Vinkkejä lasten kanssa lentämiseen?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lento"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Osta painetta säätelevät korvatulpat saa yliopiston apteekista. Laita myös nenätippoja ennen lentoa, jos isompi lapsi niin purkkaa voi syödä. Myös särkylääke kannattaa antaa. Näin me on aina lennetty herkän lapsen kanssa. Ekalla kerralla ei ollut mitään näistä tietoa ja huusi koko matkan lentokoneessa. Oli kanssa matkustajilla hermot kireellä! Leluja ja pelejä mukaan. Osta myös kuulokkeet, että voi kuunnella musiikkia.

Kaikkee viihdettä ja naposteltavaa. Meill on esim ollu sorminukkeja. Mä en antais mitään turruttavia lääkkeitä. Ja jos on sen verran pieni niin tutti suuhun nousun ja laskun kohalla niin korvat ei mee lukkoon.

Äh, ei sille mitään voi jos lapsi itkee, vaikka ressaavaahan se on. Mä oon lentäny tän nuorimman kanssa kun se on ollu puoli vuotta 2 kertaa ja kerran ku se oli 1,5 v ja nyt käytiin ihan vasta kanarialla, hän on nyt kaksi vuotta. Aina on hieman jossain välisä lentoa itkeny,mutta minkäs teet. Pääosin matkat mennyt hyvin!

Alatte kertomaan lapsille mitä kentällä tehdään ja miten koneessa ollaan (=peppu penkissä matkan ajan). Tekemistä lennolle sen mukaan mikä lapsia kiinnostaa. Tax-freestä voi ostaa lapsille heidän omat valitsemansa herkut niin niitä voi mutustella samalla kuin puuhastelee sitä puuhaa mitä nyt onkaan tekemässä.

No ainakin nuo tulpat korviin. Turha huudattaa lapsia ja antaa sen huudon häiritä kanssamatkustajia. Kun sen korvakivun voi estää, niin miksi rääkätä lapsia. Tytär meillä tarvii tulpat joka kerta. Poika ei ole millänsäkään.

Muutoin riittää vaan jotain kivaa puuhaa ajankuluksi eli iästä riippuen esim. Kirja, lehti, joku lelu, värityskirja, paperia ja kynät...

Vaipat tulee vaihtaa koneen vessassa, ei matkustamossa. :D tää ei oikeesti ole kaikille selvää. Kannattaa vaippa kentällä juuri ennen lähtöä, se on ihan luksusta kentän tilavassa vessassa.

Koneessa on ahdasta, joten kaikkea mahdollista tavaraa ei kannata raahata mukaan matkustamoon. Lasten kanssa paikoilleen asettuminen on muutenkin aikaavievää. Toki jotain tekemistä tenaville mukaan, mutta mielellään jotain pientä ja helposti mukana kulkevaa tyyliin pelikortit ja ipad.

Koneessa voi varsinkin ikkunapaikalla olla vetoista. Hyvä asu on sellainen, että vaatetta voi tarpeen mukaan lisätä tai vähentää, esim. villatakki sisäasun päällä.

Em. korvatulpat ja nenätipat ovat älytön ajatus. Niillä voi hermostuttaa lasta ja tehdä selväksi, että lentäminen on jotain huolestuttavaa, vaarallista ja pelkäämisen arvoista. Toki kaikki tarpeelliset lääkkeet annetaan, mutta tuo tavaroiden työntely lapsen ruumiinaukkoihin "varmuuden vuoksi" kuulostaa aika pervolta. Isot matkustajakoneet on niin hyvin paineistettuja, että nykyisin nuo kuvatut ongelmat on hyvinkin harvinaisia.

Olen lentänyt palkon nyt 1-vuotiaan poikamme kanssa ja jopa mannerten välisen lennon. Itse olen havainnut, että oma asenne ja rauhalisuus ovat todella tärkeitä! Lapsi vaistoaa, jos vanhempi jännittää ja on hermostunut ja se olotila tarttuu lapseen. Eli lapsi sille vanhemmalle syliin, joka jännittää vähemmän (mikäli sylilapsi) ja ennen lentoa pyrittte rentoutumaan ja hoitamaan lähtövalmistelut niin, että niistä tulee mahdollisimman vähän stressiä. Ja lapsi voi itkeä koneessa kaikesta valmistelusta huolimatta eli siitä ei kannata tuntea huonoa mieltä. Ja tottakai eka kerta jännittää, mutta pyrkikää minimoimaan jännitys!

Käytännön vinkkejä täällä tulikin jo. Meillä ei ole noita tulppia tarvittu, mutta niistä oon kuullu hyviäkin kokemuksia.

Yhteistyössä