Vinkkejä kuinka saada silmätipat vajaa 1 vuotiaan silmiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Ami"

Vieras
11 kk vauvallamme todettiin eilen ensimmäinen silmätulehdus. (Terveyskeskuksen päivystyksessä pääsimme muuten 5 minuutissa lääkärille, meillä kävi hyvä onni siellä.) Ongelma on silmätippojen laitto 4 kertaa päivässä. Lapsi kiemurtelee ja vetää silmät kiinni ihan viiruiksi ja huitoo käsiä silmien eteen. Aamulla ja illalla saamme laitettua tipat miehen kanssa yhdessä, mutta nyt päivällä pitäisi saada ne yksin annettua. Kuinka? Olen jo kaksi kertaa eilen yksin yrittänyt, eivätkä tipat mene silmiin, vaan jonnekin luomelle tai poskelle.

Onko teillä säkkituolia? Lapsi siihen ja "istut päälle" itse niin, että saat jalkojesi alle myös huitovat kädet. Julmalta kuulostaa, mutta pakko mikä pakko, kun on läälleen laitosta kyse.

[QUOTE="Joo";22873838]Lapsi kapaloon ja rauhallisen päättäväisesti. Lapsi huutaa, mutta pakko mikä pakko.[/QUOTE]

Peesi. Pientä harjoittelua vaatii mutta eiköhän onnistu.

lapsi selälleen esim. sängylle. Kun ryhdyt laittamaan tippoja lapsi laittaa silmät kiinni, joten pudota tippa silmän sisänurkkaan ja pidä lapsen pää edelleen suorassa.
Kun lapsi avaa silmän tippa menee silmään ilman huutoa tai väkisin repimistä :)

Istut lattialle jalat suorana, lapsi selälleen sun jalkojen väliin pää sun haaroihin päin. Lapsen kädet ja tarvittaessa jalat sun jalkojen alle ja pää reisien väliin. Niin tiukka ote kun on tarpeen. Ja ikävä kyllä meillä joutu aika kovasti alkuun painamaan ja puristamaan. Sitten yhden käden sormilla luomet auki ja toisella kädellä tipat. Puhu rauhallisella varmalla äänellä lapselle toimenpiteen ajan.

Joo ei:n vastaus oli täysin asiaan kuulumaton. En ymmärrä tällaisia ihmisiä, jotka heittelevät joka keskusteluun tarpeettomia vastauksia.

Olen kokeillut antaa tippoja turvakaukalossa, sekä sängyn päällä niin, että olen polviseisonnassa lapsen yllä, jotta jaloilla saan pidettyä kiljuvaa, huutavaa ja mutkuilevaa ipanaa paikallaan. Helppoa ei siis ole. Täytyy kokeilla seuraavaksi tuota kapaloa.

lapsi selälleen esim. sängylle. Kun ryhdyt laittamaan tippoja lapsi laittaa silmät kiinni, joten pudota tippa silmän sisänurkkaan ja pidä lapsen pää edelleen suorassa.
Kun lapsi avaa silmän tippa menee silmään ilman huutoa tai väkisin repimistä :)

Juuri näin, samalla kannattaa jutella/laulaa lapselle että kiinnittää huomiota siihen mitä äiti selittää eikä siihen tippaan, paras jos saat lapsen nauramaan niin sillon ei ainakaan jää mitään ikäviä 'muistoja' asiasta kun tippoja pitää vielä useampi päivä laittaa.

[QUOTE="Ami";22873923]

Olen kokeillut antaa tippoja turvakaukalossa, sekä sängyn päällä niin, että olen polviseisonnassa lapsen yllä, jotta jaloilla saan pidettyä kiljuvaa, huutavaa ja mutkuilevaa ipanaa paikallaan. Helppoa ei siis ole. Täytyy kokeilla seuraavaksi tuota kapaloa.[/QUOTE]

Suosittelen tuota mun vinkkiä kokeiltavaksi :)

Kiitos kaikille vihjeistä!

Ehdin varmasti kokeilla kaikkia keinoja. Lapsi vain alkaa huutaa kurkku suorana jo kun hänet laittaa sängylle ja pitää paikallaan. Tämä lapsi on lähtenyt varhain liikkeelle ja paikallaan oleminen on hänelle hyvin epämieluisaa, myös hoitotasolla vaipan vaihdolla hän pysyy vaivoin pienen hetken paikallaan, kun on leluja käsissä. Hetki tippojen laittamisen jälkeen, kun hän saa taas mennä melskata vapaasti, kuuluu jo iloinen kikatus ja pälätys.

[QUOTE="vieras";22873919]Istut lattialle jalat suorana, lapsi selälleen sun jalkojen väliin pää sun haaroihin päin. Lapsen kädet ja tarvittaessa jalat sun jalkojen alle ja pää reisien väliin. Niin tiukka ote kun on tarpeen. Ja ikävä kyllä meillä joutu aika kovasti alkuun painamaan ja puristamaan. Sitten yhden käden sormilla luomet auki ja toisella kädellä tipat. Puhu rauhallisella varmalla äänellä lapselle toimenpiteen ajan.[/QUOTE]

Sain tällä ohjeella tipat juuri annettua!