaa että tyttö itse oli valmis.
Sitten se pikkuhiljaa alkoi itse näyttämään että tahtoi potalle, leikki housut jalassa että kävi potalla yms. sitten sanoi että itse että saa tarran jos pissii pottaan jne :)

Nyt tyttö 2v9kk ja on kokonaan päiväkuiva ollut siis jo 5kk.

Mäkin sanoisin, että unohda koko juttu ainakin hetkeksi, ja sitten vähän myöhemmin kokeilette uusiksi.

Meillä esikoinen(poika) oli kuiva vähän ennen 2-v synttäreitä ja yökuivakin 2,5-vuotiaana. Tyttöä sitten taas ei yhtään kiinnostanut pottailut ikinä. Sitten, kun hän oli 2v3kk, niin päätin vaan, että nyt saa riittä vaippailut ja jätin ne vaan kylmästi pois. Kaksi päivää liritteli aina potan viereen(just niin että ensin istui, sitten nousi ja pissasi lattialle), mutta sitten oppi ihan yks kaks:) Meillä oli käytössä myös tarrataulu, johon sai alkuun tarran aina, kun suostui istumaan potalle yrittämään, ja sitten vähän myöhemmin sai, jos sinne jotain tuli. Tuossa iässä lapsellakin on jo enemmän ymmärrystäkin, että mitä tässä touhutaan oikein:) Yökuivaksi oppi joskus 3-v.

Kiitos vinkeistä!

Yhdessätuumin vietiin tytön kanssa potta piiloon vaatehuoneeseen. Sanoin sille ettei pottaa tarvita, mutta jos hän haluaa sen niin sitten otetaan se takaisin. Nyt siis unohdetaan se hetkeksi... kokonaan? Onko silti hyvä idea vähän niinku "salaa lapselta" laittaa sille välillä harkkahousut tai antaa olla ilman vaippaa, jotta se vaikka edesauttaisi kehitystä?

Yhteistyössä